II. Rados Dezső Budapesti Hegedűverseny
2009. március
19.-22. között került sor a II. Rados Dezső Budapesti hegedűversenyre,
a Magyar Zeneiskolák és Művészeti iskolák Szövetsége és a fővárosi
XIII. kerületi Zeneiskola rendezésében.
A verseny fővédnöke Perényi
Eszter, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanszékvezető tanára
volt.
A huszonhárom kerületből
érkező, 164 ifjú hegedűst a
zsűri – melynek tagjai Dénes László, elnök, Járdányi Zsófi, Németh
Zsuzsanna, Pichner Terézia, Igor Coretti-Kuret, (Olaszország), és Szatmári
László, (egykori Rados növendék) voltak – négy napon át hallgatta lankadatlan
figyelemmel.
A verseny – amely kiérdemelte a
fővárosban hegedülni tanuló növendékek fesztiválja megjelölést – Dénes
László Rados Dezsőnek a mai napig ható hegedűpedagógiai, metodikai
munkásságát méltató szavaival vette kezdetét. Ebből idézünk:
Rados Dezső
(1891-1974) a Fodor Zeneiskola, a Nemzeti Zenede, a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola egykori tanára, a XX. századi magyar zenepedagógia egyik legjelentősebb
mestere. Szenvedélyes zenei vérmérséklete magasrendű intellektussal
társult. A hangszeres technikai folyamatok mélyére, az érzetekbe hatoló képességét
talán tanítványai fejezték ki legtalálóbban: „Röntgen szeme volt”. Közreadásai
(Dont, Feigerl, Fiorillo), kiváltképp az egyes etűdökhöz fűzött
jegyzetei mindmáig érvényes, nélkülözhetetlen metodikai útmutatásul szolgálnak.
Halász Ferenc így fogalmaz egy 1972-ben megjelent írásában: „A magyar helyzetnek
egy jelensége, hogy a széles körű oktatás metodikai-didaktikai kérdéseinek
szemléletében az amatőr képzésnek a szakképzéstől eltérő más
jellegét feltételezi. Elfeledkeznek Rados Dezső intelméről, mely
szerint az amatőrre nem az jellemző, hogy más technikával hegedül,
hanem az, hogy a jó technikához később jut el, mert lassabban
fejlődik.” Harmincöt éve fogalmazódtak e sorok.
A 2006-ban megtartott I. Rados
Dezső Budapesi Hegedűversenyen részt vett 140 gyermek lelkes és
színvonalas játéka bizonyította, hogy megértésre talált: a felkészítés és
felkészültség szakszerűsége nem jelenthet választó vonalat az un. A és B
tagozat produkciói között. Meggyőződésem, hogy a most megrendezésre
kerülő II. Rados verseny megerősíti a fentiek igazságát és érvényre
jut a legfontosabb összekapcsoló erő, a zene szeretete és a játék öröme,
élménye.
– Megkérdeztük Dénes tanár urat, milyen
gondolatai formálódtak a verseny produkcióit hallgatva. Véleménye szerint,
minek köszönhető ez a rendkívüli érdeklődés?
– Úgy gondolom,
nagyszerű kezdeményezés volt, hogy az amatőr képzésben résztvevők
és a pályára készülők számára közösen biztosított lehetőséget
teljesítményeik bemutatására. Ezzel, mintegy igazolva annak a rendkívül fontos
Rados-i gondolatnak az igazságát, hogy mindkét kategóriában egységes didaktikai
és metodikai elveknek kell érvényesülni. A rendezvény kimagasló
népszerűségét az is segítette, hogy mélyen átgondolt verseny anyagot
jelöltek ki a verseny rendezői. Ennek fontos eleme volt az egyéni
adottságokhoz igazítható kötelező anyag választhatósága, mind az etűdöket,
mind az előadási darabokat illetően. Ezekhez kapcsolódhattak a
szabadon választható művek, melyek teret biztosítottak a kiemelkedő,
illetve a magasabb fejlettségi színt bemutatására is.
– Hasznos volt a verseny pedagógiai szempontból?
– Azáltal, hogy a
verseny egy fordulós, előtérbe került a megmozdulás fesztivál jellege.
Nevelési szempontból rendkívül fontosnak tartom, hogy a résztvevők a
felkészülés teljes anyagát bemutathatták és e produkció alapján nyertek
értékelést. A négy fokozat (a Dicséret,
a Bronz, Ezüst és Arany oklevél) mintegy regisztrálja a verseny időpontjában
érvényes zenei és technikai fejlettségi állapotot. Senki nem ment haza „üres kézzel”
!
– Ezek szerint igazolódni látszanak Rados
professzor intelmei?
– Anélkül, hogy
idealizálnám a helyzetet, feltétlenül így látom. Ennek egyik eredője a
tanári munka kétségtelenül emelkedő színvonala. Állításunk hitelességét
alátámaszthatja az az örvendetes tény, hogy hetvenhat tanár kolléga
növendékeinek produkciói alapján alakulhatott ki az összkép. Tizenhét tanár
harmincnégy növendéke kapott Arany oklevelet.
Ezüstöt 61, Bronzot 37, dicsérő oklevelet 32 versenyző érdemelt
ki.
