GONDA JÁNOS
1965-ben jazztanszak létesült a Bartók Béla
Zeneművészeti Szakközépiskolában. Ez esetben azonban nemcsak egy új
tanszak megalapításáról volt szó. Egyrészt azért, mert a jazz mint önálló zenei
műfaj most először kapott helyet a magyar állami zeneoktatásban, ami
bizonyos mértékben ennek az improvizatív alkotói és előadási gyakorlatnak
szuverén művészetként való elismerését is jelentette. Másrészt pedig a
jazz – éppen improvizációs technikájából adódóan – újfajta, a hagyományos
képzéstől sok tekintetben eltérő pedagógiai módszereket, újfajta
pedagógiai mentalitást igényelt.
Az
alapítást megelőző körülmények azonban egyáltalán nem voltak
kedvezőek, különösen nem az ötvenes években. Az akkori elfogult és
egyoldalú kultúrpolitika a jazzt az amerikai felsőbb rétegek zenéjének,
kozmopolita, „veszélyes” produktumnak minősítette, s hasonlóan a többi
nyugati eredetű vagy kötődésű absztraktabb művészeti
megnyilatkozáshoz, radikálisan tiltotta. Ebből következőleg a hazai
közönség a műfajnak éppen azt a különösen értékes korszakát nem ismerhette
meg, amikor kialakult a pódiumrangú, modern jazzművészet. Így aztán,
amikor az évtized vége felé, majd pedig a korai hatvanas években bekövetkezett
az enyhülés, s az eddig tiltott műfajok és irányzatok zöld utat kaptak,
vagy legalábbis átkerültek a „tűrt” kategóriába, a jazz körül sok volt a
félreértés: a hagyományos tánczenét játszó együtteseket a közönség és a sajtó
rendre „dzsessz-zenekaroknak”, az énekeseket pedig „dzsesszénekeseknek”
minősítette. /Egyébként a fonetikus írásmód is hibás volt, amint erre
később számosan rámutattunk./ Meg kell jegyezni: volt azért egy szűk,
főképpen muzsikusokból álló réteg, amely, ha nehezen is, de hozzájutott
külföldi modern jazzlemezekhez, rendszeresen hallgatott ilyen jellegű
külföldi rádióműsorokat, ezen a téren tehát az átlagnál tájékozottabb
volt. Mi volt tehát a teendő? A feladat kettős volt: felvilágosítani
a széles publikumot, hogy a jazz jelentősen különbözik a populáris
tánczenétől, valamint meggyőzni a döntéshozó illetékeseket,
hogy nagy tévedés volt a műfaj korábbi minősítése, hiszen a jazz
elsősorban az afroamerikai folklórból alakult ki, amely az Afrikából
Amerikába hurcolt feketék népzenéje volt és maradt.
Bár
nehézségek akadtak szép számmal, a hatvanas évtized első felében, ha szerény
keretek között is, de kialakult a magyar jazzélet. Főképp a műfaj
iránt már korábban érdeklődő muzsikusok köréből együttesek
alakultak, klubok létesültek, jazz-összejöveteleket, kisebb koncerteket,
sőt, egy-egy fesztivált is rendeztek, megindult a „Modern Jazz” c.
lemezsorozat - igaz, évente mindössze egy lemez készült. Megjelentek a
témával foglalkozó cikkek, tanulmányok is, majd l964-ben kiadták Pernye
András „A Jazz” c. könyvét, egy évre rá pedig saját munkámat, a „Jazz –
Történet, Elmélet, Gyakorlat” c. szakkönyvet. Mindez elősegítette a
tanszak létrejöttét, de ez önmagában nem lett volna elegendő az üggyel
kapcsolatos, sok eredőből fakadó rosszallások elcsendesítésére.
