Dr. Deszpot
Gabriella*
Zenei átváltozás
Kokas Klárát személyes és
szakmai emlékezetem legfontosabb lapjaira írtam föl. Életemben meghatározó
jelentőségű élmény és útmutató volt, amikor 1985-ben megismertem. Egy
rádióriport keltette fel a figyelmemet. Hallgatva őt, kérdeztem magamban,
hogy „Ki ez a nő, aki ilyen szívvel és fantasztikusan beszél a
gyerekekről, a zenéről, az elfogadásról?” Elhatároztam, hogy megkeresem
és megnézem: mindaz, amiről beszélt, a valóságban hogyan működik. A Budapesti Művelődési Központban
találtam rá egy csokor gyerek és szülő ölelésében. Számomra valóban
lenyűgöző volt, amit csinált, ahogyan történetekké formálta,
formáltatta a hallgatást. Akkor én, mint általános iskolai rajztanár
éppen a kék-köpenyes, formális pedagógiából kerestem kiutakat, és ez a módszer
felkeltette kíváncsiságomat. Elvégeztem nála a „Komplex zenei esztétikai nevelés” c. tanártovábbképző
kurzust, ahol valódi és saját élmény volt a népdaléneklés, a játék, a zene
aktív befogadása, a különféle helyzetgyakorlatok, a táncos improvizációk, de a
torna is, amelyet zeneismeret, a gyerek-és önmegfigyelés egészített ki. A
tanultakat rögtön beépítettem szakköreim, tanóráim programjába. Aztán majdnem
húsz évvel később, amikor a hazai komplex művészetpedagógiai
modelleket elemeztem tudományos megközelítéssel, újra elővettem
jegyzeteimet, és az alábbi elemzést írtam Kokas Klára komplex művészeti
programjáról. (Deszpot, 2005)
Kokas Klára Kodály Zoltántól tanult
éneklést, népdalgyűjtést, szolfézst, zenei- írást, olvasást,
hallásfejlesztést, kórusvezetést. Meghatározó volt a magyar
művészetpedagógiai kutatások történetében, hogy Kodály megbízásával
megindították 1965-ben az első hazai komplex művészeti programokat.[1] 1969 és 1972 között az (akkor) állami gondozott(nak nevezett) gyermekek zenei
nevelésének kísérletét egy alsós osztállyal és három óvodás csoporttal
végezték. Az iskolai csoport programja 1969-ig tartott.[2] A mindennapos iskolai
énekórákon alkalmazott metodika nem mindig kötötte le eléggé a gyerekeket: a
ritmikus mozdulatokkal kísért dal, a pálcikákból kirakható ritmusfordulatok és
a korongokból képezhető dallamfordulatok nem bizonyultak elegendőnek
a gyermekek figyelemtartásához, ezért Kokas
Klára sajátos és egyedi eszközöket talált ki, és alkalmazott. Az egyik
érdeklődést fenntartó ötlete a „titokkönyvecskék” volt. Ezekbe jutalmul,
saját kezűleg dallammotívumokat szerkesztett, melyeket a gyerekek napokig
böngészhettek. Így a kottaolvasás nehézségeit is áthidalhatta a személyre szóló
zenei üzenetekkel. A gyermekek fejlődésében az igazi fordulat viszont csak
akkor következett be, amikor ritmus-
dallam- és játékalkotásra került sor.
Az évek során a program
igazi hozadéka a gyermekek motivációs
bázisának differenciálódása lett, amely a „kikényszerített” elfogadástól az önkifejlesztésig jutott
el. A kisiskolás gyermekek tevékenységének indítéka a következő
állomásokon ment keresztül: először a bizakodás a jutalomban, a dicséret reménye, szereplési vágy
dominált, majd a mozgás, a ritmikus járás, a közös dalos játék és az éneklés öröme lett a fontos és végül a
felfedezés szenzációja, az értelem erőpróbáinak a sikere: memorizálás, hibák felismerése; azonosságok, különbségek összehasonlítása és a közös improvizációk.
