Kroó György
kiadatlan tanulmányai II.
Georg Friedrich Händel* zenei portréja szvitjei és concertói
Sorozatszerkesztő: Zsoldos
Mária
Georg Friedrich Händel zenei portréját bármily hevenyészett vázlatnak legalább négy-öt műfaj tükrében kellene felidéznie. Hiszen életének három színterén, Németországban, pontosabban Halléban, Hamburgban és Hannoverben, majd Itáliában, nevezetesen Rómában, Nápolyban és Velencében, végül Angliában, közelebbről Londonban, három művelődési és zenei tradíció életnedve táplálta természet adta tehetségét a hely szellemének tiszteletére ösztönözve és a bekapcsolódás, a folytatás lehetőségét kínálva. A folytatás pedig a sajátos értelmezést, a változást, a kezdeményezést is magában rejti. Operáinak, oratóriumainak, kantátáinak tárgyalására e tanulmányban még csak az érintésére sincs lehetőségünk. Szorítkozzunk Händel hangszeres termésére. Tallózzunk szvitjei és concertói lapjain.
Induljunk ki a kor nemzetközi használati zenéjéből, a szvit
műfajából. Minden valamirevaló szerző művelte. Zenekaron,
billentyűs hangszeren, de fúvós instrumentumokon és ezek legkülönbözőbb
módon társult együttesein egyaránt megszólalt a bevezetőt és tánc tételek
vagy más zsáner-, illetve karakter darabok sorát, egymásutánját jelentő
műfaj – innen a "szvit" név, a jelentése "egymásután".
S már a 17-18. században a legmagasabb zeneszerzői igény kielégítésére –
lásd Johann Sebastian Bach ouvrejét – éppúgy alkalmas keret volt, mint az
operalátogató arisztokrácia vagy polgári közönség vágyának kielégítésére,
amennyiben a színpadi táncok zenei egyvelegével szórakoztatott.
Händel zenekarra komponált szvit zenéje festői panorámáját nyújtja
a karakterek és formák legkülönbözőbb kombinációinak. A Vízizene címen
ismert három különböző hangnemű szvit és az úgynevezett
Tűzijáték zenében tanulmányozunk néhány típust a sok közül. Kezdjük egy ünnepélyes,
derűsen emelkedett fanfár zenével, a Vízizene D-dúr szvitjének Allegro
tételével. A téma minden fázisát azonnal megismétli a hangszerek egy másik
csoportja, mintha a tér különböző pontjairól szólna a zene. Az egyik
csoportot a trombiták, a másikat a kürtök vezetik. Az ismétlésben van valami a
visszhang-játék hatásból is. Amikor valamennyi motívum bemutatkozott, mintha
újra kezdődne az egész, de a kezdő frázis most másképpen ritmizálva,
mozgásának irányát is változtatva,tehát variálva tér vissza.
A Vízizene Menüett tételei megannyi különböző karaktert,
hangulatot hordoznak. Az első az emelkedett derű jegyében fogant,
trillái pezsegnek az ünnepi jókedvtől, témája önmagát is folyton
visszhangozza és minden részlete azonnal megismétlődik. A visszhang
játékot Händel a kürtökre bízza, a középrészt a kürt nélküli vonós hangzás és a
moll tónus teszi bensőségessé. Más hangulatot hordoz a stilizált
vadász-zenének tetsző menüett. Megint mást az érzékenyen cizellált fuvolás
menüett, mellyel a szabadból a házba költözünk,a lélek belsejébe húzódunk
vissza.
A Tűzijáték szvit végén Händel két menüettet fűz egybe. Az
elsőben könnyen kihallható, hogy a fúvósok a frázisok ismétlésekor
díszítik a vonós dallamot. A második menüett nyilvánvalóan egy zárószám
jellegével kapcsolódik az elsőhöz. Hangszerelése, amely a trombita és az
üstdob hangja révén hivatalos pompát sugároz a fokozás jegyében is finálé-szerű.
E szvit az 1748-as
Aix-la-Chapelle-i fegyverszünet, illetve békekötés megünneplésére készült és
Händel a következő év április 26-án tartott nagy királyi tűzijáték
alkalmára, eredetileg 9 trombitára, 9 kürtre, 24 oboára, 12 fagottra, 1
kontrafagottra, 3 pár üstdobra és kisdobokra hangszerelte. Csak utólag, egy
másik előadás alkalmával adta a fúvó-és ütőhangszerekhez a vonósokat.
