ITTZÉS GERGELY
Absztrakt-e a modern
zene?
Az alábbi írás eredetileg egy 2006. februári hangverseny kapcsán
készült. A programban, melyet Francia szonatinák
címmel Budapesten és több vidéki helyszínen is eljátszottunk, Ibert, Milhaud,
Sancan és Dutilleux impresszionista stílusú szonatinái mellett Ravel opus post.
hegedűszonátája szerepelt, a központi mű azonban Boulez Szonatinája volt.
A darab akkor volt éppen 60 éves, és régóta a fuvolairodalom egyik meghatározó
alkotásának tartják, mégis, Matuz István Benkő Zoltánnal, majd Szelecsényi
Norberttel történt hajdani, nagyszerű interpretációin kívül még
(legalábbis tudtommal) nem szólalt meg hazai előadásban. Ennek fő oka
a mű nehézségében rejlik, éspedig elsősorban a zongoraszólam
hihetetlen bonyolultságában. Mivel ez a feladat kivételesen odaadó és nagy
tudású zongoristát kíván, aki időt és fáradságot nem sajnálva dolgozik a
mű megtanulásán és bepróbálásán, azok a fuvolások is nehezen jutnak hozzá,
akikben magukban meg volna a megfelelő elszántság.
Boulez éppen elmúlt 80.
születésnapja külön apropó volt, hogy ez a darab végre ismét megszólaljon
magyar előadókkal. Nagy szerencsémnek tartom, hogy ehhez megtaláltam az
ideális partnert Nagy Péter személyében. A vele való közös munka során alaposan
elmélyedtünk a darabban, igazán megszerettük azt, és annál inkább kívántuk,
hogy a hallgatóság számára is élményt jelentsen előadásunk. Ezt
elősegítendő készült az alábbi szöveg a koncertek közönsége számára.
Mivel azonban általános érvényű gondolatokat is tartalmaz, amelyek a
modern zene világában kívánják eligazítani mindazokat, akik hiányos ismereteik,
neveltetésük vagy ízlésük folytán nehezen barátkoznak meg a mai (mit mai? 60
éves!) zenével, úgy gondoltam, kibővített változatban érdemes azt azok
számára is közzétenni, akik magát a művet nem hallhatják.
Pierre Boulez fuvolára és zongorára írott Szonatinája lényegesen elüt a
koncert többi darabjától. Boulez, a 20. századi modern zene egyik meghatározó
alakja nem csatlakozott francia kortársainak azon csapatához, akik a
hagyományos zenei gondolkodásmódot és posztimpresszionista hangzásvilágot
megőrizve jól hangzó, virtuóz, könnyen befogadható műveket
komponáltak, hanem elindult azon az úton, amelyet Arnold Schönberg, Anton
Webern és Alban Berg köveztek ki a század első felében.
Ezt a stílust dodekafónia
néven ismerjük, és lényege, hogy – mint valamiféle zenei liberalizmus – az
oktáv 12 hangját egyenrangúsítja, a köztük korábban lévő, a tonalitásból
származó hierarchiát felszámolja. Megszűnik az a viszonyítási pont, az
alaphang, amely mint valami gravitációs erő maga felé vonzza a hangsor
többi hangját. Tonális zene esetén működik az emberi szervezetbe is
beépített felhangrendszer (ami nem más, mint az alaphang rezgésszámainak
egészszámú többszöröseiből álló haladvány). A felhangrendszerrel már csak
távoli kapcsolatban lévő tizenkét-fokúságban ehhez képest mintha
kikerülnénk a gravitációs mezőből, egyszerre szabadon mozgunk egy
csak érzékelésünk korlátai (azaz a számunkra hangnak hallható rezgésszámok
tartománya) által behatárolt űrben. Így mozdulatainkat nem befolyásolja a
nehézkedési vonzerő, a tonikai alap mint végcél és mérték, a
hangmagasság-változások csak egymás relációjában értelmezhetők.
Ebből az
elvből következik, hogy az így készült zeneművek hangzása sokkal
nehezebben adja meg magát a hallgató számára. Ez részben annak is
köszönhető, hogy ebben a stílusban a konszonancia, azaz a felhangrendszer
alsóbb tagjainak összehangzása helyett a disszonancia, vagyis az egymással
bonyolultabb matematikai arányban lévő rezgésszámok együttes megszólalása
a gyakoribb. (A tiszta felhangrendszert az általánosan használt hangolás, az
egyenletes temperálás úgy torzítja el, hogy ezek az arányok még
irracionálisabbak lesznek, hamisabbnak vagy disszonánsabbnak hatnak.) Ez a
bonyolultság jellemző a szólamok megszerkesztésére és a ritmusra, az
időarányokra is.
