Ungár István
Zenehallgatás a gimnáziumi énekórákon —
egy kicsit másként
2005-2007
Bevezetés: A kapunál
Tamínó
herceg, Mozart: A varázsfuvola c. operájának mesehőse elszánt a gonosz
erők elleni harcra. Egy szépséges királylányt – Pamínát – kell kimentenie
kegyetlen fogságából, ahová azután került, hogy édesanyjától, az Éj
királynőjétől – aki elbeszélte mindezt a számára – elrabolták. Tamínó
nemes lelkű fiatal, bátor és szerelmes. Igazának és győzelmének biztos tudatában érkezik – első
felvonás finálé – az ismeretlen ellenség birodalmának kapujához. Félelmét
hátrahagyva, büszke magabiztossággal, türelmetlenül készül a várva várt
összecsapásra. Azonban már a bejáratnál meglepő, megmagyarázhatatlan
szépséggel szembesül. A hely, ahol áll, méltóságot sugall.
A
kapu oszlopait napfény díszíti, a látvány tiszteletet parancsol, nem ébreszt
rettenetet. Mindez csodálkozással tölti el ugyan, de nem hátrál meg. Ifjúi
heves vére, tisztaszívű lelkesültsége tántoríthatatlan.
Amikor
határozottan átlépné e különös kapu küszöbét, hogy az idegen világban
megütközzön a királylány megátalkodott elrablójával, akadályba botlik,
pontosabban váratlan akadály állja el az útját. Nem vérfagyasztó szörny, nem
néhány véresszájú, hörgő fenevad, nem a tűzokádó hétfejű sárkány
rivalgása kényszeríti megállásra, hanem egy szelíd, barátságos, biztonságot
sugárzó öreg pap, aki egészen rendkívüli, szokatlan párbeszédük végeztével,
távozását követően olyan megtorpanásra készteti a magára hagyott,
megilletődött herceget, amelyről azelőtt azt sem tudta, hogy
egyáltalán létezik. Tamínó vasakarattal jött ide, szilárd elhatározással. Ez a találkozás, ez a beszélgetés éppen ezt
törte meg. Legsötétebb álmaiban sem gondolt arra, hogy kételyek ébredhetnek
benne; hogy tökéletesen biztosnak hitt, helyesnek vélt értékítéletében támad
zavar; hogy olyan dolgok válnak egy csapásra megmagyarázhatatlanná, amilyenekre
korábban nem is várt magyarázatot. Meginog. Idejöttekkor úgy érezte, hogy
erős. Most nem az!
Sebezhetővé,
talajvesztetté tette a teljességgel új felismerés, hogy mielőtt ördögi
sötétséggel akarna szembeszállni, előbb önmagában kell világosságnak
lennie; ehhez pedig önmagában kell rendet teremteni.
Minden
megváltozott! Megküzdene, megverekedne ő magával a sátánnal is, de hogyan
tegye, ha annak eldöntésében vált bizonytalanná, hogy a megfelelő helyen
keresi-e; ha éppen az az igazi nagy kérdés gyötri leginkább, hogy hol van a
rossz és hol a jó. Miután ráeszmél, hogy azonnali gyors válasz nincs, be kell
látnia, hogy új helyzete megállj-t parancsol eddigi vehemens, alig
fékezhető, nemes tenni akarásának. Mielőtt bármilyen elhatározásra
jutna, végig kell gondolni itt szerzett, friss élményeit. Ezt pedig nem lehet
siettetni, ehhez – bármennyire nehéz – idő szükséges! Megfontolt, elmélyült
türelem! Elcsendesedés, belső béke, az irányt kijelölő nyugalom.
Kemény kihívás egy életerőtől fűtött fiatalember számára! Aki
nagy tettekre kész, nem kapkodhat, nem sürgethet, nem siethet!
Tamínó
más csatára indult, s mintha segítségre is hiába számítana! Egyedül maradt!
Magányából kell rátalálni a biztatásra, ami kiemelheti a megmerevedett
pillanat, általa eddig még nem tapasztalt védtelenségéből.
Azért
a herceg még sincs minden kapaszkodó nélkül! Vele maradt a távozó pap
intelmének vissza-vissza integető; tekintélyt, atyai féltést
kölcsönző simogató-bátorító emléke, ami óvja, ami reményt hagy maga után,
biztatást; akkor oszlik fel majd körülötte a hirtelen rászakadt sötétség,
amikor megtisztulva azonosulni tud a bölcsesség magasztos igéinek tanításával.
Addig azonban önuralomra van szüksége. Várni és újra csak várni! Választ
kérdéseire egyedül csak sajátaga adhat, választ pedig adni kell!
Taminó
azelőtt bizonyos volt afelől, hogy semmitől nem ijed meg.
Tévedett! Az önmagával szembenézés igenis megijeszti. A pap búcsúszavainak
jótékony melegét ígéretes, földöntúli, halvány férfi kórushangok egészítik ki,
mintegy megemelve a bölcs öreg hátrahagyott üzenetének súlyát, ezzel oldva
kissé a herceg lelkében felgyülemlett feszültséget. Oda a rendíthetetlen;
vállalt feladatától el nem téríthető mesebeli hős álomképe! Lesz-e
virradat egyszer még ebből az áthatolhatatlannak tetsző
sűrű éjszakából?! Talán! Mikor?! Majd! Vagy mégsem?! Tamínó hálás
minden elsuttogott szóért, ami segít eligazodni, hisz bajban van! A misztikus
hangok valójában a herceg legbelsőbb rejtekének csendjéből születnek,
melyben a kételyek és válaszok dialógusa magában Tamínóban történik, benne megy
végbe, önmagát bizonytalanítja el, majd erősíti meg, amikor az út
folytatását keresi, az igazságot kutatja. Mennyivel könnyebb lenne farkasszemet
néznie az ádáz ellenséggel! – de ki az ellenség?! Visszafordulni,
szégyenszemre, gyáván, lehetetlen, de a továbblépés előtt meg kell
mindenképp győződni arról, hogy mi a helyes és mi a helytelen. A
tisztánlátáshoz meg kell érni, fel kell nőni! Nehéz?! Az!!
Tamínó
nem megy fejjel a falnak, mert hiszi, hogy megszívlelendőek a pap
tanácsai, megszívlelendő mindaz, amit ezen a furcsa, számára egyelőre
érthetetlen, ám rejtélyesen barátságos, szeretetteljes, mi több, ünnepélyes helyen
tapasztalt, s aminek titka még megfejtésre vár. A rossz ellen kelt útra; ami most
körülveszi itt, az az ellenkezőjét sejteti. Ez a titok látszik feloldhatatlannak.
– De hát hol is van ő?! Mi ez, varázslat; (?!) Netán csapda?! Nem tudni!
A
cél Pamína és amit iránta érez, az bizonyosság, abban tévedhetetlen! Tovább
kell hát mennie! – de merre?!
Tamínó
a beavatottak: Isis, Osiris szentélye előtt áll és később nemcsak
átlépi annak színpompás kapuját, hanem maga is részese lesz. A rászabott súlyos
próbák feletti győzelmének köszönhetően méltóvá válik rá. Kiérdemelt helyén fogja erősíteni
Sarastro napfényáldotta, fenséges országát és őrzi annak kikezdhetetlen
értékét az éjszaka démonikus, lopakodó árnyaival szemben.
