DÉNES LÁSZLÓ
A 100 éves Szombathelyi Bartók Béla Zeneiskola jubileumi ünnepségeiről
Telefonon kaptam Orosz Sándor igazgató úrtól a megtisztelő
meghívást a 2009. május 9-10.-i kétnapos ünnepre, majd tájékoztatásul
megérkezett a Bartók portréjával díszített szép kivitelű „invitáló cédula”
is. Idézek belőle: „Kedves meghívott vendégek, jelenlegi és volt
szombathelyi zeneiskolások! Szeretettel várunk mindenkit a 100 éves szombathelyi
zeneiskola jubileumi ünnepségére…Várjuk azoknak a kollégáknak a jelentkezését,
akik szívesen közreműködnek az alábbi műsorszámokban:
– Bartók: Magyar Képek (hegedűsök, brácsások, bőgősök)
– Pachelbel: Kánon (csellisták)
– Szombathelyi Ifjúsági Fúvószenekar műsora (fúvósok)
“A felkészüléshez kérésre
kottát küldünk. A rendezvény egész ideje alatt lehetőséget biztosítunk
baráti beszélgetésekre a tanári szobában” (e-mail cím, stb.)
Gondolom, olvasása már sejtet valamit abból a meghitt, nevezhetjük így
is, családias légkörből, ami mindig sugárzik e nagyszerű iskola
rendezvényeiből, „a falakból”, ahogy a tanárok maguk is mondogatják. E
meghívón, miként a hangversenyek programjain is a portré alatt az emblematikus
idézet: „… Vidékre is kell a jó
muzsikus…” - De ez már a történelem, az iskola történetének a része. A
Szombathelyi Zenekedvelők Egyesülete ösztönzésére 1909-ben alapított
zeneiskola első igazgatója Csikor Elemér, – Thomán István, majd Bartók
Béla tanítványa – tarisznyájában mestere útravalójával érkezett Szombathelyre:
„Vidékre is kell a jó muzsikus, a jó szakember. Az országnak jobban érdekében
áll a vidék zenei színvonalának emelése, mint a fővárosi zeneiskolák
szaporítása.”
Az iskola, amely az
1957/58-as tanévben vette fel Bartók Béla nevét, az évek során a magyar
alapfokú zeneoktatás egyik kiemelkedő jelentőségű intézménye,
zászlóshajója lett. Ezt az utat gazdagon demonstrálta „A száz év története
képekben” – c. kiállítás, melyet a rendezvény-sorozat bevezetőjeként
Csorba Rózsa nyugalmazott igazgatónő nyitott meg. Megemlékezett a nagy
elődök munkásságáról, az alapítón túl, aki 32 éven keresztül szolgálta
igazgatóként, pedagógusként, előadóművészként a város zenekultúráját,
méltatta a zenetudós-zongoraművész házaspár Lendvai Ernő és Tusa
Erzsébet meghatározó tevékenységét, majd az új iskolát megálmodó és azt
1964-től 30 éven át példamutató koncepcióval vezető, a komplex
esztétikai hitvallást hirdető Tibold Iván életművét. Elismerően
szólt az iskolát 10 éve igazgató Orosz Sándor munkásságáról, aki „az egyre
nehezedő feltételek mellett is sikeresen oldja meg a vezetői
feladatokat.”
A kiállítás mellett, –
mely bő egy hónapig volt látogatható – az ünnepi alkalomra az iskola
múltját és jelenét, kapcsolatrendszerét bemutató reprezentatív kivitelű
emlékkönyv is kiadásra került. A szerkesztés Mohlné Odor Gabriella
igazgató-helyettes és Békefi Antal Attila furulya-régizene tanszakvezető
munkája. A zeneiskolai archívum képi gazdagsága és művészi színvonala
Garas Kálmán fotóművész munkásságát dicséri, aki több évtizeden át részese
volt (és aktív részese ma is) az iskola életének. A kiadvány „külcsín és
belbecs” okán is szélesebb körű ismertséget érdemel!