Figyelembe kell venni azonban egy másfajta, ebben a vonatkozásban fontos
körülményt. Ez időben, az általános izoláció ellenére a magyar
zenepedagógia, főképpen pedig az ún. Kodály-módszer igen jelentős
nemzetközi hírnévre tett szert. Ennek egyik megnyilvánulásaként Kodályt
1964-ben a Nemzetközi Zenepedagógiai Társaság, az ISME díszelnökéül
választotta. A hazai kulturális életben ekkor már érezhető volt a
Nyugathoz való közeledés, így sikerült meggyőzni az illetékeseket, hogy
szerény mértékben egy ilyenfajta reformlépés is elősegíthetné ezt a törekvést,
hiszen a grazi Akadémiától és néhány kisebb intézménytől eltekintve Európában
még alig honosodott meg a jazzoktatás, ezen a téren tehát az elsők közé
kerülhetnénk. /Engem időközben a Nemzetközi Jazz Federáció alelnökévé
választottak és az oktatási ügyek intézésével bíztak meg, így aztán nem
szűkölködtem megfelelő érvek felsorakoztatásában…/ Azután, amikor
felkértek az új tanszak előkészítésére és megszervezésére, néhány
későbbi kollégámmal együtt nekiláthattunk a munkának.
Hét
szakon kezdődött meg a képzés, hat hangszeres- és énekszakon. Természetesen
azokat a hangszereket választottuk, amelyeknek ebben a zenei világban meghatározó
szerepük van: zongora, bőgő, dob, szaxofon, trombita, harsona. Az
énekoktatás bevezetése sem képezhette vita tárgyát. Ez persze csak az
alapvető képzés elindításához volt elegendő, később több más
szak bevezetése is szükségessé vált. A vezető tanárok mind élvonalbeli
muzsikusok voltak, hiszen a jazzben a gyakorlati bemutatás elengedhetetlen.
Olyan szakemberekre volt szükség, akik, amíg lehetett, nyilvánosan, a tilalmi
korszakban pedig privát körülmények között kultiválták a műfajt, s
lehetőleg magántanítás révén bizonyos pedagógiai gyakorlattal is
rendelkeztek. A főhangszeres alapító tanárok közül azok neveit említem
meg, akik hosszabb ideig tanítottak a tanszakon: Berkes Balázs
/bőgő/, Deák Tamás /trombita/, Kovács Gyula /dob/, Selényi
Dezső /harsona/, Vukán György /ének/. A zongora
főtárgyat én tanítottam, társam Kertész Kornél, majd Szakcsi
Lakatos Béla volt, míg a szaxofon szak vezetését – több személycsere után –
Siliga Miklós látta el. Ami a melléktárgyakat illeti, sokak meglepetésére
bevezettük a párhuzamos oktatást: jazzelmélet mellett külön tárgyként a klasszikus
zeneelméletet, jazztörténet mellett külön tárgyként a klasszikus zenetörténetet,
a szolfézst pedig összekapcsoltuk a jazz-improvizációra adaptált hallásfejlesztéssel.
Szerepelt még a tantervben – természetesen kötelező jelleggel – kis- és
nagyzenekari gyakorlat, magyar és nemzetközi népzene, hangszerelés, valamint
angol nyelv. Megkülönböztetett fontosságot kapott a párhuzamos képzés a
főtárgy-oktatásban is: valamennyi jazz főtárgyat különálló klasszikus
hangszeres óra egészítette ki. Ezért a tanszakon az átlagnál magasabb lett az
óraszám, s az átlagnál több tanárra volt szükség, ez azonban nem okozott
különösebb gondot, mivel a hagyományos tárgyak oktatását többnyire az intézmény
klasszikus tanárai látták el. Rövidesen kiderült, hogy a jazztanszakon
rendkívül komoly, elmélyült munka folyik, így aztán a képzés bevezetését
korábban ellenzők száma látványosan megcsappant. A tanszak elismerését bizonyították
többek között a sikeres nyilvános vizsgahangversenyek, amelyeken az első
években az intézmény akkori igazgatója, az ügyet kezdettől fogva támogató Fasang
Árpád és számos klasszikus tanár mellett jó néhány kritikus és újságíró is
megjelent.
