Búcsú helyett…
Máriássy István (1936. január 10. – 2009. április 11.)
A kultúráról
Ízleld:
hogyan más kristálykehelyből
s
bádogbögréből inni.
Abszurd
időjáték: aligha Fodor Ákos haikuját szívlelte meg, hiszen évtizedekkel korábban
gyakorolta e tanácsot, semmint megfogalmazódott volna a vers. Ízlelte, s érezte
a különbséget.
Adatokra kár a papír – csak arra
kell, ami tanít. Amiből tanulni lehet; mint tőle – néha a
legváratlanabb pillanatokban. S most, hogy megszűnt eme lehetőség,
eljött a tanulság-morzsák gyűjtögetésének az ideje. Hogy részesüljenek
belőle azok is, akiknek nem jutott elsőkézből.
Nem hal meg, akire emlékezünk?
Szép is lenne… legfeljebb annyit tehetünk, hogy – miközben kényszerűen
elengedjük, akinek mennie kell – meglopjuk. Elveszünk tőle, visszatartunk
belőle valamit, ami az övé; sőt, éppen azt, amitől ő az,
aki. (Sovány vigasz, hogy ő is magával vitt ismerőseiből, barátaiból
valamit…)
Talán
irigyeltem néha azokat, akiket tanított, mondjuk, zeneiskolában. De mégsem!
Rossz lehetett később más tanárhoz kerülni.
Máriássy
István rendelkezett a varázsolni-tudás képességével – s mintha nem is tudott
volna erről! Oly természetesen élt vele, s juttatott belőle bárkinek
a környezetében – akinek szeme van a látásra, s füle a hallásra. Tudott
valamit, ami tanulhatatlan, taníthatatlan: minőség-érzékelő képessége
volt. Szűz tekintettel rácsodálkozott a környezetére; egy hangra, egy
akkordra, egy dallamra. Pillanatokra megváltoztatta a világot: figyelmétől
jelentőséget kapott olyasmi, ami talán senki másnak nem tűnt volna
fel. Felsejlett egy örömforrás, hatott.
Időtlen
messzeségből kell felidézni tekintetét: hideg-kék, ám felfénylik, ha
értékre lel. Kincskereső. És találó.
Van-e
fontosabb dolog, mint egy feloldás? A zárlati formulák sablonjaiból
kitüntető figyelme emelte ki valamelyiket – talán épp e figyelem nemesítette
meg. Mert a közreadó, szerkesztő hangjegyek sokaságát olvasta,
fáradhatatlanul. Vagy fáradtan, hiszen ő is emberből volt – de aligha
közömbösen.
Valamiképp
időn kívül élt – szívesen társalkodott az egykori nagyokkal, munkáját
műveik szolgálatába állítva. Minden bizonnyal eljátszott néha a gondolattal:
neki is része van abban, hogy egy-egy (sőt, számtalan!) kompozíció
visszakerül a kollektív tudatba. Ilyenkor fontosnak érezhette magát – s ez
minden fáradságot megért. A kincskeresés kalandján túl állandóan ott munkált az
értékmentés nemes gesztusa. Felelősség és felelőtlenség – hiszen
minden döntés egyesélyes. Lényeglátó szemlélet? A tévedhetetlenségre korántsem
volt biztosítéka. De tette, amit tennie lehetett; kutatott, közreadott,
szerkesztett. Ami példa-értékű a munkájában, az aligha mérhető, s ez:
a személyesség. A régi mesterek jutnak róla eszembe; akik nem szériában gondolkodtak,
hanem egyedi példányokban. Ettől valahogy minden megnemesedett a kezében;
a continuo-kidolgozás sem rutin-feladat, hanem lehetőség (ha úgy tetszik,
játék, amit, természetesen, halálosan komolyan kell venni!) – éppen ezért nem
„elvégzendő”, hanem „megoldandó”. Annak biztos tudatában, hogy nincs
egyetlenegy ideális megoldás – érdemes keresgélni, időt-energiát nem
sajnálva, mert a felfedezőutak nem-várt örömöket tartogathatnak.
Otthonában
a falon bekeretezve a személyes kincs, Kurtág-darab kézirata, neki szóló
ajánlással. És megannyi facsimile a polcokon, értékek. Nem vitte őket magával,
ám az értékekkel való foglalkozás átitatta személyiségét. Például szolgálhat,
hitet és erőt meríthetünk belőle, amikor a hétköznapokba már-már
belefásulunk. Nézzünk csak egy cadenzát…
Fittler Katalin