A zenei programnak köszönhetően a
gyerekek jobb eredményeket értek el, más tantárgyak teljesítményében is
(pl. matematikában és az anyanyelvi helyesírásban), valamint a résztvevő
tanulóknak nőtt tanulási
motivációjuk, és önállóbbá,
öntudatosabbá is váltak. A motiváció egyik számszerű mutatója az volt,
hogy mennyi az intenzív figyelem időtartama.[3] Ez a kezdeti
három percről 44 percre emelkedett. (Kokas,
1972)
Az akkori Münnich Ferenc Gyermekotthon óvodás csoportjaiban a foglalkozást nehezítette, hogy a három
éves gyermekek csekély szókinccsel
rendelkeztek, és erősen beszédhibásak,
dekoncentráltak voltak; valamint az
érzelmi labilitásból fakadó értelmi
retardáció jellemezte őket, amelyek jórészt a dehumanizált intézményi
környezetből következtek. A foglalkozások tartalma és a képességfejlesztés
elemei egybevágóak voltak. A több éves program egyszerű lépésekben, de
következetesen haladt a gyermekekhez történő énekelgetéstől, a
kötetlen foglalkozásokon, valamint tradicionális és új mozgásformákhoz
kötődő dalok tanítgatásán keresztül egészen a szándékos figyelmet
igénylő alkotó feladatokig. A
pozitív érzelmi impulzust ez alkalommal is az egyéni bánásmód hozta meg. Kokas
Klára két – látszólag nagyon egyszerű – gesztust alkalmazott az óvodás
gyermekek motiválásához, identitásuk
megtaláltatásához. Az egyik a személyhez
szóló dal éneklése az egész csoport bevonásával; a másik, pedig az, hogy egyenként lépett a gyermekek elé,
megérintve és énekelve nevükön szólította őket. 1967 végére a csoport
tagjai énekelve nevükön tudták szólítani egymást. A csoportok életében Kokas Klára lett az a „jelentős
másik” (ehhez sokszor intim anya-gyermek szituációt teremtett), aki által
először élhették meg a pozitív érzelmi viszonyokat és ehhez a
művészet (a dal, a tánc, a ritmus) adta a közvetlenül megtapasztalható
kommunikációs eszközöket, kifejezési formákat. A program eredményei átütők voltak a tanulási képességek és más
(pl. a szociális) kompetenciák terén.[4] A gyermekek verbális megnyilatkozásai nagyot
változtak, szókincsük gazdagodott. A mozgással egybekötött énekekben és
verselésben rejlő memóriafejlődésnek, és az ehhez kapcsolódó
asszociációknak köszönhetően a gyermekek szinte többet énekeltek, mint
beszéltek, és lényeges fejlődés következett be mozgáskultúrájukban is.[5] A program végére az összes
óvodás könnyedén, ritmikusan járt dalra, mondókára, körjátékokban és
kötetlenül. Tisztán, szépen artikulálva beszéltek és énekeltek. Ötletes
játékformákat találtak ki a gyermekdalokhoz, sőt az óvodapedagógus
segítsége nélkül improvizáltak. Elsajátították a zenei tudás alapjait.[6] (Kokas, 1972)
Kokas Klára mint zenepedagógus és zenepszichológus az 1960-as
évektől vizsgálja (a hazai és külföldi iskolákban)[7] a zenei nevelés transzferhatásait [8],
illetve a zenei-mozgásneveléssel
történő személyiségfejlesztés, az egészségőrzés, és a gyógyítás
lehetőségeit. A kodályi örökségre alapozott komplex művészetpedagógiai
programja két hullámban valósul meg: improvizatív táncok inspirálása zenére; valamint a zene illetve a
mozgáskreációk által ihletett
„objektivációk” létrehozásának ösztönzése, amely leképezést (mint rajzolás,
festés, plasztika készítése) és a szóbeli kifejtést, elmesélést jelenti.
A Kokas Klára által
megvalósított komplex művészeti
nevelés alapjában véve a zenére épül, de a mozgásban talál rá a kifejezési,
önkifejezési eszközökre. A zene és a vizualitás összetartozása egyrészt a
tánc látványában, az ily módon objektivált szerkezeti formában, másrészt a
síkra történő, absztrahált leképezésben, vagy a redukált térben
(kicsinyített plasztikában) és egyeseknél belső képekben jelenik meg. Kokas ezt a zenei ihletettségű megjelenítést (dramatizálás, festés,
szobrászkodás) „korszerű
ábrázolás nevelés”-nek nevezte már 1972-ben.[9] Az ábrázolást egyfajta
mozdulatsornak, táncként értelmezte, amely belső vagy külső ritmusra
történik különféle anyagokkal, vagy „csak” az emberi testtel, testekkel.[10] Tisztában volt azzal, hogy a zenére végzett
nagymozgásoknak fejlesztő hatása van az ábrázoláshoz szükséges finommozgásokra, a szem-kéz koordinációra. Így szolgálja az aktív befogadás a
kifejezési képességek fejlődését (például ebben az esetben a
képzőművészeti alkotás terén). Az aktív zenei befogadás a személyiség legmélyebb rétegeit érinti meg:
elsősorban az érzelmi-akarati képességeket működteti, de transzferhatásként az énekes játékkal,
zenével inspirált mozgás fejleszti az értelmi képességeket. Erre példa az
is, hogy a gyermekek által improvizált koreográfiák a legtöbbször valamilyen cselekvéssort, történést is ábrázolnak.
