Zene — Nevelés — Pedagógia:
A népdal a zenei nevelés alappillére
A Fővárosi
Szabó Ervin Könyvtár Zenei Gyűjteménye (Budapest, VIII. kerület,
Ötpacsirta u. 4.) 2009. február 18-án egész napos szakmai napot rendezett
kicsiknek és nagyoknak, a gyermekek zenei nevelése iránt
érdeklődőknek. A délelőtt-délután tartó egynapos konferenciát Kiss Katalin, a könyvtár vezetője
nyitotta meg. Még a megnyitó előtt kérdeztem, mi volt a céljuk a
konferencia megrendezésével.
— Korábban ez a
könyvtár elsősorban komolyzenei könyvtár volt. Mikor 2007-ben a
vezetője lettem, mindenekelőtt azt a koncepciót igyekeztem
elfogadtatni, hogy — mivel könyvtárunk elsősorban közművelődési
könyvtár — nemcsak a zenét művelőket kell támogatnunk, hanem azokat
is, akik szeretnek zenét hallgatni, akik a zenei neveléssel bármilyen
kapcsolatban állnak, vagy akik egyszerűen csak szeretnek a fürdőkádban
énekelni és érdeklődnek a zene iránt. Fontosnak tartom, hogy a kultúra
helyi központjaként segítsük a művészeti teljesítmények és újdonságok
közzétételét, adjunk lehetőséget a személyes, alkotó jellegű
fejlődésre, és ösztönözzük a legfiatalabbak, a gyermekek alkotókedvét és
képzeletvilágát. Programunkban prioritás, hogy megismertessük a kulturális
sokszínűséget. A sokféle etnikumú Magyarországon elengedhetetlennek tartom
a másság megismerését és elfogadását, ezért is fordítunk megkülönböztetett
figyelmet a különféle kultúrák — verbális és gyakorlatban is elhangzó — közvetítésére.
Néhány éve elkezdtük tudatosan
beszerezni — a mostani konferenciánkhoz is kapcsolódó — zenei neveléssel
kapcsolatos szakirodalmat, többek között bölcsődei- és óvodapedagógusok
anyagait. Nagy mennyiségben gyűjtünk népzenét, jazzt, musicalt is, úgy,
hogy lehetőség szerint minden felhasználói réteg igényeit figyelembe
vegyük. Ez sem szakmailag, sem anyagilag nem könnyű feladat. A különféle
műfajok felé nyitás következtében több, szélesebb irányban tágult ki a
gyűjteményünk, „a zene mindenkié” szellemében, s ily módon szeretnénk
minél szélesebb rétegeket bevonni. Úgy gondolom, az elmúlt másfél évben
sikerült egy jelentős, pedagógiai könyveket magában foglaló bázisállományt
is kialakítani, ami a kicsiket oktató réteg munkáját segíti. Ezért is
gondoltunk arra, hogy szakmai napot szervezünk, ahol megmutatjuk magunkat. A
közelebbi célunk az volt ezzel, hogy tudjanak rólunk, és bevezessük az
érdeklődőket a Zenei Gyűjtemény életébe. Szeretnénk, ha a zenei
neveléssel foglalkozó intézmények partnereinkké válnának, ha gyűjteményünk
háttérbázis lenne számukra, illetve fórum a tapasztalatcserére.
— Milyen szempontok szerint történt a február
18-i szakmai nap előadóinak kiválasztása?
— Mivel
szándékunkban áll egy több rendezvényből álló sorozatot elindítása, úgy
gondoltuk, hogy legyen az első témája a 0-10 éves korúak zenei nevelése.