Az tehát, amit hallunk
és esetleg érthetetlennek nevezünk, nem értelmetlenség, csupán egy a korábbi
zeneművekhez képest bonyolultabb összefüggésrendszer akusztikai
megjelenése. Ez a bonyolultság, a hangok minél több szempontból való összerendezése
általában célja volt az európai komponálásnak, s ez a princípium abszolutizálódott
a 20. századi zeneszerzésben mindaddig, míg a posztmodern irányzatok ellenreakciója
le nem gyengítette ezt a tendenciát.
Az itt hallható zene
tehát nem rendetlenség, még csak nem is művészi rendetlenség, sokkal
inkább magas szintű rend, amelyet megérteni éppoly nehéz, mint a modern
tudomány számos felfedezését. Gondoljunk arra, hogy míg az euklidészi
geometria, az arisztotelészi logika és a newtoni fizika alapszabályai egy 12
éves gyermek számára is világosak, addig pl. a görbült tér geometriája vagy a
kvantumfizika olyan elméleteket dolgoztak ki, melyek csak komoly
előtanulmányokkal foghatók fel. Ezek megfogalmazása a tudománytörténetben
mégis természetes és törvényszerű, és éppúgy az volt a zeneszerzésben az atonalitás
megjelenése is. Ez tehát nem a művészek összesküvése a közönség ellen,
ahogy azt egyesek érzik, sokkal inkább a továbblépés szükségességének
őszinte felismerése. Hogy erre a területre már nehezebben követi a
hallgató az avatott zenészt, kétségtelen tény. Itt ugyanis a műértésben is
csak nagyobb fáradsággal lehet előrehaladni, és ezt a fáradságot már
kevesen veszik manapság, különösen, ha e felkészülés intellektuális vagy
műveltségi részéről van szó.
Mindazonáltal ha a
hallgató csak annyit megtesz, hogy félreteszi a megszokásból adódó elvárásait,
maga is elrugaszkodik a konvenció és a tonalitás talajától, és előítéletek
nélkül, mintegy ártatlanul engedi hatni magára a feléje áradó hangokat, nem
keres bennük eddig ismert melódiákat, harmóniákat és lüktetést, akkor már a
leglényegesebb lépés megtörtént. A látszólagos rendetlenség ugyanis egy olyan
esztétikai végeredményt hoz, amely nagyon is vonzó lehet az elfogulatlan
szemlélő (értsd fülelő) számára; ahogyan a csillagos égbolt is
gyönyörködtet: az is rendetlennek, véletlenszerűnek látszik, pedig egy a
mi tudatunkat messze meghaladó értelem, egy páratlanul magasrendű
struktúra megjelenése az, melynek logikáját, „értelmét” évezredek óta kutatja
az emberiség.
Tapasztalhatjuk, hogy a
zeneileg műveletlen kisgyermekeknek semmilyen ellenérzésük nincsen az
avantgárdra jellemző disszonanciával, extrém hanglépésekkel és szeszélyes
ritmikával kapcsolatban. A hangzások, hangszínek esetleges érdességét, „csúnyaságát”
sokkal inkább izgalmasnak vagy viccesnek találják, mint taszítónak. Ez is bizonyítja,
hogy ez a zene is dolgozik elemi, érzelmi és érzeti hatásokkal. S tegyük hozzá,
hogy ilyen ifjú korban még nincsenek „megtanítva” arra, hogy „a zenének szépnek
kell lennie”, arra pedig még kevésbé, hogy mit kell szépnek hallaniuk, ezért
természetes módon elfogadják azt is, ami egy „kultúrált” (vagy inkább túlkúrált)
zeneértő számára már kellemetlennek hat.
Absztrakt ez a zene?
Általában annak nevezik, pedig úgy is tekinthetjük, mint egy a hagyományosnál
éppen hogy sokkal kevésbé elvont, a világ hangzó és egyéb jelenségeit sokkal
hívebben visszatükröző zenét. Mert ki hallotta már a szelet mollban
fütyülni, ki mondaná meg az erdő zengésének hangnemét vagy ütemmutatóját,
mindennapunk ezer zaját ki tudná „tá”-kba és „titi”-kbe rendezni? És akkor még
hol van a lélek rezdüléseinek sokasága?!
