2009. októberében a Kovács-Módszer Egyesület ünnepi konferenciával emlékezik meg a zenei munkaképesség-gondozás 50 éves fennállásáról és dr. Kovács Géza halálának 10. évfordulójáról. Ebből az alkalomból közöljük az Egyesület névadója írásának egy részletét.
Dr.
Kovács Géza
A foglalkozási ártalmak szemléleti háttere*
Tanévzáró beszámoló részlete
1990-ből
Visszaeső panaszosok
A zenei
munkaképesség-gondozás foglalkozásaira ebben a tanévben is sok növendék és
felnőtt jelentkezett kézmegerőltetések, nyak- és hátfájdalmak,
figyelem-fáradtság, alvászavarok, erőtlenség, idegesség, túlzott lámpaláz,
helytelen tartás panaszaival, és közülük sokan többszörös visszaesőként is
segítségünkre szorultak. Keresnünk kellett a visszaesések közvetlen okát, ezért
feljegyeztettük a panaszosokkal teljes napi elfoglaltságukat ébredéstől
elalvásig percnyi pontossággal. Íme a közös jellemzők:
a) Mindig sietniük
kell.
b) Étkezésük
rendszertelen beosztású és sietős.
c) Szabad
levegőre csak közlekedés közben jutnak.
d) Tanulásra,
gyakorlásra kevesebb idejük marad, mint amennyi szükséges lenne.
e) Rövid az alvásra
fordítható idejük, és a túlzott elfáradás miatt ezt se tudják kihasználni.
f)
A pedagógusok lelkiismeretesen és szigorúan megkövetelik a
feladatok elvégzését, de a lecke jó elvégzéséhez erőszakkal se lehet
időt adni. A hiányos felkészültség és a szigorú számonkérés olyan
stressz-hatás, ami a gyenge fizikai állapotot még érzelmi
zavarokkal is tetézi.
g) A pedagógusok is
túlterheltek. Sem erejük, sem idejük a tanítványaik személyes problémáival
foglalkozni órarenden kívül.
h) Még nehezebb a
kötelező tárgyakon kívüli foglalkozások szervezése. Az énekkar, zenekar,
gólyabál, farsang és egyéb szereplések az elfáradt növendékektől elveszik
a fiatal szervezetnek nagyon szükséges pihenőidőt, és megrövidítik
házi feladataik elvégzésének óráit.
Kiváltó okok, háttéri okok
Nyilvánvaló,
hogy a zenetanulás sokféle kényszerűsége, a túlterhelés, a családi
problémák, a pedagógiai alapszabályok megsértése és más körülmények csak
felszíni, kiváltó okai a szervezet negatív reagálásának. Ezeknek a – látszat
szerint egymással csak laza kapcsolatban lévő – okozati tényezőknek
szorosan összetartó, de nehezen észrevehető hálója a szemlélet. Ez adja a
foglalkozási ártalmak mélyebb háttéri okát.
A jelenlegi zenepedagógiai szemlélet
legerősebb szerkezeti szálai a zenei életforma történelmileg kialakult
tapasztalatai. A tapasztalatok azonban mindig a múlt tanulságait összegzik, így
a jelen változásaira és a jövő fordulataira csak
kevés
útbaigazítást adhatnak. Ezért a tapasztalatokon kialakult szemlélet és a megváltozott
életkörülmények összesimulás helyett összeütközésbe kerülnek, és a zenei
munkaképesség ijesztő és nehezen érthető elváltozásait okozzák.
A hagyományos zenepedagógiai szemlélet
hangsúlyozza a sok és nagy adagokban teljesített gyakorlás
nélkülözhetetlenségét. Azok a kevesek, akik kivételes helyzetük folytán ezt
megtehetik, többségükben olyan negatív tüneteket észlelnek, amelyek a
továbbiakban megakadályozzák ennek a követelménynek teljesítését.
A másik örökségül kapott elv az, hogy
a zene kitartó művelése nemcsak a tudást eredményezi, hanem a magas
szintű zenei teljesítőképességet is biztosítja. Ezt viszont
megkérdőjelezi a zeneoktatás figyelmeztető lemorzsolódási
statisztikája. Mindennapos tapasztalat az, hogy a zenetanulás többletterhelését
a növendékek legnagyobb része nem bírja.
Akkor hát el kell gondolkodnunk azon,
mennyire helyesek az érvényben lévő elvek. A szemlélettel irányított
cselekvések alapja az iskolában tanult és a közművelődésből
szerzett ismeret, az egyéni tapasztalat és a saját meggyőződés
helyességének tudata. Ezek azonban viszonylagosak. Az iskolában csupán az
ismeretek hézagos vázlatára jut idő. Sok fontos gyakorlati tudnivalót
iskolán kívül kell megszerezni, de ennek kínálata alkalomszerű, és csak
elvétve kapcsolódik a szükségletekhez és igényekhez. Az ember elgondolásainak
helyessége meg olyan, amit csak az eredmény igazol, vagy cáfol utólag.