A
rideg mélység felett magasodó bölcsek templomának melege ad új otthont Tamínó
számára, ahová befogadják. A kapun belül, a beavatottak között minden más
értelmet nyer: szerelem, barátság, hűség, küzdelem, öröm és bánat. E falak
közt Tamínó rátalál a végső válaszra is arról, hogy mi a rossz és mi a jó.
Ezen a szent helyen eszmél rá, hogy küldetése van; hogy végig kell járnia ezt
az utat, ami nem lesz könnyű feladat; de az értelme annál gyönyörűbb!
Itt érti meg, hogy személyes sorsa csakis úgy teljesedhet harmonikus, boldog
egésszé, ha magáévá képes tenni a beavatottak szigorú értékrendjét és aztán
soraikban él immár elkötelezettként, a hely szellemével azonos, felnőtt,
férfiúi életet!
Valamikor
aztán akár ő állhat a kapuba, hogy egy másik, hozzá hasonló tettrekész,
szenvedélyes ifjúnak majd saját beérett bölcseletén át ő adjon igaz
útmutatást, ő jelentsen számára támaszt, ha az eltéved, ha tanácstalan, ha
segítségre szorul annak megítélésében, hogy hogyan, miként válhat emberré.
1. A szertartás
Tamínót
megbabonázta egy kép – Pamína arcképe – s ez a számára vadonatúj érzés; ez a
bizsergető bűvölet teljesen kiforgatta őt korábbi énjéből.
Ez fogta a kezét; egy pillanatra sem eleresztve azt; akkor is, amikor soha nem
gondolt válaszút elé került. A szerelem – merthogy természetesen arról van szó –
hajtotta a herceget továbblépésre és terelte a jóságos, okos tanácsok mellett;
helyes irányba.
A tizenéves
gyermekfelnőtt elszánt valós vagy vélt igaza megvédésére. Midőn
első nagy lendületét az élet természeténél fogva fékezni kényszerül,
fennáll a visszafordulás veszélye. A hívatlanul elébetolakodó gátak felszínes
dachoz vezethetnek, csalódottsághoz a gyerekes öntudatában úgymond megsértett
fiatal lelkében. Sokan azonnal és könnyen akarnak révbe jutni és szinte meg
vannak bántva, ha nehézségekbe botlanak. A művészet – köztük a zene
halhatatlanjai – egyszerre figyelmeztetnek a korai magabiztosság gyors irama
lassításának elkerülhetetlenségére, valamint az élet millió rejtélyének
megértéséhez nélkülözhetetlen alázatra. Abban pedig nem létezik az „azonnal” és
a „könnyen”! A megbabonázott, szerelmes, megigézett és emellett
szemlélődni kész ifjú vándor talán hamarabb elfogadja ezt az
elvitathatatlan igazságot, mint „figyelmetlenebb” társai. Miként a Varázsfuvola
öreg papjának sikerül a hercegből előcsábítani azt a kíváncsiságot,
ami eredendően nem volt benne; úgy a művészetre, köztük a zene értékeire
nevelő pedagógusnak is ez az elsődleges feladata. Tanítványait meg
kell tanítania csodálkozni, elámulni. Így birtokolhatják azt a
befogadóképességet, azt a nyitottságot, melynek hiányáról oly sok humán,
művészeti, köztük zenepedagógiai pályán mozgó tanár panaszkodik. Ennek
kicsalogatása valóságos varázslás; mert az érzelem engedetlenebb az értelemnél;
mert a lélek irányításához mélyebbre kell ásni, mint az ész csiszolásakor. A
zene, ami talán a legmarkánsabban ragadja meg érzéseinket, időtálló
alkotásain át talán leginkább alkalmas a még éretlen újoncok beavatásának
ígéretére, csak a kapuban a Varázsfuvola bölcs papja álljon. Őrködni kell
az út elején, miként az öreg pap tette azt a szentély ajtajában Tamínó
első botladozásánál. Az ő szerény, tudatosan meghúzódó, mégis
határozott útmutatása sikerrel járt. Legyen
ő a példa!
Eme
gondolatok után szólnék a továbbiakban a középiskolai ének-zenetanítás, azon
belül annak „mostoha gyermeke”, a zenehallgatás jelentőségéről és
buktatóiról. Építkezés a rombolás veszélyével! Miért „mostohagyermek” a
zenehallgatás?! Erről bővebben kell itt beszélni! Elkerülhetetlen
csakúgy, mint a rombolás veszélyének magyarázata.
Kezdjük
a „mostohagyermekkel”!
A
gyerekek magukteremtette közös éneklésének élménye, öröme, ha az kellő
igénnyel történik, semmi máshoz nem hasonlatos, pótolhatatlan élmény!
Vitathatatlan! Ám a „beavatottak” bejárata előtt toporgó fiatalok
belépéséhez ennyi nem elég! Ott sokasodnak azok a Bach, Mozart, Beethoven,
Muszorgszkij és Bartók remekművek, melyek tanteremben, élő zeneként nem jelenhetnek meg, de
növendékeink élménytárából ugyanúgy nem hiányozhatnak, mint az aktív éneklés.
Szép számban vannak olyan zenetanárok, akik órájuknak csak az éneklős
részét tartják érdemben meghatározónak. Kizárólag azt. Ennek oka mélyen gyökeredzik, most ne keressük!
Téves szemlélet, aminek áldozatul esik ama „mostohagyermek”, a zenehallgatás s
egyszersmind maga a „beavatás” is. Szemükben sajnálatosan alárendelt szerep jut
az ún. cselekvő énekléssel szemben az ún. passzív, csak (!) odaadó
figyelmet követelő zenehallgatásnak. Zárójelben mondom: befogadókészség
híján az éneklés is céljavesztetté válhat! Áltatja magát az, aki erről
tanóráján nem akar tudomást venni!
Térjünk
vissza azonban a „mostohagyermekre”! A fentiekben említett zenepedagógusok
hajlamosak alábecsülni annak tényleges, formáló hatóerejét, pedig ha olyan
zenetanár áll az élen, aki pontosan érti, hogy a diákjaira ilyenkor „rákényszerített”
látszólagos passzivitás az ő irányító segítsége által ugyanúgy, ha nem
jobban aktivizálható, mint amikor átéléssel dalolnak; már nem billen félre
olyan bántóan a mérleg nyelve. Nagyon sokan nem tudnak mit kezdeni sajnos az
élettelen gépből, a lejátszó zenemasinán át felkínálkozó, végképp a
zenetanárra bízott élő, igenis aktív élmény megteremtésének szuggesztív –
nem tévedés: művészi rangú – feladatával. Félnek tőle; ezért inkább
elhárítják maguktól; pontosabban igazolásul, védekezésül degradálják le a
zenehallgatás fontosságát. Ez veszélyes! Éppen ebből következik egyenesen
az a bizony nem ritka hibasorozat, ami még a legjobb szándék mellett is
„becsúszhat” s ami az említett romboláshoz is vezethet akár. A kamasz középiskolás öröklázadó lelkének a
nagy zenékkel való „megfertőzése” emberpróbáló misszió, különösen napjaink
„daltalan” világában. A zene óriás alkotóelméinek, géniuszainak szellemét
zenehallgatás nélkül nem tudjuk becsalogatni az ének-zeneórákra.