Ennek figyelembevételével hívtunk előadókat. (Ezt az életkort szeretnénk a
későbbiekben kibővíteni, ami a tinédzserkorúak nevelési kérdéseit is
felöleli.) Elsősorban arra a kérdésre keresünk közösen választ, hogy miért
fontos a művészeti nevelés a kisgyermekek életében. A nap folyamán
először Gállné Gróh Ilona, a
Ringató program kitalálója-megalkotója tart bemutató foglalkozást, majd Vekerdy Tamás pszichológus arra
vállalkozik, hogy röviden felvázolja a hallgatóságnak, miért fontos a
kisgyermekek számára a zene, azon túl, hogy közismert: egy zenét tanuló gyermek
sokkal könnyebben tanul, kreatívabb, ügyesebb. Harmadik előadónk Mélykútiné Dietrich Helga, az ELTE
oktatója, aki már évtizedek óta foglalkozik a kicsik zenei nevelésével. Mivel a
népzene egy olyan „eszköz”, amit minden pedagógus tud használni napi
munkájában, Sebő Ferencet arra
kértük, mutasson rá, hogy ez a hihetetlen gazdag kincs nem száraz tananyag, és
nemcsak oktató jelleggel használható, hanem a szórakoztatva-tanulással egy
másfajta megközelítése is lehetséges. Sebő ennek alátámasztására a táncházakban
szerzett tapasztalatait is megosztja velünk. A szakmai napot a
Sebő-együttes koncertje zárja.
A konferencia megrendezéséhez
pályázaton sikerült pénzt szereznünk. Úgy vélem, nagyszerű, hogy a zenei
nevelés és a népzene találkozhatott ebben a pályázatban, hiszen a zenei nevelés
elképzelhetetlen a zenei anyanyelvünk, vagyis a magyar népzene nélkül. A
kisgyermekkorban a folyamatos fejlődést éppen azok a gyermekdalok kínálják
mozdulatrendszerükkel, amiket a néphagyomány megérlelt és megőrzött.
Sajnos ezt egyre kevesebben ismerik, ezért szeretnénk ily módon is egy kis „hírverést”
csinálni a mi nemzeti kincsünknek.
— Milyen távolabbi céljai, tervei vannak a
könyvtárnak ezen a téren?
—
Mindenekelőtt további pályázatokon veszünk részt, ami segíthet
megvalósítani tengernyi tervünket. Szeretnénk egy zenei adatbázist létrehozni,
aminek a célja, hogy az interneten keresztül bárki el tudjon érni minket,
találjon információt az önművelődéshez, az oktatáshoz. Ennek a
Zenetár elnevezést adtuk, amit úgy kell elképzelni, hogy a világ összes
nemzetének zenéjével kapcsolatos ismeretet ismeretterjesztő jelleggel
összegyűjtjük, és hozzáférhetővé tesszük. Ez egy távolabbi tervünk,
aminek a kivitele terveink szerint két évet venne igénybe. Közelebbi tervünk,
hogy az ELTE ének-zene tanszékével közösen folytassuk a szakmai napokat, zenei
nevelés és tanárképzés tematikával. Talán már májusban tartanák ismét egy
szakmai napot, ami a 10-14 évesek zenei nevelésére fókuszálna, illetve ehhez
kapcsolódna egy kerekasztal-beszélgetés, ami az általános iskolások zenei
nevelését helyezné középpontjába.
A nap nyitásaként húsz perces
Ringató-bemutatót láthatott a Zenei Gyűjtemény nagytermét zsúfolásig
megtöltő közönség Gállné Gróh Ilona
vezetésével, akit egy rövid bemutatkozásra kértem meg:
Énektanár-karvezető
vagyok, Pécsett végeztem Tillai Aurél tanár úrnál. De meg kell említenem a
komlói ének-zene általános iskolát is, mely nagyon sokat adott: egy életre
szóló útravalót kaptam innét. Tizennyolc évvel ezelőtt indítottam a
Ringató-programot, mikor a kisebbik gyermekem négy éves volt. Akkor kezdtem
szülőkkel is foglalkozni, mert szerettem volna, ha tudnák-látnák, mi az,
amivel ezeket az apró gyermekeket szellemileg táplálni lehet, mi az,
amiről azt gondoljuk, hogy értékes, és ami zenéből ennek a
korosztálynak való.