Felvetődik
a kérdés: miért volt szükség a paralel képzés bevezetésére, s az ennek
megfelelő differenciált tantervre? Egy, a műfajjal behatóan
foglalkozó külföldi szakember megfogalmazása szerint a jazz a rögzített és
rögzítetlen zenei anyag „ravasz kombinációja”. A domináló irányzatot
képviselő mainstream jazzben ugyanis a téma és annak harmonizációja
előre megkomponált, de előadása improvizatív. Az azt követő
rögtönzés a téma harmonizációjára épül, de bizonyos előadói szabadság
harmóniai vonatkozásban is érvényesül. A téma struktúráját, periódusát azonban
mindvégig pontosan meg kell tartani, nem is szólva a ritmikai precizitásról. A
jazzjáték tehát nem szabad fantáziálás, hanem belső kötöttségeken és
rendezőelveken alapuló organikus improvizáció, amely komponált
anyaggal társul. Ugyanakkor ez a zene éppen improvizatív volta következtében
minden irányba nyitott: folyamatos, sőt egyre erősödő
kölcsönhatásban áll a modern kompozíciós muzsikával, a népzenével és bizonyos
mértékben a populáris zenével is. A mainstream jazz mellett tehát kialakult a
kompozíciós világgal érintkező kortárs jazz, a folklór-elemeket
adaptáló etno-jazz és a rockhoz közelítő elektronikus fúziós
irányzat. A tendencia a másik oldalon is kimutatható: Sztravinszkij, Ravel,
Milhaud, Hindemith, Bartók egyes műveiben éppúgy érvényesülnek
jazzhatások, mint számos kortárs zeneszerző bizonyos darabjaiban. Egy mai,
jól képzett, kreatív jazzmuzsikusnak tehát tájékozottnak kell lennie a hagyományos
és modern komponált zene világában éppúgy, mint a magyar és nemzetközi folklórban.
A kérdéssel kapcsolatban az egzisztenciális tényező sem hagyható figyelmen
kívül. Hacsak nem világhírű művészről van szó, a jazzjáték nem
nyújt teljes megélhetést. Az idők során a világon mindenütt
bebizonyosodott, hogy all- round jazzmuzsikusokra van szükség, akik
nemcsak a saját területükön állják meg a helyüket, de stúdiózenészekként is
alkalmazhatók, professzionálisan olvasnak kottát, jól blattolnak, kiigazodnak a
különböző stílusokban és műfajokban, esetleg tanítani is tudnak.
Ezért kell az oktatásban a domináló jazztárgyak mellett sok egyébnek is helyet
kapnia.
A
képzés kezdetekor a tanároknak részletes tantervet, pedagógiai koncepciót
kellett kidolgozniuk. Hagyományokra, korábbi gyakorlati tapasztalatokra nemigen
lehetett támaszkodni, a feladat tehát nem volt egyszerű. Segítséget
jelentett, hogy sikerült külföldi, főképp amerikai jazzkiadványokat
beszerezni, ami pedig abban az időben nem volt egyszerű ügy.
Különösen fontosak voltak ebben az időben a közös munkaértekezletek,
amelyeken egységes módszerek és pedagógiai szemlélet kialakítására törekedtünk,
természetesen figyelembe véve a hangszerek különbözőségéből adódó
szempontokat. A legkényesebb területet a teljesen újszerű improvizációs
készségfejlesztés jelentette: ezen a téren az ún. horizontálás alkalmazásában
alakult ki egyetértés. Igen hasznosnak bizonyultak – különösen a fúvós szakokon
– a play back elvű „music minus one” kiadványok. Ezek kotta-vázlatokat
/például akkordjelzésekkel ellátott standardeket/, valamint lemezfelvételeket
tartalmaztak, amelyeken a darabok professzionális zenekari kíséretei
szóltak. A növendék az órán, leginkább pedig otthon, a gyakorlás
részeként rájátszhatott, rögtönözhetett a felvételekre. Ugyancsak egyetértettek
a tanárok abban, hogy a növendékeknek mindenekelőtt a jazz alapvető
nyelvi idiómáit, patternjeit, valamint a jazzirodalom legfontosabb
darabjait, a nemzetközileg elterjedt standardjeit kell elsajátítaniuk. Az is
nyilvánvaló volt, hogy a hagyományos zeneszerzés-oktatáshoz hasonlóan, a
mainstreamtől eltérő, speciálisabb irányzatokkal való foglalkozás,
valamint az egyéni kifejezési formák, az egyéni zenei nyelv kialakítása csak az
oktatás magasabb szintjén történhet. Természetesen megállapodás történt a
négyéves képzés alapvető tananyagában, annak félévek szerinti felosztásában
is, valamint a felvételi és tanév végi vizsgakövetelményekben. Bevezettük a
tanszaki bemutatók rendszerét, amelyekre évenként három alkalommal került sor.
