Fehér Anikó
Ki mire tanítható?
(Kell-e rendszerváltás a zeneoktatásban,
avagy
„Hej,
nem szeretem az idők járását…”)
A |
quinói Tamás szerint mindenki csak arra tanítható, amit már úgyis tud. Az írást itt be is fejezhetném, hisz a címre
válaszoltam, kimerítően. Félő azonban, hogy nemigen akadna kiadó, aki
ezt így megjelentetné. Folytatnom kell tehát, amit elkezdtem.
Hogy
még jobban elbizonytalanítsam az olvasót, még egy kedvenc mondatomat leírom,
most Oscar Wilde-tól: „Senki sem tanítható
meg arra, ami igazán fontos.”
Kultúrával
foglalkozó fórumaink gyakori témája a művészetek oktatására fordítandó
idő jelentős csökkenése. Most csak a zenével foglalkozom, de nem
tagadom: a képzőművészetre, irodalomra, színházra, mediális
művészetekre – netán sportra, táncra fordítható idő megkurtítása
ugyanúgy fáj – gondolom nemcsak nekem.
Úgy
tűnik, a döntés végleges, nincs az a petíció, körlevél, parlamenti
felszólalás, amely ezen a helyzeten változtathatna. Magyarul: mostantól „ezzel
kell fociznunk”.
Mivel
cikkemet vitaindítónak szánom, felteszem az első kérdést: feltétlenül
baj-e ez?
Baj-e
Kodály országában, a százéves terv súlya alatt nyögve, féltékenyen nézve saját
zenepedagógiai rendszerünk és elméletünk más nemzeteknél való országlását,
kell-e emiatt aggódnunk? Avagy: emiatt kell-e
aggódnunk?
Az
az ének-zenei tanterv, melyet iskoláink a forgalomban lévő tankönyvek
alapján teljesíteni szeretnének, valóban magasabb óraszámra készült. Tehát
ennyi idő alatt annyi dalt, annyi elméleti anyagot és annyi
készségfejlesztési feladatot nem lehet elvégezni, mint amennyit kétszer ennyi
alatt lehetne. (Valószínűleg pont a felét lehet.) De vajon a heti két
órában az általános iskolában mire mentünk? Tud-e vajon kottát olvasni, 40-50
magyar népdalt elénekelni, zeneműveket felismerni a magyar átlagpolgár?
Tud-e tájékozódni a zenetörténetben, hall-e valamicskét többszólamban, meg
tudja-e különböztetni a különféle hangszerek hangját? Vagyis: mit is siratunk
voltaképpen?
A
kérdésekre valószínűleg csak szemlesütve tudunk válaszolni, mi,
zenetanárok, általános iskolai, gimnáziumi vagy főiskolai tanárok. Eddig
sem jutottunk nagyon messzire. Persze, vannak kivételek, akiket nagy elismerés
illet. De beszéljünk most a többségről – példát sem akarok mondani, de egy
átlagos, párezer lakosú magyar faluról, ahol talán nincs is ének szakos tanár,
hisz nem is élne meg: nem lenne elég feladata. Vagy egy fővárosi
belső kerületi, családi problémákkal teli, szüleik által elhanyagolt
gyermekcsoportra, ahol más típusú szórakozási formákat kedvelnek, nem a
klasszikus zenét. Mi történt ott eddig?
És
most íme, az idő a felére csökkent. Próbálkozzunk-e ismét ugyanazzal? Ami
nem ment két órában, fog-e menni egyben? Kérdésem költői.
Nem
kellene-e akkor elgondolkodnunk azon, hogy a dolgot merőben más vizekre
tereljük, hogy az ének-zene alapfokú, kötelező oktatását merőben
megreformáljuk? Nem hiszem, hogy akad olyan zenész, aki elhinné, hogy tanév
alatti heti egy órában (azaz évi kb. 36 órában) meg lehet bármit is tudni a zene
írásbeliségéről, a szolmizálásról, a kottáról, a zene történetéről.
Nem lehet. Csak a kivételes tehetségeknek: zseniális tanárral megáldott
zseniális gyereknek. De ez igen ritka találkozás a magyar oktatásügyben – de
bárhol a világon.
