Strém Kálmán EmlékezeTe
A 2005-ben elhunyt hangversenyrendező–zeneszociológus, a
nagykanizsai születésű Strém Kálmán emlékének megőrzésére a Kanizsai
Klasszikusok Kulturális Egyesület már eddig is több emlékkoncertet rendezett.
Erre 2009-ben május 28-án, Strém Kálmán születésének 75. évfordulóján a Zeneakadémia
Nagytermében került sor fiatal zeneművészek (Kovács Ágnes (ének), Füzi
Nóra (zongora) és az Accord Quartett) közreműködésével. Ezen a
hangversenyen búcsúzott el a magyar közönségtől Rév Lívia (93)
zongoraművész, aki több mint hatvan éve Párizsban él, és akit Strém Kálmán
vezetett be a magyar zenei életbe. Ezen az estén mutatta be az egyesület a Klasszikus
és Jazz Kiadóval közösen kiadott emlékkönyvet, amely Strém Kálmán életét,
munkásságát dokumentálja. A Gramofon Könyvek sorozatban megjelent könyvben
mintegy 75 emlékező írás található, amely a közreadott családi fotókkal és
dokumentumokkal, továbbá korabeli sajtóanyaggal sokszínűen mutatja be
Strém Kálmán lenyűgöző személyiségét. A függelék tartalmazza Strém
Kálmán publikációinak, és Budapesten, már saját vállalkozásában rendezett
koncertjeinek listáját, továbbá az ezekre vonatkozó kritikákat, valamint a
Földvári Napok és a Fertőd–Eszterházán rendezett Haydn-fesztiválok
kritikai reagálásait is. A visszaemlékezések közül Zelinka Tamás írásának részletét
idézzük.
Zelinka Tamás: „Nekem
meg marad a tapsvihar”
Ha Kálmánra gondolok, mindig eszembe jut ez a tőle hallott és rá
oly jellemző kis történet, ami a Hol vannak a magyar vonósok? című
nagy port kavart könyvében is olvasható:
„Évekkel
ezelőtt Szatmárban, valahol az isten háta mögött hangversenyeztünk. A
jeles budapesti művésznő a művelődési ház előtt
kiszállt a kocsiból, és döbbenten nézett végig a falu főutcáján, amit sártenger
borított.
– Nem kellene előbb járdát építeni, és csak azután hangversenyt
rendezni? – kérdezte.
A
művésznőt megható szeretettel fogadták, számára ez volt a válasz. Engem
pedig sokáig nyugtalanított a kérdés, és máig is gyakran eszembe jut.”
Ez a dilemma
végigkísérte az életét. Ugyanezt a kérdést szegezték neki akkor is, amikor a
teljesen lepusztult, kifosztott fertődi kastélyban kezdett koncerteket rendezni:
„Nem kellene előbb a kastélyt rendbe hozni?” Az ő válasza pedig
rendre az volt, hogy a kultúra magával fogja hozni az igényt a környezet
kultúráltabbá tételére. Valakinek el kell kezdeni a sort, meg kell tenni az
első lépést! És ő volt az,
aki mindig megtette. Rendületlenül hitt ugyanis a művészet embert formáló
erejében.
Ezért is volt
kiemelt szívügye a gyermekek zenei nevelése: bennük látta a jövőt, a
jövő zeneértő közönségét, amelynek elcsábításáért meg kell dolgozni.
Tudta, hogy ha a
legfogékonyabb korban nem találkozik egy gyermek a muzsikával, később
nincs remény arra, hogy a zene élményét megtapasztalja. Ezért is figyelt oda
annyira a nekik készülő koncertekre, amelyeket igyekezett mindig meghallgatni,
bármilyen messze voltak is. Ha éppen én vezettem a műsort, együtt utaztunk
a koncert helyszínére. Ilyenkor főpróba-szerűen elmondtam neki a
szövegem. Ha elnyerte tetszését, akkor egészen biztos lehettem abban, hogy a
gyerekeknek is tetszeni fog; nemcsak rendező, hanem pompás dramaturg és
kiváló pedagógus is volt.
Azokat a vidéki
utakat hosszú éveken át a mindenkori Skodáján tettük meg. Remekül vezetett, ismerte az országot, mint
a tenyerét. Nem létezett olyan kis falu, ahol ne tudta volna pontosan, milyen a
kultúrház vagy a templom, az iskola vagy egy kis közösségi ház. Utazásaink
közben a beszélgetés többnyire az előttünk álló koncertről vagy
további tervekről szólt, de gyakran terelte a szót a szép tájra vagy akár
egy virágra, amely mellett elhaladtunk. Ilyenkor képes volt megállni, hogy
megcsodálja a természetet. Kiszállt az autóból, és az volt az érzésem, hogy
teljes tüdővel szívja magába az illatokat, a fényeket, a horizontot. Nem
sok embert láttam életemben, aki számára ilyen örömöt jelentettek a természet
adta szépségek, aki számára az élet ilyen csodálatos boldogsággal telített lett
volna. Örülni tudott mindennek, az apróságoknak is. Mindannyiszor éreztem benne
azt a szerénységet és alázatot, amellyel szinte megköszönte a természet láttán
azt, hogy élhet; hogy a létezés örömét átélheti.
