Debrecentől – Debrecenig
Interjú Vásáry Tamással
VÁSÁRY TAMÁS
tősgyökeres debreceni. Az Egyetem Zeneművészeti Karának egyik
tantermében beszélgetek vele, abból az alkalomból, hogy az Ifjú
Zeneművészek 9. Nemzetközi Nyári Akadémiájának keretei között ezekben a
napokban készíti fel az általa alapított Kodály Zoltán Ifjúsági
Világzenekart a soron következő hangversenyekre, melyeken két
Kodály-dalt, Liszt A-dúr zongoraversenyét és Csajkovszkij 5. szimfóniáját
szólaltatják meg.
Arra kérem, beszéljen
először debreceni gyökereiről!
– Nagyon nagy családom volt
itt Debrecenben, mentem az utcán, mindenütt egy Vásáry vagy Baltazár vagy
Koncsek jött velem szemben. Nagyapám Baltazár Dezső református püspök
volt, nagybátyám Vásáry István polgármester. Amikor mentem édesapámmal az
utcán, állandóan le kellett vennie a kalapját, és akiknek köszönt, azoknak a
nagy része családtag volt. Ebbe a családba cseppentem én bele.
Zenei
pályája hogyan kezdődött?
– Ötéves
voltam, amikor hallottam Boccherini menüettjét, nagyon megtetszett, lepötyögtem
a zongorán, legközelebb a harmóniákat is kikerestem hozzá. A nővéremhez
járt egy tanár néni, eljátszottam neki. Azt kérdezte: hol tanultál te
zongorázni? Mondtam, hogy sehol. Akkor ő tanítani kezdett engem. A
következő évben édesapám elvitt a Zenede igazgatójához, Baranyi Jánoshoz,
aki felvett, annak ellenére, hogy szabály szerint nem lehetett volna, mert még
nem voltam hétéves. Nagyon megijedtem, amikor Höchtl Margithoz osztott be, mert
róla azt hallottam, hogy félelmes alak; tényleg szigorú volt, de pillanatok
alatt nagyon megszeretett, és én is őt. Nyolcéves koromban már felléptem
egy hangversenyen, egy Mozart-zongoraversenyt játszottam zenekarral.
Ómenszerű volt életem első koncertje, amit egy zongorista-karmester,
Baranyi János dirigált.
Amikor
Dohnányi Debrecenben szonátaestet adott Zathureczkyvel, bemutattak neki, ami
nagy esemény volt. Felajánlotta, hogy költözzünk Budapestre, ez akkor nem
történt meg, de időnként meghallgatott. Abban a teremben játszottam neki,
amelyikben Bartók is tanított, többek között későbbi tanáromat, Hernádi
Lajost is.
Milyen volt Hernádi tanítása, mit lehetett
tőle megtanulni?
– Azt mondta:
most vége a csodagyerekségnek, vége az ösztönösségnek, attól kezdve tudatossá
kellett válni, mindig előre tudni, ami következik. Azon kívül bizonyos
technikai gyakorlatokat mutatott és kimondott sportszerű tanácsokat adott,
amiket ma is betartok. Ő nagyon módszeres volt és alaposan kianalizálta a
műveket. Ez nagyon jó volt, de
azáltal, hogy egy ideig még növendékhangversenyen se engedett játszani,
teljesen elvesztettem önmagam és eleve úgy közelítettem meg a darabokat, hogy
ezt vagy azt ő hogy fogja fogadni. Ennek csak akkor lett vége, amikor a
szüleimet kitelepítették és Kodály segített abban, hogy pódiumhoz jussak. Eleinte
sokat kísértem, könnyűzenét is, mert az volt a feltétel, hogy mindent
vállaljak el.
Hogyan kezdődött a kapcsolata
Kodállyal?
– Kodály
tanított szolfézsra, népzenére, évekig jártam hozzá. Megtanultam a műveit,
eljátszottam neki a lakásán a Marosszéki táncokat. Odajött, kezet nyújtott és
azt mondta: szervusz. Ezt soha többé nem mondta. Akkor ő is leült a
zongorához és bár nem volt zongorista, mégis a legnehezebb dolgokat is el tudta
játszani.