Mást
kellene tehát tennünk. Vajon nem lenne-e jobb, ha az alapfokú (a 6-10-12 éves
kort értem ezen) ének-zene oktatás alapvetően az éneklés élményének
megismertetését és elmélyítését célozná – csak a feltétlenül, nagyon szükséges
elméleti ismeret tudatosításával?
Azt azonban utána azonnal, intenzíven, tudatosan és hozzáértően el lehetne
kezdeni. Igaz, tudósok megállapították, hogy ha a zenetanulás nem 6-7 éves
korban kezdődik, talán nem is lehetséges. Az a gyermek, aki igazán
tehetséges, úgyis el fog jutni a zeneiskolába (művészeti iskolába),
amelyeknek jelentősége ily módon napról napra nőne, hisz elméleti
tudást kis korban csak ott lehetne szerezni. Ám ez az alapfokú, zenei élmény és
éneklés központú zenei nevelés úgy megszerettetné a gyermekekkel ezt a
művészetet – mentesen minden riasztó kötelezettségtől és igazi
tanulástól – hogy talán tárt szívvel indulnának 10-12 évesen a zene elmélete, a
kottaírás – olvasás megtanulása felé. Szívem szerint teljesen száműzném az
eddigi tankönyveket, melyeknek nagy része valamiféle lebutított „gyerek-zeneelméletet”
kínál, gyakran rosszul értelmezett, de legalábbis mindannyiunk által
meglehetősen megunt dalkinccsel. Nem kell könyv, tanulja meg a gyermek
fejből a dalokat! Ha mégis ragaszkodunk hozzá, én a Kodály-Ádám féle
Szó-mi füzetek mintájára csakis dalokat közlő (de hibátlan formában!) kis
füzeteket javasolnék – illusztráció nélkül, amelyeket tényleg zsebre lehet
tenni és elővenni alkalmas helyen és időben. Hiszen a zene
használatra született. Szolgál és kiszolgál. Ha így közelítünk felé, máris
szélesre tárja ajtaját a magyar hagyományrendszer, amely minden ünnephez dalt
társít – a világ legtermészetesebb módján. Ha a tanévet ez alapján osztanánk be
– belevéve vagy kiiktatva a keresztény ünnepeket (ki-ki meggyőződése
szerint), meg is telne a tankönyv nagy része. Más részét a bartóki
„tulajdonképpeni” dalokkal tölthetnénk meg, melyek bármikor
elővehetők, énekelhetők. Beleférne jó néhány klasszikus zenei
idézet is, ami énekelhető. Zenehallgatásra is jut idő – ahhoz pedig
semmiféle leírt anyag nem kell.
Kérdés
azonban, hogy ezzel a metódussal hogyan boldogulnának a kórusok. Meg lehet-e,
illetve érdemes-e megtanítani Kodály, Bartók és mások kórusmű csodáit
hallás után? Valószínűleg nem. Megint csak azt mondom, hogy azok az isteni
szikrával találkozott lángelméjű utánozhatatlan tanárok, akik a sorozatos
megnyomorítások ellenére is talpon tudnak tartani éneklő együtteseket,
akkor is talpon maradnának és némi elméletet is tanítván megtartanák
kórusaikat. De be kell vallanunk, hogy a komoly eredményeket jókedvvel
elérő kórusaink aránya sajnos ma is igen csekély – az aktuális népességhez
(korosztályhoz) viszonyítva. Félő azonban, hogy sok sikeres kórus az
énekóráját feláldozva jut el a komoly énekkari hangzáshoz és tudáshoz, vagyis
mást sem csinálnak, csak a kórusműveket gyakorolják az énekórákon.
(Tisztelet a kivételnek és bocsánat, ha általánosításnak tűnik!)
Az
általános iskolák első két osztályában tanított dalok nagy része már
ismert a gyerekek előtt: az óvodában tanulták. Észre kellene venni, hogy
ma már alig van gyerek, aki ne járna óvodába. Aki nem, az valószínűleg
otthon is összeszedi ezeket a dalocskákat. Szinte nevetségessé válnak a
tanítónők, mikor nagy előkészítés, mesélés után hozzáfognak a biztosan nem ismeritek, hallgassátok csak dalhoz,
és az osztály kórusban követi őket. Más dalkincsre lenne szükség, van
miből válogatni. A 70-es évektől újra felvirágzó népzenei mozgalmak
mintegy melléktermékeként számos új adat került elő, bátran kellene
használni őket. Nagy előny, hogy ezek általában jó minőségű
hangzó anyaggal együtt érhetők el. Internetes adatbázisokról szinte minden
letölthető, nem lehet kifogás az anyaghiány.
