KÖRBER TIVADAR
KÉT KÖNYV KECSKEMÉTRŐL – KODÁLYRÓL
I.
Kodály
Zoltán és szülővárosa, Kecskemét – Dokumentumok, emlékek
A város és szülötte kapcsolatát
nem egy írás, dolgozat, cikk tárgyalta már. Most, a Kodály-emlékév mintegy
utóhangjaként Heltai Nándor, Kecskemét kulturális életének sokoldalú munkása és
kutatója publikált egy minden eddiginél átfogóbb, tartalmas könyvet e témáról
Kodály Zoltán és szülővárosa, Kecskemét – Dokumentumok, emlékek – címmel.
Mottóként a zeneszerző ismert mondását idézi: „Mindig kecskemétinek
éreztem magam”.
A könyv tizenhét fejezete azt az
utat, annak egyes állomásait, eseményeit mutatja be, ahogyan Kodály a születés
véletlenszerű tényén túl valóban kecskemétivé vált, ahogyan a város befogadta
és magáévá tette, gyümölcsözően tettekre váltotta szülöttének eszméit,
törekvéseit.
Első fejezetében a
szülővárost mutatja be, annak helyzetét, állapotát a 19. század utolsó
évtizedeiben és a következőkben. A családi szálakat a nagyszülőkig
visszamenően bontja ki Heltai. A lengyel származású apai nagyapa
jelentős szerepet játszott Kecskemét társadalmi életében. A „derék új
vendéglőssel, Jaloveczky Ferenccel egészen új, kedvező légkör
költözött a Népkör azelőtt sokszor üres falai közé” – többek között
hazafias rendezvényeknek is helyet adott.
A következő fejezet
Kecskemét zeneéletével foglalkozik, az első Kodály-bemutatóig. Itt és a
továbbiakban is gyakran találkozik az olvasó M. Bodon Pál nevével, aki csaknem
négy évtizeden át állt a városi zeneiskola élén, és elévülhetetlen érdemeket
szerzett a magyar népdal, Bartók és Kodály művészetének meg- és elismertetéséért.
Megtudjuk a könyvből, hogy
csaknem harmincéves volt a Mester, amikor felnőttként először járt
szülővárosában, és neve először csak 1923-ban jelent meg itt
nyomtatásban, majd először 1927-ben hangzott el Kodály-mű
Kecskeméten. Két évvel később viszont már úgy említik, mint aki „a világ
zeneirodalmának egyik legnagyobb élő alakja”.
A következő években,
évtizedekben szaporodnak a Kodály-bemutatók Kecskeméten, elsősorban az
ugyancsak kecskeméti születésű Vásárhelyi Zoltán munkálkodásának
köszönhetően. A zeneszerző híre-neve egyre nőtt és terjedt, a városon
túlra is. Az 1932-re tervezett
díszpolgárrá avatásra ugyan másfél évtizedet kellett még várni, de sorra
hangzottak el újabb Kodály-művek, köztük ősbemutatók is, többek
között a „Hírös Hét” rendezvényein. Ugyanakkor viták, ellenérzések kereszttüzébe
is került a sokak számára szokatlan, újszerű zene. Mindezt színesen, sok
adattal, cikkek-levelek idézésével tárja olvasói elé a könyv.
Kodály Kecskemétre
„hazatérésének” egyik fontos – talán a legfontosabb – állomása volt az
országban első ének-zenei általános iskola megalkotása, működésének
harcokkal-küzdelmekkel teli kezdete, majd megerősödése, megszilárdulása, továbbépülése.
Erről sok dokumentum tanúskodik, többek között az alapító-igazgatónő,
Nemesszeghy Lajosné Szentkirályi Márta feljegyzéseiben. A kezdeményezés szakmai-pedagógiai
sikereivel szemben politikai erők is feszültek. Ahogyan maga Kodály
személye is támadásoknak volt kitéve. Egy eddig nem publikált, 1959-re
datálható feljegyzés szerint például „a Tudományos Akadémián működő
népzenekutató csoport vezetésében és így az egésznek munkájában reakciós,
haladás ellenes szemlélet érvényesül. […] A Kodály vezette haladás ellenes
csoporton belül is azonban ellentmondások vannak. […] Javasolnám egyszer egy
elmélyültebb beszélgetés során figyelmesen azt is közölni vele [ti. Kodállyal],
hogy az ő emlékének (sic!) és a valóban haladást szolgáló tudományos és
művészi örökségének megőrzői, kizárólag a hagyományokat
tisztelő kommunisták lehetnek”.