Talán innen fakad
az a tulajdonsága, hogy tisztelte valamennyi emberben a maga adottságát, ezért
tudott olyan szerényen és jóindulattal viseltetni mindenki iránt. A belső,
meggyőződésből fakadó szeretet vezérelte. Ez látszott a szemében és különleges,
melegséget sugárzó, megnyugtató mosolyában.
Harminchárom évig dolgoztam a
budapesti Városháza kulturális munkásaként. Amikor a fogaskerekek akadozni kezdtek, legtöbbször
Kálmántól kértünk tanácsot, és ő mindig segített. Pillanatok alatt
áttekintette a problémákat, valamennyi vetületét néhány szóval vázolta, és
kivétel nélkül minden esetben a legmegfelelőbb megoldást, az egyetlen
helyes vagy járható utat javasolta.
Elképesztő volt lényeglátása, logikus, tiszta gondolkodása. Tudta,
tisztán látta azt is, hogy ennek a városnak feltétlenül szüksége van egy nagy
létszámú közönséget és zenekari apparátust befogadó, modern akusztikájú
teremre. Éveken át érvelt mellette, írt
megfelelő fórumokra ennek érdekében, majd aktívan vett részt a
tervezés–kialakítás folyamatában is. Így a Bartók Béla Nemzeti
Hangversenytermet megvalósult álmai egyikének tekintette. Az általa hazahozott
Schiff András koncertjei alkalmával még ezt a hatalmas termet is sikeresen
töltötte meg. Sajnos nem sokáig élvezhette a zene új otthonát.
A több mint fél évszázadot
felölelő aktív tevékenységének mozzanatai közül nemigen lehet eldönteni,
melyik volt a legfontosabb, legértékesebb. Minden bizonnyal valamennyi
együttvéve. Mindezeken túl ügyszeretete
és koncepciózus gondolkodása teszi őt kivételessé és pótolhatatlanná.
Az általa rendezett koncerteken,
amelyekre meghívott vendégeit fogadta, nem csak a helyek minőségére
figyelt, hanem arra is, hogy a barátok lehetőleg egymás mellé kerüljenek.
A jegykiadásnál pedig sosem maradt el jókívánsága: „Érezzétek jól magatokat!”
Végezetül egy
beszélgetésből idézek vissza egy apró részletet. Egy alkalommal arról
kérdeztem, hogyan is néz ki egy-egy koncert költségeinek és várható bevételének
a számbavétele. Mikor végigsorolta a tételeket – terembér, hangszerszállítási
díj, kottabérlés, honorárium-kifizetés stb. stb. –, nyilvánvalóvá vált
számomra, hogy a pozitív oldalon nem sokkal számolhat. „És mi marad Neked?” –
tettem fel a kérdést. Ő nevetve válaszolta: „Nekem meg marad a tapsvihar.”
(Összeállította Dolmányos Erzsébet elnök, Kanizsai
Klasszikusok Kulturális Egyesület
A Zenetanárok Társasága „Történelmi ívek a magyar zenepedagógiai
gondolkodásban” c. két napos konferenciájának első napján, 2009. április
4-én Varró Margit (1882-1978) pedagógiai hagyatékára emlékeztek az
előadók. A Varró-konferencián elhangzott előadások közül az alábbiak
olvashatók a Parlando honlapján (www.parlando.hu):
Apagyi Mária: Kreatív zongoratanulás. ZongorÁlom, Kottabemutató
Dr. Duffek Mihály: Tanár és növendék, mester és tanítvány – XXI.
századi gondolatok Varró Margit nyomán
Erdélyi Judit: A kezdő zongoratanárok viszonya Varró Margittal
Fehérvári Anita: A tanár-diák viszony kérdése
Kis Jenőné dr. Kenesei Éva: Adaptivitás a zenei nevelésben – Varró
Margit üzenete II. rész
Kubinyi Zsuzsanna: A zeneoktatás szerepe korunk körülményei között.
„Merre haladuink Varró Margit óta?”
Pászthory Blanka: Varró Margit és a zenei ismeretterjesztés
Szalai Klára: A zenei tehetség sokoldalú fejlesztése. ANK Martyn Ferenc
Művészeti Szabadiskola bemutatása.