A műsor művésze

 

A 70 éves Máder László köszöntése

 

Amikor a Rádióban a 70-es években először hallottam műsorait, mély felkészültségű tudósember képe sejlett föl előttem. Nem a nyársat nyelten elvont fajtából, hiszen mindig közérthetőségre törekedett. Az érdeklődő hallgatót szólította meg, nem a hozzáértővel kacsintott össze, s főképp nem az én tudom jobban fensőbbségességével. Valahogy mégis amolyan kopaszodó, középkorú komoly tanár urat képzeltem el, amikor Máder Lászlót hallgattam, akkor még gyakorta a Kossuth adón, hiszen a népzenei ismeretterjesztés – gondoljunk akár Sárosi Bálint vagy Manga János műsoraira is – fontos eleme volt a „nemzeti főadó” összefoglaló profiljának. 

                A személyes ismeretség a 80-as években nemcsak dús hajat rajzolt a tarnak vélt főre, hanem a személyiséget is gazdagon tárta föl előttem. Kitűnt, hogy az etnomuzikológus szerkesztő alapvetően művész. Művész abban az érzékenységben, ahogyan tárgyát vizsgálja, s művész a pontos, de sosem száraz, a nem irodalmiaskodó, de mindig érzékenyen választékos fogalmazás pasztellrajzában.

                Máder László a rádióstúdióban élte le szakmai életét: Major Ervin főiskolai osztályából 1964-ben oda került munkatársnak, majd 1971-ben szerkesztő lett. Később a népzenei rovat vezetője, a 90-es évek elején egy ideig a Bartók adó főszerkesztő-helyettese, ahonnan közvetlen szakterületére tért vissza vezető szerkesztőnek. Különös érdeklődésre tarthattak számot külföldi népek és hazai nemzetiségek zenéjével kapcsolatos sorozatai. Élvezettel követtem később a Népzenei Napló, majd az annak örökébe lépő, hasonló szerkezetű Hagyományra hangolva című havi programjának készítését. A műsor Máder László számára műalkotás: a terv megszületésétől a felvétel „vérprofi” igényességű elkészítéséig. E sokéves sorozatok egyszerre voltak periodikumok és önálló produktumok. Szinte gyönyörködtem a virtuozitásban, amellyel évről-évre kalapot emelt az ünnepek és a történelmi hősök előtt, sohasem ismételve a kifejezés hogyanját, de gondot fordítva arra, hogy aki akkor először figyel fel a kisze-járásra vagy az aradi vértanúk megéneklésére, az is megtudja, amit feltétlenül tudnia kell. Zárt csapattal dolgozott, mégpedig a legjavából: Küllős Imola, Tari Lujza, Sárosi Bálint adták egymásnak a mikrofont. Megtisztelő, hogy magam is részt vehettem e munkában népdalfeldolgozások elemzésével. Maradandó élményem a Fonográf és partitúra évenkénti műsorának készítése. Termé­szetesen ez is Máder ötlete volt – mindenkor sziporkázott a műsorkoncepciókban. Olyan zeneszerzők portréját vázoltuk föl, akik gyűjtöttek is népdalokat, s fel is dolgozták azokat. Az ő szerepe volt a folklorista bemutatása, az enyém itt is a feldolgozás kompozitórius boncolása. A kettőnk szövegét többnyire igazítgatás nélkül össze lehetett illeszteni...   

                Máder László nemcsak a műsorkészítés művésze-mestere, hanem a művészinspirálásé is. Rovatvezetése alatt ő vetette föl, hogy a kissé ódivatúvá vált műfaj szellemi-akusztikai frissítésére akkori fiatal szerzők írjanak stilárisan és eszköztárban új népdalfeldolgozásokat, amelyek voltaképp inkább lettek népdalfantáziák, népzenei ihletésű saját nyelvezetű kompozíciók, mint akkorra már szokványossá vált afféle „szakmány-darabok”, amelyeket szerzőjük „megélhetési célból”, a megírási díj és a játszottság utáni jogdíj reményében vetett papírra. (Nem minden volt ilyen, tisztelet a kivételnek!) Máder kezdeményezésére születtek új hangú alkotások Csemiczky Miklós, Györe Zoltán, Király László, Sugár Miklós és mások műhelyében.

                Máder László akkor lépett ki végleg a Bródy Sándor utca 5–7. kapuján, amikor az új szelek azt fújták, emerre nincs szükség a tudományos ismeretterjesztő népzenei munkára és a Népdalaink foglalatban jellegű összeállítások szerkesztésére. Azóta a Magyar Katolikus Rádió hallgatói élvezhetik – szerényebb keretek közt végzett – szerkesztői munkájának gyümölcseit. A Hungarotonnál a 90-es évek kezdete óta vesz részt igen hasznosan – a mára sajnálatosan egyre fogyó – népzenei kiadványok felvételében és szerkesztésében.

                A Magyar Rádió archívumában – remélhetőleg – ott alusszák téli álmukat a maradandó értékű műsorok – szövegesek és – meghallgatás helyett pillanatnyilag – hallgatásra ítélt zenék egyaránt. Ma Haydntól Griegig, Beriótól Sáry Bánkig szólnak „csupán” népzenei ihletésű és alapú kompozíciók, vagyis a zenetörténet és a kortárs zene pódiumáról tekintenek alá, alig értve, hogy Bartók, Kodály, Lajtha, Járdányi és mások hazájában honnan ez a makacs félreértés. De az effajta alagutak nem homályosítják el azok fényét, akik előzőleg létrehoztak valamit.

                Máder Lászlónak azt kívánom 70-ik születésnapján, sokáig élvezze majd még az alagút után felderengő fényt is!

 

Hollós Máté