Amikor a
szüleimet kitelepítették, kiderült, ő intézte el, hogy engem ne vigyenek
el. Másnap reggel elmentem Hernádihoz, azzal fogadott, hogy Kodály Zoltán vár.
Anélkül, hogy megkérdezte volna Kodály, hogy mi történt, elkezdett
vizsgáztatni. Bach-duókat kellett játszanom úgy, hogy ami a jobb kéznek volt
írva, azt bal kézzel és fordítva. Dallamot zongorázott és azt kánonban kellett
énekelnem, Bach cisz-moll fúgáját e-mollban eljátszani, ilyen rettenetes
dolgokat műveltetett velem. Azt gondoltam: azért hívott ide, hogy
megkínozzon? Már éppen el akartam menni, amikor a kezembe nyomott egy köteg
százast, azzal: „Az induláshoz”. De utána nem kényeztetett el, csak mindig
olyankor segített, amikor más nem tudott volna. Azt is elintézte Révay
Józsefnél, hogy a szüleimnek engedjék meg, hogy Jászkarajenőről, ahol
nagyon nagy nyomorúságban éltek, Böszörmény és Debrecen között egy szép családi
házba költözzenek, ami a nagyapámé volt, de mert nehezen megközelíthető
volt, nem vették el, egyszerűen nem kellett a pártnak.
Amikor az
oklevél-pályázati koncertemre készültem, csak egy rossz bécsi mechanikás Ehrbar
zongorám volt, ami után egy Steinway-n kellett a koncerten játszanom. Ez olyan,
mintha faütővel készül valaki egy pingpong meccsre, ahol aztán
gumiütővel kell játszania. Elmondtam Kodálynak, hátha tud egy jó ötletet,
hol lehetne egy jó zongorát bérelni, mert ezen nem tudok felkészülni. Azt
mondta: nézzen ki egyet, ami magának tetszik. Találtam egy eladó zongorát, egy
Steinway-t, de nem tudtam, mi a módja – talán bérelné a rádió és megengednék,
hogy azon gyakoroljak?… Kérdi Kodály: mennyibe kerül? Mondom, húszezerbe. (Ez
akkor – akárcsak ma – normális keresetű ember számára elérhetetlen volt.)
Azt mondja: jöjjön el a csekkért! Felmentem, és a házvezetőnő adta át
egy borítékban, ami nem volt véletlen, nem akarta, hogy ott hálálkodjam. De az
utcán összetalálkoztam vele. „Tanár úr, nem tudom, hogy köszönjem meg…” Mire
ő: „Tanulja meg a Wohltemperiertes Klaviert minden hangnemben és tanuljon
meg négy nyelvet!”
A
diplomakoncertem után „sztár”-státuszba kerültem, miután egy kulturális
delegációval kint jártam Moszkvában, Garay Györggyel játszottam, többek között
a Kreutzer-szonátát és szólóztam is a rádióban, akkor ott a legmagasabb
kategóriába soroltak be. Attól kezdve a Filharmónia szólistája lettem és
ráadásul kiküldtek több világversenyre, díjakat is nyertem. És eljött az a
pillanat, amikor egy nap azt mondja nekem Kodály a folyosón, hogy az ő
szolfézs-osztályában negyvenen vannak, így nem lehet egyénileg foglalkozni
velük, vegyem át a felét. Ez egy óriási megtiszteltetés volt, hogy Kodálynak
vagyok az asszisztens-tanára. De egy idő után rájöttem, hogy ez a kettő
együtt nem megy: olyan magas fokon tanítani a szolfézst, ahogyan azt ő
elvárja, ugyanakkor koncertek Ferencsik Jánossal, Somogyi Lászlóval, Fischer
Annieval kétzongorás Mozart-zongoraversenyt játszani és járni külföldi
versenyekre. Azt választottam, hogy inkább leszek zongoraművész, mint
szolfézstanár, de hogyan közöljem ezt Kodállyal? Rettenetes lelkiállapotban
mentem el hozzá, féltem, hogy ezzel elveszítem egy életre a pártfogását.