— Mi a Ringató foglalkozások célja?
— A cél, hogy a
kismamák megtanuljanak egy könnyen énekelhető, de a kodályi elveket magába
foglaló, zeneileg értékes dalanyagot. Ismerkedjenek meg magyar mondókákkal, mozgásos,
ölbeli játékokkal.
Szeretném, ha
rájönnének annak igazára, hogy az énekszó, a közös játék valóban a kicsinyek
„lelki tápláléka” kell, hogy legyen. Cél, hogy a foglalkozások oldott légkörében
jó mintát kapjanak az anyukák a legkisebb gyerekek zenei nevelésének a lehetőségeire.
Megismerjenek néhány módszertani tudnivalót, anélkül, hogy kimódolt, vagy
„tudományoskodó” lenne a közös éneklés és játék.
Természetesen azt is szeretném,
ha a foglalkozásaimon jól éreznék magukat, ha szívesen és bátran énekelnének,
és hogy a felnőttek, gyerekek egyaránt élményt kapjanak. Bízom benne, hogy
a foglalkozások hatására az édesanyák és édesapák otthon is énekelni fognak
gyermekeiknek, és ezzel a fölkeltik a kicsik érdeklődését, kedvet ébresztenek
az önkéntes utánzásra. Érzékennyé, fogékonnyá teszik a kicsiket a jó zene, a
művészet iránt már ebben a korai életszakaszban. A Ringató harminc perces
foglalkozásainak légköre oldott, felépítése, tartalma előre tervezett, de
rugalmasan alkalmazkodik az adott helyzethez. A dalokat, mondókákat sokat
ismételjük, egy-egy foglalkozáson belül is, de hétről hétre mindig
visszatérünk a régebbiekre. Így az édesanyák könnyen megtanulják azokat.
A foglalkozásokon mindig
élő énekszó, vagy a foglalkozásvezető, esetleg meghívott vendég pár
perces hangszerjátéka csendül fel, zenei felvételeket soha nem hallgatunk.
Kerüljük a divatos, múlandó, kevésbé igényes gyerekslágereket is.
Hangsúlyozni szeretném, hogy a
tanítás nem a kicsinyeknek szól, hanem a felnőtteknek. A gyerekek tehát
semmiféle feladatot nem kapnak a foglalkozásokon. Nem kell, nem kötelező
csinálniuk semmit, nem várjuk azt, hogy valamit teljesítsenek. Ha akarnak,
játszanak az édesanyjukkal, ha akarnak vagy tudnak, akkor pedig néha odafigyelnek.
Ebben az életkorban kitartó
figyelemről egyáltalán nem beszélhetünk. A közös éneklés, a játék, a
mozgás fő szempont mindenek előtt, de fontos az áhítatos csend is,
ami gyakran varázslatként megszületik. /A Ringató programról a www.ringato.hu internetes oldalon és a Gállné Gróh Ilona írásából (Zenei
nevelés az óvodáskor előtt. „Ringató” – kisgyermekkori zenei nevelés a
kodályi elvek alapján, (Parlando,
2008/3.) lehet bővebb információkat kapni./
E beszámoló írójának különösen
nagy élményt jelentett a sok szép népdal-gyermekdal közös eléneklése, amihez
Gállné Gróh Ilona mindig hozzáfűzte, hogy az adott népdal honnan származik
és kinek a gyűjtése. A Ringató dallamainak-ritmusainak spontán
nyugtatóhatását is megtapasztalhatta a közönség. A bemutatón egy Veronika
nevű kislány aznap éppen „ballábbal” kelt fel, de Ilona egy-egy mondókával
és vidám gyermekdallal pillanatok alatt mosolygós kislányt varázsolt a
nyűgös kislányból. Ennél jobb bizonyíték nem is kellett, hogy a Ringató
program a gyermeklélekre tett áldásos hatását bizonyítsa.