Nem
tartom jónak a gyermekkori dalanyag leszűkítését, alárendelését a
készségfejlesztésnek. Nem baj, ha gyerek énekel olyat is, amit zeneileg még nem
ért. Számos tudós leírta már, hogy ahogyan nincs gyerek matematika, úgy nincs
gyerek zeneelmélet sem, csak zeneelmélet van. A hagyományos társadalmakban sem
leegyszerűsített dalokon vagy tánc motívumokon keresztül tanult a gyerek,
hanem elleste a felnőttektől, eleinte rosszul, aztán egyre jobban.
Most mi, szerencsés helyzetben vagyunk, hisz „direkt” oktatunk, meggondolhatjuk
azt, hogy mit. De az élmény, az öröm, a siker, a szépség és a közösség összetartása legyenek a szemünk
előtt lobogó, irányt mutató célok. Tudjuk, hogy mi az algoritmusa a zenei
hangok bevezetésének. A szigorú kötöttségek nem mindig vezetnek jóra. Így pl.
nem lehetne megtanítani mondjuk a magyar Himnuszt sem, csak úgy 15 éves kor
körül, mert addig nem érti meg zeneileg. (Vajon akkor megérti-e? És meg kell-e
feltétlenül értenie?) Bátran énekeljen a kisgyerek is nagyobb
hangterjedelmű, ám számára vonzó, neki való témájú dalokat, nem lesz baja
tőle! Az élmény és a jókedv sokkal fontosabb néhány tisztán kiszenvedett hangocskánál!
A
felső tagozatban, 10-12 éves korban indulhatna a zenei írás-olvasás nagyon
meggondolt átadása. Addigra a gyerekek élményszerűen megtanulnának tisztán
énekelni és jelentős repertoárral rendelkeznének. Tehát az írás-olvasás
oktatása kész példatárra épülhetne, az elmélethez nem kellene feltétlenül
mindig új dalt is társítani. Elég lenne példálózni. Így megértenék,
tudatosítanák magukban azt, amit eddig csak éreztek. Nem tisztem ennek
részletezése, nem is gondolom, hogy bárki egyedül felvázolhatná ezt. Mindenképpen
sikeres és nem kiemelt osztályokban tanító tanárokra bíznám ennek az új rendszernek
kidolgozását. Nagy szerepe lehetne itt a számítógép alkalmazásának: meg kellene
tanítani a gyerekeket arra, hogy a különféle video- és zenemegosztó
felületekkel hogyan bánjanak. Mert használják őket – de tanács híján
céltalanul és gyakran bután. Az énektanár rávezethetné figyelmüket a
dalkeresőkre, népzenei bázisokra. Remek CD ROM-ok vannak, melyeknek
ismerete ma már elengedhetetlen. Ezeket a gyerekek otthon is használhatják.
Valószínű, hogy sok iskolában ez ma még nem megoldható, hisz örülünk, ha
tábla van, nemhogy kivetítő. De az idő halad, a jövő mégiscsak
az interaktív felületeké. A web2.0 világa is leköszön lassan, nyakunkon az új!
Ennek a korosztálynak a megnyerése inkább a megtartást célozza. Ha itt nem
engedjük őket szabadjára, akkor serdülő korukban sem lesz baj velük.
Ebben a korban kezd változni a hangjuk, kevésbé szívesen énekelnek: jöhet az
intenzívebb zenehallgatás, zenetörténet (inkább zeneirodalom) persze az éneklés
is fontos és szükséges. Itt lehet egyre nagyobb szerep a társas éneklésnek,
egyszerű többszólamúságnak, felelgetős daloknak, melyekre van példa
szép számmal a magyar népzenében is.
Persze,
ma már többféle felosztásban tanulhatnak a gyerekek, van, aki 10 évesen már
gimnáziumba jár. Ezért írom az évek számát mutatóul.