Elmondtam, mit határoztam, mire ő csak ennyit mondott: „Hát ha nem megy,
nem megy.” El volt intézve. Ami egyben megmutatta azt is, mennyire nem volt
igaza azoknak, akik Kodályt azzal vádolták, hogy amiatt nem lett belőlük
nagy zeneszerző, mert Kodály megbízta őket ezzel-azzal. Nekem ez az
eset megmutatta, hogy milyen volt Kodály: ha valaki mást akart csinálni,
hagyta.
És akkor jött
a forradalom, aznap este éppen Miskolcon játszottam, szokásos ráadásként a
Rákóczi-indulót, és akkor nem csak nagy taps volt, hanem valóságos tüntetés.
Amikor lejöttem a színpadról, mondták, hogy Pesten kitört a forradalom és ez a
nagy taps most erre való reakció volt.
A forradalom
alatt édesapám újjászervezte a Szabadság-pártot. Nagy Imre íróasztalán
megtalálták a pártalapítási dokumentumot, amin rajta volt a névsor, azokat mind
lefogták, édesapámat is. Amikor érte jöttek, elvitték az én naplómat is, amit a
forradalom alatt végig írtam, olyan dolgok voltak benne, hogy Kodály szerint
„kevesebbért is akasztottak fel embereket”.
És engem mint
díjnyertest visszahívtak Belgiumba egy hangversenyre 1956. december 2-ára. A
papírok a kezemben voltak. Akkor nagyon nehéz volt közlekedni, de a belga
konzul felajánlotta, hogy kivisz autón. Azt se tudtuk, édesapám hol van,
ráadásul az én naplóm is az ÁVÓ kezében volt. Négy Kossuth-díjas művész
aláírásával elmentem Münnich-hez, az akkori belügyminiszterhez, az oroszlán
barlangjába. Azt tudtam, bemenni csak tudok, de hogy jövök ki? Mondtam
Münnichnek, hogy én most kimegyek Belgiumba, de milyen rosszul veszi az ki
magát, hogy édesapám meg börtönben van. Azt mondta, egyet tudok csak csinálni:
leszólok, hogy ne legyenek „túlkapások” (vagyis hogy ne kínozzák). Hanem amíg
ki nem vizsgálják az ügyét, addig nem jöhet ki.
Hát én
elutaztam Brüsszelbe és az első dolgom az volt, hogy a belga
anyakirálynőnek, akinek a díjasa voltam, írtam egy levelet és kértem, hogy
fogadjon. Fogadott, meghívott ebédre, utána azt mondta, hogy a személyi
titkárával menjek el a szovjet nagykövethez. Másnap édesapám kijött a
börtönből és édesanyámmal együtt kaptak útlevelet és elhagyták az
országot. Egész fantasztikus történet.
Akkor
indult meg a nemzetközi karrierje?
– Ezzel még
nem indult meg, mert Belgiumban eleinte semmi nem történt. Volt ugyan egy nagy
koncertem, eljátszottam három zongoraversenyt egy este. Életem megmutatta, hogy
hányszor volt valami óriási sikerű dolog és utána mégsem történt semmi,
azután váratlanul valami véletlen. Egy bankárnál laktunk, aki szerette a zenét,
ennek volt egy barátja, aki a Siemens gyár villanykörtéit adta el
Belga-Kongóban. Ő meghívott minket vacsorára, utána kért, hogy játsszam
valamit. Eljátszottam a Campanellát, az elfogyasztott sok bor után életem
legrosszabb Campanelláját. Egy hét múlva kapok egy levelet a Deutsche
Grammophon Gesellschaft-tól, felajánlották, hogy csináljak egy Liszt-lemezt.