A jubileumi hangversenyre
zsúfolásig megtelt a gyönyörű zsinagógából kialakított (1975) Bartók
terem. A koncert a Magyar Himnusszal indult, és az Európa Himnusszal zárt. Az
eseménynek ez adott ünnepi keretet. De felejthetetlenül lelkesítő ünneppé,
a széles stíluskört és a zeneiskolai képzés teljes keresztmetszetét átfogó
magas színvonalú produkciókon túl az a bensőséges atmoszféra tette, ami
megérinthetett minket már a meghívó hangvétele kapcsán. Felidéznék néhány
érzékletes mozzanatot a koncertből: Talán nincs felemelőbb érzés,
mint amikor a nevelő tanár és művésszé érett tanítványa együtt
muzsikál, különösen olyan átütő erejű előadásban, ahogyan azt
Bognár Ferenctől és a zeneakadémista Kulhay Gézától Bartók Mikrokozmosza 7
darabjának két-zongorás tolmácsolásában hallhattuk.
Úgyszintén érthetően
felforrósodott a hangulat, amikor azokat a fellépő művészeket, kollégákat
köszöntötték, akik már az ötven évvel ezelőtti jubileumi koncertnek is
résztvevői voltak. Az ováció a Capella Savaria tagjának, Bognár Györgynek
szólt, aki az 1959 jan. 15.-i koncerten is elhangzott Corelli: Concerto grosso
hegedűszólóját játszotta, hasonlóképpen
a csellószóló egykori
előadójának, dr. Halasi Sándornak. Crescendáló taps fogadta Kiss-Domonkos
Juditot, a Magyar Állami Operaház szóló-csellistáját, aki a korabeli műsor
tanúsága szerint Boccherini: B-dúr csellóversenyének szólistájaként szerepelt.
A közönség is honorálta
azt az ünnephez méltó szép gesztust, hogy az iskola három zongoratanára kapott
lehetőséget Haydn: F-dúr zongoraversenye egy-egy tételének
megszólaltatására. Hiszen ritkán van alkalma egy pedagógusnak, hogy zenekari
versenymű szólistájaként lépjen fel. A zeneiskola tanáraiból és vendég
kollégákból alakult együttes Sándor János vezetésével, valamint a szólisták, a
tételek sorrendje szerint – Bak Orsolya, Mitrovka Zsanna, Vitályosné Lasics
Andrea – stilárisan egységes, de személyes hangú és kiegyenlítetten magas
színvonalú előadással szolgáltak rá a bizalomra.
A hangverseny tengelyében
került sor a
köszöntőkre, a díszvendégek ünnepi beszédeire. A centenáriumi ünnepséget
nemzetközi rangú eseménnyé tette az osztrák és szlovén partner iskolák
képviselőinek, valamint Dr. Gerd Eicker úrnak az Európai Zeneiskolák
Szövetsége elnökének a jelenléte. Most az ő felszólalásából idézünk néhány
gondolatot. Az elnök úr vállalva, hogy a magyar zenei nevelés helyzetét
„európai nézőpontból” tekinti át, ezzel kezdte: „Egy dolgot előre
megállapíthatok, nem sok olyan zeneiskola létezik Európában, amely ilyen hosszú
időn keresztül töretlen tradíciókra tekinthet vissza.” Ezután a zenei
nevelés társadalmi beágyazottságának 20. századi problémáiról szólt, s így
folytatta: „…a figyelmet egy Magyarországról kiinduló felismerésre irányítanám.
Bartók útitársára, Kodály Zoltánra gondolok. Kodály Zoltán elsősorban a
magyar népdalkutatáson alapuló munkái mellett 1925-től fordult a pedagógia
felé. Mindnyájunkban bizalmat kelt kijelentése: „az fontosabb, hogy ki az énektanár egy faluban, mint az, hogy ki az
operaigazgató.” Napjainkban, ha több ország iskoláiban énekszót
hallunk, (ha egyáltalán még énekelnek) egy új Kodály-t kívánunk magunknak és
ennek az országnak is, aki nagy alapossággal kifejlesztett pedagógiai
koncepciójával lehetőséget adott minden gyermeknek, vele született
hangszerének, a hangjának felfedezésére, fejlesztésére és ez által érzelmi intelligenciájának
fejlődésére.
