II. Országos Lajtha Műveltségi Verseny 2009.
A
pesterzsébeti Lajtha László Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
rendezésében
(2009. április 30.)
A pesterzsébeti
Lajtha László Alapfokú Művészetoktatási Intézmény (igazgató: Csóka
Gabriella) nemcsak formailag, hanem tartalmilag is fontosnak tartja névadója
munkásságának megismertetését. Ezt az igényét hatékony formában,
műveltségi verseny, ifjúsági vetélkedő keretében is kifejezésre
juttatta: először 2004-ben, s öt év elmúltával, az április 30-án
megrendezett, második alkalommal. Az idei versenyen is – hasonlóan a korábbihoz
– az ország több településének meghívott zeneiskolás tanulói vettek részt.
Ezúttal még két Lajtha László nevét viselő zeneiskola csatlakozott a
rendező, pesterzsébeti zeneiskolához: a Tamásiban működő Lajtha
László Zeneiskola és a Szentesen alapított Lajtha László Alapfokú
Művészeti Iskola és Hangversenyközpont.
A vetélkedő
két zeneiskolás korosztályt szólított meg: az általános iskolásokat és a
gimnazistákat. Az öt főből álló versengő csoportokban összesen
40 tanuló vett részt, közöttük három gimnazista csoporttal.
A kezdeményező zeneiskola
tanári kara és a vetélkedő szellemi-gyakorlati vezetője, Józsáné
Hajdu Zsuzsa szolfézstanár a már jól bevált tapasztalat alapján úgy döntött,
hogy idén is egy élményt jelentő műveltségi verseny formájában
célozzák meg Lajtha László munkásságának ismertetését. Természetesen a
Lajtha-vetélkedőnek számos előkészületi feltétele volt, melyek között
első szintű feladatot jelentett a verseny ismeretanyagának
összeállítása. Lajtha esetében az életmű alapismeretei egy ifjúsági
vetélkedő igényének megfelelő formában természetesen nem álltak
rendelkezésre. Ezért a szervező tanárnak a 80-as évektől kezdve
megjelent Lajtha-irodalom anyagából egy speciális válogatást kellett
készítenie. Hajdu Zsuzsa tanárnő komoly elmélyüléssel sajátította el a
Lajtha-életmű sokszálú ismeretanyagát, és nagy pedagógiai érzékkel
állította össze azt az ifjúságnak szóló szöveggyűjteményt (főként a
Breuer- és a Berlász-kötetekre illetve a szerző leveleire támaszkodva),
amely Lajtha, az ember címen a felkészülés alapanyagául szolgált. A
szöveggyűjtemény kiegészítéséképpen a zenei felismerés anyagát egy
CD-mellékleten foglalták össze a közismertebb Lajtha-kompozíciók jól
kiválasztott részleteiből.
A vetélkedő ismereteinek
elsajátítását szolgáló irodalmi és zenei segédanyagok birtokában hónapokon át
folyt a felkészülés, amely a hétvégi szabadnapokon néhány ügyszerető,
áldozatos tanár útmutatásával valósult meg Pesterzsébeten (Józsáné Hajdu
Zsuzsa, Maróczy Gabriella és Tomasovszki Katalin), Szentesen (Kocsis Györgyi és
Mészárosné Surányi Olga) és Tamásiban (Csukorné Hegedűs Márta). A vetélkedő gyakorlatának részletes
kialakítása a rendezőktől további fantáziát igényelt. A versenyzők
ismereteinek összehasonlítására egy háromfordulós kérdéscsoport szolgált,
amelynek minden állomása magasabb szintű nehézségi fokot képviselt. De
további, újabb ötleteket felvillantó versengésre is lehetőséget adtak a
rendezők: sor került itt villámkérdésekre, totónak titulált alapismeretek
felvetésére, egy tematikus keresztrejtvény megfejtésére, illetve egy
Lajtha-fotót célzó összerakójáték (puzzle) kirakására, és természetesen a zenei
felismerés igényes feladatára is.
A kitűnően
előkészített, színes programnak köszönhetően a vetélkedő
derűs, inspiráló légkörben folyt. A meghívott szakmai zsűri (Solymosi
Tari Emőke elnökletével, Breuer János zenetörténész és e sorok írója
részvételével) nem győzött plusz pontokat bevezetni a többlet-ismeretek
jutalmazására. Lényegében a vetélkedőn résztvevő 40 zeneiskolás
hallgató egyenként és csoportját tekintve is szellemi győztesként került
ki a versengésből. A pontozásos eredmény csupán árnyalta a magas igénnyel
lefolyt szellemi játékot
A győztesek
díjazása a következő volt:
a/ általános
iskolások kategóriájában:
I. díj:
Pesterzsébet: Leduc-csoport (Maróczy Gabriella tanár)
II.díj:
Pesterzsébet: Couperin-csoport (Józsáné Hajdu Zsuzsa és Tomasovszkí Katalin
tanárok)
III. díj:
Pesterzsébet: Marseillaise-csoport) (Józsáné Hajdu Zsuzsa és Tomasovszki
Katalin tanárok)
IV.díj
(megosztva): Tamási: Magnificat-csoport (Csukorné Hegedűs Márta tanár) és
Szentes: Triton-csoport (Kocsis Györgyi és Mészárosné Surányi Olga tanárok)
b/ a gimnázisták
kategóriájában:
I. díj:
Pesterzsébet: Schola Cantorum -csoport (Józsáné Hajdu Zsuzsa, Tomasovszki
Katalin tanárok)
II. díj: Tamási:
In Memoriam-csoport (Csukorné Hegedűs Márta tanár)
III. díj: Szentes:
Coolidge-csoport (Kocsis Györgyi és Mészárosné Surányi Olga tanárok)
A verseny
támogatói között említést érdemel: dr. Lajtha Ildikó, a XX. kerület Önkormányzata
és a kerület vállalkozói (kiemelten: dr. Koszta Károly), továbbá neves zenei
együttesek, mint a Nemzeti Filharmonikusok, a Budapesti Vonósok és a Duna Szimfonikus
Zenekar.
Berlász
Melinda