Ugyanakkor
többen azért is húzódoznak tőle, mert azt tapasztalják, hogy általában a
gépzene garantáltan háttér a felszínes relaxáló fiatalok – vagy nem fiatalok –
mintegy lusta elutasítása minden elmélyült, „megerőltető” gondolattal
szemben. Szórakozási igénytelenséget elégít ki – fájdalom – sok helyütt. Igen,
ezzel is szembe kell nézni az iskolai énektanárnak, és bár a félsz
érthető; nem ad jogot megfutamodásra. A h-moll mise, a Don Giovanni, az
Eroica szimfónia; az Egy kiállítás képei; a Concerto üzenete nem jut el azon
növendékeinkhez, akik nem részesülhettek okosan, és ihletetten vezet
zenehallgatásban. Hogyan szólíthat meg, hogyan válhat átlényegítő
eseménnyé a masinából kiszűrődő muzsika azok számára is, akik ez
idáig nem tudtak és nem is akartak ilyesmire odafigyelni; akik a zenére összpontosítástól
ösztönös elzárkózásra kárhoztatták magukat; akik irtóznak attól, hogy tartalmas
legyen, amit hallgatnak?! Igen, ezzel harcba szállni nem kis falat! Mit lehet
elrontani?! Mindent!
Említek
néhány megtapasztalt, riasztó balfogást amit zenehallgatás során tanárkollegák
követtek el.
Közel
az óra vége; kifáradt tanítványaink lankadó figyelme és érdeklődése,
fogyatkozó koncentráló képességüknek hála, leginkább a megváltó kicsengetésre
összpontosul s ekkor mintegy „ráadásként” teszi fel a zenepedagógus első
meghallgatási szándékkal, mondjuk Haydn 104-es londoni, D-dúr szimfóniájának
menüettjét.
Minek!?
Értelmetlen! Nemcsak aránytévesztés, de
butaság is.
A
hangzó zene közben kitöltött napló mintegy sugallja, hogy a lényegen már túl
vagyunk, most már csak az a fontos, hogy maradjanak csöndben a gyerekek. Nem
fognak! Miért tennék?! /Ráadásul a naplóba is hibás bejegyzések
kerülnek – hiába(!), túl sok a „zavaró”
körülmény!/ Nos, ez rombolás. A
kicsengetésen túl, hosszan átívelő zenehallgatás hatástalan;
megkockáztatom: káros!
Taszító,
elítélendő magatartás az, amikor a pedagógus tapinthatóan felvett ál-áhítatos
élvezettel pózol; nem a gyerekekre figyel; félreáll; kilép tanári
szerepéből, és ne adj Isten csukott szemmel kíván mintát szolgáltatni a
helyes viselkedésre zenehallgatás közben. Hazugság, képmutatás, szélesre tárt
ajtó a sznobizmus felé! A jó zenetanárnak a zenehallgatás közben ugyanúgy a
központban kell maradnia, jelen kell lennie, mint az éneklés alatt – sőt!
A zenetanár személyes kisugárzása a hangzó muzsika ideje alatt döntőbb,
meghatározóbb közvetlen hatásában, mint a lejátszott felvételek mégoly kiváló
művészeié. Neki kell, hogy higgyenek a növendékei; ehhez persze hiteles
személynek kell lennie, akit elfogadnak – ne kerteljünk(!) – akit szeretnek!
Tanítványainknak azt is érzékelniük kell, hogy a zeneirodalom hegyóriásaira
lényegében ugyanolyan mélységből tekint fel tanár és diák. Érdemes őt
követni!
A
zenére nevelő pedagógus őszinte felfedezésre mutat rá, ami őket
is magával ragadhatja és rabul ejtheti. Nyilván nem rögtön. Idő multával.
Schubert dalaihoz, Verdi operáihoz, Sztravinszkij és Schönberg világához rövid
út nincs! Tamínó Varázsfuvola-beli útja egy emberélet!
A
zenehallgatás folyamata nehezebben megfogható, mint az éneklés. Mondják – és
nem ok nélkül –, hogy a felhangzó zene előtt előre jelöljünk ki
szempontokat a megfigyelésre, adjunk konkrét feladatokat, hogy diákjaink
megtapasztalhassák: most is munka vár rájuk! Hasznossága nem
megkérdőjelezhető! – de (!) van itt valami más is!
Ugyanis
a gyerekeket rá kell tudni hangolni a tanórának erre a másmilyenségére!
Másfajta figyelemre van szükség, ami nélkül haszontalan hozzákezdeni, mert
kiúttalanná válhat a legnagyobb gondossággal megtervezett énekóra is. Az
előtte megfigyelésre kiadott feladatsor ennek létrehozásához kevés! Meg
kell születnie annak a tanórából kiemelkedő pillanatnak, annak az ünnepi,
feszült várakozásnak, ami egyaránt pótolja az élő zene hiányát, és emel be
a hétköznapokból a Cantata profana sejtelmes balladai erdőrengetegébe.
Kell egy bizonyos felfokozott – talán titokzatos – előkészület,
szertartás, hipnózis, ha tetszik, ami várakozásteli légkört teremt; valamiféle
csodavárást. Ebbe a szertartásba be kell vonni tanítványainkat, hiszen el
akarjuk őket „kábítani”, igaz, Bach, Mozart, Beethoven, Muszorgszkij,
Bartók és a többiek segítségével Palestrinától Wagneren át Kodály Zoltánig. Így egészülhet ki a zenei beavatás a
Varázsfuvola és a Psalmus Hungaricus szentélyébe, hogy abban aztán a mi
fiataljaink találják meg igazságukat és – miként Tamínó – a boldogságukat.
2. Szentségtörés?!
Eretnekség-e
a zenehallgatás ideje alatt a zenedobozból kiáradó muzsikára rábeszélni?
Bűn-e, ha a gombnyomás segítségével felcsendülő Mozart d-moll
zongoraverseny első tételt bevezető zenekari borzongató, vészjósló
szinkópák felett az órát vezető tanár szavakkal is segít a
kapcsolatteremtésre; miközben szüntelenül a gyerekek tekintetét lesi, hogy ne
mellettük, hanem rajtuk keresztül hatoljon a muzsika? Veszítünk vagy nyerünk
általa? Erre a kérdésre biztos recept nincs, de meggyőződésem, hogy
nem ördögtől való ötlet. Nehezebb feladat kevés van annál, mint az eleve a
gép zenéjével irányított, ihletett zenehallgatást elérni a tanórán.
