EU ZONGORAVERSENY
—
EPTA KONFERENCIA PRÁGÁBAN
2009. június 24-29. között a
Cseh EPTA szervezésében Prágában jött létre első esetben az a
zongoraverseny, mely az Európai Unió támogatását élvezte. A rendezvény egyik
záró hangversenye Prága óvárosának szívében, a Kulturális Minisztérium által
rendelkezésre bocsátott gyönyörűen felújított Nostic palota
hangversenytermében volt, a másik, a zenekari döntő pedig
Ostravában. Ebben a városban született Janáček. A város komoly támogatást
nyújtott azáltal, hogy a Janáček Filharmonikus Zenekar részvételét
szponzorálta a verseny döntőjében. A rendkívüli rendezvény fő
szervezője Radoslav Kvapil zongoraművész, a cseh EPTA elnöke volt.
Tőle sikerült a versennyel és a 31. EPTA Konferenciával (2009. VI. 29. -
VII. 1.) kapcsolatban néhány információt megtudnunk.
— Radoslav Kvapil: Rendkívül
nagy dolognak tartom, hogy a versenyt az Európai Unió támogatta. Így
megszületett ez a különlegesnek nevezhető verseny, mely a cseh kormány
hivatalos lógójának égisze alatt a továbbiakban is az EU Zongoraverseny nevet
viseli. Az Európai Unió cseh elnöksége kiemelkedőnek tartotta
a verseny létrehozását. 26 EU tagország kapott felszólítást a részvételre, és
24-en éltek is vele. Úgy döntöttünk, hogy minden ország csak egy
résztvevőt küldhet a versenyre, ezáltal reméltük a verseny
színvonalának biztosítását. A résztvevőnek azonban feladata volt,
hogy programjában nemzetének egy kortárs szerzőjével megismertesse a
hallgatóságot. Így számunkra sokszor ismeretlen szerzőtől hangzottak
el művek
— Ábrahám Mariann: Egyébként milyen megkötöttsége volt a
műsorválasztásnak?
— R.K.: Szándékom az volt,
hogy 60 perc keretében teljesen szabadon azt játsszon mindenki, amit akar.
Természetesen választási lehetőségként megadtunk több mint 20 zongoraversenyt,
de abból is szabadon választhatott a versenyző. Magyarországot Lajkó
István, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem doktorandus hallgatója, a legutóbbi
budapesti Nemzetközi Liszt Verseny III. díjazottja képviselte és a
döntőben Ligeti etűdjeiből játszott – egészen kiválóan.
Ezzel óriási sikert aratott!* A cseh rádiót
is érdekelte a verseny, csináltak néhány felvételt. A cseh kormány Kulturális
Minisztériuma a rendezvényt bevette az ország kulturális programjai közé. A
Külügyminisztérium, Prága Önkormányzata is támogatását nyújtotta.
Felkértük az EU országok Prágában székelő nagykövetségeit is, járuljanak
hozzá a verseny létrejöttéhez.
Valamennyi EU országnak van
Prágában nagykövetsége. Ezek nagy része, mintegy fele támogatást
nyújtott országuk kandidátusának elszállásolásában és hozzájárult
tartózkodási költségeik csökkentéséhez is. Hivatalosan is rögzítettük, hogy ezt
a versenyt minden második évben megrendezzük majd. Az ostravai
Janáček zenekar – amely Theodore Kuchar vezető karnagy úr vezetésével
a döntő zenekari részét dirigálta, a jövőben is vállalta
közreműködését.
— Á.M.: Mikor kezdték szervezni a versenyt?
— R.K.: Körülbelül egy évvel
korábban. Ennyi időre feltétlenül szüksége van egy ilyen szerteágazó
projekt megszervezésének. Erkölcsileg rendkívül fontos volt az EPTA szerepe,
mert a tagországok elnökei választották ki és szervezte meg azt, hogy
kivel képviseltesse országát a versenyen. Egy magas
hangszeres-zenei szinten lévő fiatal muzsikus időbeosztása
meglehetősen zsúfolt, így több alkalommal különösen nehéz volt az
adott időponthoz alkalmazkodva versenyképes fiatalt találni.
— Á.M.: Hogyan sikerült a négy nyertes díjazására forrást találni?
— R.K.: Ez nagyon nehéz
feladat volt, mert a szponzorok ma már nem olyan bőkezűek, mint
korábban. A fő díjak mellett különdíjak voltak még, J. Suk ,
A. Dvořák műveinek legjobb előadója számára. Ezt a díjat a
Suk és Dvořák Alapítványoktól kaptuk, ámbár ezek csak szimbolikus
támogatásnak nevezhetők. Támogatást adott Malcolm Troup az EPTA
minisztertanácsának elnöke, a jelenlegi verseny zsűrijének elnöke is. Az
Ő támogatását az a versenyző nyerte el, aki a nácik által meggyilkolt
cseh Terezin komponista Gideon Klein Szonátáját játszotta. A
művet előadhatja majd rangos keretek között novemberben Londonban.