Gimnáziumban
(14-18 év) még nagyobb a baj. Erre az életkorra a fiatalok nagyrészt már
elriadtak a klasszikus zenétől. Más érdekli őket – önmagukkal vannak
elfoglalva. Talán ezen keresztül kellene elkapni őket! Ráébreszteni
őket arra, hogy a népdalszövegek pont az ő korosztályukat, a
tizenéveseket érintik. A népdal róluk szól. Meg kell mutatni szövegeik
kettős világát, szimbólum rendszerét. Micsoda villogó, izgalmas, gyakran
csiklandós, meghódításra váró világ tárul így a szemük elé! Nemcsak a rég nem
használt szavakat, de az újra bevezethető fogalmakat, az érzések
sokrétű kifejezését, egy másfajta életszemléletet tanulhatnak, ami
dehogyis avult el! Akit anya szült, az szeretni vágyik, s azt ki akarja
fejezni. Ebben a korban gyakran úgy, hogy a világ döng tőle. Hadd tegyék!
A népdal ehhez kitűnő eszköz. Meg kellene nekik mutatni olyan
zeneműveket, amiktől tátva marad a szájuk – félretéve a didaktikus
kronológiai sorrendet. És 18 évesen el kell juttatni őket a
Kékszakállúhoz, hogy értsék meg a világ működését!
Saját
szakterületemhez értem. A felsőoktatásban szintén nagy lemaradást
tapasztalok. Én most a felsőfokú zenei intézmények népzeneoktatásáról
szólok. Nem könnyű feladat klasszikus előadóművészetet tanuló
fiataloknak parasztzenéről beszélni, azt úgy tálalni, hogy vonzó, izgalmas
legyen számukra. Más a célja, más az eszközrendszere a kétfajta zenének. Ezt
nem lehet vitatni. Közel lehet-e egyáltalán hozni hozzájuk? Én azt hiszem igen.
De itt is az újszerűségre, a frissességre, az up to date adatok
birtoklására kell a hangsúlyt fektetni. Az a tanár, aki megreked a sosem
vitatott értékű, ám 1937-ben írott Kodály féle A magyar népzenénél
(Vargyas Lajos 1952-es kitűnő példatárával) az nemigen tud labdába
rúgni. Azóta sok év telt el és sok adat került elő. A népzenetudomány is
megért néhány fordulatot, eredmények születtek, vélemények ütköztek.
Ezekről kell tudni a fiataloknak. Semmiképp sem szabad a népzenekutatást
lezárt, biztos pontnak tekinteni, sosem szabad kinyilatkoztatni dolgokat.
Szépsége és izgalma éppen forrongó, változó mivoltában rejlik. Ahogyan a dal
variánsaiban, a népzenetudomány összehasonlító mivoltában él. A dalok
elemzésének szubjektivitását is meg kell mutatni nekik. Lehet és kell is
találni bizonytalan pontokat benne, amelyekre a hallgatók is felfigyelnek, ha
jól irányítjuk őket. Meg kell tudni értetni velük az autentikus
előadásmód jellegzetességeit. Fel kell tudni hívni a figyelmet
előadói sajátságaikra. Mindezt vonzóvá kell tenni előttük, hiszen egy
az övéktől merőben különböző attitűd mentén keletkeztek.
Filmeket kell mutatni, el kell esetleg vinni őket olyan helyekre, ahol
éltetik még a népdalt. Kitűnő alkalmat találhatunk erre egy-egy
népdalköri találkozón az ország bármely pontján. Meg lehet mutatni azokat a
világzene felé kacsingató kezdeményezéseket és irányokat, melyeket lehetetlen,
de felesleges is elfojtani. De meg kell mutatni és magyarázni a különbséget
ezek, és a kiérlelt, évszázadok alatt csiszolódott, mégis állandóságot sugárzó
paraszti előadásmódok között. Éljünk ezzel!