Megindító
gyönyörűség, ha ez a „léleknyitó” tevékenység sikeresnek ígérkezik, de
vigyázat, ekkor nehogy véletlenül is eleresszük tanítványainkat; csak ne
legyünk erőszakosak, ne szorítsuk meg úgy a kezüket, hogy az fájjon! Az
arányokat itt is be kell tartani! A túlbeszélt zenehallgatás könnyen öncélúvá
válhat. Megfelelő, visszafogott mértékkel egy-egy kikívánkozó, a
zeneműhöz közelítő tanári instrukció, szinkronban a felhangzással –
nem előtte, nem utána; közben (!) segítheti diákjaink eligazodását.
Úgy
gondolom tehát, hogy nem szentségtörés! A tanterem feladata más, mint a
hangversenyteremé, operaházé. Ott már csak a zene van, s remélhetően
útmutatásaink emléke; hasonlóan Tamínóhoz, az öreg pap tanácsát követően.
Ott már nélkülünk, egyedül kell boldogulniuk, magukra maradva a muzsikával.
Bízzunk
találkozásuk sikerében!
Nagy
és sokatmondó hatású lehet zenehallgatásnál egy jól időzített
összekacsintás a gyerekekkel, bizonyítékként, hogy értjük egymást. Hosszabb, a
szokottnál nagyobb lélegzetű zenehallgatás esetén – mondjuk alapos
előkészítő óra/órák után a teljes Psalmus Hungaricus – rendkívül
hasznos a táblát használni úgy, hogy az folyamatában kövesse a zene
szerkezetét. A zenére olykor beleszólással, vagy anélkül is, de élnie kell a
zenehallgatásnak az iskolai énekórán! Ez biztos!
Ami
a fent említett időzítést illeti – az ám (!) -- az egyik legdöntőbb
szempont, amit soha nem szabad figyelmen kívül hagyni! Nem mindegy, hogy mikor
kezdünk bele, milyen előkészítés előzi meg és főleg, le ne
késsük növendékeink általunk felcsigázott, őszinte érdeklődését! Fent
kell tartanunk megnyert éberségüket! Gondosan ügyelni kell arra, hogy egy
pillanatra se veszítsük el egymást! A szakórán valósuljon meg az éneklés és a
gyakran elsőre inkább elgondolkodtató, intellektuális zenehallgatás
építő harmóniája! Az örömteli dalolás és az elvontabb, befelé fordulást
igénylő zenére figyelés tökéletesen megfér egymás mellett. Mindkettő
emocionális feladat. Egyaránt! Összeegyeztethetőek!
Amennyire
nem mindegy, hogy mikor kerül sor a zenehallgatásra, legalább annyira
meghatározó lecsengésének lehetősége! A Psalmus Hungaricus komor, végtelen
ködbe tűnő pp kvintje; a Borisz Godunov Bolond
dalának elhaló kis szekund-sírása nem ütközhet csengőbe, és nem engedheti
el gyerekeinket azonnal a büfébe, azon nyomban a menzára! Eszerint kell
gazdálkodnunk a rendelkezésre álló idővel! Rajtunk múlik tehát!
Egészen
rendkívüli hangulatteremtésre, a legszebb értelemben vett meglepetésre ad
módot, ha olykor – nem gyakran – zenehallgatással indítjuk az órát. Beethoven Fidelio-jának első fináléját
„bevezető” szívbe markoló rabkórus; a fojtogató hideg csöndből a
börtöncellák sötétjén át lassan kibontakozó dallam, a kibotorkáló rabok nehezen
kezdődő éneke; a szörnyű némaságból az udvarra beáramló napfény
hatására feltörő szabadsághimnusz rövid mámora, majd visszazuhanása a semmibe,
utat tör magának a börtönmélytől a végtelen égboltig, a börtön homályából
járja be a messzeséget, és eközben feltár valamit; valami alapvetőt a
zeneszerző oroszlánlelkének örök vívódásából. Ilyen, szuggesztív
lehetőségű órakezdéssel megfoghatóak a diákok és így már az első
percekben „eligazítást” kaphatnak arra az útra, amely a mi irányításunkkal
vezet, ez esetben a beethoveni életmű roppant sűrűjébe.
Meggondolandó!
Amikor
a szemünk láttára „hálózza be” Bach, Beethoven, Bartók zenéje diákjainkat –
megeshet (!) – akkor megszületik számunkra az a páratlan csoda, amelynél
nagyobbra zenepedagógus nemigen vágyhat. Nekünk ez igazi sikertörténet!
Irigylésre méltó esemény. A kamaszok – napjainkban tán még erőteljesebben
– sokszor utasítják el – tudjuk – zsigereikben az emelkedettség minden
fajtáját, mert egyrészt hajlamosak rá, hogy ne akarjanak hinni benne, másrészt
hamar elfordulnak az érzelmek „munkás”, tehát nem „könnyen” elérhető
meghódításától. Korábban már említettem: lusták hozzá! Részben életkori
sajátosság, amire tekintettel kell lenni eleinte, de megalkudni vele soha nem
szabad! Meg kell tudnunk győzni őket, hogy tévednek! Hálásak lesznek
érte a később!
Mozart
művekben lehet fellelni azt a szeretettől fűtött, huncut
kokettálást, amit a mindenttudó bölcselet birtokában kínál felénk a távolból és
mégis oly közel, az örökkévalóságon át, s ami a mozarti költészet
legmélyéből fakad. Ebből, a mi „kissé” szerényebb adottságaink
ellenére is meg kellene valamit kaparintanunk! Tanítványaink csak úgy tudnak
követni bennünket a zenei titkok megfejtésében, ha érzik a szeretetünket, a
bizalmunkat feléjük. A szépet átadni akarásban gyökeredző szeretetünket
kell hogy lássák; kell, hogy érezzék tanítványaink ahhoz, hogy velünk
tartsanak! A zenehallgatás kapcsán fellépő lazaság, rögtönzés,
véletlenszerűség sokat árthat. A céltudatos, alaposan végiggondolt
zenehallgatáshoz elengedhetetlen saját igényes műismeretünk és a
lehetőség szerinti legkiválóbb produkciók használata az órán. Utóbbi
magától értetődő módon személyes ízlésünk függvénye is. Ez egyáltalán
nem baj! Az interpretáló művészekből is jó, ha felkészült a
zenetanár, hiszen az ő
tolmácsolásukban szólal meg a szóban forgó zenemű.
Méltatlanná
válhat legszebb célkitűzéseihez az az énekóra, amely nélkülözi az imént
említett jogos elvárásokat.
Hozzá
tartozik a tanár korban, stílusban, társművészetekben való tájékozottsága
s az ezekben érzékelhető tökéletesítési szándéka. A pedagógusból sütő
tudásszomj „ragadós” és biztosítja számára azt a tekintélyt, amitől
diákjai hallgatnak rá. A tekintély nem a szigorúság, a fegyelem nem
egyenlő a félelemkeltéssel! A fegyelem belső késztetésű rend
(József Attila), a tekintély pedig mások tisztelete! Művelt műveltség,
értelmes, emberszerető szigor az igényesség meggyőző erejével —
ezek a nevelő, köztük a zenére nevelő pedagógus legfőbb erényei.
Mindez verítékes munka, sok keserves kudarccal és olykor-olykor
megfizethetetlen örömmel. Ez utóbbiért csináljuk, erről szól zenetanári
pályánk és ez így van jól! Nevelünk.