(Debussy elkeseredve „kiált fel” egy levelében, melyben
operaírással kapcsolatos gyötrelmeiről szól: „És nekem ezt mind
dó-ré-mi-fá-szó-lá-ti-ben kell kifejeznem? Micsoda szakma!”) Nem, a minket
körülvevő világ idő- és hangmagasságarányai sokkal bonyolultabbak
ennél. Még a szívünk is csak egy tempo rubato szerinti egyenletességgel
dobog, lélegzetünk sem teljesen szabályos, beszédünk ritmusa is szeszélyes
(mégha a magyar nyelvben könnyen ki is erősíthetjük az időmértékes
pulzálást), hanglejtésünk pedig semmilyen hangolási rendszerben nem ábrázolható
híven. Az általunk átélt egyéb időstruktúrák, vizuális élményeink és a
hallásunk által felfogott jelenségek mind igen bonyolultak, többnyire
aszimmetrikusak, és egyszerű szekvenciákba, ismétlődő formulákba
nem kényszeríthetők. Érzelmi hullámzásaink és gondolatmeneteink szintén
nem könnyen sematizálhatók. S ha a művész nem is feltétlenül kívánja az
érzékelt világot utánozni, inkább új, saját világot alkot, ez az elképzelt
környezet minden valószínűség szerint kapcsolatban fog állni az emberi
tapasztalás természetével. Ez még akkor is így van, ha az alkotás történetesen
vallási jellegű, s így nem az emberi, hanem az emberfeletti világ
megjelenítését célozza. Az emberi képzelet nehezen szakad el a tényleges
érzékeléstől, ezért a szakrális mű is – legyen az egy katedrális
freskója, Dante Isteni színjátéka vagy az angyalok kara egy oratóriumból –
mindig szükségszerűen emberi léptékű marad.
Világunk komplexitásához
még mindig sokkal közelebb áll egy lehetséges ritmikai és
hangmagasság-kombinációkban gazdagabb zenei rendszer ill. stílus, mint az
önmagát egyenletes 3-as vagy páros lüktetésre, a felhangrendszer alsó felére,
valamint dúr-moll hármashangzatokra korlátozó hagyományos nyelvezet. Ennek
tükrében tehát bátran nevezhetnénk Mozartot vagy Bachot sokkal elvontabbnak,
mint Boulezt. Mindemellett bizonyos zeneszerzői elvekben – bármilyen
meglepő – sok a közös vonás a második
bécsi iskola és a régi nagy komponisták között. Különösen feltűnő
a bachi imitációs szerkesztés és motivikus transzformációk konzekvens
használata a Szonatinában. Mozart szimmetriája és szekvenciái viszont oly
leegyszerűsítőnek, tehát elvontnak tűnnek Boulezhez viszonyítva,
mint egy műszaki rajz egy Rembrandt-festmény mellett. Lehet, hogy a
zenében épp ellenkező irányú volt a fejlődés, mint a
képzőművészetben? Hiszen a fenti eszmefuttatás alapján a mai zene
bizonyos értelemben realistábbnak és figuratívabbnak tetszik, mint a korábbi
századok muzsikája. Ha így van, akkor éppen nem az elvontság, hanem ez a
realisztikus jelleg zavarhatja a konzervatív hallgatót az újabb zenében. Miért
van ez? Míg ugyanez a „művészetfogyasztó” azért rajong egy festészeti
kiállításon, milyen élethűséggel ábrázolja a festő a női ruha
csipkéit és redőit vagy a táj részleteit, és esetleg már Picasso arcaira
is fintorog, Mondrián négyzeteit pedig az „ez nem művészet” meg az „ilyet
én is tudok” felkiáltással hagyja ott, addig a hangversenyteremben épp ezt a
leegyszerűsítettebb, eszközszegényebb, a valóság jelenségeitől
eltávolodott ábrázolási formát részesíti előnyben.
Lehetséges, hogy a
gondolatmenet valahol sántít, s egy cikk keretei mindenképpen szűkösek
ahhoz, hogy ezt a kérdést minden oldalról alaposan megvizsgáljuk. A jelenség
azonban mindenképpen figyelemreméltó. Nekem úgy tűnik, a zene és a képzőművészet
ellentétesnek tűnő haladási iránya a francia impresszionizmus és a
német későromantikus kromaticizmus, a szecesszió tájékán találkozott,
attól kezdve ismét távolodott egymástól, s míg a festészet, szobrászat
többnyire valóban az absztrakció felé tartott, az új zene egyre inkább a
realizmus (és itt senkinek ne jusson eszébe a szocreál!) jegyében fogant.