Nekem ez semmit se jelentett: most vegyek fel Lisztet, amikor Cziffra György
csinálta a Liszt-lemezeit? Nem volt hozzá kedvem. A házigazdám majdnem elájult,
amikor meghallotta, hogy elutasítottam életem legnagyobb lehetőségét. A
szüleim rábeszéltek, hogy mégis próbáljam meg, nincs semmi más
lehetőségem, se menedzserem, se tanítás, semmi; hátha ebből mégis
lehet valami? És ez indította el a karrieremet. A következő évben, amikor
kijött, az év legjobb lemezének jelölték Angliában. És akkor rögtön felvettek
egy Liszt-zongoraverseny lemezt, erre a legnagyobb londoni menedzser meghívott,
hogy bemutat Londonban. A Royal Filharmonikusokkal eljátszottam a
Csajkovszkij-koncertet és a Liszt: Esz-dúr zongoraversenyt egy este, és olyan
fantasztikus kritikákat kaptam, hogy egy pillanat alatt elindult a karrierem.
Onnantól kezdve aztán vagy száz koncerten léptem fel, a legnagyobb
zenekarokkal, a legnagyobb karmesterekkel, Széll György bemutatott a Carnegie
Hallban, megcsináltam még egy Liszt-lemezt, Chopin-albumot, akkor tényleg
egyfajta „szupersztár” kategóriába kerültem.
Részt vettem
az első Rio de Janeiro-i versenyen és csak azért nem nyertem meg, bár
nekem volt a legmagasabb pontszámom, mert volt egy szovjet zsűritag, aki
akkor tudta meg, hogy én egy magyar menekült vagyok, és a döntőben nulla
pontot adott. Ez levágta a díjamat az ötödik helyre. De a közönség szeretett,
volt ott egy csomó koncertem és abból tudtunk egy fél évig megélni a
szüleimmel, amikor visszamentem. Akkor elhatároztuk, hogy Svájcba megyünk és
ott maradtunk. És ki volt az, aki beprotezsált bennünket Lausanne-ban az Öregek
Házába? Az a Hodásziné, aki Debrecenben a zenekedvelők körének az elnöke
volt, és ő rendezte meg annakidején életem első szólóestjét az
Aranybika dísztermében. Ő intézte el, hogy időt nyerjünk és ott
maradhassunk, és menekült útlevéllel letelepedhessünk Svájcban. Így aztán
tizenkét év múlva svájci állampolgár lettem.
A karmesterség hogyan kezdődött?
– Az
első, nyolc éves koromban adott koncertemen, amikor zenekarral próbáltam,
tudtam, hogy nekem karmesternek is kell lennem. Mielőtt emigráltam volna,
Tóth Aladár meghívott, hogy kezdjek el korrepetálni és dirigálni az
Operaházban, tehát ha nincs forradalom, és nem jövök el, akkor ott is maradok
egy életre. Annyira imádtam az operákat akkor is és azóta is, hogy ez engem
tökéletesen kielégített volna. De hát a Sors nem így akarta. Utána állandóan
próbáltam azt is tanulni, elmentem Swarowskyhoz Bécsbe, majd a londoni
akadémiára, de az igazi tanulás az volt, hogy mint szólista rengeteg
karmesterrel dolgoztam, és abból tanultam, hogy figyeltem a próbákat,
koncerteket. Csak ’69-ben jutottam először oda, hogy zenekar elé
állhattam, mégpedig egy véletlen folytán. Egy Párizsban működő magyar
hangversenyrendező, Böröcz András, ő volt a Menton-i fesztivál
igazgatója és a párizsi menedzserem (ő szervezte meg azt a hajóturnét,
hajófesztivált, ami a ’70-es években indult el) mondja nekem, hogy a Liszt
Ferenc Kamarazenekart akarja bemutatni, de ott senki se ismeri őket, nem
ismerik a vezetőjüket, Sándor Frigyest, engem meg ismernek, nem akarom-e
elvezényelni, ezek olyan jók, hogy tulajdonképpen nem is kell őket
vezényelni. Ez az, amire egész életemben vágytam, és itt indult el a karmesteri
karrierem. A következő évben már meghívtak a Liszt-kamarazenekarral
franciaországi turnéra, és utána a hajóra is. Később aztán a Bournemouth
Sinfoniettának lettem az igazgatója, és rengeteg vendégszereplésem volt, többek
között a Berlini Filharmonikusokkal, a New York-i Filharmonikusokkal, Párizsban
az Orchestre Nationale-lal, az összes londoni nagyzenekarral, Rómában a Santa
Ceciliával, Denverben, Dallasban és Japánban is.