A
kottakép is segítheti növendékeinket az eligazodásban a zenehallgatás során;
csak ne vonja el túlságosan a figyelmüket annak pontos követése! Fel kell
ilyenkor mérni, hogy mi mit ér meg! A kottát böngésző gyerek fokozottabb
készenlétet vár el tőlünk, hogy a kontaktus megmaradjon. Nehezítheti akár
a dolgunkat, de nem szabad semmiképp emiatt lemondani róla! Hasznos lehet; de
nem árt csínján bánni vele.
Ahol
az érzelmeknek akkora a dominanciája, mint az ének-zene órán s amelyből
ráadásul oly fukar az óraszám, ott minden – úgymond – apróságnak kihatása lehet
a gyerekek nélkülözhetetlen együttműködésére. A tanóránk kimenetelének
sorsát meghatározhatja, hogy testnevelés óra után, vagy kémia témazáró dolgozat
előtt kerül rá sor, hogy a nap elején, közepén vagy végén kapott-e helyet.
Ám minden nehézséget uralni tud az a pedagógus, aki egyrészt tekintettel van
rá; másrészt magában hordozza a Varázsfuvola bölcs papjának erényeit, a
türelmet és az eltökéltséget. A pap mérföldkövet jelentett Tamínó életében,
hiszen jövője találkozásukkal vette kezdetét.
Legszebb,
megtervezett elképzeléseinkbe is belerondíthatnak – amúgy is mostoha körülményeink
mellett – teljesen profán, hétköznapi semmiségek; hogy csak egyet említsek,
egyszer csak elmegy az áram. Kizökkent tanárt, diákot egyaránt. A
megszerkesztett vezérfonalat ilyen kellemetlenség sem szakíthatja meg!
Diákjaink jó esetben ezt meg is érzik. Mi folyamatában alakítjuk őket a
zeneművészet által, nagy szellemek üzenetének igazságával. Ezáltal
ébresztjük rá növendékeinket a legbecsesebb értékre, ami izgalmas, gazdag,
kimondhatatlanul szép, s ami nem más, mint maga az emberi élet, egyszeri és
megismételhetetlen.
3. Az Ötödik
– Osztály, vigyázz! Tanárnőnek/úrnak tisztelettel
jelentem… Köszönöm, üljetek le! Van valakinél egy toll? Elfelejtettem hozni
magammal, nem tudom beírni a hiányzókat. Pisti/Julcsi, hol az énekkönyved?
Otthon hagytad? A mai órán Vivaldiról fogunk tanulni. Nyissuk ki a
tankönyvünket Vivaldinál! Leszolmizáljuk a „Tél” című hegedűverseny lassú
tételének a lap alján található dallamát a „Négy évszak”-ból. — Hogy miért van
címe? … Jaj ne zavarj ostoba kérdésekkel, olvass utána! Remélem ügyesen, a
ritmusra is figyelve énekeltek – adom a mérőt hozzá –, s ha így lesz,
akkor majd meghallga… Szent ég (!), hol
a lemez/kazetta?! Elfelejtettem reggel kikeresni, mert nagyon siettem. Most min
vigyorogsz? Nem úszod meg! Legközelebb pótoljuk! Azért mégis bosszant a dolog!
Vége! Innen sehová nem vezet út az ének-zeneórán. Ez
merénylet a művészetre nevelés ellen; ez bűn! Ezt követően már
csak az óra befejezését jelző csengőnek van értelme.
Minden óra elején meg kell újra és újra küzdenünk az
aznapi összmunkánk feltételéül szolgáló kapcsolatteremtésért a gyerekekkel.
Van, amikor ennek érdekében bizonyos „trükkökhöz” kell fordulnunk. Számtalan
van. Nem szégyen! Színesítheti a palettát, élesítheti növendékeink fantáziáját
egy-egy zenei rejtvény, rögtön az óra elején, vagy máshol, de feltétlenül
központi helyen.
Elővezethető Verdi életműve a
Traviata első előjátéka által
pl. akképpen, hogy tanítványaink
azonnal ráéreznek a magas vonósok személyes, meghatározható, egy valakiről
valló hangjára (opera), fájdalmas elsiratására; a zenei hangzás finomságából
következtethetnek fiatal korára, női mivoltára, a zeneszerző feléje áradó gyengéd szeretetére és
megtörténhet, hogy amúgy elhamarkodott csacskaságokra fogékony tanítványaink a
fenti muzsika minden előzetes ismerete nélkül, a feltérképezés nyomán
odaálmodják maguk elé a törékeny Violettát és észre sem veszik, hogy máris a bel
canto fogjaivá váltak. Az iskolai énekórák sikerességének legvadabb
ellensége a közömbös unalom. Ennek elébe kell menni pl. úgy, hogy kellőképp
irtózzunk az olyan ének-zeneórakezdéstől, mint ez a Vivaldi Négy évszak példában történt.
A jó ének-zeneóra meg van komponálva már jó
előre. Természetesen hiba görcsösen, minden áron ragaszkodni
elképzelésünk, tervezetünk valamennyi pontjához, kell engedni a pillanat adta
improvizálásnak; de eleve kimunkált, ötleteiben is előregondolt óravezetés
nélkül meghal és feltámaszthatatlan a tanóra!
Az igazi ének-zenetanárnak nemcsak a karéneklés, hanem
a tanítási óra levezetése is művészi tevékenység. Magától értetődik,
hiszen a művészet a főszereplője! Lehet, hogy kifelé kevésbé
mutatós, de befelé legalább annyira hatékony, mint a kórusmunka.
Pályakezdőként tanúja voltam egy olyan gimnáziumi
énekórának, amelyen Beethoven ötödik szimfóniáját tanulták.
Előkészületként az ún. „sorsmotívumot” kellett leszolmizálni, Gé Gé Gé Esz
a kottában. Keresték a dó helyét. Megtalálták: Esz! Leszolmizálták a szekvenciát:
mi-mi-mi dó, re-re-re ti,. A dó tehát
az Esz hang, három b az előjegyzés, vagyis Esz-dúrban vagyunk. Így megállapíthatták az ötödik szimfónia
hangnemét – a műfajáról már beszéltek azelőtt – Esz-dúr!
Képzeljük el az unisono kopogó konok Gé Gé Gé Esz, F F
F Dé alá az Esz-dúr tonika és domináns akkordjait! A hideg kiráz! Szomorú,
árulkodó történet ez arról, hogyan válhat a tudatlanságból fakadó
kétségbeejtő tanári felületesség és az öncélú, tartalmatlan szolmizálgatás
áldozatává Beethoven sziklaszilárd hegycsúcsa; miként laposodhat éppen a
szakórán súlytalanná a zeneirodalom legsúlyosabb cé-moll (!) szimfóniája.
Pokoljárás és mennybemasírozás, a teljes beethoveni
világlátás magva veszett kárba, és csak remélni lehet, hogy nem végérvényesen.
