Játssz még!
„Játssz még”! –
kérlelik Pásztor Ágnes-Lovas Bálint koreográfiájában a debreceni Luca csoport
gyerekei a furcsa idegent. Szimbolikus, titokzatos figura. Madárijesztő
volna? Félkegyelmű? Egyszerűen csak Más? Tény, hogy a mezőre
libbenő tarka gyereksereg csúfolja, kineveti őt, aki
magányában-bánatában szívhez szólóan szájharmonikázni kezd, végül erre a zenére penderülnek táncra a gyerekek,
elhalmozzák a csóró muzsikust gyümölccsel, ajándékkal. Nagy lendületet vesz a
tánc. Aztán a muzsikus visszaáll a darab kezdetén elfoglalt centrális helyére,
még megcsodálják a gyerekek, majd a színpad elsötétül.
Ezt a darabot választom a 2009.
februári Gyermektáncantológiáról írt tudósításom mottójául. Többszörösen is.
Elsősorban azért, mert
hagyományosan magas színvonalú, az eltelt esztendő sikereiből
válogatott műsorban a Fővárosi Operettszínház színpadán ezúttal
ez volt az a mű, melynek határozott táncszínházi üzenete volt. Ahol a néptánc megszokott – megszokott? – örömén túl mai
társadalmunk, mai gyermektársadalmunk nehéz életviszonyai közt próbáltak
koreográfusok és értő táncosok a néptánc nyelvén releváns kérdésekre
releváns választ adni. Mi és Ők….
Végülis ilyen gondolat jelent
meg a tőlük megszokott pasztellszínű, elegáns kifejezésmódban a
Bihari Aprók előadásában is (Csonka Boglárka – Vojtek Attila jegyzi a
Csúfolódó című koreográfiát). Fiúk és lányok – hát igen, ez hagyományos Mi
és Ők a dramatikus népi gyerekjátékok világában – névre szóló csúfolódó
rímpárjaival kezdődik a mű, s a táncos közjáték (voltaképpen a
koreográfia törzse) után létrejön az oda-vissza csúfolt egyének új, kollektív
identitása: a szintén hagyományos osztálydicsérő-osztálycsúfoló – városi
folklór! – mondókájával zárul („kilencedik osztály: nagyszamár” – mondják
csúfondárosan tuttiban a közönség felé fordulva). Szociálpszichológiailag hiteles a folyamat - de játékosnak,
nézőnek katartikus válasz napjaink ifjúsági, és nem ifjúsági közösségeiben
zajló történésekre nekem inkább a debreceniek válasza volt. Lehet, hogy
túlértelmezem a szennaiak Bárdos Julcsa új ruhája c. játékát (Zóka Éva és
Horváth Tibor koreográfiáját). A cím akár az Andersen-i igazságtételre is
utalna. Igenám, de ott a hatalmat képviselő császár lesz a gúny tárgya,
emitt pedig a legtörékenyebb, legszürkébb kis verebecske, a Julcsát alakító
lányka, akit megkülönböztet színtelen ruházata, ennek a szegényességnek szól
először a többiek gúnyos kirekesztése, később – a „lopott” ruhákból
magát felékesítő kislányt befogadja a táncos kedvű leánysereg, de a
„talmi” fény lelepleződik, s Julcsa a gúny, megvetés tárgya lesz. Kedves
szennaiak! Igen szépen és jól táncoltok, de én mindvégig Julcsának drukkoltam!
Szerettem volna őt befogadottnak látni!
A hazaérkező topolyai
vendégek Szilágysági táncaiban jelent meg még karakteresen a
kirekesztés-befogadás motívuma (Lévai-Kiss-Győri-Rindl néven jegyzi az
alkotó négyest a műsorlap). A verbunkban központi szerepre törő
legénykét penderítik többször is félre a nagyok, míg végül – a népmesei
legkisebb fiúhoz hasonlóan – bebizonyítja rátermettségét, s ezentúl integráns
helye lesz a fiúkarban.
Vagy sokat várok 2009-ben a
gyermekek néptáncos mozgalmától?
Akkor a választott cím más, új
értelmet nyer.