— Á.M.: Miért nem volt különdíj Janáček művek
előadására is?
— R.K.: Erre nem kaptunk
külön támogatást, mert a Janáček Filharmónikus Zenekar nevével már
képviselte a szerzőt, és egyébként is ismertebbek a művei.
Dvořák zongoradarabjait nemigen játsszák. Most felszínre került
néhány értékes zongoramű.
— Á.M:. Elmondhatjuk, hogy Ön az alapítója ennek a versenynek…
— R.K.: A Cseh Köztársaság
lógója alatt jött létre a verseny. 2011-ben Ostravában lesz egy fesztivál és
ehhez tudnánk majd kapcsolódni. Ez azt jelenti, hogy egy koncertsorozat része
lenne a verseny, ahol Európa legjobb fiatal zongoristái gyűlnének össze,
ismét 60 perces programmal. Ez négy nap alatt lezajlik, reményeink szerint
várható lenne közönség is erre az eseményre.
— Á.M:. 2011-ben lesz Liszt születésének 200 éves évfordulója. Önök nem
kívánnak beletenni a programba Liszt művet is?
— R.K.: Úgy gondolom, Liszt
olyan nagyságrendet képvisel, hogy nem szorul egy ilyen jellegű versenyen
reklámozásra. Inkább kevésbé ismert szerzőket és műveiket szeretnénk
felszínre hozni. De természetesen a szabad programválasztás lehetővé teszi
Liszt művek előadását is.
— Á.M:. Kérem mondjon néhány szót arról, hogyan ítéli meg azt, hogy az
EPTA éves konferenciája és a verseny egyszerre zajlott?
— R.K.: Sajnos az ötlet nem
igazán vált be. Mi először csak a versenyre gondoltunk, mégpedig oly
módon, hogy a verseny nyertesei nyitják majd meg a konferenciát. Az ostravai
zenekar elfoglaltsága azonban behatárolta a lehetőségeket és kompromisszumot
kellett kötnünk. A zenekari döntő később volt, mint a konferencia megnyitása.
A másik választás az lett volna, hogy a versenyt lemondjuk. De akkor már a
szervezés közepén tartottunk! Ez nagyon felborította az eredeti tervet, mert a
zenekari döntő miatt el kellett utaznunk, és a konferencia első
napjának programja nélkülem kissé gazdátlanul maradt. Levonva a konzekvenciát,
a jövőben ezt másként kell szervezni. Szerencse, hogy az EPTA
évenkénti találkozóját minden évben másik ország rendezi – 2010-ben
például Szlovéniában lesz. (Időpontja október 27-30., a helyszín:
Ljubljana, témája elsősorban Chopin; művei, személye, lengyel
vonatkozásai.)
A kezdés szervezésének
kisebb zökkenőjétől eltekintve azonban az EPTA
31.-ik konferenciája tematikájában nagyon sokoldalú és sikeres volt!
— Á.M:. Valamennyi résztvevő nevében gratulálni szeretnénk ehhez
az egyedülálló vállalkozáshoz, rendezvény sorozathoz. A verseny továbbélésének
sikerét a magam és valamennyiünk nevében szívből kívánjuk. Az élmény
különleges lehetőséget biztosított: betekintést adott a
résztvevő egy-egy versenyző műsorválasztásán keresztül több mint
20 ország zenei érdeklődési körébe és színvonalának, zenei
minőségének összevetésébe is.
Köszönöm a beszélgetést.
Ábrahám Mariann
az EPTA Hungary-elnöke
13. Országos Szakközépiskolai Zongoraverseny
Békéscsaba
Szépen alakulnak a hagyományok Békéscsabán! 2009. IV. 6-8. között 42 fiatal zongorista randevúzott. Az ország 16 Szakközépiskolájából érkeztek és velük jött a sok kiváló felkészítő tanár, akiknek csak a legnagyobb tisztelettel lehet megköszönni áldozatos munkájukat. A pedagógusok remek teljesítményét a fiatal muzsikusok felkészültségén, játékán lehetett lemérni. Pedig előzetesen sokan azt rebesgették, idén nem lesz akkora érdeklődés az Országos Szakközépiskolai Zongoraverseny iránt.
A megnyitó hangversenyen a Jókai Színházban Köles István –
Békéscsaba alpolgármestere – köszöntötte a résztvevőket, és a Békéscsabai
Szimfonikus Zenekar élén ismét fellépett a város egyik büszkesége, Tóth Péter,
aki Joseph Haydn D-dúr zongoraversenyének magánszólamát játszotta. A zenekar
ezen kívül Georg Friedrich Händel Vízizene szvitjét, és Tűzijátékát,
valamint Felix Mendelssohn Hebridák nyitányát szólaltatta meg, a
kitűnő Somogyi- Tóth Dániel vezényletével, akinek gondos munkája
nagyon hallatszott a zenekar előadásán.