Ez valójában az ötödik szimfónia megcsúfolása. Itt ugyanis nem tévedés történt,
hanem elkeserítő bizonyság Beethoven V. szimfóniájában való totális
tájékozatlanságról, vagy ami ennél is szomorúbb, a mű tartalma iránti
megbocsáthatatlan érdektelenségről. Ez a „hangnemtévesztés” kizárja
az utolsó tétel Cé-dúr pompás ragyogásának diadalát is; amit önmaga fölött ül
ez a gigantikus alkotás. Ráadásul; hogyan jut el odáig!
Miként közelítsük meg ezek után Beethoven kilencedik
szimfóniáját?! Óvatosan, nagyon óvatosan! Méltó helyén, nem kiszorítva onnan,
ahova való. Vigyázat (!); dé-mollban; vagy mégsem?!
4. „Túl a csillagsátoron”
Nem említettem, de nyilvánvaló, hogy zenehallgatási
feladványnál a stílusjegyek, megfelelő korszakba helyezés, műfaji
behatárolás elemzése elengedhetetlen.
Valahányszor sor került rá, mindannyiszor meglepett,
hogy milyen egyszerű a gyerekeket „megvezetni” a kilencedik szimfónia
negyedik tételének azzal a korál-ima részletével, melyben Schiller szavaira „ihr stürtzt nieder Millionen?” /Térdre
hulltok, milliók?/ valóban térdre ereszkedik ez a zenébe öntött katedrális és
önfeledt mámorát megszakítva csitul bensőséges, könnyes ünneppé.
„Ahnest du den Schöpfer, Welt?” /Sejted a
Teremtőt, világegyetem?/ „Such ihn übern Sternenzelt” /Keresd túl a
csillagsátoron (!)/ „Über Sternen muss er” – korábban: „ein lieber Vater” – „wohnen”
/„Túl a csillagsátoron kell hogy Ő” – „egy kedves Atya” – „lakjon”/ . Amennyiben
nem ismerik fel azonnal magát a művet, úgy a magasan vibráló, meghatott „Sternenzelt” /„csillagsátor”/ énekkari szólamok, az univerzumot átfogó, a zenekari
mennyboltozattal bekeretezett, csillagragyogással felékesített Istentisztelet,
legtöbbször requiemi hangulat asszociációját kelti bennük és fel sem tűnik
számukra a német nyelv. Nagy megdöbbenést tudunk okozni tanítványainknak akkor, amikor úgymond lerántjuk a leplet a műről, például úgy, hogy tovább hallgatjuk és a
felgyorsított, átritmizált korál – „Seid umschlungen Millionen” /
„Embermilliók, átkarollak”/ – és az ujjongó, harciassá alakított örömóda
egybeolvadása azonnal rádöbbenti növendékeinket korábbi tévelygésükre.
Ez a szándékos „ravasz” „megtévesztés” igen csak hasznos
lehet; egyrészt azért, mert felszínre hozza a beethoveni örömzenét
fűtő katlanmélyből azt a hálaérzetet, ami ennek a
remekműnek sok más alkotás mellett a leglényege, s amúgy rámutat arra,
mennyire felületes az ismeretük még egy ilyen „slágerdarabról” is és ez a tudat
szerénységre int. Erre pedig nagy szükség van. Természetesen nem a megszégyenülés
a cél — még véletlenül sem (!), hanem a katharzis! Jaj, a katharzis nagyon kell az ének-zeneórán!
A fent idézett hálaimádság rokon a 10 évvel korábbi
Fidelio zárófinálejának időmegállító áhítatával; Florestan
bilincslevételével – felesége Leonora nyithatja fel férje bilincsének zárját –,
azt követően pedig ugyanott, Schiller szavaival (az Örömódából kiragadva)
féktelen, felszabadult ováció oldja fel a megrendült szertartást és így, a
hangnemében azonos – Cé-dúr – karfantáziával együtt elővetíti a kilencedik
szimfónia kiforrott, felszabadult, himnikus örömódáját. A hálaének, háladal
amúgy sem hiányzik Beethoven költészetéből, így aztán a kilencedik ilyen
indíttatású előkészítése talán a legfontosabbat árulja el azonnal
erről a méretében is monumentális alkotásról, mi több, magáról a
komponistájáról. Az emberiséget testvérként magához ölelő muzsika
extázisát poklok tüzét megjárt heroikus erő táplálja. Az önnön tragikus
sorsának béklyóiból kitörni képes Beethoven toporzékoló, forrongó, öröklángoló,
soha meg nem nyugvó lelke meg kell, hogy érintse erre fokozottan fogékony
fiataljainkat! Az, aki muzsikus létére, visszafordíthatatlanul romló hallása,
majd teljes megsüketülése, magányba taszítottsága ellenére csakazértis örömre
szólít; legyőzhetetlen!
Ez a dac építette fel a kilencedik szimfóniát.
Végig követhetjük benne a vajúdás gyötrelmes
folyamatát, a megszenvedett születésen át a beteljesedésig.
A zárótétel színpompás forgataga és az abból
kilépő köszönet megindító melegsége tudatosíthatja bennünk, hogy itt nem
valamiféle – elnézést (!) happy – még rosszabb: pozitív életszemlélet –
jókedvűség kerekedik felül, hanem acélból kovácsolt akarat, minden baj
fölé emelkedő, a világmindenséget magával sodró belső szabadságtudat
ér célegyenesébe. A maga álmodta oltár előtt mond hálát a Mindenhatónak és
invitálja földi társait a közösen megélhető örömünnepre. Az ötödik
szimfónia végére vitathatatlan a győzelem, a kilencedik szimfónia
megtalált öröme mellett, vagy inkább felett ott mosolyog a gyengéden szelíd
hála megindultsága is, a kemény vadóc gyermeki meghúzódása, az egyetemes öröm
birtoklója nem felejti el, hogy ő is esendő.
A negyedik tétel előrehozott korálrészlete, annak
megilletődöttsége; -- a kilencedik szimfónia egészének formai és tartalmi
elemzése előtt -- egyfajta „belépőkártya”, ami azonnal kiragad valami
meghatározót a műből; előretolt jelzés; hogy egészen másról
szól, mint amit sokan – túl sokan – tulajdonítanak tévesen neki, s meghatott
ütemei alatt felkelti a jogos gyanút; hogy tanítványainkkal együtt mostantól
nagy kalandok elé nézünk.
Fékevesztett tombolás és mélységes tiszteletadás; ez
Beethoven egyik hagyatéka az utókor számára. Ebbe kell beavatni növendékeinket! Az első tétel: A–E
nyitott, kongó, feszült, üres, az űrben lebegő „talánykvintje” egy
teljes életutat jár be a zárótétel megoldást kínáló végkifejletéig
(dé-moll-Bé-dúr-Dé-dúr). A II. tétel
vad scherzo; míg a III; lírai magábafordulás. Az utolsó tétel elején felsorakoztatott korábbi tételek megidézett
témáinak, a csellórecitatívók „ítélőszéke”
elé állítása – mely később a Beethoven
szavait éneklő bariton szólista dallama – majd az általuk először
durva (első és második), majd visszafogottabb (harmadik), de azért
határozott elutasítása; a cselló uniszonók ezt követő rövid, türelmetlen
követelődzése után úgy kel életre az örömóda végletekig egyszerű,
kristálytiszta, szinte már naív dúr-periódus motívumának dallamtöredéke, úgy
bújik elő a „zenekari tárgyalóterem” sarkából, mint egy pajkosan
kikandikáló huncut kisgyerek. – Kerestek? – Itt vagyok! Megszülettem!