És akkor
következett az, hogy svájci állampolgárként először jöhettem vissza
Magyarországra. Nekem honvágyam mindig Debrecen után volt, mindig
vissza-visszatért az az álmom, hogy ott állok a Nagytemplommal szemben és
hallgatom a Rákóczi-harangot, ahogy életem legboldogabb időszakában, 5 és
12 éves korom között. Budapesti éveim inkább nyomasztóak voltak. Nekem Debrecen
volt a világ közepe, és amikor feleségemmel először jöttünk haza (ő
életében először járt Magyarországon, bár magyar volt), ő vezette az
autót, és amikor Debrecen határához értünk, én behunytam a szemem, mert ott
akartam csak kinyitni a Nagytemplom előtt. Így is lett és ez óriási élmény
volt. A mai napig nagy élmény, hogy esténként elsétálok azok előtt a házak
előtt, és az valami különleges dolog, hogy itt van a múltam.
Borzasztóan
szerettem volna hazatelepülni, venni itt egy házat vagy lakást, de akkor még
külföldi állampolgárnak nem lehetett. Fischer Annie jóban volt Aczél Györggyel
és beszélt vele rólunk, de ő se tudta elintézni. (Aczél egyébként nagyon
okos ember volt, sokaknak politikailag nem volt szimpatikus, de nekem
ebből a szempontból közömbös volt.) Ezzel szemben kapok egy levelet Kovács
Dénestől: meghív arra, hogy mesteriskolát tartsak az Akadémián. Ez azért
volt furcsa nekem, mert Kovács Dénes engem nem nagyon szeretett, én szerettem
az ő hegedülését, de teljesen más karakterek voltunk. És pont engem hív
meg! Mint kiderült, én voltam az első, akit meghívtak, mégpedig úgy, hogy
Aczél letelefonált.
Amikor
Ferencsik meghalt, megint küldött egy üzenetet, hogy menjek fel hozzá. Engem
akart az ÁHZ-hoz főzeneigazgatójának. Én tudtam, hogy nekik Kobajasi a
kedvencük, és hogyha engem odatesz Aczél, keresztbe esznek meg. Én nem tudok
ellenséges közegben dolgozni. Kérdezem, mit szól ehhez a zenekar? „Nem
kérdezzük meg, nem élünk demokratikus országban” – így mondta.
Jól is
tettem, hogy nem vállaltam el, mert aztán a Rádiózenekar meghívott. Volt egy
közös koncertünk, amit Kelemen Pali rendezett, akkor nyitott menedzseri irodát.
Volt egy rendezvénysorozata a Kongresszusi Központban: a Fesztiválzenekar Fischer
Ivánnal, Kobajasival az ÁHZ, és engem hívott meg, hogy dirigáljam a
Rádiózenekart. Már a koncert szünetében megmutattak nekem egy levelet, amit a
zenekar a Rádió elnökségének írt, hogy minél többet szeretnének velem dolgozni.
Éppen ekkor járt le az elődöm szerződése, így lettem én a
Rádiózenekar vezetője.
És a
Világzenekar?
Általában
nekem mindig a legvadabb ötleteim szoktak bejönni. Amik olyan természetesek
lettek volna, azok sose sikerültek. Ez pontosan ilyen volt. Érdi Tamásnak az
édesanyja, Érdi Márta, aki a Duna Televíziónál dolgozott, kapott egy
kitüntetést Kecskeméten négy évvel ezelőtt az Európa Jövőért
Egyesület részéről. (Az elnökük Farkas Gábor volt). Mondta Márta, hogy
menjek le vele Kecskemétre. És ahogy megyünk, eszembe jutott, hogy hát Kodály
Zoltán az ifjúság nagy tanítója volt, kézenfekvő, hogy kellene egy
világifjúsági Kodály-zenekar. És hol? Természetesen Kodály szülővárosában.