Ezek a mini-drámák, mozdulat-költemények
ott helyben, adott szituációban, non-verbális kommunikáció útján születnek meg,
majd elenyésznek. A gyerekek ezt „átváltozásnak” nevezik, és játéknak élik meg.
A Kokas-program
szerinti művészeti nevelés a „természet-találkozások”-ban,
a minőségi zenei tartalmakban,
és egymás személyiségének felfedezésében
hozza létre azt az esztétikumot,
amelynek fő kritériuma a szépség.
Kokas Klára művészi (!) nevelése
a szokásostól eltérően, ellentétes irányból közelít az alkotóképesség
fejlesztéséhez: szinte azonnal az alkotó cselekvés szintjére hozza a
gyerekeket, kihagyva a reproduktív szakaszokat, a tudatos, a mechanikus
gyakorlást. A szabadon kitalált mozdulatokhoz nem szükséges (például lépéskombinációkat) célzatosan tanulni és
begyakorolni; a hangszeres zene hosszú koncentrált tréningeit végigcsinálni
addig, amíg olyan színvonalon művelheti valaki, amely valóban
önkifejező eszközévé válhat. A készen kapott zenei agyaggal a hangszer
hangjához először az érzelmek társulnak, amely a képzelet útján belső
történéseket indítanak el, majd azok a szabad mozdulatok örömével kapcsolódnak
a testhez, megmozdítva ezzel a teljes személyiséget. Ebben a művészeti
programban az alkotó, teremtő folyamat megélése, maga a történés
a legfontosabb és nem elsősorban a „produkció”.
Kokas Klára a program kovásza. Facilitátora a befogadó-alkotó
folyamatnak, amelyhez „csak” körülményeket
és szituációt teremt. Művészetpedagógiai
rendszerének eszközei a következők:
-
gondosan válogatott értékes
zenei anyag;
-
élményteremtés;
-
a szabadság biztosítása (térhasználat,
térközszabályozás, tevékenység
(technika) választás,
társválasztás vagy kapcsolódás);
-
tisztázott szabálykeretek;
-
az egyén, a személyiség
tisztelete;
-
bizalmi légkör kialakítása (egymás iránt és a
résztvevő felnőttekkel);
-
a vegyes életkor
felhasználása;
-
a sajátos különbözőség
(másság) elfogadása, értékként kezelése;
-
visszatérő foglalkozási
rend, rítusok.
A zeneválasztásnak
kulcsszerepe van, hiszen erre épülhetnek fel azok a mozgásos-táncos kreációk, amelyek a
zenei darabok szerkezete, hangulata, hangzásvilága élményszerűen inspirált, ahol a befogadás és az alkotás elválaszthatatlan egységben van. A
koncepció szerint az esetleges, éppen divatos populáris zenék nem alkalmasak a
gyermek differenciált érzelmi fejlesztésére, mert azok nem megfelelőek az
érzékeny, elemző hallás kifejlődéshez – gátolják a belső
elképzelést, átélést. A Kokas-program zenei tartalmait egyaránt meríti a népművészetből, és a magas-művészetből, valamint a
mindennapok hangzó világából. A
populáris zenei-táncos műfajok, a kommersz zene szigorúan kizárt a
példatárból. A zenei repertoár kisebb, 2-6 perces egységekből áll,
amely átgondolt válogatás a világ számos országának népzenéjéből (például egyiptomi, nigériai; perui;
görög, török, román, magyar); másrészt leírt
kompozíciók a korai reneszánsztól a kortárs zeneművekig: például
Bach, Händel, Vivaldi, Mozart, Beethoven, Haydn,
Schubert, Chopin, Kodály, Bartók műveiből. Az egy-egy, önmagában is érzékelhető teljes
szerkezettel rendelkező, „katarzist hozó” zenei részlet az alapanyag.[11] Az értékes zenei műalkotások hallgatása érzelmi gazdagodáshoz vezet,
mert képessé teszi az embert arra, hogy felismerje milyen érzelmeket, indulatokat
képes az közvetíteni, és ez által különféle esztétikai és morális üzenetet
bemutatni.
