LÁSZLÓ
FERENC
„Eszményi
kisközösség modellje” (II/1. rész)
A kamarazene és
oktatása
A
kamarazene* kétségkívül az európai fogalmaink szerinti
műzene keretébe vágó zenefaj. Másutt (a népzenében vagy a nem európai jellegű
műzenékben) legfönnebb analógiáival találkozunk, a kamarazenével magával
nem.
Az
olasz „da camera” jelző, amelyet egyhangúlag honosítottak meg az európai
nyelvek (angolul chamber music, franciául musique de chambre, németül Kammermusik,
oroszul kamernaja muzüka, románul muzică de cameră stb.), eredetileg
nem szobára utalt, mint annyian tartják ma is („kis, ill. középméretű
helyiségekben előadható zenék gyűjtőneve” – tanít egy 1984-ben
megjelent kézikönyv), hanem udvari kamarára, vagyis az intézőségre,
amely bizonyos zeneművek rendeléséről, bemutattatásáról és
honorálásáról gondoskodott. A szónak ebben az eredeti értelmében tehát a
kamarazene az egyházi (a musica da chiesa) és a színpadi (a musica teatrale)
mellett a barokk harmadik reprezentatív zenefaja volt. Tágas fogalom. Ide tartozott
a bárminő hangszerre írott szólózene (az elsődlegesen templomi
jellegű orgonazene zömét kivéve), csakúgy, mint például a kamarakantáta
vagy a zenekari muzsika valahány neme: a concerto grosso és a
szólóversenymű mellett a sinfonia is – már ha történetesen nem
operanyitánynak szánta a szerző. A szó korabeli értelme szerint viszont
nem tartozik ide a sonata da chiesa névre hallgató triószonáták sokasága, amit
ma természetesen kamarazenének tartunk.
A
zeneműveknek az a tág osztálya, amelyet annak idején a da camera
jelzővel határoltak el a templomok és a színházak zenéjétől, a
rokokó, majd a bécsi, klasszicizmus gyökeres stílusváltásai idején
továbbárnyalódott. Egyfelől kivált belőle a szólózene, részint a
hangszeres virtuozitás hallatlan fejlődésének köszönhetően, részint
a művészi személyiségtudat mindaddig elképzelhetetlen méretű
fölfokozódásával párhuzamosan. Más irányban az olyan, nagyegyüttesekre írott
zenekari muzsika vált ki a musica da camerából, amely karmesteri vezényletet
föltételez. A mai értelemben vett kamarazene tehát nem az egyházi gyakorlatnak,
illetve a színpadnak szánt zenefajok, hanem a szólózene és az együtteszene
alternatívája.
A
szólószerepet alakító előadóművész magánosan áll közönsége (vagy a
hangrögzítő készülék mikrofonja) elé, a zeneszerző szószólójaként.
Egyedül őt terheli felelősség mind a művet illető
előadóművészi fölfogás, mind annak kivitelezése tekintetében. A
szólóművek úgy is íródnak, olyanok is, hogy az előadó személyisége
minél hatásosabban megmutatkozhassék bennük. Ám mivel az előadó nem több,
mint a zeneszerző második énje, a szólózene e közvetítés ellenére is az
elképzelhető legközvetlenebb föltárulkozása a zeneszerzői
személyiségnek. A befelé fordulásra hajlamos zeneszerzői alkat főleg
vallomásos jellemdarabokban, a befogadó közeg meghódítására törő inkább
káprázatos bravúrszámokban nyújtja legsajátabb önmagát. Még a legemelkedettebb
szólózenék is lényüknél fogva énesebbek, mint ugyanannak az alkotónak a
kamara- vagy szimfonikus művei; gondoljunk Beethoven zongoraszonátáira.
Az előadói közreműködés alapfeltétele ebben a zenefajban – a dologi
hozzáértés mellett – a zeneszerzői személyiséggel való azonosulás
képessége.
A
zenekari művész sokadmagával áll a közönség (illetve a mikrofon) elé, a zeneszerzőt
teljhatalmúlag képviselő karmester beosztottjaként. Ez – a
szólószerepléssel szemben – nem a személyiség fölmutatásának a művészete,
hanem az alkalmazkodásé. A mű értelmezésének felelőssége ugyanis
egyes-egyedül a karmestert terheli, aki csakis a kivitelezés kockázatában
osztozik alárendeltjeivel. Így e művészet gyakorlásának alapfeltétele – a
dologi hozzáértés mellett – a karmesteri én iránti fogékonyság. Ami nem csekély
kívánalom, mert míg a magános előadóművész maga választja meg –
alkata, vonzalmai függvényében – a maga zeneszerzőit, a zenekar névtelen
közkatonájának gyakorlatilag igen kevés a beleszólása mindenkori
vezényelője megválogatásába, így ő ahhoz a karmesterhez is kell hogy
tudjon alkalmazkodni, akivel tudása, hajlamai szerint nem ért egyet; ha
egyebekben könnyebb is, e tekintetben viszont sokkal nehezebb a dolga a
szólóművészéhez képest. Csak természetes, hogy a zenekari muzsikában a
zeneszerzői én is áttételesebben, a művészi általánosítás magasabb
szintjén nyilvánul meg, mint a szólózenében. A szimfónia története a klasszikusok
életművében tetőzött, a szólódaraboké a romantikusokéban.