De minek nevezzük akkor
a régi szerzők absztrakcióját? Talán idealizmusnak? Kézenfekvőnek
tűnik, főleg, ha a koncertlátogatók gyakori reakciójára gondolunk, ha
valami kicsit disszonánsabb hangzással lepik meg őket egy hangversenyen:
„Nem azért jövök ide, hogy itt is a világ rútsága meg a gondok fogadjanak,
hanem hogy végre egy kicsit kikapcsolódjam, hogy elfelejtsem a bajaimat egy
órára.” Ideálisabbat akarunk tehát hallani, mint amit „odakint” tapasztalunk.
Felejteni, akár az ivóban. A film érjen jó véget, győzzön a pozitív
hős, minden legyen szebb, mint a valóságban. De tényleg ez az idealizmus?
A szó filozófiai értelmében aligha. Ez sokkal inkább vigasztaló álmodozás s
egyúttal lelki restség, mivel a művészetek által megjelenített
konfliktusokkal nincs erőnk találkozni, hiányzik belőlünk a bátorság,
hogy szembenézzünk velük. Valamiféle gyógyító harmóniát várunk el a
zenétől. De ezt nem adják ám olyan olcsón! Beethovent sem azért kell
hallgatni, hogy kikapcsolódjunk. Inkább be
kell kapcsolódni: bekapcsolódni abba a konfliktusoktól
nagyon is terhes lelki folyamatba, amit a szonáta, vonósnégyes vagy szimfónia,
akár egy izgalmas regény drámai cselekménye, végigkövet, és saját zenei nyelvén
elmond. Enélkül csak a mű felszínével érintkezünk, mélyebb tartalmáról mit
sem tudunk.
Sokszor azonban még csak
nem is a konfliktusok kerülése miatt utasítják el a kortárs zenét, hiszen az
atonális zenei nyelvben a disszonancia nem konfliktus többé. Egy
szekundsúrlódás ebben az ábrázolási formában nem feloldandó feszültség, bizonytalan,
átmeneti hangzás, hanem elfogadott állapot. Ajánlok egy gyakorlatot. Üssünk le
egy kisszekundot a zongorán. Figyeljük a húrrezgések elhalását, csukott szemmel
hallgassuk a hangzás apró változásait, a lebegést, a két hang arányának finom
változásait. A teljes megszűnés előtt üssük le a hangzatot újból.
Ismételjük meg ezt 8-10szer. Hamar tapasztalni fogjuk, hogy a hangzás már
egyáltalán nem tűnik csúnyának, inkább szépnek érezzük azt, érdekesnek a
belső változásokat, s nem várunk feloldást. Ugyanezt az eljárást egy
terccel végrehajtva valószínűleg unalmasabbnak fogjuk találni az
eredményt.
Lényegében ez történik a
zenetörténet során is. A zeneszerzők addig hallják-hallgatják a
disszonanciákat (előbb csak a domináns szeptimet, aztán a nónát,
később bármit), hogy azok elvesztik konfliktus jellegüket: a zenei
nyelvben azok már nem tudják betölteni a feszültség szerepét, és lényegében
harmonikusnak nyilváníttatnak. Amikor már minden hangköz szépnek hathat, a
tonális gondolkodás szükségszerűen elveszti jelentőségét. A hangok és
hangközök között (is) kitör a demokrácia: az az elv, amelyet a társadalomban
oly üdvösnek tart ugyanaz a zenehallgató, aki a hangok között szeretné
megőrizni a hierarchikus viszonyokat.
Az atonalitás tehát nem
tagadja a szépet. Csak éppen más jelenségeket érzékel szépnek, pontosabban
többet, hiszen minden hangzás esztétikailag feddhetetlen lehet, inkább a
dinamika és a hangszín válik a valóban rút megjelenítésének eszközévé.
Így még akkor is több kombinációval operálhat, ha kizárja a tonalitást
idéző hármas- és négyes hangzatokat, amit saját nyelvének logikája és
tisztasága miatt általában meg is tesz. Ehhez társul még az időbeli
struktúrák (formai arányok, tempók és ritmusok) változatossága, valamint a
dallamvonal lehetséges kitágítása, azaz hogy sokkal tágabb ambituson belül
lineárisan összetartozónak, tehát dallamnak foghat fel egymást követő
hangokat. A dinamikai skála kiszélesítését is ide számítva alapjában véve sorra
is vettük, hogyan áll össze az a korábbinál gazdagabb eszköztár, amely
bevetésével a schönbergi fordulat óta dolgozhatnak a zeneszerzők. (A
lehetséges hangszínek későbbi gyarapodása és a mikrointervallumok
megjelenése volt a következő, szintén törvényszerű lépés, de ezeket
most nem tárgyaljuk.)