Ezeken az iskolai zenekarok az összes tanár és növendék jelenlétében bemutatták
a kitűzött kötelező és esetleg a szabadon választott darabokat.
/Valamennyi növendéknek játszania kellett egy, esetleg több együttesben./ Az
elhangzott darabokat a tanárok egyenként elemezve bírálták.
Az
évek múlásával a tanszak – melyet a fiatalok „jazzkonzinak” kereszteltek el –
teljes mértékben integrálódott a zeneoktatásba és elfogadásra talált a magyar
zenei életben. Sok minden járult hozzá ehhez az örvendetes tényhez: a tanszaki
munka jó híre, pozitív visszhangja, az elért eredmények, amelyeket
elsősorban az itt végzett növendékek játéka, hazai és nemzetközi sikerei
bizonyítottak. Azután egyre inkább kibontakozott, terebélyesedett a magyar jazzélet.
Különböző stílusú jazzegyüttesek és klubok alakultak a fővárosban és
vidéken; ismertető előadásokat, jazz programokat, sőt,
reprezentatív koncerteket rendeztek nemzetközi hírű szólisták és zenekarok
közreműködésével, ha nem is annyit, mint manapság. Létrejött a tatabányai
nyári nemzetközi jazztábor, amely kitűnő alkalmat nyújtott a külföldi
és magyar tanárok, fiatal muzsikusok, tanszaki növendékek tapasztalatcseréjére.
Megszűntek a műfajjal kapcsolatos, említett félreértések: a közönség
és a muzsikus szakma megismerte, elfogadta a jazzt, sokan felismerték
jelentőségét, mások meg is szerették, - persze a populáris zenéért rajongó
tömegekről itt szó sem volt. Mindennek hatására a jazzoktatás is kiszélesedett.
Az alsó fokú képzés Budapesten először a postások Erkel Ferenc zeneiskolájában
kezdődött meg, vidéken pedig a salgótarjáni állami zeneiskolában. A hetvenes
évtized második felétől kezdődően pedig fokozatosan elterjedt az
országban; ma már nem is lehetne felsorolni, hány helyen vezették be a
jazzoktatást. Tegyük hozzá, számos iskolában nem komplett tanszakok keretében,
csak egyes hangszeres szakokon folyik a képzés.
A
tárgyilagosság kedvéért megjegyzem, hogy a hazai jazzoktatás elterjedésének és
általában a magyar és nemzetközi jazzművészet gyors fejlődésének
voltak egyéb okai is, amelyekről ritkábban esik szó. Az improvizáció a 20.