A
tanítóképzés sem problémamentes. Talán mindenki emlékszik első tanítójára,
az ő jelenléte, hangja, módszerei sokunkban eldöntötték későbbi
sorsunkat. Nekem pl. egy olyan hiteles, kedves és okos szolfézs tanárom volt,
akinél egy perc alatt eldőlt, én is ezt akarom csinálni: megérteni a
zenét. A tanító felelőssége igen nagy. Csak örülhetünk annak, hogy
tanítóképző intézményeink szigorúan szelektálnak, alkalmassági vizsga
alapján veszik fel hallgatóikat. De tudjuk, mégis akad olyan köztük, aki aztán
diplomával a kezében sem tud majd énekórát tartani. A főiskolákon is
minimális óraszámban tanulnak, kb. 120 ének óra alatt képzik őket
ének-zene órát is tartó tanítókká. Lehetséges ezt a képességet ennyi idő
alatt megszerezni? Nem hiszem. Ez alatt az idő alatt még furulyázni is meg
kell tanulniuk C-szoprán blockflőtén. Az elképzelés jó, de baj van a
kivitellel. Van, aki könnyen megtanulja a hangszer játékot, de akinek nem volt
hangszeres előzménye, gyakran megreked és egy helyben toporog – lévén
csoportosak az órák. Mit lehet itt tenni? Én javaslom egy más hangszer, az
ugyanolyan magasságban: c-c’-ig tartó hangterjedelmű (alatta egy kvart,
fölötte kvint vagy több) citera bevezetését. Többszörösen megindoklom: a
hangszer bourdon kíséretes, tehát zenekari hatást ad. Bundjai a zongoráéval
azonosak, tehát a kottaírást mintegy modellezik. Erős és szép a hangja.
Igaz, hangolni kell (ellentében a gyakorlatilag hangolhatatlan furulyával!), de
nem lehetetlen ma már az sem, a hangológépek lassan fillérekbe kerülnek. Minden
magyar népdal eljátszható rajta c-dó vagy c-lában, illetve c-finálissal. (Csak
a Jól van dolga a mostani huszárnak
nem, ha c-n kezdjük. De kezdhetjük bárhol máshol, és akkor megy. Egyébként úgy
tudom nincs más magyar népdal, melynek hangterjedelme V alá menne. Ha valaki
tud ilyent, feltétlenül írja meg!)
Nem
nehéz megtanulni rajta játszani, mondhatni könnyebb, minta a furulyán. Némiképp
az alaphangja is változtatható, a-d-ig lehet módosítani. Persze az ára is
magasabb, de erre ne lehetne Uniós támogatást szerezni? Néhány ezer citera
elkészítésével mindez megoldható és a magyar citerakészítők is
jelentős munkához juthatnának.
Szóval
ki mire is tanítható meg? Arra, amit már úgyis tud, vagy valami haszontalanra?
Csak az fejleszthető, aki a családjából hozza az érték megbecsülését? De
ki tanítja az anyukákat? A probléma igen hasonlatos a tyúk és tojás
problémakörhöz.
Kodály
országában élünk. Kevés nemzet mondhatja el magáról, hogy hosszú ideig volt
olyan mestere, példaképe, irányt mutató mentora lakosainak, mint mi. Bátran
legyünk büszkék erre. De Kodály után is élnünk kell. Nemcsak az ő hiánya,
de a ránk erőltetett médiaszenny, kéretlenül is kapott zavaró, sok auditív
inger, zenét helyettesítő adathalmaz, figyelmünk elvonása a fontos
dolgokról, nehezíti mindennapjainkat. A miénket, de gyermekeinkét,
tanítványainkét is. Ők még nehezen döntenek, és gyakran hajlanak a
könnyebb megoldás felé. Könnyű lenne ezt írnom e cikk végére: ne hagyjuk
ezt! Könnyű és látványos lenne ezt az írást valami frappáns Kodály
idézettel zárnom – nála szebben úgysem fogalmaz senki. Könnyű lenne, de
vajon jelent-e valamit az, hogy ne
hagyjuk? Talán kapcsoltassuk ki a plázában üvöltő tamtamot? Váljunk
nevetség tárgyává egy vendéglőben csöndet követelvén? Ne engedjük el
gyermekünket egy-egy kétes művészi értékű szórakozást ígérő
helyre – kitéve ezzel őt a hazudozásnak, magunkat a későbbi
bizalmatlanságnak? Váljunk régimódi, ósdi értékeket szajkózó, unalmas tanárrá
növendékeink előtt, aki nem veszi észre az idők járását?
