Huszadik század, mégis muzsika
Hollós Máté
vissza- és előretekintő beszélgetése Körmendi Klára
zongoraművésszel,
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanárával
A Magyar
Zeneművészeti Társaság januári Mini Fesztiváljának zongoradélutánja a
Zeneakadémia nemrég végzett ifjú művészeinek impozáns bemutatkozása volt.
A kortárs zene iránti elkötelezettségük közös tanáruktól, Körmendi Klárától
ered.
– A Konziban Zempléni Kornél, a Zeneakadémián
Solymos Péter növendéke voltál. Az ő tanításukban is olyan kiemelt
jelentősége volt a modern zenének, mint amilyen a Tiedben lett?
– Ennyire nem.
Zemplénivel Bartókig és Kodályig jutottunk. Neki az elemző tanulás, az
alapos felkészülés, a memorizálás és a gyakorlás módszereinek képességemmé tételét
köszönhetem. Huszadik századi zenével inkább Solymosnál foglalkoztunk, aki
szerette a különleges repertoárt – még Durkó Psicogrammáját is játszotta.
Debussyvel, Ravellel nála kezdtem foglalkozni, Sztravinszkij, Schönberg
darabjaival is az ő óráján találkoztam. Amikor Bozay Attila felesége
lettem, ő hívta fel figyelmemet az új zene szerzőire, sőt, arra
is, hogy Chopinnel nem lehet karriert csinálni, mert azt sokan játsszák (nálam
jobban is) a világban, inkább alakítsak ki sajátos repertoárt. Kóstolgatni kezdtem
hát az ő kompozícióit, Durkó Zsolt, Soproni József, Lendvay Kamilló, Farkas
Ferenc műveit. De a barátok zenéjén túl Boulez, Messiaen, Berio kottáival
is ismerkedtem, s nagyon vonzott, hogy ezeket én szólaltathatom meg
először. Az Országos Filharmónia Semmelweis utcai kamaratermében tartott
bérleti estjeimen rendre műsorra tűztem kortársakat, s akkor még egy
efféle bemutató nagy port vert föl. Ennek nyomán egyre több feladatra kértek
föl a szerzők. Szerencsés volt a zenéjükkel való találkozás, mert se
technikailag, se szellemileg nem okozott problémát.
– Kezdetben sem volt idegen számodra ez a
világ? Hiszen mondod, hogy a Főiskolán még az impresszionisták is újnak
számítottak. Xenakis vagy akár nemzedéked ifjú magyarjainak nyelvében nem
találtál többletnehézséget a klasszikusok, romantikusok műveiben
tapasztalhatóhoz képest?
– A magyar
szerzők munkásságában nem. A külföldiek darabjainál mindig inkább szíven
ütöttek a hazaiakéi. De nemzetközi fesztiválokon fellépve azt tapasztaltam, a
közönség is jobban reagált az általam játszottakból a magyar szerzőkre.
Talán azért is volt könnyebben felfogható az ő muzsikájuk, mert
táplálkoznak a népzenéből. A külföldi mesterekkel megküzdöttem: Boulez,
Xenakis, Berio kompozícióinak már az elolvasásával is. Ezekhez nem
kötődtem annyira, magamtól nem játszogatnám, míg a magyarokat idestova
négy évtized távolából is szívesen idézem föl, s mindig új szépségeket lelek
bennük.
– Népzenére utalsz – de hiszen az általad
játszott kompozíciók nem közvetlenül folklór alapanyagúak. Nem lehet-e, hogy az
említett külföldi szerzők a mieinkhez képest túlságosan strukturálisan
gondolkodtak?
– De. Az övék
papírízűbb zene. Xenakis mint építész bizonyos konstrukciókat írt le
hangokkal, vagy például a gázmolekulák kisülésének képletét. Nincs náluk olyan
érzelmi fűtöttség, személyes hang, amilyet a magyaroknál találok. S az is
sokat számít, hogy az adott komponista hogyan tud zongorázni. A technikailag
felkészültek zongoraszerűen írnak. Nem éreztem ezt Stockhausennél,
Bouleznél, Xenakisnál.
