Fehér
Anikó
„Nem vagyok vérbeli vitorlás,
mert sosem akartam senkit
megelőzni…”
Kokas Klára 80 éves
T |
ehetséges! –
mondta róla Kodály 1959-ben. Azóta 50 év telt el, s ezt mondjuk rá ma is, mi,
akik óvódásai, tanítványai, munkatársai voltunk bárhol is a világon. Kokas
Klára tehetséges, mert mindig azt csinálta, amit szeret és amit tud. Útja
egyenes volt, de nem mindig problémamentes.
2009. április 18-án a Zeneakadémia
kupolatermében gyűltek össze azok, akik mondani akartak róla valamit,
megtudni róla valamit vagy csak sütkérezni akartak fényében.
Hallhattuk Barkóczi Ilona,
Urbánné Varga Katalin és Pásztor Zsuzsa előadását, melyekből
kiderült, milyen eredményes és hatékony ez a foglalkozási mód, melyet Kokas
Klára alkalmaz. Stachó László a
jövőbe engedett bepillantást. Láttunk két bemutató órát Szkubán Judit,
Reikort Ildikó és tanítványai jóvoltából. Hallottunk néhány csodálatos
tehetséget, az ifjú Váradi Lászlót és Nyári Lászlót muzsikálni, Gyöngyössy Zoltánt
pedig mint zeneszerzőt és előadóművészt egyben. Az ünnepet
Kodály Zoltánné és Batta András, a Zeneakadémia rektora nyitotta meg,
mindketten olyan szavakkal, melyekből a nem szokványos, nem hétköznapi ember
dicsérete szólt. Az ünnepi programot a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Kodály Intézete és Zenepedagógia tanszéke szervezte. A házigazda az Intézet
igazgatója és a tanszékvezető, Nemes László Norbert volt.
A ma már Kokas pedagógiának
nevezett módszer nem hivalkodik, nem látványos eredményekre ösztönzi a
tanítványokat, hanem megépíti a belsőt. Kinyitja azokat a kis kapukat,
amelyeken keresztül jóban leszünk a világgal, megszeretjük önmagunkat és
társainkat és mellesleg közel kerülünk a muzsikához. Ezen az úton Kokas
Klárának a zene „csak” eszköz, pedig személyesen nem is tudna talán élni nélküle.
Mindennapi kenyere az esti koncerteken, napközben és tanítványival is.
Kokas Klárával egy késő
esti órán, teázva, lakásán beszélgettünk.
— Más volt a világ akkor, amikor elkezdted a zenével való foglalkozást. Kellett-e valamit változtatni ezen a programon az idők folyamán?
— Az első időkben
eszembe sem jutott, hogy nekem zenére mozgásokat kellene csinálnom. A Kodály módszer alapján tanítottam,
ének-zenei tagozaton, Szombathelyen. Én alapítottam ezt Kodály tanár úr
javaslatára.
A zenei mozgás akkor jutott
eszembe először, amikor Budapesten a Csatárka utcai Állami Gondozottakat
nevelő Otthonban kezdtem tanítani, ahol ez nem mehetett hagyományos módon,
mert nem olyanok voltak a gyerekek. Nem
lehetett ellenőrzőbe beírni, mert nem volt, aki elolvassa. Ott
azt kellett kitalálni, hogyan legyen a gyerekeknek mindez jó, örömteli. Nem az volt a lényeg, hogy milyen
eredményeket érnek el, mit fognak produkálni. Ez kilencedrendű dolog
volt. Akkor jöttem rá arra, hogy ha az
ember gyerekekkel foglalkozik, és a gyereket nézi mindenek felett, az minden
mást teljesen háttérbe szorít. Ezt én ott tanultam meg. 1970-ben meghívtak
Amerikába. Három évig voltam kint,
akkor alakult az első amerikai Kodály Intézet, Boston mellett,
Wellesley-ben. A vezetője itt volt Magyarországon, látott engem tanítani
ebben az állami gondozott intézetben. Ragaszkodott hozzá, hogy kimenjek
hozzájuk. Kint szintén különleges volt
a helyzet, nem lehetett hagyományos módon tanítani. Ismét a legrosszabb szociális helyzetű gyerekek közé
kerültem. A gyerekek nem mindig akartak figyelni. Bostonban pl. csak néger gyerekek voltak az osztályomban. Nemcsak a figyelmükkel volt baj, hanem
figyelembe kellett venni a nagyon erőteljes zenei kultúrájukat, amit én
előtte nem ismertem. Gyönyörű volt.
