„Ausztriai zeneiskolák tanára voltam”
Szeép Zoltán
nyugalmazott hegedűtanárral Csébfalvi Éva beszélget
Interjúalanyomat
gyerekkorom óta ismerem. Együtt jártunk a pécsi zeneiskolába, a
konzervatóriumba és együtt muzsikáltunk abban az amatőr zenekarban,
amelyből a mai Pannon Szimfonikusok és elődei „kinőttek”.
Azt gondolom, hogy manapság
senkit sem késztetne csodálatra a hír, hogy valaki, aki a nyugati végeken
lakik, átjár dolgozni Ausztriába. De nem volt ez mindig így. Engem bizony
ámulatba ejtett a nyolcvanas években, hogy volt kollegám az osztrákoktól kapja
a fizetését. Arra vagyok kíváncsi, hogy ma visszatekintve, mint nyugdíjas,
hogyan értékeli a több ausztriai zeneiskola falai között eltöltött éveket.
— A
Parlando olvasói — éppen azért, mert Ausztriában tanítottál, és az utóbbi 20-25
évben nemigen vettél részt az itthoni zenei és zenepedagógiai életben — nem
nagyon ismernek. Kezdjük tehát a beszélgetést a pályád kezdetétől. Milyen
emlékeid fűződnek Pécshez, a tanulmányaidhoz? Vajon mindig muzsikusnak készültél?
— A gyökerek
zsenge gyermekkoromig nyúlnak vissza. Az otthoni muzsikálás mindennapos volt
nálunk, és minden bizonnyal ez is felkeltette korai érdeklődésemet a zene
iránt.
— Édesanyád, Kamprád Sári neves zongorista
volt. Az általam nagy becsben tartott és mai napig is értékes kiadvány (1936),
„A Magyar Muzsika Könyve” is ír róla.
— Igen, édesanyám
az 1920-as évek második felében a Zeneakadémián tanult Senn Irén növendékeként,
de szoros kapcsolatok fűzték Dohnányi Ernőhöz is, aki őt igen
tehetségesnek tartotta és támogatta. Felejthetetlen emlék maradt az életemben,
amikor közvetlenül a háború után egy teljesen véletlen találkozást
követően a felső-ausztriai Neukirchenben vendégei voltunk az
emigrációban ott élő Dohnányiéknak.
— Otthon a zongora jelenítette meg a
muzsikát, Te mégis a hegedűt választottad. Miért?
— Ez
meglehetősen későn történt, tizenkét éves voltam a hegedülésem
elkezdésekor, de az aktív muzsikálás iránti vágy már korábban felébredt bennem.
Ez akkor történt, amikor a szüleim Pécsett elvittek egy zenekari koncertre,
ahol a szólista Takács Jenő volt. Ott csodálkoztam rá a zenekari hangzás
szépségére. Amikor elkezdtem hegedülni ezt abból az indíttatásból is tettem, hogy
egyszer zenekarban játszhassak.
1948-ban
kezdőként lettem tanítványa Graef Tildynek, és a sors különleges kegyének
tarthatom, hogy 24 éves koromban, a tanárképző elvégzése után, a
diplomámat is ő írta alá. Néhány év után én is tevékeny részese lehettem
annak a jelenségnek, ami akkor a Pécsi Filharmonikus Zenekar vonós szólamát
jellemezte. Tildy néni mint koncertmester büszke lehetett arra, hogy mögötte
egész sor olyan ifjú muzsikus ült, akik valamennyien az ő tanítványai
voltak. Az így szerzett élmények is erősítették bennem a zenekari munka
iránti vonzódásomat.
— Hegedűtanári munkádat aztán Pécsett
kezdted?
— 1960-62-ig
Szekszárdon tanítottam, majd 1962-től 67-ig a pécsi Liszt Ferenc Zeneiskolában.
Ugyanakkor Pécsett zenekarban is játszottam és számomra a zenekari muzsikálás
mindvégig egyenrangú volt és maradt a pedagógiai tevékenységgel.
—
Vajon növendékeidet inspiráltad is erre a szemléletre?
— Igen, és ez a továbbiakban is így volt,
amikor 1967-ben Szombathelyre kerültem.
—
Szombathelyen ekkor már nagy fejlődésnek indult a pedagógiai és zenekari
élet, amelyről itt Budapesten is sokat lehetett hallani. Úgy tudom Tibold
Iván és Petró János voltak ennek a fellendülésnek a motorjai.