A nívós zeneoktatás
létrehozása az általános iskolákban és a zeneiskolákban megteremti a
zenetanuláshoz való hozzáférés lehetőségét minden ember számára, egy valódi közoktatás létrehozása értelmében. Ahogy Kodály mondta találóan: »A zene
mindenkié.« Angliában ez ma így hangzik: Music for all (Zene mindenkinek).
Németországban 3 éve így emlegetjük »Hangszert minden gyereknek.» Sok országban
a zenei nevelést még luxuscikknek tartják, …de fontosabb hogy a magyar
zeneoktatás példája elterjedjen, hogy a zeneoktatás komplexitása egy hosszú,
szisztematikusan felépített képzés révén valósuljon meg. Kívánom önöknek itt
Szombathelyen, hogy egy ilyen példát valósítsanak meg a jövőben is, hogy a
jelenlegi oktatásügyi politika munkájuk értékét mindig felismerje és elismerje.
A zenei nevelőmunka Magyarországon, különösen, amit ez az ország a
zeneiskolákban tud felmutatni, európai kontextusban is becses érték.”
Az elnök úr
jókívánságaihoz kapcsolódva, mintegy azokat megerősítő válaszként a
kitüntetések percei következtek. Ember Csaba az MZMSZ elnöke, Hiller István
Oktatási és Kulturális Miniszter megbízottjaként adott át kitüntető
díszoklevelet a jubiláló intézménynek, ezt követően a Vas Megyei
Önkormányzat Közgyűlése nevében Mészáros Árpád, az Oktatási és Kulturális
bizottság elnöke nyújtott át elismerő oklevelet az iskolának a zenei
nevelésben végzett évszázados magas színvonalú pedagógiai munkáért, a megye
zeneoktatásában betöltött kiemelkedő szerepéért.
A legnagyobb örömet és
meglepetést a város „ajándéka” okozta. A jubileumi rendezvény fővédnökét,
dr. Ipkovich Györgyöt helyettesítő dr. Ceglédi Csaba alpolgármester úr
ünnepi köszöntőjében bejelentette, miután a tervek már elkészültek a
zeneiskola nagytermét a jövő évben felújítják. Ezáltal nemcsak a zeneiskola,
de a város is egy ideális méretű, jó akusztikájú előadóteremmel,
kamara-hangversenyteremmel gazdagodik.
Az iskola is gondoskodott
meglepetésről, és újabb megilletődött pillanatokról: Orosz Sándor igazgató
úr személyes köszönetének is kifejezéseképpen a centenáriumra Marosits József
szobrászművész által készített bronz emlékplakettet adományozott tíz arra
érdemesített személyiségnek: dr. G. Eicker elnök úrnak, Ember Csabának az MZMSZ
elnökének, Nemes Lászlónak, az iskola-szövetség alapítójának és tiszteletbeli
elnökének, a zeneiskola tantestülete négy tagjának: Csorba Rózsa ny.
igazgatónőnek, Tibold Ivánnénak, a széleskörűen elismert
gordonkatanárnak, Németh Csabáné és Mihalcsics Lászlóné zongoratanárnőknek,
az iskola kiemelkedő eredményeket elért pedagógusainak, valamint Kulhay Andrásnak és posztumuszként Csinger
Péternek, a zeneiskolai alapítvány megteremtőinek, és e sorok írójának,
mint az Országos Koncz János Hegedűverseny alapítójának, állandó zsűritagjának.
Nagyra becsülve az elismerést, e tisztem arra kötelez, hogy pályatársaim
nevében is kijelentsem, valójában a köszönet Szombathely városát, és a Bartók
Béla Zeneiskolát illeti, hisz e versenynek, mely a zenei tehetségkutatás egyik
fontos bázisa, 1976 óta otthont adnak, és megrendezését töretlen
áldozatkészséggel felvállalják, támogatják!