A program élményközpontúsága abból a megélt örömből fakad, amely a közös együttlét, és az egyéni szabadság lehetőségeinek
egyensúlyában nyilvánul meg, ami tulajdonképpen nem más, mint a non-verbális
kommunikáció csoportos élménye a közvetlen tapasztalás útján a zene és a mozgás
segítségével. A foglalkozások esztétikai élményt nyújtanak, mert nagyon intenzívek,
kellemesek, és benne a tartalmi és formai hatáselemek egységes egészet
alkotnak. A művészi élményt az
erőfeszítéstől mentes, és a negatív minősítés nélküli alkotás
megélése adja. A befogadási és az alkotási folyamat észrevétlenül váltakoznak egymással, amelyet a gyakorlatban úgy
inspirálnak és tartanak fenn, hogy „végtelenítve” többször egymás után, akár
ötször, hatszor is szól a képzelethez ugyanaz a zene. A mozdulat eszköz csupán,
és nem szempont a táncmozdulat „szakszerűsége”, nincs stiláris
követelmény.
A szabad térhasználat azt jelenti, hogy minden résztvevő
eldöntheti az adott szituációban, hogy hogyan
szabályozza a másik személyhez viszonyítva saját helyzetét, és hogy milyen teret igényel a saját helyzet-és
helyváltoztatása tekintetében. A szabad térközszabályozást egyrészt
az biztosítja, hogy a foglalkozás fő terében nincsenek bútorok, hanem
közvetlenül a padlón lévő szőnyegre telepednek le először és így
mindenki eldöntheti, hogy milyen távolságra ül a többiektől. A további
zenei bejátszások során bármilyen testhelyzetben lehetnek (például
hallgathatják
azt fekve, ülve; mozoghatnak helyváltoztatás nélkül, vagy táncba indulhatnak).
Ez utóbbi, már a szabad
tevékenységválasztás is egyben. A mozgásban megnyilvánuló aktivitás azt is
jelenti, hogy a gyermekek maguk tervezik meg a kiválasztott zenére,
hogyan és mit adjanak elő. A „szóló”-szereplés történhet egyedül, de
többen is bemutathatják a tánckompozíciót. A közös táncolás a foglalkozás legszínesebb része. A szabad társválasztás vagy kapcsolódás (a mozgáskreációk
bemutatásához) mindig adott lehetőség, nincsenek kijelölt párok, vagy
állandó kis csoportok. A képalkotó lehetőségeknél általában szabad a
technikaválasztás. A gyerekek a táncok végén, vagy a festmények, rajzok
kisplasztikák megszületése után elmesélhetik az ezekhez kapcsolódó történetüket.
Kokas Klára a több tényezős
szabadsághoz csak annyi szabályt ad, hogy „mindent
szabad, ami a másikat nem zavarja”. A foglalkozások csoportban történnek, de mégis mindig az egyének a főszereplők. Mindenki egyedi és
pótolhatatlannak számít. Minden gyermek
egyéni különlegesség, sajátszerű világ, amely jellegzetes
törvényekkel, értelmi – érzelmi apparátussal, reakcó-rendszerrel, igényekkel és
kifejezési kapacitással rendelkezik. (Kokas,
1984) Kutatási-fejlesztési módszerének része, hogy tanítványairól portrékat
készít, amikor az „óramondás” segítségével felveszi kazettára a történtek
emlékeztetőjét, majd ezt leírtja és jegyzetekkel látja el, több évig is
figyelve egy-egy gyermek életének alakulását, fejlődését.
A tapasztalatok
szerint, azok a gyerekek, akikkel az iskolában „problémák” merülnek fel, nem
szeretik saját nevüket, mert önmagukat is elutasítják, mivel magukra veszik a
külvilág negatív értékítéletét. A foglalkozás eleji „névéneklés”-ek segítik a gyermekeket, hogy elfogadják saját
magukat, adottságaikat. A saját leleményen (invención) alapuló dallamos
bemutatkozás („Énekeld a nevedet!” felhívásra) és a néven szólítás, illetve
„megéneklés” feloldja az önelutasítás
görcseit, és fontos lépés az öndefiniáláshoz, valamint a pozitív énkép
megszületéséhez. A többszörös együttlét eredményeként a programon
jelenlévő gyerek rájön, hogy nincs mitől tartania, mert itt nincs
büntetés, megszégyenítés, kicsúfolás, kinevetés sem dicsérő pontozásos
rendszer. Ezzel kialakul egy fesztelen jelenlét.