De hogy ebből az ember hogyan alakít ki Mozartot, Monteverdit vagy
Palestrinát, és mi legyen eközben az ő egészen más stílusú népdalukkal,
ezt ki kellett találni. Rájöttem, hogy a mozgásokat nem lehet nélkülözni. Amit most csinálok, vagyis a zenehallgatás
egy mozgással összekötött változatát, arra már Amerikából hazajőve, itthon
jöttem rá ’73-ban. Akkor kezdtem a
zeneóvodai foglalkozásokat délutánonként a Budapesti Művelődési Központban. Vittem a gyerekeknek egyszer egy Schubert
dalt születésnapi ajándékul és elkezdtünk rá táncolni mindnyájan. Nem akarták
abbahagyni. Csodálatos volt! Emlékszem, utána egész éjszaka nem aludtam.
Ez tényleg így van? A gyerekek így szeretik ezt? Akkor ki kell találni ennek a
módját! Ekkor kezdtem azt, amit most csinálok. Ekkor jöttem rá a zenei
befogadásnak erre a módjára. A módszert
a gyerekekből alakítottam ki.
Előtte ezt nem láttam sehol.
Hogyan lehet a zenére fordítani a teljes figyelmüket úgy, hogy spontán
mozognak? Én nem teszek hozzá
semmit. Nem tánclépést tanul, nem
irányítom. Ő maga mozoghat. Ott
jöttem rá, hogy ez egy szenzációs dolog.
— Végzettséged alapján a legmagasabb szintű zenetanár lehettél volna. Miért pont ezekkel e kicsikkel foglalkoztál világ életedben?
— Nekem rettenetesen
fontosak a kicsi gyerekek. Úgy éreztem, ez nekem mindenek fölött való. Látnom
kell milyen, amikor elindul. Most már
meg tudom fogalmazni azt, ami akkor eléggé ösztönös volt: a kicsi gyerekekben
egy olyan szellemi kapacitás van, ami aztán később már nem működik.
Ha azt akkor megtalálja az ember és el tudja indítani, akkor úgy válaszolnak a
szellemi témákra, tevékenységekre, tartalmakra, melyhez fogható nincs
később.
— Meddig tart ez a kor? Lehet, hogy vannak egyéni különbségek?
— Nagyon kicsi
korban, iskolás kor előtt kell kezdeni. Ha végig velem voltak kiskoruktól,
akkor sokáig lehet csinálni. Nagyobbakkal más változatot lehet, pl. festést. A
kreativitásuk, egyéni mozgásaik jobban működnek kicsi korban. A nagyobbak
szégyellik már egymás előtt magukat, cikinek
tartják.
— A Zeneakadémián végső soron előadó művészetet tanulunk. Nem hiányzott soha a közönség, a siker?
— Nem. Nagyon szeretem azt a
légkört, ahol valami intimitás van. Ott nekem nagyon otthonos a lelkem. Úgy
érzem, sosem volt máshoz zenei vagy előadóművészi tehetségem, csak a
gyerekekhez. Én egyszerűen megérzek egy gyereket.
— Volt olyan gyereked, akit nem „éreztél meg”?
— Akivel nem lehet mit
kezdeni? Van ilyen. Mikor a gyereket teljesen ráhangolják a szülők meg a
nevelők, hogy csak a teljesítményre reagáljon. Az ilyen gyerek foglalkozás közben is folyton felteszi a kezét és
kérdezi: hányast kapok? Az ilyen gyerek nem is tud létezni az azonnali
értékelés nélkül. Itt van nehéz sora az embernek. Nehéz az is, ha egy gyereket azzal tesznek tönkre, hogy a
televízió üvölt folyton körülötte. Nincs csöndhöz és figyelemhez szokva. De ehhez vannak eszközeim. Itt mindenfélét kitalálok, igaz, sokáig
tart.
— Ebben a munkában mennyi a zenész és mennyi a pszichológus belőled?
— Nem tudom, hogy a zenész
és a pszichológus olyan nagyon különválasztható-e. Véletlenül pszichológiából
van doktorátusom. Jó témám volt,
érdekelt is. Azt hiszem mi, zenészek mindnyájan pszichológusok vagyunk. Egy
karvezető, egy karmester, vagy akár egy hangszeres előadóművész,
aki valaki mással együtt muzsikál, mindig pszichológusi érzékkel dolgozik. Ha
nincs empátiás érzéke, nem tud működni.