században – különösen annak második felében – a zenében és más
művészetekben a korábbinál nagyobb figyelmet kapott, s fontosabb szerephez
jutott. Gondolok például a véletlenszerű elem megjelenésére az újabb
kompozíciós irányzatokban /aleatória, performance, repetitív zene, minimalizmus
stb./, amelyek – változó formában és mértékben – mind kapcsolatba kerültek a
rögtönzéssel. Más művészeti ágak vonatkozásában meg lehet említeni a dráma-improvizációt,
a különböző improvizációs játékokat, a tánc-improvizációt és több más
improvizatív irányzatot és törekvést az irodalomban vagy akár a festészetben
is. Megkülönböztetett figyelmet érdemelnek a század progresszív
pedagógiai-nevelési rendszerei /Orff-, Dalcroze-, Willems-, Montessori-módszer,
Waldorf-iskolák és -óvodák stb./, amelyekben kivétel nélkül fontos szerepet
játszik az improvizáció. Bármelyik irányzatot, módszert vizsgáljuk meg
alaposabban, kitűnik, hogy legfőbb céljuk a kreativitásfejlesztés, ez
pedig elválaszthatatlan a rögtönzéstől. A rögtönzés pedagógiai
alkalmazásának és hasznosításának gondolata olyannyira előtérbe
került, hogy számos művészeti intézményben és zeneiskolában interaktív
improvizációs műhelyek létesültek. A pécsi Martyn Ferenc Művészeti
Szabadiskolában például a zenét, rajzot, festészetet, táncot, mozgáskultúrát
egymással való összefüggéseiben, komplex módon oktatják. A jazzoktatás tehát
azért is kapott nagyobb figyelmet, mert nyilvánvalóvá vált, hogy ez az egyetlen,
20. században kialakult zenei műfaj, amelyben a rögtönzés centrális
szerepet játszik, s amelyben az ad hoc, esetleges játék artisztikus, organikus
előadási gyakorlattá fejlődött. Az elmúlt évtizedekben ez a képzés
világszerte elterjedt: Európában, Ausztráliában, Ázsia és Dél-Amerika egyes
országaiban, elsősorban persze az Egyesült Államokban, méghozzá nemcsak
alsó és középfokon, de számos egyetemen, akadémián, valamint önálló, ilyen
jellegű intézményben. Mindez természetesen a hazai fejlődési
folyamatokra is erősen hatott.
A
hazai jazzoktatás elterjedése, a jazzélet fejlődése a Bartók
szakközépiskolai tanszakot is új feladatok elé állította. Elengedhetetlenné
vált a gitár főtárgy bevezetése – ennek Babos Gyula lett a
vezető tanára -, az elektronikus fúziós irányzat megerősödése pedig a
basszusgitár szak létesítését tette szükségessé. Az utóbbi vezetését Lattman
Béla vállalta el. A hangszerelés oktatás sem bizonyult már
elegendőnek, ezért bevezettük a szokásos klasszikus – jazz paralel képzés
formájában a zeneszerzés főtárgyat. Újdonságot jelentett a dob szakot
kiegészítő ütőhangszer – vibrafon tárgy; ezt Zsoldos Béla
tanította. A megalakuló új, alsó fokú jazztanszakok tanárai túlnyomórészt a mi
tanszakunkon végzett muzsikusokból kerültek ki. Ebből következőleg nagyon
fontossá vált a pedagógiai jellegű tárgyak, elsősorban a módszertan
és a tanítási gyakorlat fejlesztése. Voltaképpen nem egyszerűen új tárgyak
bevezetéséről, az oktatás bővítéséről volt szó, hanem a tanszak
alapvető funkciójának megváltoztatása vált szükségessé: a szakközépiskolai
zenészképzést kellett főiskolai művész- tanárképzéssé átalakítani. A
félreértések elkerülése végett azonban ez előzőkhöz hozzá kell
fűzni: a tanszak státusza kezdettől fogva tisztázatlan volt, az
első időszakban azonban ez nem okozott olyan feltűnő
gondokat, mint később. Ellentétben a többi szakközépiskolai tanszakkal, a
jazztanszakon a középiskolai érettségi felvételi követelmény volt, s a végzett
növendékek, mint említettem, olyan tanári és egyéb állásokba kerültek, amelyekhez
főiskolai oklevélre lett volna szükség. A jazztanszakos növendékek – nem
kis bonyodalmak után – az akkoriban még kötelező katonai szolgálat alól a
főiskolásoknak, egyetemistáknak járó halasztásban és könnyítésekben
részesültek. A tanszak besorolása tükrözte az ellentmondásos helyzetet:
„szakközépiskolai keretek között működő, főiskolai jellegű
tanszaknak” minősült, de a képesítési követelmények szigorodásával
nyilvánvalóvá vált, hogy ez a helyzet nem tartható fent sokáig. Már a hetvenes
években látni lehetett, hogy szakmai és jogi okokból, valamint a végzett növendékek
megélhetésének biztosítása érdekében a szokásos alsó, közép és felsőfokú
oktatási struktúrát ezen a téren is ki kell alakítani. Ennek megvalósítása
azonban nem ment könnyen és gyorsan: közel két évtizedet vett igénybe. Végül is
a főiskolásítás 1990-ben valósult meg; a jazztanszak ekkor évfolyamok
szerinti rendben a Budapesti Tanárképző Intézethez került, később
pedig – az Európai Unió által elfogadott „bolognai oktatási szisztémának”
megfelelően – a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rendes tanszéke
lett. Mindez természetesen a tananyagnak a felsőfokú követelmények
szerinti jelentős kibővítésével és újabb tárgyak bevezetésével járt.
