Hollós Máté: ÉREMMŰVÉSZET A ZENÉBEN
A Beethoven alkotta újkori világi nép-ének, az
Öröm-óda nemcsak a korabeli és mindenkori hallgatóságra hatott elementárisan, hanem
a bonni-bécsi mester német romantikus utódaira is. Diszkrét utalásokat találunk
többek zenéjében, s talán nem is mindig szándékkal, imitt-amott inkább csak a
tudat alól tolul elő a fénybe menetelésre hívó humánum-hang egy-egy
csilláma.
A
legkonkrétabb utalás Brahms I. szimfóniájának negyedik tételében szólal meg,
ahol három téma feszül egymásnak: a szubjektum hangja – személyes dalolás
természet-allúziókkal, a hagyományos közösség hangja – egy korál-reminiszcencia,
és az, amelyhez egy domináns akkord és azt követő generálpauza
„kettőspontjával” érkezik meg. Ez a téma éppen úgy induló, mint az
Öröm-óda. Éppen úgy nem katonás, de egyértelműen menetelő. A korál
mint a régi közösség hangja helyén a 19-ik századi ember(iség)-mozdító,
„gyerünk a jövőbe” intonáció. Vonóskaron és kürtökön szólal meg poco
forte hangerőjelzéssel, de én mindig úgy hallom magamban, mintha –
huszadik századi eszközöket kölcsönvéve – szordínóval vagy sul ponticello
kellene megszólalnia az emlékezés hátteréből, hogy aztán az ismétlésben
vastagabban hangszerelve premier planba lépjen, ahonnan majd még egy dinamikai
fokozattal tovább emelkedik.
Terítsük
ki egymás alá a beethoveni „eredetit” és a brahmsi reminiszcenciát. Lássuk,
milyen egy költői és mesteri utalás.
A brahmsi
kezdet semmiben sem hasonlít a beethoveni „mintára”. A témafejet úgy
használhatná utalásként, hogy egy zenei folyamatban egyszerre csak némileg
elrajzoltan, de felismerhetően feltűnnék a motívum. Brahms azonban
nem mintegy menet közben kíván emlékeztetni az Öröm-ódára, hanem az „Öröm-óda
mivoltot” akarja felidézni előttünk, bennünk. Nem annyit akar közölni,
hogy „mint Beethoven mondaná”, hanem azt érzékelteti: mindannyiunknak meglehet
a maga Öröm-ódája, ez a fajta új indulója. Ezért hát ír egyet.
Az
első két negyedperiódus korrespondenciája és zárlatai a beethoveni formát
követik. A Beethoven-dallam egyenletes lépdelése helyett azonban daktilusba
rendezi a témafej ritmusát. A különbséget hangsúlyozza a felütés is. Ám egy
másik különbség érzékenyebben ivódik be a hallgató bőre alá: a harmadik
ütem ritmusa. Ez a diminuált daktilus, amely itt még nem hozza
idézetszerűen az Öröm-óda 10–11. ütemét, de halványan abba az irányba
tereli tudatunkat. Voltaképp csak előkészíti a 7. ütemet, amelyben már
hangról hangra feltűnik a Beethoven-dallam 10. üteme. Amint erre „rátalál”
Brahms, nem is ereszti el: a 9.-től három taktuson át ismétli makacsul. S
ide koncentrálja az utalásokat. A beethoveni egyszerűségben egyetlen
ritmikai „trükk” bújik meg: a 12–13. ütemet összekötő ív. A lényeg kap
hangsúlyt ezzel az off-beattel: „alle Menschen werden Brüder”
(„testvérré lesz minden ember”). Ezt a legpregnánsabb beethoveni
ritmikai fordulatot is ismétléssel hangsúlyozza. A ritmikus
sűrűsödést, feszültségnövekedést egyenlíti ki a 12. ütem két
félhangja. Ilyen ritmusképlet megint nincs Beethovennél, de a Brahms-témában
feltétlenül szükség van rá, mielőtt nekiindul a négyütemes Abgangnak, a
színpadról való kivonulásnak, amelybe azért mégegyszer beleszövi az offbeates
átkötést.
Újabb
különbség: Beethoven félperiódusa és a teljes is egész zárlaton (tonikán) ér
véget. Brahms félperiódusa ugyancsak, ám ő nem kerekíti le a periódus
végét, hanem dominánson nyitva hagyja, hogy újrakezdés nélkül gurulhasson a
téma ismétlésébe.
Az idézet
nélküli egyértelmű emlékeztetés mesteri példája ez a Brahms-téma. A már
hallottuk nosztalgiájának és a jelen energiájának elegye, az olyan,
mint, a mintha az volna költői remeklése.