Jelentős esemény volt a 80.
születésnapi díszhangverseny a Kecskeméti Katona József Színházban, melyen
többek között Illyés Gyula is jelen volt (és elmondta erre az alkalomra írt
versét, mely olvasható e kötetben is). A hangverseny előtt Kodály avatta
föl Kecskemét másik nagy szülöttének, Katona Józsefnek a szobrát, a színház
melletti térségen. Másnap hangzott fel Kecskeméten első ízben a Psalmus
Hungaricus.
A következő rövid fél
évtizedben egyre sűrűsödtek Kodály látogatásai, s ezek mindig az
iskolával, az iskola eseményeivel függtek össze. Ő avatta föl az új épületet
1964-ben; nevezetes beszédet mondott ez alkalommal. Több ízben kísért külföldi
vendégeket az iskola és a benne folyó munka megismertetése céljából. Utolsó
tervezett látogatását azonban meghiúsította váratlan halála…
A könyv ezt követő, mintegy
egyharmadnyi részének tartalmát pontosan fedik az egyes fejezetek címei; A szülőváros
Kodály szellemi hagyatékának továbbéltetéséért: „neve program és kovász”. –
Növekvő nemzetközi érdeklődés a Kodály jegyében szervezett kecskeméti
rendezvények iránt. – Kecskemét, az éneklő város. – A Kodály Intézet három
évtizede.
A Kodály Szemináriumok, Kodály
Szimpózium (1987), Kodály Fesztivál (2000) részletes ismertetése,
Kodály-művek újabb és ismételt előadásai és bemutatói (pl. a Székely
fonó 2000) mellett megemlékezik a szerző a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai
Egyesület megalakulásáról, a Kodály Díj alapításáról, a Kodály Örökség
Munkacsoport megalakulásáról, olyan eseményekről, melyek már a legutóbbi
évekbe vezetnek. A múltra visszatekintve a jelennek szól Bónis Ferencnek, a Magyar
Kodály Társaság Kecskeméti Tagcsoportja megalakulásakor elmondott beszéde
(2006): „Kodály útja nem volt akadálytalan diadalmenet. Le kellett győzni
nem csupán az ízlés maradiságát, vagy a Pató Pálok tunya tehetetlenségét, de
szinte egész életében meg kellett küzdenie a Hivatallal is – mely segíthette
volna, ám e helyett gáncsolta őt, arra kényszerítve, hogy erejét és idejét
percemberkékkel viaskodva, vitairatok megfogalmazására fecsérelje. […] Mégis
úgy érezzük, hogy ami támadás érte életében Kodályt, az csendes idill volt
azokhoz az attakokhoz képest, amelyek napjainkban érik a magyar zenei életet,
benne az ő élete munkáját.”
A kötet – az előbbieknél nem kevésbé érdekes és értékes –
utolsó egysége kecskeméti, országos hírű, illetve külföldi emlékezők
írásait közli Kodály Zoltánról. Befejezésül ezek közül idézünk néhányat:
Nemesszeghyné
Szentkirályi Márta: …a tanítványának érzem magam, mert tanulmányait,
útmutatásait olvastam, és igyekeztem azokat tanítványként megvalósítani. A
másik oldalon pedig ott áll az a tény, hogy azon szerencsés emberek közé tartoztam,
akiknek alkalmuk volt vele személyesen sokat együtt lenni, és tanításait meghallgatni,
– s azok szerint dolgozni.”
Kálmán Lajos főiskolai tanár, népzenekutató: „Kodály Zoltán
műveinek, lenyűgöző személyiségének hatása alatt olyan
élethivatásra igyekeztem rátalálni, hol mindenekfelett a népdal ügyét lehet
szolgálni, a tudomány és a művészet, pedagógia (bármilyen szerény)
eszközeivel.”
Szögi Ágnes népművelő, könyvtáros, az iskola egykori
tanulója: „A kora gyerekkori kivételes pillanatok kivételes értéküket az
idő múlásával kapják meg. A környezet: szülők, pedagógusok, minták és
példák által. Köszönöm Kodály Zoltánnak. Köszönöm az ének-zenei iskolát
létrehozó Nemesszeghy Lajosnénak, tanáraimnak és szüleimnek, akik a naponta
éneklő óvodába és iskolába írattak be.