— Szombathely ekkoriban igazi zenei
műhely volt. Rengeteg tehetséges zeneiskolai tanuló játszott már az akkor
még félhivatásos zenekarban, melyből 1974-ben a mind a mai napig
eredményesen működő Szombathelyi (Savaria) Szimfonikus Zenekar
nőtt ki. Muzsikus pályafutásom legaktívabb időszakának tekintem
ezeket az éveket, hiszen szerény közreműködésem is hozzájárult a város
zenei életének fejlesztéséhez és arculatának kialakításához.
—
Úgy tudom, hogy Tibold Iván zeneiskolájában művészeti igazgatóhelyettes voltál,
utána a zenekarnál pedig Petró János mellett 9 évig ügyvezető igazgatóként
tevékenykedtél. Hogy történhetett, hogy aztán mégis elcsábított az ausztriai
munka?
— Ez tulajdonképpen a véletlenek sorozatának
köszönhető. Mindig is nagyon érdekelt más országok zenei életének
struktúrája, pedagógiai-koncertélet állapota, stb. A 80-as évek elején a
Szombathelyi Szimfonikus Zenekarral számos nyugat-európai turnén vettünk részt,
melyeknek szervezésében nyelvtudásom miatt aktívan vettem részt. Példaképpen
említem, hogy 1983-ban a Zenekar közel két hónapig turnézott Németországban. Az
így kialakult zenei kapcsolatoknak folytatásaként kerestek meg Burgenlandból,
felkínálva két zeneiskolában betöltendő hegedűtanári állást. Ezek
elfogadása nem volt egyszerű döntés, bár meg kell vallanom, hogy az
ajánlatokat kihívásnak is tekintettem, melyeken keresztül bővebb rálátásom
nyílott egy másik ország zenei és zenepedagógiai életére. Sajnos ennek az
állásnak elfogadása fokozatosan nemcsak eredeti hazai munkahelyem feladására
kényszerített, hanem állandósult a családomtól való távollét is. Ugyanakkor
kétségtelen, hogy döntésemben a kedvezőbb anyagi feltételek is szerepet
játszottak, hiszen ezáltal könnyebbé vált lányaim tanulmányainak további
finanszírozása is.
—
További sorsod hogyan alakult?
— 1987-ben megpályáztam egy meghirdetett
állást Steiermark tartományban. A következő évtől már Kindbergben,
Krieglachban és Mürzzuschlagban is tanítottam. A három helység egységes
földrajzi régióban helyezkedik el.
Az első perctől kezdve együtt
kellett élnem olyan adottságok figyelembevételével, melyek a két ország
alapfokú zenei nevelésének különbözőségéből fakadtak. Míg a 20.
század második felében a magyar zenei oktatás Alfája és Omegája a Kodály koncepción
alapult, addig Ausztriában a népzene, valamint a relatív szolmizáció ismert, de
nem kötelezően alkalmazott tanítási metódus. A hangszeres tanár mindenkori
feladata, hogy a növendékek zeneelméleti alapjait lerakja. Ez a folyamat mindig
a hangszeres oktatással párhuzamosan történt.
— Mi
volt a tananyag? Alkalmazkodnod kellett ottani előírásokhoz?
— A tanár teljes szabadságot élvez abban,
hogy milyen kottából tanít, csak vázlatokban van előírt kötelező
tananyag. A sok alkalmazott hegedűiskola között vannak nagyon értékes
kiadványok is, én mégis úgy gondoltam, hogy nem térek el a hazai iskolákban
használatos tananyagtól. Magammal vittem az itthon használatos kottákat (Hegedűiskola
I.-V.-VI-ig, Wohlfahrt, Dancla és Dont etűdöket, barokk előadási
darabokat), és működésem végéig ezt játszották növendékeim.
Tizenkét évvel
ezelőtt Steiermark tartományban megalkottak egy zeneiskolai törvényt. Én
2001-től már csak két iskolában, Krieglachban és Mürzzuschlagban
működtem, mely intézmények minisztériumi hozzájárulással, mintegy
kísérletként, nem csatlakoztak a tartomány egészére vonatkozó törvényhez, hanem
eltérő rendtartást alkottak. Ennek alapján minden növendéknek
képességeitől függetlenül — tanévenként 4-6 alkalommal nyilvánosan kellett
szerepelnie, s e módszer érezhetően csökkentette a tanulók lámpalázát.
Mindegyik intézményben a szigorúan vett órarend mellett ifjúsági vonós
zenekarokat is szerveztem.
— Mik voltak a kritériumok ahhoz, hogy egy
növendék zenekarban játszhasson? Egyszer Amerikában lehetőségem volt
betekinteni egy ottani zeneiskola zenekari próbájába, s hihetetlen lelkesedést,
de rémes hangzásokat tapasztaltam. A nálunk megszokott profizmusra törekvés
révén, ismervén az itthoni követelményeket, ez igen meglepett.