Újabban egy másik felsőfokú jazztanszak is alakult a székesfehérvári
Kodolányi János Főiskolán. Emellett igen fontosnak tartom a középfokú
képzés létrejöttét is: ma már nemcsak az egyetemi jazztanszék alapító
intézményében, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában működik
ilyen jellegű oktatás, hanem az ország több más zenei intézetében is. Így
alakult ki a hazai háromszintű, nemzetközi normáknak megfelelő
jazzoktatás.
A
fenti fejlődési folyamat, amely a nehézségek ellenére kifejezetten
sikeresnek mondható, nem mehetett volna végbe, ha a tanszakról – majd a
tanszékről – kikerült növendékek nem értek volna el kiváló eredményeket a
zenei életben. A mai jazzegyüttesekben túlnyomórészt a szóban forgó
jazztanszakról, illetve a felsőfokú tanszékről kikerült muzsikusok
játszanak, s ugyanez vonatkozik a hazai jazzoktatásban résztvevő tanárokra
is. Fontosnak tartom, hogy e helyütt szerepeljenek azoknak a volt – kivételes
esetben jelenlegi – növendékeinknek a nevei, akiknek munkássága az
előző évtizedekben, illetve a mai magyar jazzéletben meghatározó
fontosságú, – még ha valamennyi felsorolására nincs is mód. Szaxofon: Bacsó
Kristóf, Borbély Mihály, Csepregi Gyula, Dés László, Dresch Mihály, Elek
István, Kollmann Gábor, Lakatos Antal /Tony Lakatos/, Siliga Miklós,
Tóth Sándor, Tóth Viktor, Tűzkő Csaba, Zana Zoltán. Trombita: Czvikovszky
Gábor, Fekete István, Fekete-Kovács Kornél, Sipos Endre. Harsona: Friedrich
Károly, Gőz László, Schreck Ferenc, Szalóky Béla. Zongora: Balázs
József, Binder Károly, Bori Viktor, Cseke Gábor, Farkas Mihály, Gárdonyi
László, Kaltenecker Zsolt, Márkus Tibor, Nagy János, Oláh Kálmán, Oláh
Dezső, Pleszkán Frigyes, ifj. Rátonyi Róbert, Regály György, Regős
István, Romhányi Áron, Sárik Péter, Süle László, Szabó Dániel, ifj. Szakcsi
Lakatos Béla. Gitár: Gadó Gábor, Gyárfás István, Horányi Sándor, Juhász
Gábor, László Attila, Oláh Szabolcs, Snétberger Ferenc, Szalay Gábor, Tóth
Gyula. Bőgő, basszusgitár: Benkő Róbert, Frey
György, Glaser Péter, Hárs Viktor, Horváth Balázs, Lattman Béla, Mits
Gergő, Vasvári Pál. Dob: Balázs Elemér, Baló István, Berdisz Tamás,
Dés András /ütőhangszerek/, Geröly Tamás, Mohay András, Németh
Ferenc, Nesztor Iván, Szendőfi Péter. Ének: Berki Tamás, Bontovics
Kati, Harcsa Veronika, Kósa Zsuzsa, Lakatos Ágnes, Micheller Myrtill, Pocsai
Kriszta, Tisza Bea, Váczi Eszter, Winand Gábor. Voltak és vannak jó
néhányan, akik másfelé orientálódtak: közülük a legtöbben a populáris
zene és az alkalmazott zene különböző területein működnek, méghozzá
általában sikeresen. A tapasztalatok azt bizonyítják, hogy a megfelelően
képzett jazzmuzsikusok jól megállják a helyüket más műfajokban is.