Az idő múlásával az ember
lassan magára vállalhatja a mintaadás terhét és felelősségét. Nincs nap,
hét, hónap és év, hogy valami ne emlékeztessen a régmúlt kivételes pillanataira,
ajándék találkozásaira. Nem lehet pillanat, hogy ne az iránta kötelező
felelősséggel tekintsek a jövőbe, ami saját életem szépségét és
értékét megalapozta: a zene. […]
Vajha urak és szolgák, elnökök
és miniszterek, vezetők és végrehajtók szintúgy átéreznék: mi mindenre
képes a zene, a zenei nevelés – egyes emberek, nemzetek, a világ számára:
Kodály példájára.”
Szőnyi Erzsébet: „A
főiskolán mindvégig éreztem buzdító figyelmét. Nagy tekintélyét külföldi
útjaimon napról napra tapasztalom. Négyszer jártam Amerikában, kétszer Kodály
Zoltán társaságában. Idehaza kevesen sejtik, hogy a tengeren túl mennyire
becsülik őt. Az elgépiesedés tünetei aggasztják a társadalom legjobbjait.
Szeretnék megállítani az érzelmi elszegényedés folyamatát. Ismerik a Kodály
módszer alapelvét: »az éneklés szebbé teszi az életet«”.
Habsburg Ottó: „Amikor azt
mondottam, hogy magyar kultúránk nagy hátránya, hogy a magyar nyelv csak egy
relatív kis nemzet tulajdona, hozzá akartam tenni, hogy van a magyar nyelven
valami, ami nemzetközi: a zene. A magyar zene mindig sikert aratott az egész
világon. Ez áll Kodály Zoltánra is, akire nemzetünk igazán büszke lehet.”
Virizlay Mihály
gordonkaművész, egyetemi tanár (USA): „Látom, itt élénk a zenei élet.
Amerikában persze sokkal többen kedvelik a mozit, a baseballt, de van közönsége
a hangversenyeknek. Sohase féltettem az elhalástól a kultúrát. […] A Tanár
Úrnak is elmondtam, hogy szerintem csak benső hajlam tehet valakit
művésszé vagy jó közönséggé. A tanítás, amelyben ő oly
nagyszerűen hitt, és amihez kiválóan értett, megnöveli a művészet és
az egyén összetalálkozásának az esélyeit, segítheti a teljesebb életet. Az is biztos,
hogy olyan jó pedagógiai módszerek, mint amilyen a Kodály nevéhez
kötődő, nélkül még itt sem tartanánk.”
A könyvet Kodály műveinek
jegyzéke és dokumentatív fotóanyag egészíti ki.
II.
A Kodály
Intézet évkönyve V. 2000-2005.
(Szerkesztette: Ittzés Mihály)
Nem szokványos
évkönyvet tart kezében az olvasó. A kötet anyagának nagyobb részét az Intézet
30., az Alapítvány 10. évfordulója alkalmából 2005. szeptember 30 – október
1-jén rendezett nemzetközi konferencia előadásainak az anyaga alkotja,
magyar és angol nyelven, Kodályról, Kodály pedagógiájának elméleti és
gyakorlati vonatkozásairól, megoldandó kérdéseiről, alkalmazásáról az
előadók szűkebb-tágabb környezetében.
Bevezetőjében Erdei Péter,
az intézet előző igazgatója visszatekint a megtett útra, megállapítva,
hogy „a volt hallgatók első generációja nagyon értékes munkát végez.”
Hangsúlyozza a Zenepedagógiai Archívum egyre fontosabb szerepét. Pozitívumként,
bizakodva említi, hogy „az Intézet önálló szervezeti egységként integrálódott a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemhez”.
Gilbert de Greeve, a Nemzetközi
Kodály Társaság elnöke felidézi az 1953-as UNESCO konferencia megállapításait a
zenei nevelés jelentőségéről, amelynek a javaslatait „nem hajtották
végre”.[…] „Elképesztő dolog, hogy sajnáljuk az időt gyermekeink
zeneoktatására, amely mind az egyénben, mind a csoportban tartós jellemvonásokat
épít ki” – idézi Georg Duhamel orvosprofesszort.
Sandra Matthias (USA) felteszi a
kérdést: „Mi a helye és szerepe Kodály pedagógiai koncepciójának a XXI.
században?”. Majd leszögezi: „…a kodályi filozófia alapelvei olyanok, hogy […]
nemzetközi alkalmazásának lehetőségei messze meghaladják a nehézségeket.
Bátran terjesszük azt, ami a kodályi filozófiából minden korban érvényes.”
Változtassunk, „de csak annyit, hogy tartsuk életben és frissítsük fel az e
század kultúráival való találkozásra.”
Ugyanezt szorgalmazza Ki Adams
egyetemi docens is, Kanadából.
