6. Nemzetközi
Balti Psalterium Konferencia
Finnország,
Kaustinen, 2008. november 2.-4.
Herencsár
Viktória beszámolója Finnországi tapasztalatairól, a finn kanteléről
A finnországi nemzeti
hangszer, a kantale a cimbalom hangszercsalád egyik pengetős változata.
Cimbalomművészként utazásaim során többször volt alkalmam hallani e
hangszer zengő hangját, de igazán nem tudtam meg a hangszerről
semmit. A cimbalom történetének kutatása közben kezdett kialakulni az a
tézisem, hogy a világon használatos cimbalomfajtáknak kétféle technikával, a
pengetéssel és verővel használatos módja csak játéktechnikai különbség,
mely technikai mód az évszázadok során néha szétválva, néha együtt jelenik meg,
de ettől még ezeknek a hangszereknek közös az eredete és hasonló az évszázadokon
keresztül vezető fennmaradásért való küzdelme, fejlődése.
A Cimbalom Világszövetség létrehozásával (1991.) és
annak elnöki tevékenysége közben egyre nyilvánvalóbbá vált nemcsak számomra, de
a Szövetség tagjai számára is a hangszer eredete, országonkénti fejlődése.
Ez nyitotta meg azt a kaput, ami által ma már nemzetközileg köztudott, egyre
népszerűbb ez a hangszercsalád. Több ízben próbálkoztam kantale
játékosokkal felvenni a kapcsolatot, hogy ez a hiányzó láncszem is
beilleszkedhessen hangszerem történetének teljes összképébe, de mind ez ideig
nem sikerült. Az elmúlt hónapokban viszont olyan információkhoz jutottam, ami
által sikerült felvennem a kapcsolatot a kantele megszólaltatóival. Ez
buzdított arra, hogy részt vegyek a Finn Kantale Szövetség, a Népzenei
Főiskola, a Finn Ethnomusicologiai Szövetség, a Global Music Center és a
Central Ostrobothnia University of Applied Sciences Zene Tagozata által közösen
szervezett 6. nemzetközi Balti Psaltérium Konferenciáján idén november 2-a és
4-e között Kaustinenben. Sikerült a szervező bizottsággal felvennem a
kapcsolatot, aminek eredményeként meghívtak a konferenciára előadást
tartani a magyar cimbalom történetéről és irodamáról. Ez számukra is
fontos volt, mert a magyar típusú cimbalom még nem szerepelt konferenciáik programjában.
Utazásom költségeit támogatta az Előadóművészi Jogvédő Iroda, de
sajnos hangszerem szállításához nem tudtam támogatást szerezni. Mivel az ott
tartózkodás költségeit (részvételi díj, a szállás és étkezés) a
résztvevőknek kellett fizetni, a hangszer szállításának költségeit már nem
tudtam felvállalni. Ennek ellenére előadásommal sikerült új információkhoz
juttatnom a hallgatóságot. Előadásom témája a magyar cimbalom
történetéről és a különböző típusú cimbalmok bemutatásáról, összehasonlításáról
szólt, melyet fényképekkel és hangzó anyag bemutatásával támasztottam alá. Már
megérkezésem meglepetést okozott a résztvevőknek, mert eddig nekik a
cimbalom, mint már oly sokszor más országban is, roma hangszerként volt
bemutatva és csak roma cimbalmosokat hallottak játszani. Helsinkiből
Kaustinenbe, a konferencia helyszínére a résztvevők többsége együtt
utazott egy külön busszal, és már az utazás alatt is nagy érdeklődés
övezte a roma hangszernek hitt cimbalmot, amit egy szőke hajú,
kékszemű hölgy fog bemutatni. Igazán sajnáltam, hogy a hangszerem nem
lehetett velem, és nem szólaltathattam meg élőben a hangszert. Ezt az
előadásom után a részvevők is hiányolták, mert ők is szerették
volna nem csak hallani élőben, de kipróbálni is a cimbalmot. Jobb híján
kénytelenek voltak beérni a CD felvételekkel. Nem csak a magyar hangszer
bemutatása, de a hangszer története is új perspektívát adott a kantele
népszerűsítőinek. Feltárult előttük, hogy a kantele milyen módon
társul a cimbalom családhoz. A Cimbalom Világszövetség munkája is felkeltette
érdeklődésüket. Legfőképp azzal, hogy Szövetségünkben vannak olyan
tagok, akik a hangszer pengetős változatán játszanak, mint például a
qanunon, vagy a salterion. A Cimbalom Világszövetség 10. Kongresszusa 2009-ben
ráadásul olyan országban lesz, Mexikóban, ahol a hangszer pengetős
változatát használják, a salteriot.
Természetes nemcsak én szolgáltattam új
információkat, én is nagyon sok érdekes és fontos információt szereztem ezen a
konferencián. Mivel az előadók különböző országokat képviseltek –
Észtország, Litvánia, Lettország, Oroszország, USA, Anglia, Finnország –
megismerhettem ezeknek az országoknak a kantele típusait, irodalmát, oktatási
helyzetét. Az én előadásomon kívül a következő előadások
hangzottak el:
- John Baily (Nagy-Britannnia) hangszertörténész az afganisztáni
pengetős technikát mutatta be.
- Risto Blomster (Finnország) egy új kantele könyv terveiről
számolt be.
- Ain Haas (USA) a psalterium eredeti játékstílusait mutatta be.
- Pekka Jalkanen (Finnország) a kantele nemzeti szerepéről
tartott előadást.
- Arja Kastinen (Finnország) a kéziratban fennmaradt 19.századi
kantele improvizációkat ismertette.
- Hannu Koistinen (Finnország) és Olga Shiskina (Oroszország) az
orosz kromatikus guslit hasonlította össze a finn koncert kantelével.