A témakibontás folyamatába szívesen avat be Beethoven
máshol is.
Ennek játékos példája az első szimfónia utolsó
tételének fel-felkapaszkodó skáladallama, míg az egyik legdrámaibb megjelenése;
az Op.111-es c-moll zongoraszonáta nyitótételének félelmetes mélységű
bevezetéséből settenkedő; ugyancsak felfelé igyekvő ördögien
sötét, tömör főtémája. Visszatérve a kilencedik szimfónia „újszülöttjéhez”,
„ő”; – hogy a közelmúlt egyik rémesen színvonaltalan dezodor reklámját
ferdítsem – elnézést kérek – több mint bizonyíték; ígéret! Igen, ígéret, mert
az ígéretnél nincs több, az ígéret a jövő. Az öröm dallamát egy
sokszorosan sebzett; boldogtalan sorsú művészember kereste; hadat üzenve
minden rossznak; minden keserves bajnak, kitartóan és ellentmondást nem tűrve
évtizedeken át, megállíthatatlanul.
Rátalált!
Utószó:
Vallomás
Épp
hogy nyiladozó gyerekként; tíz évesen vasárnap délelőttökön az Operaházban
szereztem első meghatározó zenei élményeimet. Mozart: Szöktetés a
szerájból, Figaro házassága, Don Giovanni, Varázsfuvola, Beethoven: Fidelio,
Rossini: Sevillai borbély, Donizetti: Don Pasquale, Wagner: Nürnbergi
mesterdalnokok, Kodály: Háry János — megannyi boldog óra volt számomra!
Mindenestől az volt! Akkortájt az idegennyelvű operákat is magyarul
énekelték, s így könnyebben rögzültek bennem; azoknak különböző részletei
is. Az Ybl Miklós palota nyüzsgő nézőtere – melyhez foghatót sehol
máshol nem láttam; sose tudtam vele később sem betelni –, készülődés
a zenekari árokban, a várakozásteli légkör megtelt valami megnevezhetetlen,
bódító gyönyörűséggel. Az izgatottságomat fokozta az ismerős apró
részletek előadást megelőző gyakorlása az árokból, háttérben a
hangolással, egy-egy hangszer emlékeztetett kedvenc, vagy éppen akkor felfedezett
és megszeretett dallamtöredékre, az amúgy „rejtett” csodákra; az aznap
műsoron lévő darabból. Imádtam! Magamba szerettem volna szippantani
az egészet. Nemcsak a mű, minden elvarázsolt. A lassan elsötétülő
nézőtér, a jobboldali kisajtóban megjelenő karmester, a színpad
illata és titokzatossága — hatalmába kerített és elkábított az egész
délelőtt és szinte észrevétlenül kerültem Mozart, Beethoven vagy éppen
Wagner bűvkörébe, ahonnan már nem volt menekvés! Ebből akartam azután
„zsebre vágni” valamit és soha el nem ereszteni, tartaléknak a mindennapokra.
Annál is inkább, mert úgy éreztem, mihelyt kilépünk az épületből, elillan
mindaz, amit magamnak szántam birtokolni. Később felnőttként is
átéltem hasonlót, koncerten, operában egyaránt. Ebben sikerült – hál Istennek –
laikusnak maradnom. Mint zenepedagógus, ezt a megfoghatatlan, földön túli
érzést igyekeztem – több-kevesebb sikerrel – „belopni” az ének-zeneórákra.
Akiknek sikerül magába zárni a művészet lélek-emelő erejét, az fel
van vértezve, az a legingerszegényebb „támadással” szemben sem kiszolgáltatott
és sohasem válhat teljesen elhagyatottá. Soha többé nem voltam képes szabadulni
attól a belső késztetéstől, hogy a szépben osztoznom kell
tanítványaimmal; be kell avatnom őket a felfedezett „szentély” titkaiba;
az évtizedek során elémbeszórt roppant szellemi gazdagságba. Egy csodálatos
hangverseny emlékét igyekeztem erősen magamhoz szorítani, hogy velem
maradjon másnap is, amikor amúgy oly sok száraz dolog áll ellen az
előző nap megrázó szépségének, hogy el ne veszíthessem a szürkeségben.
Megőrizni a varázslatot, hogy el ne szökhessen, miként Wagner: Nürnbergi
mesterdalnokokjában: Walther álma sem; s így megmaradjon, bent marasztalva a
városban; immár megtartva mások számára is a megálmodott dal! „Ébren” is
folytatni az álmot; amihez csak egy Hans Sachs segíthet hozzá! Vagy akik
hasonlóképp elhivatottak, mint ő volt! Cipészként, költődalnokként,
emberként.
Ilyen
feladatra szegődtünk, mi zenetanárok, és jól tettük! A zeneirodalom
kínálta örökséget továbbadni, nem kisajátítva magunknak a halhatatlanok
műalkotásainak igazságában rejlő szépség örömét; miként Beethoven
tette ezt éppen ennek az érzésnek; véresen súlyos öncsaták által kivívott
elnyerésekor, átnyújtani tehetségünk szerint azt a gyönyörűséget, ami
nekünk – hála a nagyoknak – megadatott; talán a legfőbb jótétemények
egyike a Földön. Ezt nevezném igazán beavatásnak! A beavatottság kiváltság; a
beavatás képessége is az; miként a tehetség, s éppen ezért kötelez. Kötelez
arra, hogy ne engedjen senkit kívülmaradni a rá váró kivételes értékekből
akkor sem, ha még nem tudja; vagy nem érti, hogy őérte vannak.
Őérte;
miértünk. Meg kell őket „téríteni”! Miként a pap Sarastro szentélye
előtt alakította át gyökeresen Tamínó értékítéletét, hogy egy tisztább
világ számára nyerje meg őt és viszont úgy; nekünk ének-zenetanároknak is
ez a dolgunk. Rámutatni a szentély kapujára; feltárni, hogy mit takar. Ott
belül már tudni fogják, hogy mit ad nekik a művészet és köztük a muzsika.
Legközelebb
talán valaki már közülük állhat a kapuba; hogy egy másik, hozzá hasonló tettre kész,
szenvedélyes ifjúnak majd saját beérett bölcseletén át ő adjon igaz
útmutatást; ő jelentsen számára támaszt; ha eltéved; ha tanácstalan; ha
segítségre szorul annak megítélésében, hogy hogyan miként válhat emberré.
”
Utószó után: Az „édes gyermek”
Az
ének-zenetanítás „mostohagyermekének” neveztem a zenehallgatást. Ebben az
értelemben az „édes gyermek” az éneklés. Kodály Zoltán szellemi örököseként
tudjuk, hogy a zene megszerettetésének első állomása saját népzenénk minél
alaposabb felfedezése; annak mélységeiben megmerítkező elsajátítása.