Már az autóban tudtam, hogy erre azt mondják majd, ez gyerekes dolog, most
mindenre kevesebb a pénz. De azért említsd meg ennek a Farkas Gábornak, ez
nagyon érdekes ember, vállalkozó szellem! – mondta Márta. Már hallottam a
választ, hogy erre most nem lehet pénzt szerezni. Ezzel szemben azt válaszolta.
„Hát megcsináljuk”. Meg is szervezte, és valami harmincnégy nemzetből
jöttek el gyerekek. Az első évben csak itt a közelbe mentünk, Galántára,
de a második évben már eljutottunk Brüsszelig, a Grand Palace-on volt a
záróhangversenyünk, előtte Neerpeltben, egy olyan helyen, ahol minden
évben ifjúsági fesztiválokat rendeznek. És soha olyan nagy siker nem volt, mint
a miénk.
És jött volna
tavaly a harmadik, amikor a polgármester szintén megszavazta nekünk az
összeget, akkor már más volt a polgármester, mint az előző két évben.
De a költségvetési tárgyaláson a helyi zenekar részéről kijelentették,
hogy ők jobban megérdemelnék, mint mi, és valaki, akinek a nevét nem
akarom megemlíteni, küldött egy levelet, amiben azt írta, hogy ez a zenekar nem
váltotta be a hozzá fűzött reményeket. De hát miért nem váltotta volna be?
Mindenütt telt házak voltak, nagy siker, maga Kodályné mondta, hogy ilyen szép
Kodály-előadásokat még nem hallott. És az illető, aki a levelet írta,
maga is részt vett valamilyen formában ezeken a koncerteken és el volt
ragadtatva… Aztán egy év múlva egyszercsak ott van az a levél. Magyarul:
megfúrták az egész dolgot. A polgármester erre azt mondta, hogy itt helyben
nincs egységes vélemény, a helybeli zenészek ellene vannak a zenekar
működésének. Amikor ezt megtudtam, megmondtam, hogy nem akarok tovább
ilyen ellenszéllel itt működni, köszönöm, ebből nem kérek. Ráadásul
Farkas Gábort is megtámadták, hogy amatőr szervezés, amit csinált. Pedig
hát heroikus munkával csodálatosan meg volt szervezve az egész.
Akkor az én
okos feleségem, aki negyvenegy évvel fiatalabb nálam, azt mondta: „Az igaz,
hogy Kodály Zoltán Kecskeméten született, de te meg Debrecenben születtél és
ott megbecsülnek téged”. Na, erre tavaly nyáron meg voltunk híva a
virágfesztiválra, mind a ketten zsűriztünk, utána nagy fogadás a Bikában,
ott voltak a város vezetői, polgármester, polgármester-helyettes, Somogyi
Béla, aki a kulturális ügyeknek a vezetője és ott volt Duffek Mihály is, a
Zeneművészeti Kar dékánja. Ott bedobtam az ötletet. A legnagyobb örömmel
fogadták, az Egyetemnek épp erre van szüksége – mondták –, úgyhogy a dolog
elindult volna, hogyha nem jön a gazdasági válság. Akkor úgy nézett ki, hogy az
egészből nem lesz semmi, de az Egyetem fölvállalta, hogy ezt ők
élve-halva megcsinálják. Meg is csinálták, és hát azért a város is hozzásegített:
a balatonfüredi és a budapesti koncertnek a szponzoráláshoz hozzájárultak. És
van ígéretünk, hogy jövőre már megint visszaáll a Világzenekar, mert most
pillanatnyilag ez túlélő periódus abból szempontból, hogy nem lehet igazán
a Világzenekar profilját képviselni, amikor csak három külföldi tagja van a
zenekarnak, abból is kettő kinti magyar. Ezzel szemben sokkal jobb a
zenekar, mint a másik kettő volt, mert a magyarok a legjobbak.
Milyenek a
próbák során szerzett tapasztalatai a jelenlegi együttesről?