A verseny műsora is a hagyományok alapján állt össze.
Az alacsonyabb korcsoportokban az első fordulóban kötelező volt egy
virtuóz jellegű Domenico Scarlatti szonáta, egy variáció - Joseph Haydn,
Wolfgang Amadeus Mozart vagy Ludwig van Beethoven kompozíciója - illetve egy
Frederic Chopin mazurka. A negyedik korcsoportban a Das Wohltemperierte Klavier
egyik prelúdiuma és fúgája, illetve egy klasszikus szonáta-tétel és egy virtuóz
etűd volt a teljesítendő feladat. A döntőben romantikus darabok
és Bartók Béla művei közül lehetett választani.
Sokat elárult a fiatalokról már a műsor-összeállítás.
Vagy nem is róluk, hanem tanáraikról? Nekem az az érzésem minden hasonló
versenyen, hogy a pedagógusok néha kicsit túllőnek a célon. Sokan olyan
műsort válogattak össze, amely meghaladta az erejüket: még nem volt igazán
itt az ideje egyes darabok pódiumra állításának. Ugyanis hiába választ ki
valaki egy nemzetközileg is elismert, hírhedetten nehéz etűdöt, vagy
előadási darabot, - ha nem tud vele megküzdeni, akkor csak egy meddő
harcot hall az ember, egy verejtékszagú előadást, és ez sosem hozza meg a
hőn áhított eredményt. Amikor a fiatal előadó érettsége, tudása,
személyisége adekvát viszonyba kerül a megszólaltatni kívánt zeneművel,
akkor jön létre egy olyan egység, ami harmonikus előadást eredményezhet.
Magyarul: sokan túlvállalták magukat!
Sokféle tehetséggel találkozott a zsűri idén is, és
néha nagy fejtörést okozott, hogy a tehetséget, az előadást, a
komplexitást, vagy valami más szempontot vegyen figyelembe a pontozáskor. A
zsűri elnöke Nádor György volt. Tagjai: Duffek Mihály, Kerek Ferenc, Sári
József és Némethy Attila.
Az eredmény
Az első korcsoportban kiegyenlített produkciókat
hallottunk, de senki nem emelkedett ki a mezőnyből. A zsűri nem
is adott ki első díjat. Második lett Horváth
Krisztina (Budapest, Bartók Béla
Zeneművészeti Szakközépiskola - Eckhardt Gábor), Lipták Ádám (SZTE Vántus
István Gyakorló Zeneművészeti SZKI, Szeged - Lucz Ilona) és Obbágy Anna (Nyíregyháza, Művészeti
Szakközépiskola - Csoba Tünde) Harmadik díjat kapott Sarkadi Viktória (Budapest,
Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola - Kőrösiné Belák Erzsébet)
A Nagydíj odaítélése osztja meg
leggyakrabban a résztvevőket. Idén - azt hiszem - teljes egyetértés volt a
versenyzők, a tanárok, a közönség és a zsűri között. A második korcsoport győztese - és
egyben a verseny nagydíjasa Bekker Dávid lett, aki a
Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola hallgatója. Tanára Hargitai Imre. Dávidról csak annyit
szeretnék megjegyezni, hogy fiatal kora ellenére teljes művészi élményt
nyújtott minden hangjával, megmozdulásával. Hihetetlenül érzékeny, akinek a
szíve, az esze, hangigénye és egyénisége megfelelő arányban volt jelen
produkciójában. Eszköztelenül és ugyanakkor hallatlan kifejezőerővel
muzsikált. A zsűri második díjat nem is adott ki. Harmadik lett Szőcs Kristóf (Budapest, Bartók Zeneművészeti Szakközépiskola - Kékesi Judit és
Eckhardt Gábor).
A harmadik korcsoportban két első és egy második díjat
ítélt meg a zsűri. Első lett Dani
Imre (Kecskeméti Művészeti
Óvoda, Általános Iskola, Középiskola és AMI Kodály Zoltán Ének-zenei iskolája -
Radványi Mária) és Kende Mátyás (Budapest, Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskola - Kékesi Judit és Hargitai Imre). Második díjat kapott Hotzi Panni (Szombathely, Művészeti Szakközépiskola - Hirschberg Henrik.)