- Ritva Koistinen (Finnország) a kantele játékhoz szükséges helyes
testtartást és mozgásokat mutatta be.
- Mirva Minkkinen (Finnország) ismertette Sibelius kapcsolatát a
kantelével.
- Valdis Muktupavels (Litvánia) a különböző méretű
kokleseket (kantele litván neve) mutatta be.
- Rauno Nieminen (Suomi): A hangszerek felépítéséről tartott
előadást
- Irina Pchelovodova (Udmurt Republic, Oroszország) a múzeumi
hangszereket ismertette.
- Andres Peekna (USA): A különböző kantelék húrjainak
feszítő szilárdságáról és méretéről tartott előadást.
- Jyrki Pölkki (Finnország) a kantelét, mint hangképző
tárgyat mutatta be.
- Carl Rahkonen (USA) a baltik psaltériumról írott könyveket,
azoknak hiányosságát és hibáit ismertette.
Az előadások mellett koncerteken hallhattuk a
különböző méretű kanteléket és az elektromos kantelét. Hangszerkészítők
állították ki hangszereiket, többek között az elektromos kantelét is. Ezeket a
hangszereket ki lehetett próbálni, a készítők ismertették a felépítésüket.
Visszatérve Helsinkibe, Ritva Koistinen a Sibelius Akadémia
kantele professzora bemutatta az Akadémia kantele tanszakát, mesélt az
oktatásról és a hangszer irodalmáról, az Akadémia kantelés programjairól. A Sibelius
Akadémián mind a klasszikus zenei szakon, mind a népzenei szakon oktatják a
hangszert. Egy-két éve pedig a magisteri diplomával rendelkező kantele
művészek doktori diplomát is szerezhetnek. Az Akadémiának - annak
ellenére, hogy a hallgatóknak saját hangszerrel rendelkezek -, igen nagy a
hangszerkészlete. A kantele minden változata megtalálható itt a
legkisebbtől a legnagyobbig. Már a konferencián felfigyeltem, hogy a
fiatalok milyen érdeklődést mutatnak e hangszer iránt. Főleg az elektromos
kantele vált divattá, mely kitűnően alkalmazkodik a pop-rock zenei
műfajokhoz. Már több évtizede nekem is eszembe jutott az elektromos
cimbalom ötlete, de eddig nem volt, aki ezt megvalósítsa. Erről a konferencia
idején a finn hangszerkészítőkkel is beszélgettem, akik új
lehetőségeket láttak egy elektromos cimbalom megvalósítására. Mindenesetre
elgondolkodtató a cimbalom ilyen jellegű változata, mely lehet, hogy
nálunk is sokkal több fiatalt vonzana a hangszer játszására. Mindenesetre
Finnországban ez bevált, és nagyon sok tanulója van a hangszernek nem csak a
Sibelius Akadémián, de az alap- és középfokú zenei oktatásban is.
Ritva Koistinen elvitt a Finn Kulturális Ismeretterjesztő
Központba is, ahol kantelére írott kortárs művekkel ajándékoztak meg. Ezek
között a művek között vannak szólók, kamarazenei művek és koncertek
zenekarral. Sajnos, nem tudtam minden nekem ajándékozott kottát elhozni a
repülő által engedélyezett kilók miatt. Kiválogattam közülük párat, ami
szerintem alkalmas a cimbalmon való játszásra is.
A konferenciához kapcsolódó Ethnozenei Fesztivál koncertjei
közül is párat meghallgattam. Ezeknek legfőbb érdekessége volt az
elektronika és a fénytechnika felhasználása.
Riitta Huttunen a Kanteleliitto (Finn Kantele Szövetség)
titkára meghívott irodájába. Némi irigykedéssel tapasztaltam, hogy az évi 150
ezer Euróból gazdálkodó Szövetségnek milyen kotta és CD tára van. A titkár is
tisztességes fizetést kap. Ehhez képest a jó esetben évi 3000 Euróból
gazdálkodó Cimbalom Világszövetség, melynek nincs fizetett titkára, és irodát
sem tud fenntartani, szinte amatőrnek látszik, pedig négy világrész 30
országából vannak tagjai. Riittaval megbeszéltük a további együttműködés
lehetőségeit. A Kanteleliitto tervezi a Világszövetséghez való
kapcsolódást és a Világszövetséggel az együttműködést. Ennek első
lépéseként szeretnék képviseltetni magukat a Világszövetség 10. kongresszusán,
Mexikóban.
Örülök, hogy részt tudtam venni a Kantele Konferencián és
megismerhettem közelebbről a kantele múltját és jelenét. Nemcsak az új információk
cseréje, de az oktatási és tudományos együttműködés kialakítása terén is
eredményes volt finnországi utazásom. Nyitott vagyok minden lehetőségre,
ami segítheti a cimbalom népszerűsítését, irodalmának bővítését,
hozzájárul a Cimbalom Világszövetség céljainak megvalósításához. Finnországban
szerzett tapasztalataimat feltétlenül felhasználom előadói és oktatási
tevékenységemben, valamint a Cimbalom Világszövetségben végzett munkámban.
Ritva Koistinen kantele művész, a
Sibelius Akadémia professzora és
Herencsár
Viktória cimbalomművész, a Cimbalom Világszövetség elnöke, a
Besztercebányai Művészeti Akadémia docense
Kiállított kantelék a konferencián
Az elektromos
koncert kantele
Az orosz gusli
Óriás kantele
üstdobütőkkel
megszólaltatva, fény effektusokkal
és elektronikával.
A Sibélius Akadémia hangszerkészlete.
Riitta
Huttunen a Kanteleliitto titkára A finn
koncertkantele játéktechnikája