James Cushelly ausztrál zenei
nevelési szakértő szerint „a közismereti iskolák alsó fokán a zenei nevelésnek
a zenei intelligenciát, azaz a hangokban való gondolkodás képességét kell
fejlesztenie..”, és ennek „az aktív zenélésen kell alapulnia”. Mindez „az egész
társadalom fejlődését szolgálhatja”.
Tiina Selke professzor (Tallinn)
a kodályi pedagógia észtországi alkalmazását ismerteti, főleg az 1964-es
budapesti ISME Konferencia hatására. Ezen belül kiemeli Heino Kaljuste érdemeit
és módszertani eljárásait.
Michalis Patseas (Athén) a
görögországi adaptáció nehézségeiről szól: „Máig sem sikerült megtalálnunk
azt a módszert, ami a görög zenei anyanyelven alapulva lehetővé tenné a
fokozatos módszeres felépítést. […] …bár a zenét sokra tartják, a zeneoktatást
sem a nagyközönség, sem az oktatók, sem az oktatásirányítók nem tartják
alapvetőnek”. Majd azzal zár: „…ahogy múlnak az évek, a mi harcunk is
folytatódik”.
A Montrealban élő Naixiong
Liao a kínai zenei gyakorlatot ismerteti a miért? mit? hogyan? kérdések
tükrében. „Az éneklésnek egyszerre két funkciója van: éneklünk magáért az
éneklésért; […] ugyanakkor a zenetanulás és fejlődés eszközeként
használjuk” – mondja. „Könnyű hagyni az embereket énekelni, de nagyon
nehéz őket megtanítani helyesen és muzikálisan énekelni […] ezt kellene
komolyan megvalósítani Kínában”.
David Carey (Dublin) a
zenéről mint integratív nevelési lehetőségről beszél,
depressziós gyerekek számára.
Mirosłava Jankowska (Varsó)
örömmel számol be arról, hogy hazájában „növekszik azon tanárok száma, akik a
kodályi szemlélet szerint akarnak zenét tanítani”. Az oktatási reform során
azonban „parkolópályára állították” a zenét. A Lengyelország Zenei
Fejlődéséért Alapítvány célja: segíteni hogy a lengyelek „ismét átélhessék
a szép éneklésből fakadó élményt”.
L. Nagy Katalin főiskolai
oktató (ELTE) kifejti, hogy az érvényes alapelveket napjainkban megváltozott
jogszabályok keretei között kell a gyakorlatba átültetni.
David Vinden (London) a
szerkesztésében nemrég megjelent 64 Cherubini-kánon kiadványt ismerteti,
elemzi.
Anna Valuga (Katowice)
esztétikai megközelítéssel tárgyalja azt, hogy „hogyan hatol be a népzene a
műzenébe”. Utal a népdalnak „éltető erejére, energiájára,
érzékenységére és empatikus erejére”. Előadását ezzel zárja: „Nem ez-e az
az út, amelyet Kodály maga is választott?”
Kollár Éva a francia
kórusmuzsika vonulatain kalauzol végig a többszólamú gregorián énekektől
Machaut, Dufay, Janequin, majd Lully és Rameau művészetén át
Charpentier-ig. Elemzi a szerzők egy-egy művét, a zene jobb
megközelítése céljából közölve a szövegek nyersfordításait is.
Kocsárné Herboly Ildikó a
műzenének a zeneoktatásban betöltött fontos szerepéről beszél.
Felteszi a kérdést: „A megismert, megtanult zenei ismeretek illusztrálására
használjuk a műveket, vagy stílusismeret megszerzésére, gazdagítására?” (A
felelet benne van kérdésében.)
Módszertani tanácsokat is ad, egy Beethoven-dal énekórai feldolgozása kapcsán.
Ittzés Mihály a Zrínyi szózata
című Kodály-mű keletkezését, történeti összefüggéseit ismerteti,
bőséges zenei-szövegi elemzéssel, kottapéldákkal.
Végül Kéri Laura tanulmányi
vezető összefoglalja az Intézet tevékenységét 2001-2005. között (külföldi
és magyar énektanárok továbbképzése, Kodály Szemináriumok, egyéb rendezvények,
kiadványok, nemzetközi kapcsolatok).
Ez az előadás már átvezet a
kötetnek a hagyományos évkönyvi részéhez, melyben a tanári kar, a szemináriumok
előadói, a továbbképzések vezetői, az éves tanfolyamok hallgatói
(évenként és osztályonként), a szemináriumi résztvevők (országonként)
nevei olvashatók 2000, illetve 2001 és 2006 között.
A kötet szöveges anyagát
fényképfelvételek egészítik ki.