A
szólózene–zenekari muzsika ellentét feloldhatatlanságának paradigmája a
zenekari kíséretes szóló, a versenymű. Nem öszvérműfaj, inkább
kentaurtermészetű, mert részint szóló, részint zenekari muzsika. A
szólószakaszokban a zenekar csak hátteret nyújt a magamutogató szólószerepnek,
amelynek jelenéseit szimfonikus szerkesztésű bevezetések, köz- és
(ritkábban) utójátékok keretezik. Amikor ilyet játszanak, a karmester is az
alkalmazkodás erényét kénytelen gyakorolni, ami természetszerűleg
nehezére esik, nem is csak az erre való adottság esetleges hiánya miatt, hanem
mert a helyzet maga bántja vezetői önérzetét. Nehéz elviselnie, hogy a
mű értelmezésének felelőssége egyedül a virtuózt terheli, aki csakis
a kivitelezés kockázatát osztja meg vele és általa a zenekarral.
A kamarazene a szóló- és a zenekari muzsika
közötti szerves, lényegükből fakadó ellentét föloldhatóságának a
paradigmája. Nem a felemásság, a kendőzetlen megalkuvás szentesítésének
szintjén egyesíti a két szélsőséges zenefajt, hanem legsajátabb értékeik
egybeolvasztása révén. A kamarazene nem hiú én-zene, és még kevésbé olyan
közösségi zene, amelynek megszólaltatásában az előadóművésznek egyénisége
megzabolázása árán, névtelen közkatonaként kellene részt vennie. A kamarazene
személyiségek közösségi művészete, amelyben a fölfogás felelőssége
egyenlően oszlik meg az együttműködő művészek között, akik
a kivitelezés mikéntjéért is egy emberként bár, de külön-külön is egyazon mértékben felelősek. Egyéni művészet, mert minden
közreműködőtől teljes értékű, személyes hozzáállást
követel, ugyanakkor együttes művészet is, mert a személyiségeket csakis
az együtt kivajúdott, közös felfogás keretében, annak érdekében engedi
érvényesülni. Akár vezetőként, akár vezetettként próbál valaki
egyenlőtlen szerephez jutni benne, kilóg a keretből, ellentétben áll
magával a zenefajjal. Még a fegyelmezett alkalmazkodás is idegen a kamarazene
szellemétől: aki gyakorolta, tudja, hogy bizonyos minőségi szint fölé
nem vezethet e téren a megalkuvásos együttműködés, a személyiségről
való lemondás útja. Igazi kamarazenében az egyetértés a közös felfogással való
„szívvel-lélekkel” azonosulás eredménye. Így, míg a szólózene a magányosság
metaforája, a zenekar pedig a (jobb esetben fölvilágosult) abszolutizmusé, a
kamarazenélés az eszményi kisközösség évszázadok gyakorlata során kialakult
modellje. Akár egy majdani, tökéletes társadalom jelképes előlegezését is
tisztelhetjük benne. Ebből következik, hogy a kamaraegyüttesekre szerzett
zene java sem ellentmondásosan, részint-alapon én-zene és mi-zene, hanem
eszményi ötvözete a kettőnek. Ami ezt az összetettséget illeti, az idevágó
remekművek alanyiságra és tárgyiasságra egyszerre valló szerkezetét, a
fölrakásmód áttetsző tömbszerűségét – egyszóval mindazt, ami a
kamarazenéről szólván paradoxonnak tűnik, valójában azonban a
legkevésbé sem az, hanem tiszta egyensúly és összhang – okkal csodáljuk a
zenealkotói teljesítőképesség maximumaként.
E felfogás jegyében helytelenítenünk kell minden olyan meghatározást
is, amely a kamarazene fogalmát az előadásában közreműködő
személyek számához köti („kisszámú – 1-10 előadóból álló – együttes által megszólaltatott zene” –
olvasom egy másik, szintúgy 1984-es kiadású kézikönyvben). Az olyan
szemléleteket, hogy például a duó, a trió stb. a nonettig kamarazene, a
dixtuort azonban már tanácsos vezényelni, mert az már akkora, mint egy
kiszenekar, az empíria sem igazolja. Manapság bizony triókat is szereznek,
amelyeket biztonságosabb karmesteri segédlettel megszólaltatni. A kamarazenei
társulás és a nagyzenekari együttes közötti határt minőségi jegyek
szabják meg: a közösségi zene addig kamarazene, amíg a megszólaltatásban közreműködő
előadók egyenrangú társakként adhatják elő. Nem tekinthető annak
a legkisebb kamarazenekar sem, még ha nem kettőzik a szólamait, sőt,
még ha karmester nélkül játszik is, mert ha nem karmester, akkor a csembalós
vagy a hangversenymester vezeti benne a muzsikusok többségét. A kamaraopera
persze még kevésbé az. (Egészen szabatosan kamaraszerű zenekarnak,
illetve operának kellene az ilyent neveznünk, de ez túlontúl bonyolult volna.)