— Már említettem
az alapfokú zenei nevelés bizonyos különbözőségeit. Ausztriában a
legfontosabb tényezők egyike növendéknek, szülőnek egyaránt, hogy a
zenét tanuló gyermek a legelső adódó alkalommal részt vehessen közös
muzsikálásban. Munkám során igyekeztem megtartani otthonról hozott
igényességemet, és az általam vezetett kis zenekarok rendszerint jó színvonalon
játszottak.
Egykori
működésem színhelyei kisebb települések, ahol elsődlegesen a fúvós
kultúra virágzik. Ez német nyelvterületen különösen nagyjelentőségű,
hiszen a legkülönfélébb összetételű fúvós együttesek a helyi kulturális és
társadalmi élet jelentős tényezői.
— Milyen feltételek mellett tanulhat egy
gyerek zenét Ausztriában?
— A zeneiskolák
fő működtetői a tartományok és a helyi önkormányzatok. Az éves
költségvetés jelentős részét képezi a tandíj. Steiermarkban jelenleg egy
növendékre tanévenként 325 euró esik. Tulajdonképpen bárki jelentkezhet, egyes
hangszereknél várólista van. Abban a zeneiskolában, ahol utoljára tanítottam
főként a gitárra és zongorára volt túljelentkezés.
— Mivel teltek még napjaid a közvetlen pedagógiai
munkán kívül?
— A régió
városaiban (Leoben, Bruck an der Mur, Kapfenberg és Mürzzuschlag) olyan
műkedvelő jellegű szimfonikus zenekarok vannak, amelyek évente
három-négy hangversennyel színesítik a koncertéletet. Valamennyi zenekarban
volt alkalmam közreműködni, ez a tevékenység jó kiegészítője volt az
órarend szerinti pedagógiai munkának.
— Honnan toborozták az osztrák
amatőrzenekarok tagjait és milyen volt ezeknek a kollektíváknak a
szellemisége?
— Az említett
zenekarok munkásságára elsődlegesen a zene szeretete a meghatározó.
Zeneiskolai tanárok, orvosok, hivatalnokok, netán háziasszonyok, valamint ügyes
növendékek együttmuzsikálása igen jó hangulatot és sok próbával megvalósított
jó színvonalat képviselnek. A karmesteri feladatokat a mindenkori zeneiskolai
igazgatók látják el. Ezekben a városokban egy zenekari koncert nagy
eseményszámba megy, jó akusztikájú termekben, három-négyszáz ember hallgatja a
muzsikát.
— Hegedültél ezekben az együttesekben?
— Nem, brácsáztam.
Már a hatvanas évektől kezdve a zenekari munkában felcseréltem a
hegedűt a brácsával. Sőt, ennek kezdete egy izgalmas eseményhez
fűződik. Pécsett a színházban a Rigoletto premierjére készültünk, a
karmester Paulusz Elemér volt. A főpróbákat is még első hegedű
szólamban játszottam, míg a premier napján két kollega betegség miatt kiesett a
brácsa szólamból. A karmester értesített, hogy az esti premieren brácsáznom
kell, de ne izguljak, mert a szólamot Németh Géza, a Bartók vonósnégyes brácsása
fogja vezetni. Az izgalom nem maradt el, de az akadályt sikerrel vettem, és
eljegyeztem magamat a brácsával.
— Az élményeken és a sikeres pedagógiai
munkán kívül az Ausztriában eltöltött évek egyéb eredménnyel is jártak: nemrég
szép kitüntetéssel gazdagodtál. Idézem a Vas Népe napilap egyik 2008. novemberi
számát: „Szeép Zoltán, mint a régió jelképes zenei nagykövete átvehette
Steiermark tartomány Arany Érdemkeresztje kitüntetést. Franz Voves tartományi
főnök méltatta a kitüntetett közel 25 éves zenepedagógiai és szervezési
tevékenységét.” Gratulálok!
— Nagyon köszönöm,
valóban nagy öröm és meglepetés ért, mely számomra azért is megtisztelő,
mert nem osztrák, hanem magyar állampolgárként kaptam ezt a kitüntetést.
— Most mi következik? Budapestre költöztél
nagypapának. Vége az ausztriai zenei kapcsolatoknak?
— Gyermekeim
családjaikkal hosszú évek óta Budapesten, illetve a főváros vonzáskörében
élnek, így tulajdonképpen családegyesítés történt. Vallom, hogy muzsikusként, a
nyugdíjas kor nem feltétlenül lezárása a sokféle aktivitásnak.. Alkalmanként
visszajárok egy-egy zenekari koncerten való közreműködésre. A közelmúltban
néhány operett turnén is részt vettem. Igyekszem vigyázni magamra, s amíg
egészségem engedi, nem teszem le a „lantot".