Az ünnep, a nagyság érzékelése és érzékeltetése, a fény iránti
szomjúság, a mozgás elevensége, elementáris lendülete, a nagy felületek
egyszerű kontrasztjainak kedvelése, ez mind-mind az olasz hagyomány,
legfőképp Corelli műveinek hatása és intenzív egyesülése Händel legsajátabb
alkotói hajlamával. Erre utal a vonóshangzás meghatározó szerepe is
műveiben. A korabeli német vonós technikák, a kettősfogások és az
elhangolások nem érdekelték. Jellemző az is, hogy neki, a nagy
orgona-improvizátornak idegen volt a fúvós hangszerek egymással és a vonósokkal
való kombinálásával kapcsolatos kísérletezés, amely Bachot is foglalkoztatta.
Händel ciklusokban, nagy egészben gondolkozott, annak ellenére, hogy egy-egy
művének részletei a legkülönbözőbb saját és idegen forrásból
származhatnak. Legfőképpen azonban a miszticizmus nyomai hiányzanak
műveiből. A természet képei, az élet tucatnyi zsánere, a karakterek
sokasága jelenik meg zenéjében. A filozófiai jelleg, az intellektuális vagy
akár teológiai eredetű meditáció nem az ő világa. A zenéje, bár
ő a barokk polifónia korában egyike a legnagyobb polifónistáknak, sohasem
elvont, hanem mindig ábrázol, megjelenít, érzelmileg és hangulatilag azonnal
megragadható, konkretizálható.
A műfaj javához tartozó Corelli mintákból induló Concerto grosso
sorozatok mellett concerto-zenéinek letéteményesei orgonaversenyei is. A 7.
opus első koncertjéről, amely a többinél némileg pontosabb és teljesebb
lejegyzésben maradt ránk, még az orgonapedál használatára vonatkozólag is tartalmaz
némi eligazítást.
Az Andante tételben felfedezhetjük a Hornpipe táncritmusát, a záró
tétel pedig a Bourreé feliratot viseli. Ezek olyan jegyek Händel concerto-zenéjében,
amelyek a szvitekre emlékeztetnek, vagy a két műfaj közös folyosóját
jelentik. A kor alkotói illemszabálya megengedte a Händelre oly jellemző
áthallásokat, vagy önkölcsönzéseket szvitjei és concertói között. Afféle
szerzői átiratnak számítottak. A műfaji és az apparátusbeli határok
nem jelentettek demarkációs vonalat, szabadon lehetett átjárni rajtuk. Szöveges
mű szöveg cseréje sem jelentett istenkáromlást, hangszeres és vokális
kompozíciók között megengedett volt a tétel-csere, a hangzás inkább csak a
regiszterek tekintetében volt meghatározott, a hangszínt szabadon lehetett
választani, a magas járatú hegedű- szólamot az oboa vagy a fuvola bármikor
kiválthatta és így tovább. Példaként álljon itt egy rövid felsorolás. A G-dúr
concerto /HWV. 314 opus 3/ záró Allegrója eredetileg csembaló fúga volt. A
d-moll concerto /HWV 316/ Allegro ma non troppo tétele egy Anthem részeként
szöveggel is fennmaradt. A D-dúr /HWV 317/ Allegro tétele pedig több Händel
műnek is szerves része.
Az 1739-ben keletkezett 12 művet tartalmazó halhatatlan concerto
sorozat, a Concerti grossi, Händel drámai tehetségét és hajlamát képviseli:
színpadi értelemben is helyénvaló szenvedélyes tónusú Larghetto affettuoso után
remekbeszabott fúga következik, majd nyilván vokális fogantatású, harmóniailag
is különlegesen érzékeny Largo e piano tételét egyik neves korabeli méltatója
egyenesen Stabat Maternak nevezi. A művet a kor és a szerző
stílusában is ritka drámai hevületű, sötét, titokzatos közjátékokkal
meg-megszakított Allegro zárja le.
* A
PARLANDO Kroó György professzor úr írásával emlékezik meg Georg Friedrich
Händel halálának 250. évfordulójáról.