Kokas Klára feloldja az
érintés tabuját, és hozzáér kézzel, testtel a gyerekekhez. Természetes
módon vezeti be köztük is a kézfogást, a simogatást és minden olyan gesztust,
amely tulajdonképpen a személy intim zónájába tartozik már. Az érintkezési
viselkedés, a testmozgás (mozdulatok, gesztusok, és a
mimika) kinetikus kódjai mellett az egymástól való távolság (proxemika) is
jelentéshordozók lesznek az érzelmek kifejezésében, mint közös jelrendszer. A gyerekek rájönnek, hogy a tánccal szavak nélkül is kifejezhetik érzéseiket,
vágyaikat és a zene univerzális nyelvén fontos üzeneteket kapnak sajátmagukról,
a világról. A jelenlévő társak és felnőttek
feltétlen bizalmát igénylik ahhoz, hogy önmagukat feltárják és bemutassák
nekik, mert bizonyosak akarnak lenni a jó fogadtatásban. A bizalmi légkör azért
is jó a pedagógusnak, a szülőnek, mert új vonásokat ismer meg a gyerekről, és olyan üzeneteket kap,
amelyet az szavakkal addig nem tudott, vagy nem akart elmondani, mivel nem
voltak mintái az érzelmeik (és egyben önmaguk) megmutatására. Az a felnőtt
aki látott már így feltárulkozni egy gyermeket, az könnyebben segít rajta, de a
hozzá való viszonyulása minden
bizonnyal megváltozik. Ez a reakció
további motiváció, és a felnőtt
megújulásának forrásává is válhat. Többek között ezért is jó, hogy a
foglalkozáson a szülők, nagyszülők is aktívan lehetnek jelen és
bekapcsolódhatnak az alkotásba. A vegyes
életkor a gyerekcsoport összetételére úgy érvényes, hogy közel egy
korosztályból állnak össze.
A program során a
gyerekek számára is kiderül, hogy mennyire különbözők egymástól. Nem jobbak, de nem is rosszabbak, hanem
egyszerűen mások. „Minden megoldás tiszteletre méltó, mivel egyéni, az
övé, saját invenciójából fakad.” (Kokas,
1992: 64.) Ebből következően a kooperáció természetes lesz számukra, mert tudatosul bennük, hogy a
többféleségük, különbözőségük kiegészíti
egymást, ezért tudnak, és akarnak egymásra figyelni egymást gyarapítani,
segíteni és óvni. Kokas Klára
programjainak célja és eszköze az
integráció. Csoportjaiba befogadtatja a fogyatékkal élőket. „Ahogy
elfogadják, sőt tisztelni tudják a másságot egymásban, úgy fogadják el a
fogyatékosság jeleit és jellemzőit.” (Kokas, 1999: 23.) Csoportos terápiáin ép és fogyatékkal élő
gyermekek együtt táncolnak, együtt élik meg a katarzist. A közös élmény empátiára, egymás megsegítésére nevel.
A módszer bázisa Kokas Klára
személyisége. Nélkülözhetetlenül minden ízével és ízében végig jelen van a
foglalkozásokon. Mindenre figyelve, szeretetteli, egyéni köszöntéssel fogad
mindenkit, aztán következnek a „névéneklések”, majd a körjátékok
„átváltozásokkal” variálva. A zenehallgatás-zenebefogadás az elmélyülés ideje,
amely után következnek a csoport mozgás-improvizációi. A fénypontot a „szólók”
adják meg, amelyet sokszor követ a szólók verbalizálása, és végül az
elbúcsúzás.
Kokas Klára a tanítást, csoportvezetést olyan művészetnek
tekinti, amelyet tudásból, mesterségből és képzeletből kovácsol
össze. "Hangolom, simogatom, tisztítgatom a gyerekeket, mint a zenekar a
hangszereit. A ráhangoláshoz személyes élményeimből merítek,
múltbeliekből vagy frissekből, amelyeket elém tár az erdő, a
rét, a koncertterem, a rádió, könyv, kép vagy akár az ablakomon átsugárzó
égbolt.” (Kokas, 1992: 74.)