A szólózenével közös határt sem a közreműködők száma jelöli ki. A két
személyre írott mű csak akkor duó, ha szólamai egyenrangúak. A zongorakíséretes
darab, amely a két együttműködő közül csak az egyiktől
föltételez művészi kezdeményezést, a másikat csak alkalmazkodni köteles
másodembernek tartja, nem duó, csak kísért szólódarab.
Hogy a határok mennyire rugalmasak, az jelzi legkézzelfoghatóbban,
hogy egyazon zenemű is előadható kamarazeneként és másképpen is.
Igazi duót is lehet nem annak játszani, amint azt gyakorta hallani egy-egy
jeles vendéghegedűs és a hozzá alkalomszerűen csatlakozó korrepetitor
hangversenyén. Jellegzetes határeset egy híres Bartók-mű, a Szonáta két
zongorára és ütőhangszerekre. Csak négyen játsszák, de hallani olyan
felfogásban is, amelyet egy ötödik határoz meg, a karmester. Mondhatnók, hogy
ez elárulása a mű szellemének, de tagadhatatlan, hogy a karmesterközpontú
előadásoknak is megvan a maguk szépsége, értéke. (Bár hogy a mű
eredendően mennyire kamarazenei, már akkor kiderült, amikor Bartók
Amerikában átdolgozta zenekari kíséretes kettősversennyé. Sosem lesz versenytársa
az eredetinek ez a másodlagos változat!) Más eset: a karmesteri
megmutatkozhatnék már-már végleg kisajátította Enescu zseniális zsengéjét, az Oktettet.
Már Constantin Silvestri is vezényelte, azóta például Ion Baciu pálcája
alatt szólalt meg több ízben is egészen kiválóan, az elképzelhető
legfölvilágosultabb abszolutizmus jegyében, de mégiscsak egy művész, nem
egy közösség fölfogásában. Ilarion Ionescu-Galaţi pedig
óhatatlanul eljutott ezen az úton a mű kamarazenei jellegének teljes
tagadásához, amikor zenekarnyira földuzzasztott előadói apparátussal
játszatván, vonósszimfóniává értelmezte. Enescu Dixtuorját nem
is játsszák másképpen, mint tízszólamú fúvósszimfóniaként.* Pedig nem az.
Ragaszkodjunk ahhoz a kamarazene-fogalomhoz, amely nem az olasz
szakszó félreértelmezéséből indul ki és nem is mennyiségi ismérvekből,
hanem a lényeget illeti: a kamaraegyüttes egyenrangú művészek
társulása, amelyben mind az előadói fölfogásért, mind e fölfogás
megvalósításáért egy emberként felelnek a közreműködők, de egyénenként
is egyazon mértékben, a kamaramű pedig olyan szerzemény, amelynek
lényegéből következik, hogy az ilyen, egyenrangúak társulásaként
működő együttes szólaltatja meg a leghívebben!
(folytatjuk)
* E kísérletben csak a tisztán hangszeres
kamarazenéről lesz szó. Az idevágó tényekből adódó következtetések
természetesen alkalmazhatók – a megváltoztatandók megváltoztatásával – az
énekes és a kevert kamarazenére is.
Az
írás bő húsz évvel ezelőtt jelent meg először (Zenetudományi
Írások 1986, szerkesztette Benkő András, Bukarest: Kriterion
Könyvkiadó, 1986, 36–45.). Vannak benne itt-ott olyan kitételek, melyeket
kifejezetten a romániai zenészképzés szervezési kerete sugallott, de bízom az
olvasóban, hogy ezen nem akad fenn, a kérdéses szövegrészeket könnyen
átértelmezi a maga magyarországi (vagy máshonnani) oktatói gyakorlatának
adottságai szerint. Kötelességemnek tartom, hogy bemutatkozzam: 1966 óta vagyok
főállású kamarazene-tanár. Négy évig a kolozsvári Zenei Líceumban
tanítottam, huszonegy évig a Bukaresti Zeneakadémián, 1991 óta pedig a
kolozsvári Zeneakadémián folytatom pályámat. (E második bekezdés kelte: 2008.
június 6.) A teljes írás már olvasható a
Parlando honlapján.
*
Ma már játsszák karmester nélkül, is, igaz, hogy nagyon ritkán. (2006. június
6.) .