– A tapasztalataim a
legpozitívabbak. Most, hetvenöt éves fejjel azt kell mondanom, hogy egész
életem során a két legszebb és legkellemesebb feladat, amiket éppen most
csinálok. Az egyik Kodály összes dalainak felvétele a Hungaroton számára,
kilenc énekessel. Most fejeztük be. E nagy feladat befejezése után nem azt
érzem: milyen jó, hogy túl vagyok rajta, hanem sajnálom, hogy vége. Ugyanígy
vagyok ezzel a zenekarral is. Olyan élvezet ezekkel a gyerekekkel dolgozni,
hogy el se tudom mondani. Olyan figyelem van, olyan odaadás van ezekben a
gyerekekben, intelligencia, szív, emberileg kedvesek, amilyet eddig még soha
nem tapasztaltam. Mindig is szerettem fiatalokkal dolgozni és mindig
elvállaltam fiatal zenekarokat, most Londonban is volt hangversenyem a Londoni
Szimfonikusok ifjúsági zenekarával, de ezek olyanok, hogy ha például egy
összpróbán leállok és csak – mondjuk – az első hegedűsökkel dolgozom
egy ideig és addig a többieknek semmi dolguk nincs, ezek nem unatkoznak, mint
más zenekaroknál történni szokott, nyugodtan ülnek és figyelnek, hallgatják és
tanulnak belőle. Ehhez kell egy belső intelligencia, akarás, egy
lelkiség. A legnagyobb öröm ezekkel dolgozni. Úgy szeretem őket, mintha a
saját családom lennének.
Egy fiatal
karmester-asszisztenst is bevont a munkába.
– Igen,
ő Hámori Máté, a volt miniszternek, Hámori Józsefnek a fia. Őt már
régóta ismerem, jóban vagyok a szüleivel. Zeneszerzést tanult és zongorát,
meghallgattam és azt mondtam, hogy „legyél karmester”. Mert nem lehet ma
megélni zeneszerzésből meg zongorázásból, mind a kettő túlságosan
„emberevő” pálya. Karmesterre viszont mindenütt szükség van, és az, hogy
valaki jól zongorázik és a zeneszerzéshez is ért, nagyon jó alap ahhoz, hogy jó
karmester legyen belőle. Kérdés, van-e kedve és tehetsége hozzá. Ezt én
felvetettem náluk, hogy próbálja meg, elképzelhető, hogy Máténak tehetsége
és kedve is van hozzá. Érdekes módon, most márciusban volt Londonban egy
karmester verseny, ezen Máté tulajdonképpen a harmadik lett, bár nem kapta meg
hivatalosan a harmadik díjat, de pontszámokban ő lett a harmadik. (Hogy
miért nem kapta meg? Ennek belső „diplomáciai” oka volt, egy francia
lánynak adták, mert – úgymond – ez most „jót fog tenni a versenynek”.) Amikor
Hámoriéknál voltam (egy ízben két elnök is ott volt: Mádl meg Sólyom is),
természetesen a szülőkkel beszélgettem, meg a vendégekkel. Mátét itt
ismerem meg igazán a munka során: kiváló ember és nagyon együtt érezzük a
zenét, értékes, okos, kulturált valaki, remek karmester lesz belőle. Ez is
hozzájárul, hogy jól érzem itt magam.
Engem arra is
megkértek, hogy a Nyári Akadémia keretében tanítsak is. Eddig négy zongorista
játszott nekem. Javasoltam, hogy a két Kodály-dalt előzetesen két fiatal
szólistával is próbáljuk, mert ez a zenekarnak is hasznos, ha hallják a népdalt
és a szólistáknak is jó. Ugyanígy egy zongorista bejátszotta a próbákon a
Liszt-zongoraversenyt. Eleinte én játszottam be és Máté vezényelt, de holnaptól
már itt lesznek a koncert igazi szólistái, Horváth Ádám és Érdi Tamás és velük
próbálok a csütörtöki koncertre.
Utószó: A
csütörtöki zárókoncert a debreceni Kölcsey Központ hangversenytermében óriási
siker volt, teljes mértékben igazolta Vásáry Tamás kéthetes alapos, intenzív
zenekarnevelő munkájának eredményességét. A zenekar egy nappal korábban
Szatmárnémetiben, majd a következő napokban Balatonfüreden és a budapesti
Szent István Bazilikában is bemutatkozott.
Körber Tivadar