Korántsem biztos, hogy a legjobb megoldást sikerül kiválasztani.
A zenei
munkaképesség-gondozás két tanulsággal szolgál.
Az egyik a
felszíni okokra vonatkozik. Egyénileg kell megvizsgálni a panaszok jelzéseit és
azok kiváltó okait. Ezek minden személynél és minden esetben teljesen eltérők
lehetnek még látszatra hasonló panaszok mellett is. Nem szabad senkit összehasonlítani
sem korábbi panasztalan önmagával, sem más szerencsésebbekkel, akik válságok
nélkül, vagy csak kisebb, legyűrhető zavarokkal muzsikálnak.
Kívülről nem mindig láthatók a rejtett zavarok. Sokan leplezik is a bajukat
különböző érdekeik miatt.
A másik
tanulság a háttéri okokat érinti. A figyelmeztető tünetek megszüntetése a
javulásnak csak illúzióját adhatja rövid ideig. Csak a kijavított szemlélet és
az erre alapozott korszerű zenész életforma megvalósítása teszi képessé az
egyént a ráháruló életterhek sikeres elviselésére.
A munkaképesség gondozásának szemléleti alapja
A
munkaképesség-gondozás több évtizedes kutatásában az alábbi elvek igazsága
sokszorosan bebizonyosodott.
1. A zenei cselekvések legfontosabb feltétele
maga az ember, nélküle az összes feltétel használhatatlanná válik.
2. A zene művelésének feltétele a zenei tevékenységre
való hiánytalan alkalmasság (fizikai, szellemi, lelki). A születéssel hozott
adottságok csak akkor fejlődnek ki, ha a személyiség alkalmassága nem
gyengül meg valamilyen negatív hatás miatt.
3. A zenei alkalmasság az ember szervezetét
alkotó sok milliárd sejt ép működésétől függ. A működés épsége pedig a felhasznált
tápanyagok folyamatos utánpótlásának és a végtermékek eltávolításának
függvénye. Az emberi szervezet tápanyagforgalmát megzavaró hatások a
cselekvőképességet rontják, amit a szervezet automatikusan jelez tünetekkel,
panaszokkal, foglalkozási ártalmakkal.
4. A személyiség csak abban a zónában
terhelhető hasznosan, amelyben a szervezet anyagcseréje normális. A zóna
szélessége állandóan változó a szervezetet érő befolyások kényszerítésére.
A kényszerhatásoknak csak kisebb részét kelti a zenével való foglalkozás. A nagyobb
része zenén kívüli, ezért zenepedagógiával alig befolyásolható. Viszont a zenei
követelmények teljesítése függ a terhelhetőség szintjétől. A zenepedagógusnak
ezt kell fel kell ismernie.
5. A zenei alkalmasságot szolgáltató sejtműködések
nagyobbik részét az akarattól független, automatikus idegi és hormonális
vezérlés szabályozza. Ezeket a pedagógiának tudomásul kell vennie, mint olyan
jelenségeket, amelyekhez csak alkalmazkodni lehet, de megváltoztatásukra nincs
mód. Viszont az akarattal befolyásolható sejtműködések a zenepedagógia
segítői lehetnek.
6. A zenélés nagy
oxigénfogyasztását csak az oxigénellátás javításával lehet kielégíteni, ezt
pedig sok levegőzéssel, mozgással és légzéstréninggel lehet elérni.
7. A jó zenei
teljesítmény feltétele a normális vérkeringés folyamatossága. Ezt a zenei
szükségletekhez igazított edzésekkel lehet biztosítani.
8. A zeneoktatásban a zenei feladat elvégzésére alkalmassá
tevésnek meg kell előznie a lecke feladását úgy, ahogy előbb ez
épület falainak kell elkészülniük ahhoz, hogy a tetőzet
rákerülhessen.
9. A családban és az iskolában segíteni kell a zenei alkalmasság
kialakításának alapfeltételeit.
10. Az emberi
személyiség értelmi, érzelmi és fizikai működéseinek a zenéléshez
szükséges szintjét a sejtek normális élettevékenysége tartja fenn. Ezt minden
pedagógiai tevékenységben szem előtt kell tartani. A korszerű
zenepedagógiai szemlélet emberközpontú. Minden oktatási-nevelési, szervezési,
adminisztratív és gazdasági tevékenység központjában magának az embernek kell
állnia.
11. Szemléletváltás
nélkül az egyéni jóakarat nem változtathat a közismert problémákon. Csak az
érdekeltek összefogása szabadíthatja meg a zenepedagógiát a fejlődést
visszatartó akadályoktól.
***
Hommage ŕ Dr.
Kovács Géza címmel
a
Kovács-Módszer Egyesület konferenciát rendez
a
Kovács-módszer létrejöttének 50 évfordulója és
Dr. Kovács
Géza halálának 10 évfordulója alkalmából
2009. október
17-én, szombaton
a
Pesterzsébeti Lajtha László
Alapfokú
Művészetoktatási Intézmény hangversenytermében.
1204 Budapest,
Ady Endre u. 98.