A negyedik és ötödik
korcsoport versenye azért is érdekes, mert ezek a fiatalok már a nyári
felvételik előszobájának tartják ezt a versenyt. Az összevont csoportban
volt a zsűrinek a legnehezebb a dolga, hiszen nagyon különböző
egyéniségeket kellett valamennyire objektív szempontok alapján megítélni. Beeri
Barnabás egy őstehetség, aki ennek megfelelően sok mindent öntörvényűen
fog fel, mégis minden hangjára oda kell figyelni. Taraszova Brigitta nagyon magvas,
magabiztos zongorázással rukkolt elő. Varga Gergő egyenletes, maga
színvonalon muzsikált az egész versenyen. Így a zsűri három első
díjat is megítélt. Beeri Barnabás (Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola,
AMI és Kollégium - Grünwald Béla), Taraszova
Brigitta (Kodály Zoltán
Zeneművészeti Szakközépiskola, AMI és Kollégium - Taraszova Marianna) és
Varga Gergő (Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskola, Miskolc - Nagy Enikő) kapott első díjat. Második
lett Hodozsó György (Bartók Béla Művészeti Szakközépiskola
és AMI, Zeneiskola, Békéscsaba - Csontos József) és Kiss Petra (Budapest, Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskola - Eckhardt Gábor). Harmadik díjat érdemelt Obbágy Márta (Nyíregyháza, Művészeti Szakközépiskola - Csoba Tünde)
A zsűri ezen kívül
számos különdíjat ítélt oda. A díjazott versenyzők tanárainak áldozatos
munkáját értékes festményekkel, kerámiatárgyakkal köszönte meg a város és a verseny
rendezősége.
Néhány gondolat a verseny egész ideje alatt motoszkált bennem. Sajnos egyre érezhetőbb, hogy mennyire válságba került az oktatás, ezen belül a zenetanítás is. Valahol az egész oktatási rendszer rossz irányba tart. A szülők örülnek, ha ki tudják valahogy fizetni a beiratkozás kiadásait. A gyerekek túlterheltek, és egyre inkább az a fontos, hogy olyan szakmát tanuljon a gyerek, amiből majd meg tud élni. (De ki mehet ma bármiben biztosra…?) Emellett persze fontos a külön matek, a külön angol, a sport, és még sok minden. A kultúrára a családok költségvetésében - sajnos - gyakran már csak nagyon kevés marad. A zene és a művészet pedig - papíron(!) - nem rentábilis. Sosem volt az, és sosem lesz az! De mindent nem lehet pénzzel mérni! Pár évtizede a globális felmelegedésről csak, mint valami halvány, több száz év múlva bekövetkező rémségről beszéltek. Ma ott tartunk, hogy lehet, hogy harminc év múlva elolvad az Északi sarkot borító jég, és méterekkel emelkednek meg az óceánok, elborítva minden értéket, ami partközelben van. Napirenden van az esőerdők kiirtásának a problémája, az állatfajok eltűnése, és még sorolhatnám az emberiség rémtetteit. Ha így folytatódik a zene elhanyagolása az iskolákban, akkor előbb-utóbb azt fogjuk látni, hogy alig lesz gyermek, aki zenét tanul majd alsó fokon. Innen nem kell einsteini logika ahhoz, hogy lássuk: nemsokára befullad a középfokú zeneoktatás, végül a művész-tanár képzés is. Aztán már nem lesz tanár, aki éhbérért hajlandó lesz elmenni zenét tanítani egy kis faluba, községbe. De minek is, hiszen nem lesz gyerek, aki beiratkozik! Ördögi kör! Bartók Béla és Kodály Zoltán országában ebbe belegondolni - elborzasztó. Soha nem késő odafigyelni! Persze jön a jól ismert mondat: a mai világban mindenhez pénz - nagyon sok pénz – kell! Igen! De elsősorban a kiművelt emberfők tehetik jobbá, gazdagabbá az országot, így a gazdasági életet is. Lassus mondása jutott az eszembe: „A muzsika a jóságos Isten ajándéka, embereket és isteneket egyaránt vonz. Megszelídíti a kegyetlen lelkeket, fölemeli, a szomorúakat, és megindítja még a fákat és a vadakat is.” Itt lenne az ideje, hogy azok is felismerjék a zeneoktatásban rejlő súlyos gondokat, akik tenni is tudnak azért, hogy megakadályozzuk a sorvadást, a pusztulást!
Nem utolsósorban megköszönöm azt a hatalmas munkát, amit
Csajányi Melinda és munkatársai elvégeztek, és megszerezték a verseny zökkenőmentes
lebonyolításához szükséges összeget. Köszönet a támogatóknak, a nagylelkű
szponzoroknak, a díjakat felajánló képzőművészeknek, mindenkinek, aki
valamit tett ezért a versenyért.
a zsűri tagja
* Lajkó István két ”felejthetetlen Ligeti Etűdjét” a PIANO JOURNAL-ban megjelent beszámolójában Prof. Malcolm Troup külön kiemeli (2009. 88. szám, 3. oldal).