Nagyon együtt van a kettő.
— Katanics Mária mondta egyszer: mi zenészek mindig nagy tisztelettel vagyunk azok iránt a dolgok iránt, amik csöndben vannak. Ezért szeretjük a szobrokat… A téged köszöntő konferencián nem tapssal köszöntünk meg egy-egy előadást, hanem kendő lobogtatással, lengetéssel. Ennyire fontos neked is a csend?
— Rendkívül fontos. Életemnek
egy jelentős részét erdőket járva, vízparton, magányban töltöm. Nagyon igénylem ezt. Szükségem van rá,
mindig így volt ez. Úgy érzem, nem is
lehet elindítani másként a tanítást, minthogy az ember a gyerekeket
először a csöndre tanítja meg. Igaz,
ez most egyre nehezebb. Régebben tanítottam tanyasi gyerekeket. Kargalapusztán,
Kodály Intézeti tanár koromban. Ott 8
km-t gyalogolt vagy biciglizett egy gyerek az iskoláig. Amikor madárhang
utánzást kértem tőlük, pillanatok alatt a legszebb madárhangokat és erdei
hangokat tudták produkálni. Nekik ez az életükhöz tartozott. Az én saját
életemben nagyon fontos, hogy csöndben legyen valami, ami zene. Mindig nagyon
zavart, hogy a zenék végén valami olyan minőségű hang szólal meg, ami
zaj. Ez a taps. Gondolkodtam, hogyan lehetne mégis reagálni egy-egy
produkcióra, mert azt azért kell. Néhány évvel ezelőtt egy ihletett
pillanatomban kitaláltam, hogy lehet kendőt lengetni, mert a lengetéssel
mozgásokat fejezünk ki és van benne egy finom suhogás. Ezt a gyerekeknek
megtanítottam, és nagyon élvezik. Ezt még nem lehetne a Zeneakadémia
nagytermében megcsinálni, de a születésnapomon így volt, és a gyerekeknek meg a
szülőknek szóló koncerteken is mindig kendőket lobogtatunk.
— Amit te a gyerekekkel művelsz, az lecsapódik az ő magánéletükben, meg a művészi életükben is. Hol érvényesül ez jobban, Vagy fontos ez a kérdés egyáltalán?
— Hogy egy társadalom ezt
mennyire igényli, azt nem tudom megmondani. Ehhez néhány generáció kell, hogy
megtudjuk, mennyire fontos az embereknek, hogy csöndben, egymással nagyon szép,
szerető kapcsolatban legyenek. Mutatkoznak jelei annak, hogy az emberek
ezt igénylik. De ezek még csak jelek, amiket azért már lehet látni. Az biztos, hogy a művészetben az a fajta
mindennapos gyakorlat, a koncert, ahol mindig azonos módon viselkedünk, a darab
végén zajosan tapsolunk (néha a mű közben is). A zeneközvetítésekben is
eluralkodott, hogy a produkciók szintjére rángatják le a művészetet.
Valaki elénekli élete tragédiáját egy csodálatos áriában, és utána mindenki a
produkciót, az énekesi teljesítményt tapsolja meg. Azt, hogy ő egy
kitűnő énekes és nem azt, hogy ő mondjuk Fülöp király volt. A
művészeti, az emberi részét teszik tönkre. A taps egy ronda hang. Nem is
tudom hogy jött divatba!
— Milyen egy átlagos napod?
— Rettenetesen
munkásak a napjaim. Hét óra körül ébredek.
Tornászom, vagy sétálok az utcán egy kicsit. Reggeli után már szól a telefon.
Mostanában szinte mindig jön valaki és dolgozunk itthon. Nagy filmsorozatot csinálunk, rendezem a munkásságom.
Háromévi munka után tavaly megjelent az életmű DVD-m, megjelentek az írások,
könyvek. De hátravannak még a filmek. Most a modern technikával már elemezni is
tudom a filmeket. Mozdulatonként csoportosítom és elmagyarázom, hogy mit lát a
néző. Egyszerűnek tűnik, de rettenetesen nehéz feladat. Minden
nap dolgozik velem valaki. Önkéntes munkások, akik szeretetből jönnek. Ez
2-ig tart, utána kicsit pihenek, ebédelek valami vegetáriánus ételt, és megint
járok, gyalogolok. Hetente háromszor
tornázom Kovács Géza módszerével Pásztor Zsuzsánál. Hacsak lehet templomba megyek, hétköznap is, valami kicsi helyre.