A
tanszak közel négy és fél évtizedes fennállása során a muzsikusok több generációjával
gazdagította a magyar zenei életet. Az alapító tanárok közül ma már egyetlenegy
sem található a tanári karban; két kiváló szakember, Kovács Gyula és Tomsits
Rudolf sajnos már nincs is az élők sorában. A maiak – eltekintve a
klasszikus zenével foglalkozó tanároktól – kivétel nélkül a tanszakon tanultak;
nevük ott szerepel a fenti névsorban. Annak idején a tanszék jelenlegi
vezetője, Binder Károly is itt végezte zenei tanulmányait. Bár a
nemzeti zenekultúrában gyökerező törekvések a világon mindenütt
megkülönböztetett figyelmet keltenek, maga a jazz, s különösen annak mainstream
vonulata az idők során jellegzetesen nemzetközi művészetté vált.
Ezért külön is szólni kell azokról a tanszakról kikerült muzsikusokról, akik
jelentős nemzetközi sikereket értek el: rendszeresen hangversenyeznek
külföldön, közismert nemzetközi versenyeket nyertek, esetleg más országban –
főképp Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban – folytatták jazz
pályájukat. Közülük Balázs Elemér, Berki Tamás, Borbély Mihály, Dés
László, Gadó Gábor, Gárdonyi László, Tony Lakatos /Lakatos Antal/, László
Attila, Németh Ferenc, Oláh Kálmán, Snétberger Ferenc, Süle László,
Szabó Dániel és Szalóky Béla nevét kell első helyen kiemelni.
Az impozáns névsorhoz azért hozzá kell fűzni, hogy a rendszerváltozás óta
ezen a téren is jelentősen megnőtt a kölcsönös nemzetközi áramlás.
Nemcsak a külföldi koncertezés, versenyeken való részvétel vált könnyebbé, de
számos jazztanszakos növendéknek sikerült külföldi posztgraduális kurzusokon
részt vennie, esetleg hosszabb ideig kint tanulnia. Mindez megfordítva is igaz:
egyre több külföldi muzsikus, együttes érkezik Magyarországra, nemcsak
koncertezni, de számosan jönnek hosszabb-rövidebb időre tanulni a
jazztanszékre, vagy korábban a tatabányai Nemzetközi Jazz Táborba, az utóbbi
években pedig a szombathelyi Lamantin Improvizációs Táborba. Az örvendetes
jelenségek között említem meg, hogy immár két jazz szakmai szervezet
működik az országban; közülük a Magyar Jazz Szövetség kifejezetten
feladatának tartja a pályakezdő, fiatal muzsikusok sokirányú támogatását.
Annak is csak örülni lehet, hogy a fentiekben felsorolt, tanszakon végzett,
kiváló muzsikusok közül sokan részesültek magas állami és szakmai
kitüntetésekben, ami egyúttal a jazzművészet növekvő megbecsülését is
jelzi.
Természetesen
gondok, nehézségek is akadtak szép számmal: például a tanszak elhelyezésének
évtizedekig tartó megoldatlansága, a hangszerek elhasználódott állapota és az
újak beszerzési nehézségei, a külföldi vendégtanárok hosszabb kurzusokra való
meghívásának problémái stb. Úgy vélem, ezek és az egyéb, nem említett gondok
mind az ország gazdasági - pénzügyi nehézségeiből adódnak, amelyek a
kulturális élet valamennyi területén jelentkeznek. A jazzoktatás fejlődési
folyamata, a hazai jazzművészet nemzetközi viszonylatban is jelentős
kibontakozása azonban annyira eredményes volt, annyi pozitívummal járt, hogy érdemesnek
tartottam ezúttal erre a „sikertörténetre” irányítani a figyelmet.