– Mi fontosabb: a zongoraszerűség, vagy a „zeneszerűség”?
– Az utóbbi. A
magyar darabok, még ha nincs is konkrét hangulatra utaló címük, érzelmileg megközelíthetőbbek.
Több száz kortárs művet játszottam az idők során, de azokat
szerettem, amelyek kifejeznek valamilyen érzelmet, hangulatot, karaktert.
– Bozay Attila segített-e neked kezdetben,
amikor egy külföldi avantgarde művel – nem a hangjaira, hanem a szellemére
célzok – „küzdöttél”? Vagy inkább szuverénül a magad útját akartad velük
végigjárni?
– Ebben nem
segített. Elvonultam, kijegyzeteltem a kottát, egyedül tanultam meg. Megesett,
hogy hetekig csak a kottából memorizáltam a darabot. Amikor már tudtam,
meghallgatott, és nagyon igényesen, szigorúan mondott véleményt, a hibákat
javította.
– A tanításodban kezdettől fogva
elkötelezett voltál a kortárs zene iránt?
– A Zeneakadémiára
Erkel Tibor hívott, kötelező zongorát tanítani. Akkor még a Filharmónia
szólistája voltam, cseppet sem vonzódtam a tanításhoz. Ő kedvesen kapacitált,
s mikor azt mondta: az a fontos, hogy a lábad bent legyen a házban, még nem is
sejtettem, ennek milyen jelentősége lesz később. Nemsokára megtudtam,
hiszen egy év múltán megszűntek a filharmóniai szólistastátuszok. További
év múlva Falvai Sándor rektor úr vetette föl a kortárs zenével való szakosodott
foglalkozás igényét, amire tájékozottságom, „kottatáram” okán alkalmasnak
tartott. Ebben a Huszadik századi zongoramuzsika elnevezésű tárgyban
diploma előtt álló hallgatókkal dolgozom, egyéni órában, heti egy
alkalommal. Összeállítottam a tanrendet: klasszikusokból (Schönberg, Webern,
Sztravinszkij), francia szerzőkből (Messiaen, Honegger, Milhaud.
Poulenc), magyarokból Farkas Ferenctől az élő kortársakig. Kísérleti,
nagyon nehezen megoldható műveket nemigen tanulunk. Sokat játszunk át akár
lapról is, négykezesezünk, kétzongorázunk – célunk a minél tágabb
repertoárismeret, így csak évi két-három darabot fejleszt ki egy-egy növendék
koncerten előadhatóvá. Hasznát veszik, mert külföldi versenyeken gyakorta
kötelező kortárs művet játszani, néhányan diplomaműsorukba is
beemelik, sőt, volt már, aki szakdolgozat témájául huszadik századi
alkotást választott.
–
Általános a hozzád kerülő növendékek körében az új zene iránti
érdeklődés, vagy be kell vetned varázsod-tekintélyed a megnyerésükre?
– Szívesen járnak,
s rácsodálkoznak, mennyi jó mű kerül eléjük. Többen már félállásban
zeneiskolában tanítanak, s ott is szükség mutatkozik ilyen darabokra, innen
tehát inspirációt meríthetnek. Ehhez való kedvcsinálás szándékával ismertetem
meg őket Durkó pedagógiai darabjaival, Soproni Jegyzetlapok
gyűjteményével, Bozay Medáliák című művével.
– Van-e olyan tapasztalatod, hogy a mai
fiataloknak a Bozay–Durkó-nemzedék művei már természetesebbek, mint egykor
nektek voltak, netán mert már gyerekkoruktól hallották azokat?
– Igen. Most
tartottam kurzust Pécsett Bánky József és Király Csaba növendékeinek. Egyikük
Bozay Bagatelljeit hozta, s autentikus előadásában láthatóan könnyen lett
úrrá olyasmiken, amik nekem még annak idején – technikailag és zeneileg –
nehézséget okoztak. Tavaly a Messiaen-centenárium alkalmából sokan tanultak az
ő műveiből, de még azok ritmikai és akkordikus bonyolultsága sem
okozott a fiataloknak problémát.