Népdalainkat nem hallgatni, hanem énekelni kell! Olyan gazdagságú népdalkincs,
mint a miénk, az emberélet minden gyötrelmére, bánatára, derűjére és
boldogságára, az érzelmek egészére épül és dalolja ki magából mindazt, amihez a
szavak nem elegendőek. Tragikus balladák, lírai fájdalmas búcsúk,
viszonzatlan vagy elhagyott szerelmek, hazaszeretet és honvágy, félelem a
magánytól, a haláltól, derű és humor a másik oldalon, zabolázhatatlanul
vidám életkedv, fékezhetetlen mulatság — végtelen zenei anyanyelvünk érzelmi
skálája. A Vidróczky, a Molnár Anna balladája, az „Elmegyek elmegyek”, a
„Szivárvány havasán” zsoltárdallama és
a Citrusfa szívszaggató frígje, a „Szegény vagyok, szegénynek születtem” és az
„Ablakomba, ablakomba” teljességgel különböző panasza, a „Csitári hegyek
alatt” költőisége, a „Székely keserves”
rémülete, a „Tiszán innen, Dunán
túl” és a „Madárka, madárka” vigaszt kereső, a távolból is az otthont
fürkésző vágyakozása, a „Nem vagyok én senkinek sem adósa”, a „Hej,
Dunáról”, az „Egy nagyorrú bóha”, az „Ó
mely sok hal”, a „Balatoni legények”, az „Által mennék én a Tiszán”
felhőtlen örömtobzódása — az élet teljessége ott van ezekben a nótákban!
Népzenei kultúránkat gazdagítja a „Tavaszi szél vizet áraszt”, a„Piros alma
mosolyog a dombtetőn” tüneményesen kecses bája, a Kelj fel juhász , ne
aludjál melankóliája. Az ősi népdalok egyszerű, ötfokú – pentaton –
olykor mázsás súlyú gránittömbje – „Megrakják a tüzet” – és a cifra melizmákkal
díszes más és más stílusú nóták keserűsége vagy éppen ellenkezőleg;
mókája egyaránt jelen van énekeinkben Bukovinától az Alföldig, a
Felvidéktől a Dunántúlig, a Bakonyban és a Mátrában a parasztemberek
szívében. Megízlelni szépségüket csak énekelve lehet. Kodály Zoltánnak igaza
van; ezeken a népdalokon keresztül nyílhat csak mód a magyar gyerekek számára,
hogy másfelé is befogadók lehessenek; ezeken a saját népdalaikon át vezet út a
zeneirodalom egyetemes hegyóriásaihoz és nem mellesleg önnön hovatartozásukra is könnyebben éreznek rá, ha gyümölcse,
termése „megfogható közelségbe”; „intimitásba” kerül velük. Az éneklés pedig
éppen ilyen! A „Magos a rutafa”-tól el lehet jutni a Kiállítás képeiig, az
Angoli Borbálától a Chopin balladákig. A nép is alkotó! Fantáziáját évszázadok
érlelték; csiszolták, s nemegyszer kimagasló zeneszerzőket
megszégyenítő értékeket hozott létre. Akárcsak azok; lelkünk legmélyébe
hatolnak. Bartók és Kodály szívesen „pirult” mellettük, hiszen mindkettejük
magyarságának alappillére az a szerénység, amellyel fogadták a nagyrészt
általuk felkutatott, felszínre hozott népdaloknak , népballadáknak sokaságát és
ahogy a maguk „átköltésében” Kodály szavaival élve: „csak a foglalatát”
készítették ők; a drágakő maga; a néptől ered és az; akár a halhatatlan
remekművek; örök! A népdalfeldolgozások a maguk különbözőségében; a
falun, mezőn fogant népdal megmentését voltak hivatva szolgálni, nehogy a
városi hangversenyterem, operaház viszonylag elkényelmesedett közönsége és nem
utolsósorban; előadó gárdája teljesen elszigetelődjék s így
kirekesztődjön ebből a másik, de nem is feltétlenül más világból.
Tudjuk, hogy ezek az úgymond „megmentések” önálló nagysággá nőtték ki
magukat; Bartók Gyermekeknek (I. II. füzet), vagy a Tizenöt magyar
parasztdal-tól Kodály Székelyfonóján, a
Marosszéki és a Galántai táncokon valamint a páratlan szépségű
kórus-népdalfeldolgozásokon át egészen a Páva variációkig. Mindezt azért érzem
fontos gondolatnak; mert figyelmeztetni szeretnék arra; hogy népdalaink mégoly
kimunkált, míves eléneklése, tiszta intonálása sem egyenlő annak
megértésével. Ahol ezt figyelmen kívül hagyják, ott a legszebb éneklés sem több
igényesen kidolgozott fizikai tevékenységnél, s noha ezt is élvezhetik, és
bizonyára élvezik is diákjaink, félrevezetjük őket, ha nem lépünk tovább.
Elengedhetetlen,
hogy belegondoljanak növendékeink, miről dalolnak. Ettől más lesz. Jó
esetben – sajnos nem gyakran – egy ügyes, egy jó fülű osztály elénekelheti
kristálytisztán a Citrusfa recitálva induló gyönyörű dallamát (szövegét),
de ha nem értik, miért nem válhat meg végleg egymástól két szerelmes és a
csillag saját fényes ragyogásától, amikor azt a fa–mi fél lépése tartja össze,
fogja egybe, – s ha már itt tartunk – miért fáj annyira a „Kitörted a kezedet”
mi-mi-fa-mi kupolacsúcsa a „Csitári hegyek alatt” az előbbivel azonos mi
hangsorú dalban –, akkor minek az egész?!
Ezek
az énekek is valódi mesterművek. A dal, a muzsika nem csak a hallást, a
lelket is tisztítja, és ezek segítik egymást. Visszatérve az előző
két dalhoz, ugye nem történhet meg, hogy miután megtanulták, kielemezték
őket, ne kövessék a Citrusfa torokszorítóan gyötrelmes sorsát, a „Csitári
hegyek alatt” ünnepteremtését a Székelyfonóban?! A „Madárka, madárka” nem
nélkülözheti a Mátrai képekben feszülő kánont („Ha kérdik, ki küldte”), a
„Csillagok, csillagok” Bartók Gyermekeknek-jét, a záró Cé-Dé elhullajtott
könnycseppjével, a „Feleségem olyan tiszta”, a Tizenöt magyar parasztdal
scherzo-ját! Így kapaszkodhat, ölelkezhet össze éneklés és zenehallgatás és nem
eresztik egymást, akár a fa-mi a Citrusfában!
Ahol
ez az egész létrejön, ott igenis jó munkát végeztünk. Önálló klasszikus nagy
zenedarabok, népdalokat, népzenét magában hordozó s abból építkező,
igencsak időtálló remekek; vagy egyszerűen a szebbnél szebb népdalok;
tanításunk során végül is egy célt szolgálnak; növendékeink emberi
gyarapodását. Ezáltal talán egy jobb világot. Kell több?!
Kodály
Zoltán nyilatkozta: „Tudomány, művészet gyökere egy; mindegyik a világot
tükrözi a maga módján, a tudományos és művészi nagyság alapja is ugyanaz;
az igaz ember.” Íme ismét itt állunk: Isis, Osiris templomának bejárata
előtt!