Akkor a látott művek
alapján az a Gyermektáncantológia idei üzenete, hogy a játék, a tánc
eszközeivel segítsük hozzá az új nemzedékeket, hogy még egy kicsit tovább
maradjanak gyerekek, tovább játsszanak, s ne kelljen konfrontálódniuk a felnőtt
világ megannyi gorombaságával. Csúfolják ki játékaikkal a telet (az ágfalvaiak
fergeteges sváb játékaival, a Csoltói-házaspár koreográfiájával), a
párválasztást, a lakodalmat (a győriek Mezítlábas lagzijában, Némethné
Delbó Krisztina koreográfiájában vagy a lengyeltótiak fergetegesen komédiás
játékában, a Tóth-Varga-Németh szerzőtrió darabjában), vagy a
martonvásáriak pünkösdölőjében, a Vajda-házaspár koreográfiájában.
Vagy nem is kell utánzó-játék?
Egyszerűen a néprajzi gyűjtemények legjavából összeállított anyag
„újrajátszása” elegendő gyerekkormegőrző-játékörömnek? A
gödöllőiek (Széphalmi Zoltán - Tóth Judit: Galgahévizi játékok és táncok
című előadása, a százhalombattaiak, Majoros Róbert: Mezőföldi
játék és tánc című darabja, a szegváriak, Furik Rita : Litánia után
című műve, a
békéscsabaiak, Szarka Zsolt- Farkas
Lilla: Kása, isten áldása című műve, a szécsényiek, Oláhné Csercsics
Ivett- Oláh József: Erre, erre liba, lúd című fűzére, a veszprémiek
Molnárné Tóth Erzsébet: Most jöttem Bécsből c. munkája tartozott ide. (A
játékidézéssel a szegváriak mentek a legmesszebb, a legvadabb játékokat
„szelidítették” színpadra.)
Azt is mondhatnám: az utóbbiak
hatan „biztonsági játékot” vállaltak. A klasszikus szerkezetet variálták:
játszó lánykákkal, fiúkkal fokozatosan megtelik a színpad, eleinte külön-külön,
bár egymásra figyelve „produkálják” magukat, s mire a zenekar is hangot talál,
önfeledt táncban találnak egymásra, többnyire az „alapfokú képzés”
törzsanyagában, dunántúli ugrósban, olykor dél-alföldiben. A siker ezután már a
játékos-táncos anyanyelv birtoklásának szintjén múlik. A közönség ezenkívül mindig meghálálja, ha színpadra
alig-érett aprócskák is láthatók. Előbbire kiemelkedően szép példa a
martonvásáriak, a topolyaiak, ágfalviak, a szennaiak, a gödöllőiek
kimunkált, kreatívan, az anyanyelv birtoklását élvező mozgása, utóbbira a
szécsényiek eklektikus felvonulása.
Külön kell szólni a tihanyiak
különös világáról. Már a kosztümök stilizáltsága – elsősorban a lányok
különböző színű modern harisnyája – utal arra, hogy itt nem „rekonstrukcióról”,
hanem „konstrukcióról” van szó. Feszült, kijátszott szünetek, egymásra nézések,
–ezidén egyedülálló - mozgásos többszólamúság teremtik meg a drámát a táncos
színpadon. Nincsen semmi különös. Csak egy boglyányi kamaszlány játszik el a
gondolattal: talán már nem is gyerekek… Hitelesen, szépen. Strack Orsolya a
Szédike című darab koreográfusa.
A rendező az Örökség
Gyermek Népművészeti Együttes volt. Beleképzelni is szédítő. A mai
világban teltházat csinálni az Operettszínházban, 15 csoport – örömünkre igen nagy létszámú, 30-40 fős
együttesek – utazását megszervezni, a pergő műsort lebonyolítani
olyan csapatjátékkal lehet, amihez profi tehetség és civil szív kell. Külön is
köszöntsük az év két kitüntetettjét, itt vette át Életmű-díját a székesfehérvári
Majoros Róbert és Pedagógiai-diját a barcsi Békési Margit. Mindenkinek, nekik
külön is köszönjük!
Gyermekeinknek kívánom 2009-re:
játszhassanak még!
Trencsényi
László