A szakmai nap további három
előadóját arra kértem, hogy a Parlando
olvasói számára röviden foglalják össze előadásuk lényegét.
Vekerdy
Tamás: Előadásom
mottójául Márai Sándor egyik gondolatát idézném szabadon. Márai azt mondja, a
nyárspolgár azt hiszi, hogy a művészet — művelődési anyag. A
többé-kevésbé „normális” ember tudja, hogy a művészet — élmény, ami
„felveri” az életörömet. Előadásomban együttgondolkodásra hívok mindenkit:
gondoskodunk-e arról, hogy a művészet, a zene, az éneklés élmény legyen a
gyerekeknek, ne pedig tananyag. Ne kikérdezzük, ne lefeleltessük, ne kínozzuk
vele a gyereket, hanem örömet szerezzünk általa.
Mindenekelőtt
arra próbáltam rámutatni, hogy miért nehéz kérdés kisgyermekkorban a
művészeti nevelés, hiszen ez egy nagyon nehéz szakma. Sok mindenre jó a
művészet, csak az a kérdés, hogy mit értünk rajta. Mi a célja az
iskolánknak, melyekből egyre inkább kiszorul a művészeti nevelés?
Bármilyen furcsán hangzik is, az, hogy ne ártsanak a gyermeknek, és a lényeg,
hogy élményt szerezzünk nekik a művészetekkel.
Mélykútiné Dietrich Helga: Nézetem szerint minden nevelés — így a
művészeti oktatás — alapja és kulcsa a játékosság. A tanár játékos ötletei
a siker első alapkövei. Nagyon fontos, hogy gyakorlati példákon
demonstrálja a tanár az általa elmondottakat, amit mindig a gyerek életkorához,
hangulatához, érzelmi szükségleteihez kell igazítani. Fontos a játék, és hogy a
metakommunikáció legszélesebb eszközeit alkalmazzuk munkánk során.
A kisgyermekkori
zenei nevelés olyan fajta élményeket, olyan alapot ad a kisgyermek
személyiségének fejlődéséhez, amit más úton nem lehet elérni. A gyermekjátékok,
mondókák, dalok természetes és spontán élménye semmihez nem hasonlítható.
Sebő Ferenc: A szórakoztatva nevelésről beszélek,
elsősorban saját tapasztalataim alapján, tehát nem pedagógiai
szakemberként, hanem táncházi muzsikusként, arról, hogyan tanítottunk táncot,
éneket. Elsősorban a Kassák Klub-beli Aprók
tánca kezdeményezésünk tanulságait osztom meg. Tapasztalataim szerint az
önkéntelen utánzásnak óriási szerepe van a tanulásban. A másik fontos dolog,
amit szóba hozok, hogy a néphagyománynak sokkal bonyolultabb a
rétegződése, mint ahogy azt általában gondoljuk, hiszen az úgynevezett
gyermekdalkészletet nemcsak a gyerekek énekelték, hanem a felnőttek is
játszották. Véleményem szerint ennek szintén döntő pedagógiai
jelentősége van.
A szakmai nap félidejében
mini-kórushangversenyt hallhattunk az ELTE Pro Musica női karának
jóvoltából. Erdős Ákos karnagy úr értő konferálásával és magyarázataival,
valamint Bodnár Gábor zongorakíséretével hangzott el a népdal háromféle
feldolgozási-megközelítési módjának bemutatása, Kocsár Miklós-Csanádi Imre: Csilingelő,
Bárdos Lajos: Menyecske című kórusműveinek megszólaltatásával,
valamint műsoruk zárásaképpen népdalok hangzottak el eredeti formájukban.
A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár
Zenei gyűjteményének további rendezvényeiről a www.
fszek/zeneigyujtemeny weboldal ad tájékoztatást.
Kovács Ilona