Név szerint
megemlítjük azokat, akiknek teljesítményét a zsűri maximális 100 ponttal
honorálta:
II. korcsoport:
Tóth Kristóf, XXII.ker. tanára Soltész Ildikó, zongorakísérő Sagyebó
Ferenc; Králik Abigél, VI. ker., tanára Ácsné Szily Éva, zongorakísérő
Arató Ágnes; Lakatos Henriette, XV. ker., tanára Nagy Dóra, zongora kísérő
Szélné Ángyán Krisztina.
II.B korcsoport: Váradi Gyula, VI. ker., tanára Ácsné Szily Éva,
zongorakísérő Arató Ágnes; Sándor Zoltán, VI. ker., tanára Ácsné Szily
Éva, zongorakísérő Arató Ágnes.
IV.B korcsoport: Markó Gitta,
VIII. ker., tanára Szász Józsefné, zongorakísérő Gyülvészi Gábor,
V. korcsoport: Mészöly Dániel Máté, VIII. ker., tanára Szász Józsefné,
zongorakísérő Gyülvészi Gábor, Várallyay Petra, I. ker., tanára dr.
Makláryné Baranyai Valéria, zongorakísérő Szmolka Klára.
A díjazottak teljes listája a Magyar Zeneiskolák és Művészeti iskolák
Szövetsége honlapján (www.mzmsz.hu)
megtekinthető.
– A nagy praxissal és több évtizedes
kiemelkedő szakmai múlttal rendelkező tanár kollégák mellett
feltűntek a fiatalabb generáció tagjainak ígéretes eredményei is. Hogy
látja ezt Ön, aki több, mint 30 éve vesz részt a tanárképzésben?
– Pályafutásom
során sok versenyen voltam zsűritag. Minden alkalommal rendkívüli örömmel
töltött el és megújuló energiát biztosított számomra az ifjú tehetségek megjelenése.
Ez kiapadhatatlan erőforrás egy pedagógus számára. Talán ez alkalommal
érintett meg igazán az az örömteli tapasztalás, hogy felnőtt egy ifjú
tanári gárda, aki méltó lesz átvenni a stafétabotot generációmtól,
mentoraiktól.
– Időszerűnek tűnik
megkérdezni, miként fog hatni a tanárképzés tervezett átalakítása a zeneiskolai pedagógus utánpótlásra?
– Ez, a jelenleg
formálódó elképzelések ismeretében objektíve még nem ítélhető meg. A
képzés egyetemi rangra emelése önmagában mindenképpen pozitív jelenség. A
képzés tartalmi kérdései, beleértve a felvételi követelményeket is, azonban
véleményem szerint nem tekinthetők az egyetem belső ügyének. Olyan
rendszert kell kialakítani, amely az irányultság tekintetében, az alapfokú
oktatás terén, a hangszeres képzés és zenei nevelés egymást átható igényeihez
képes alkalmazkodni.
De forduljunk
vissza a jelenhez. A versenyen tapasztalható szakmai érdeklődést, az elért
eredmények megszilárdítását, még szélesebb körűvé tételét, iskolai
határokat átívelő szakmai együttlétek, műhelyek segíthetnék.
Zárjuk ezt a beszélgetést a
Parlandóban 1968-ban megjelent Rados Dezsővel folytatott interjú egy
részletével.
„Ha építő
útra akarjuk vezetni a tanítási folyamatot,….a kérdés megoldását az alapfokon
mindhárom fok egységes erejével kell megkezdeni. Az egységes szemlélet azt
jelenti, hogy egységes didaktikai és metodikai folyamatok alakuljanak,
formálódjanak, amelyek alapján nagyobb eredményt érhetünk el az egyéni képzés,
az egyéni iniciatíva kialakításával. Nagyobb gondot kell fordítani a nevelésnek
arra a módjára, amely meggyőzi a növendéket, (bármely szintű a
képessége), hogy a hegedülés elsajátításának érdekében az egyéni tapasztalás a
tanulással kapcsolatban a legszilárdabb alap. Tehát: közös szemlélet a tanulás
folyamatában és magasabb rendű fantázia-teljesebb képzés az egyéniség
kialakításával, izmosításával kapcsolatban…. Ahhoz, hogy a fenti
célkitűzéseket keresztülvihessük, a tanárnak tekintélyre van szüksége.
Ugyanazon elv alapján kell birtokolnia a hegedülés tudását és művészi
előfeltételeit, elméletileg és gyakorlatilag, mint ahogyan ezt a nehéz
folyamatot vezetnie kell, mely által meg tudja oldani mind az amatőrök jó
minőségű képzését, mind a hivatásos muzsikusok nevelését.”
* * *
A verseny igen tartalmas három
és fél napja végén záró aktusként került sor az elismerések kiosztására.
Tanárok és növendékek számtalan különdíjban részesültek, melyeket a Hungaroton,
a Líra és Lant, az EMB, a Neuma, a Rose hangszerkereskedés, Rácz Pál
hegedűkészítő, a Hubay Művészeti iskola, a Kogart-Mzmsz,
Szatmári László és Mága Zoltán ajánlottak fel.
Végezetül, de nem utolsó sorban
köszönetet mondunk a XIII. kerületi Zeneiskola igazgatójának, Jankó Katalinnak
és munkatársainak, valamint Magyar Margitnak, a verseny titkárának, a
rendezvény magas szintű és zökkenőmentes lebonyolításáért.
Szatmári
László