Itt hadd tegyek egy apró
kiigazítást/kiegészítést az emlékkönyv 13. oldalához: a Koncz-verseny első
zsűrijének képén a Lányi Margit mellett ülő személy neve hiányzik. Az
ötödik zsűri tag Dávid Gyula zeneszerző, a Zeneakadémia egykori
professzora volt.
Visszatérve a koncertekre.
Az ünnepség második napján, délelőtti matiné keretében tartották a
„Furulyások és régi-zenészek” találkozóját. A 14 együttes 20 műsorszámból
álló hangversenye méltán demonstrálta azt a tényt, hogy Szombathely nem csak
bölcsője a hazai régi-zene mozgalomnak, de gondozója, élenjáró
művelője is. Békefi Antal Attila írja a kezdetekről: „Az európai
régizene játszás körülbelül egyidős a szombathelyi zeneiskolával.
Hazánkban csak a 70-es évek végén kezdett beszivárogni – néhány hanglemez, vagy
magnó másolat formájában – a barokk zene újszerű megszólalása. Szombathely
az elsők között volt az országban, ahol az érdeklődést tettek követték,
régi zenét játszó együttesek alakultak, mint a Capella Savaria, a Szombathelyi
Régizene Együttes, majd a Fiú Énekiskola és a Capella Cantorum. Mindennek
bölcsője és támogatója volt a Bartók Béla Zeneiskola és akkori igazgatója
Tibold Iván. Ekkor kezdődött a furulya, mint hangszer »nagykorúsítása»: a
»krajcáros vásári fütyülőből» (Shakespeare) igazi hangszerré válása,
amely napjainkig tart.”
A hangverseny igazi
kuriózummal kezdődött: az egykori szombathelyi régi-zene együttesek
tagjai, a zeneiskola volt és jelenlegi tanárai, növendékei egy négykórusos 16
szólamú Massain Canzone-t szólaltattak meg Paulik Ákos irányításával. A
furulyák és viola da gambák mellett görbekürt consort zümmögése, pommerek és
dulcián kiáltása szólt a négy égtáj felől, miként az Velencében hangozhatott.
Bár a hangverseny részletes ismertetésére nem vállalkozhatunk, Király Dóra
virtuóz furulyajátékát, a Savaria Régi-zene Műhely vezetőjének Kónya
Istvánnak lant szólóit, Papp Rita csembaló művész Bach interpretációját, a
Kalló Zsolt vezette Capella Savaria meghitt és virtuóz muzsikálását mégsem
hagyhattuk méltatás nélkül, mint ahogy a műsorvezető házigazda Békefi
Antal Attila remek szervező munkáját sem. Tudom, patetikusan hangzik, de
így kell fogalmaznom: felemelő érzés volt e két napos ünnep részesének
lenni!
Fülemben visszacseng Ember
Csaba köszöntőjéből egy remek improvizáció: „Alpolgármester úr
említette, hogy ez az iskola a hazai zeneoktatás egyik fellegvára.
Nagyszerű közhely! .... de úgy érzem ez egy olyan fellegvár, ami nemcsak a
fellegekben van, hanem nagyon mély, biztos szikla talajon áll, itt él ebben a
közegben, a gyerekekkel törődik, és őket neveli igaz emberekké,
zenével.”
Végül hadd idézzem a jubileumi emlékkönyv előszavának záró mondatait, mert benne rejlik a jövő sikereinek záloga: „Büszkék lehetünk arra, hogy egy összeforrt, felkészült s elkötelezett tantestület adja át tudását, az iskola hagyományait nap, mint nap a fiataloknak.” Én azt kívánom Önöknek, hogy folytassák az egy évszázada elkezdett munkát, hisz ez nagyon fontos és értékes egész közösségünk számára!” Dr. Ipkovich Györgynek, Szombathely – e kultúrát igénylő és méltányló város – polgármesterének szavai ezek.