Imádok énekelni! Ha tehetem, szinte mindennap koncertre megyek. Viszont emiatt nem járok színházba meg moziba.
Nem fér bele az időbe. Hétvégeken meg tanfolyamom van, gyakran egész nap.
— Hányan végezték el ezt a tanfolyamot?
— Nem tudom, talán több százan. Sokan alkalmazzák is. Egyre többen jönnek.
— Mi a feltétele a tanfolyam elvégzésének?
— Nincs feltétele. Ez egy
akkreditált pedagógus továbbképző tanfolyam. Bármilyen szakosok jöhetnek.
Én már gyerekekkel külön nem foglalkozom, csak a tanítványaim gyerekcsoportjait
nézem, amikor bemutatókat tartanak.
— Minek tudtál a legjobban örülni?
— A létezésük is
öröm. Egy gyerek tekintete, a mozdulata, a mozdulatai eleve érdekesek,
izgalmasak. Nekem minden gyerek olyan, mint valami rejtvény. Állandóan foglalkoztat,
mi történik őbenne. Ránézek egy gyerekre, és azon kezdek fantáziálni: Istenem
most mire gondol? Mit szeretne? Hogyan gondolja az életét? Mi lesz belőle?
— És ha felnőttre nézel?
— A felnőttben próbálom
megtalálni a gyereket.
— Megvan bennünk a gyermek, vagy elfelejtjük?
— Természetesen elfelejtjük.
Mert maga a pedagógus felejteti el. Minden pedagógusképzés szerepekre készít
elő.
— Mit változtatnál a pedagógusképzésen?
— Sokkal több gyakorlatot
csinálnék, igazi gyerekekkel. Állandóan gyerekek között tartanám őket.
— Nem rontanák el
ezek a kezdő tanítójelöltek a rájuk bízott kicsiket?
— Szerintem egyáltalán nem.
Szabadidejükben, tízpercben is együtt lennének, kirándulnának,
programokat csinálnának együtt. Egyénileg is foglalkoznának gyerekekkel, nem
feltétlenül mindig 30-cal. Súlyos hibának tartom, hogy ez nem így van.
— Gondolom, a másik fontos dolog az élmény…
— Feltétlenül. Be
kell, hogy valljam, az nem vált be, hogy a népdalokból tandalokat csináltak. Ez
ellene dolgozik annak, hogy az emberek énekeljenek.
— Mit kellene csinálni ehelyett?
— A
pedagógus is állandóan énekeljen. Ha nincs is gyönyörű hangja. Népdalcsoportokat
csinálnék százat, ezret. Újabb és újabb népdalokat kellene tanulni: nem lehet
ugyanazt tanítani száz évig. Nálam rengeteg éneklés van. A foglalkozások ľ
része éneklés. A pedagógusoknál is. És az éneklés is mozgással megy. Tele
vagyunk szebbnél szebb népdalokkal, ami pl. a franciáknak nincs.
— Téged nagyon sokan szeretnek, sikeres
életpálya áll mögötted. Mit tanácsolsz, hogy kell ezt csinálni?
— Igen, sokan
szeretnek. Volt valami nagyon fontos az életemben: sosem versengtem. Erre
valahogy sosem került sorra. Nem
kellett versengenem a gyerekeim szeretetéért, a tanítványaiméért sem. Produkciókat
pedig nem műveltem. Más lehet annak az élete, aki produkciókat csinál. Az
enyéimet nem hasonlították soha, és nem voltak olyanok, akik olyat szerettek
volna csinálni, mint én. Nem kellett izgulnom, hogy az én munkámat elveszik.
Ugyan ki akart volna állami gondozott vagy néger gyerekek között dolgozni? Nem
volt soha reális versenytársam. Azt hiszem, hogy az alkatomból is hiányzik a
versengés. Nagyon szerettem vitorlázni. Egy vitorlásnak mindig versengenie
kell, mert ha előtted megy egy hajó és nem akarod megelőzni, akkor
nem vagy vérbeli vitorlás. Na, én nem vagyok vérbeli vitorlás, mert sosem
akartam senkit megelőzni! Mindig kiengedtem a vásznat. Menjen!
Engedem! És ez nagyon nagy boldogságot
okoz. Nem kell versengenem.
Nagy könnyebbség ez!