Az elmúlt években a
zenének és a ráalapozott mozgásnak a fentebb leírt hatásait a gyógypedagógiai
és pszichoterápiás eljárások is hasznosítják a mentális, szociális és kognitív
zavar, akadályozottság áthidalására. A Kokas-módszer művészetpedagógiai
rendszerének eszközei felhasználhatók prevencióként, gyógyításként ill. a
rehabilitációs munkában. Dr. Kokas Klára
hitvallását, gondolatait a több évtized alatt, sok előadáson, tanfolyamon
ismertette már meg szülőkkel, pedagógusokkal és pszichológusokkal, akikben
így megtörténhetett az az átváltozás, amely saját maguk kibontásának is esélyt
adott.
Felhasznált irodalom:
Deszpot
Gabriella (2005): A komplex művészeti nevelés alternatív módszerei a
halmozottan hátrányos helyzetű cigány gyermekek fejlesztésében.
Doktori értekezés. Kézirat. 1. kötet:
245; Függelék: 132
Kokas Klára (1972): Képességfejlesztés
zenei neveléssel. Zeneműkiadó, Budapest.
Kokas Klára (1984): Gyermekek
zene-befogadása és önkifejezése különböző művészetformákban: Kodály-i
segítség a problematikus gyereke nevelésében. Kodály Intézet, Kecskemét.
Kokas Klára (1992): A zene
felemeli a kezeimet. Akadémiai Kiadó, Budapest.
Kokas Klára (1999): Öröm,
bűvös égi szikra. Akkord Zenei Kiadó, Budapest.
* Dr. Deszpot Gabriella művészetpedagógus (PhD;
főiskolai docens, ELTE-Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar)
[1] Ebben a kutatásban Kokas Klára Székácsné Vida Máriával dolgozott együtt.
[2] Az osztálytanító dr. Scheiber Lászlóné volt. A 26 főből 21-et neveztek az
akkori terminológiával nehezen nevelhetőnek, problematikusnak.
[3] Intenzív figyelemnek azt számították, ha a
csoportnak legalább 95%-a figyelt.
[4] Az első két év végére a négyéves gyermekek, már 10-15 dalt,
mondókát tudtak. A kísérlet befejezésekor (1969-ben), már 25-30 dalt, 8-12
mondókát tanultak meg (volt olyan gyermek, aki 45-50-et is).
[5] A program nyilvánosságot is kapott miután a felsőoktatási
filmpályázatot megnyerte Székácsiné Vida
Mária és Kokas Klára közös forgatókönyvterve
1968-ban. Ezután készült el Vas Judit rendezésében
a Kifejezési formák összefüggése című
film (Tudományos Kisfilm Stúdió, 1970), amely óriási sikert aratott. Kifejezési
forma alatt a gesztust, éneket, a szót, a játékot, a plasztikát és a képet
értették.
[6] Például
csukott szemmel
mélyebb, magasabb hangok mozdulatjelzésekkel való megkülönböztetése; tempó és
dinamikai változások jelzése; negyedpár, nyolcadpár és negyedszünet
kombinációk, és „szó - lá - mi - dó” hangok felismerése.
[7] Az
első amerikai Kodály Intézet kutatási programját vezette Bostonban
1970-1973 között. 1973-1979-ig a Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet docense
volt Kecskeméten. Komplex esztétikai nevelési kísérletet vezetett a Magyar
Tudományos Akadémia által szervezett iskolareform kísérletében 1973-1988
között. Megalapította az Agape Zene Életöröm Alapítványt 1990-ben. 1990-1996
között zenei programot vezetett vak gyerekeknek Budapesten.
[8]
„Transzfer egy cselekvés vagy cselekvési mód átvitele egyik
tényezőről a másikra.” (Kokas,
1972: 11.)
[9] „A
zenei és irodalmi nevelés nagyszerű fejlődése már nem nélkülözheti a
korszerű ábrázolás nevelést.” (Kokas,
1972:51.)
[10] A
program nem ment el szélsőségesen gesztusfestészetig, vagy a
performanszig, de több elemében rokonságot mutatott ezekkel a művészeti
műfajokkal.
[11] Például Bach: A moll hegedűverseny I. tétel; Vivaldi: D dúr gitárverseny I. tétel; Bartók Béla: Magyar képek: Kicsit
ázottan, Medvetánc stb. („Zenei válogatás
a komplex esztétikai nevelési kísérlet hangzódokumentációjából” forrás:
1980/81. A Budapesti Művelődési Központ könyvtára katalógusa,
Budapest)