Úgy
gondolom, hogy egyik sem megoldás. Amennyiben nem tudunk hatni politikai és
kulturális vezetőinkre óraszám növelés és tanári (anyagi) megbecsülés
szempontjából, amennyiben nem tudunk kitűnő zeneművészeket és
zseniális zenetanárokat rávenni arra, hogy a minimálbért alig meghaladó
fizetésért menjenek el vidékre éneket tanítani 6-12 éveseknek, úgy nem tudjuk a
fent említett problémákat sem kiiktatni mindennapi életünkből. Máshol kell
keresni a megoldást.
Csak
az a tanár fog eredményt elérni, aki idejekorán nyeri el tanítványai figyelmét.
Ezért nagy hangsúlyt kell fektetni az óvó- és tanítóképzésre. A
főiskolákon mélyen be kell vésni a fejekbe, hogy a kisgyermeknek csak a
legmagasabb művészi érték jó. Sem a divatos sztárok – jóindulattal
„gyerekzenét” játszva, sem semmi, ami a népszerűséget célozza a magas
érték helyett. De legjobb az, amivel évszázadok alatt értek és éltek a
gyermekek: a magyar népdal és gyermekdal.
Távol
álljon tőlem annak a látszata is, hogy azt sugallom: pontosan látom a
megoldást. Talán valami szeletét igen, de korántsem vagyok biztos abban, hogy
az feltétlenül csak úgy jó. Nem is egy embernek kell ezt kitalálnia. De azt jól
látom, hogy így, ahogyan most van: nem jó. Nem jó sem az énektanároknak, sem a
gyermekeknek. Tenni kell valamit, mert el fog menni ez a vonat is, pedig még
éppen elérjük a kapaszkodóját. Nagy előnyünket, melyet Kodálytól kaptunk,
aztán Ádám Jenő, Szőnyi Erzsébet és később az ő
tanítványaik mutattak meg, ne engedjük ebek harmincadjára! Nem hiszem, hogy minden
magyar gyermeknek perfekt szolmizálónak kellene lennie (bár kétségtelenül nem
lenne rossz), de szépen és jókedvvel kellene tudni énekelnie legalább
egy-kétszáz magyar népdalt, felismernie a világirodalom jelentős zeneműveit,
mire benő a feje lágya.
A tanárnak úgy kell sugározni, úgy kell
hatni tudni, hogy a gyermeknek kétsége se legyen afelől, hogy ez a
legfontosabb tantárgy és ez a legfontosabb tudomány. Ha a tanár úgy megy be az
órára, hogy maga is érzi: felesleges, amit csinál, be se menjen. Ezért a
tanítókat úgy kell megtanítani énekelni és egy hangszeren játszani alapszinten,
hogy azzal élményt tudjanak nyújtani tanítványaiknak. S ha ennek az az ára,
akkor a tanítóképzésből is ki kell iktatni vagy erősen meg kell
reformálni (mondjuk jó, új és hasznos jegyzetekkel és egy másik hangszer
bevezetésével) az elmélet tanítását és előtérbe kell helyezni a repertoár
bővítést, a hiteles, vonzó előadói attitűd kialakítását.
Mindez pedig fabatkát sem ér, ha
izzadságszagú és ha nem szeretettel teli. Minden kisgyermek jó, nem
botfülű, szeret énekelni, csak a megfelelő kulcs kell hozzá.
Megfelelő kulcs –
megfelelő dal – megfelelő tanár.
Ui.: Kérem a tisztelt hozzászóló vagy
vitázó kollégákat, hogy ne az ellenpéldákat, kimagasló néhány kivételt
emlegessék. Tudjuk, hogy vannak iskolák, ahol nem gond mindez. És akad jó
néhány tiszteletreméltó kitűnő tanár, aki minderre rácáfol munkájával
és eredményeivel. Itt az átlagról beszélek. (Azt is tudjuk, hogy mindenkinek
egyénileg van felelőssége ez ügyben és hiába a nagy reform, ha azt valaki
személyesen, önmagában nem tudja végigvinni.) Hozzászólásaikban a nagybani,
felső szintű megoldásra, nagymérvű reformra tegyenek javaslatot.