– Adódik-e olyan, hogy a diák hoz valamilyen
őt érdeklő kortárs művet, netán megkeresi őt kottájával
akadémista zeneszerző kollégája?
– Hogyne.
Sőt, kamarazenei produkciókat is előadnak. A mai ifjú zongoristák
nagyon nyitottak, sokkal jobb a helyzet, mint régen volt.
– Te is nyitott vagy bármiféle mai zenére?
– Tanárként még
nem, de előadóként már előfordult velem, hogy olyasmivel kerestek
meg, ami iránt nem voltam „nyitott”... De nem ez a jellemző. Figyelem a
fiatalokat, úgy is mint a Magyar Zeneművészeti Társaság elnöke darabokra
„vadászva”, s igen sok figyelemre méltó tehetséggel találkozom közöttük.
– A Mini Fesztiválhoz visszakanyarodván: a
bevezetőben említett zongoradélután mennyire volt pillanatfelvétel, s
mennyire a tárgy 15 éves tanításának summázata?
– Az elhangzott
kompozíciókat mindvégig tanítottam. A most fellépett zongoristák az utóbbi évek
legjobbjai, de akár öt évvel ezelőtt is fel tudtam volna mutatni az akkoriakból
egy hasonló társaságot, s remélem, ez folyamatos marad. Évről-évre akad
két-három olyan pianista, aki a kortárs repertoár iránt érdeklődik, s azt
színvonalasan tudja tolmácsolni.
– Ne csak a Zeneakadémiát említsük! Nyaranta
tanítasz a sárospataki Crescendo Con spirito Nyári Zenei Akadémián. Az ilyen
vakációs munka egyszerre követel odaadó figyelmet a résztvevő gyerekektől,
s kínál nekik mégis nyaralós lazaságot. Ráadásul Sárospatakon a világ minden
tájáról gyülekeznek az ifjak, más-más előképzettséggel, hagyománnyal,
felkészültséggel. Mit tudsz elérni velük két hét alatt?
– Vagy ők
hoznak már előkészített művet, vagy ott keresünk nekik megfelelő,
nem nagyon nehéz darabot. Gyakorta kiküldjük nekik a tervezett programot,
kottákat. Jól felkészült zongoristák szoktak jönni a kurzusra, nem kezdők.
Mivel naponta van órájuk, intenzív a munka.
– Neked nincsenek nyelvi nehézségeid, de a gyerekeknek
lehetnek. Magyarázol, vagy inkább mutatod, amit kívánsz tőlük, javasolsz
nekik?
– Nem az elemzés,
a konstrukció a lényeg, ez nem is annyira érdekli őket. Inkább az, hogyan
áll össze egy zenei mondat, milyen karakterei, színei vannak, hogyan lehet
beszédessé tenni. Inkább megmutatom nekik, amit gondolok, mint hogy hosszasan
beszéljek.
– S azt akarod visszahallani, amit mutattál,
vagy azt várod, hogy annak nyomán a gyerek kísérletezzen ki magának valamit?
– Az utóbbi
következik be. Ugyanazt nem is tudhatja visszaadni. Ezekben a kottákban
egyébként minden benne van, ha pontosan követjük a szerző útmutatásait,
meg is születik a jó előadás.
– Ha jól tudom, zeneakadémiai tanárságod a
törvény szerinti adminisztratív okokból mostanában átalakul. De ugye, ez nem
érinti a kortárs zenei stúdiumokat?
– Nagyon remélem.
A közalkalmazotti jogviszonyom szűnt meg születésnapomon, március 22-én, s
abban bízom, hogy a huszadik századi zongoramuzsika heti tíz óráját
óradíjasként a –jövőben is szolgáltathatom, mert ezt szívvel-lélekkel
csinálom.