A modern műveket nem
értékelő hallgató tehát elsősorban azért nem szereti ezt a zenét,
mert nem érti a nyelvet. Úgy hallgatja azt, mint mikor valaki egy idegen, teljesen
ismeretlen nyelven beszél hozzánk: frusztráló, hogy nem tudjuk követni,
miről van szó. És ez mind nem elég. Néha egy-egy szófoszlány úgy hat,
mintha valamely általunk ismert nyelven káromkodnának, rondaságokat
beszélnének, pedig lehet, hogy épp a pirkadat szépségét ecseteli a
beszélő, mikor mi kialakult reflexeinkre hagyatkozva már-már undorodni
kezdünk tőle, „micsoda mocskos szájú alak”.
Ezt az idegen nyelvet
nem kell évek alatt egy drága nyelviskolában elsajátítani, hogy végül
megoldódjék a probléma, és értsük, mit is beszélnek nekünk rajta. Elég annyit
tennünk, hogy ilyen zenét hallva tudatosan kiiktatjuk azokat a beidegződéseket,
melyek az általunk jobban ismert zenei nyelvekre vonatkoztak, s belátjuk, hogy
1. a zenének nem feltétlenül kell mindig szépnek lennie, 2. az is szép lehet,
amit eddig elfogadhatatlannak tartottunk. Ez csak szándék és (ön)nevelés
kérdése, s rövid időn belül jelentősen gazdagodhat zenei
nyelvismeretünk.
Így is, úgy is zenei
soknyelvűségben élünk, és aki hallgat vagy játszik klasszikus zenét, az
hamarosan megtanul elvárásaival virtuózan bánni. Érzékelni fogja, hogy ami a
barokkban csúnya, elfogadhatatlan vagy átmeneti, netán egyszerűen hanghiba,
az Lisztnél már szép, és ott annak is fogja hallani. Ugyanakkor egy
gregoriánban fölszisszen, ha a kvintek közé tercet kevernek, de terc híján
üresnek fogja érezni egy Beethoven-szonáta záróakkordját. És akkor még nem beszéltünk
arról, hányféle egyéb zenei nyelvet, népzenét, könnyűzenét tudunk átélni,
tehát érteni akár hirtelen stílusváltás után is. Csupán annyit kell hát tennünk,
hogy még egy kicsit tovább nyújtózkodunk zenei nyelvzseni mivoltunk takarója alatt.
Nem kell félni, nem fog megfázni a lábunk, ez a takaró ugyanis igen nyúlékony
anyagból készült.
Sokan idegenkednek
attól, ha a matematika szerepet játszik a zeneszerzésben. Pedig a számtan
mindig édestestvére volt a zenének, már évszázadokkal ezelőtt is volt, aki
egyszerűen „hangzó matematika”-ként határozta meg a muzsikát. Ha tehát ez
a gondolkodás felerősödik egy zeneszerzői felfogásban, az megint csak
legalább annyira hagyománytisztelet, mint újítás. A matematikus megközelítés
Bouleznél is egyértelmű (gyermekkorában matematikusnak készült), gazdag
eszköztárában mégis intuitíven, szabadon mozog, így zenei gesztusaiban
sokszínű. Jelen van nála is a múltból ismert emocionális jelleg, ráadásul
e téren őt már nem köti az az affektustannak nevezett hagyomány,
amely a barokk és klasszikus zenében még a zene érzelmi vonatkozásait is
szabályozta. Vehetjük tehát úgy, hogy Boulez (vagy a Schönberg óta hasonló úton
járó más zeneszerzők) alaphozzáállása annyiban tér el az
elődökétől, hogy más dolgokban vállalnak szigorú kötöttségeket,
illetve másban engednek maguknak nagyobb szabadságot.
Boulez 1946-ban, 21
évesen komponálta a Szonatinát. Ilyen fiatal embertől kivételes szellemi
teljesítmény egy ilyen mű létrehozása. Ez első jelentős
alkotása; ha számozná műveit, ez lenne az Op. 1. (Ezt Notations című,
12 rövid tételből álló zongoraciklusa előzte csak meg, amely mintha
elemeiben készítette volna elő a nagyobb formákat.) Míg más szerzők
ilyen fiatalon még elmúlt korok zenei nyelvein dadognak csak, ő már itt
deklarálta stíluselképzeléseit, ez volt a kiindulópont egy lényegében
egyirányú, kitérők nélküli, de hosszú úton. Mindjárt első nekifutásra
– nyilván az ifjonti, forradalmi hevületnek is köszönhetően – túl kívánt
lépni az előadói gyakorlat addigi korlátain, az emberi teljesítőképesség
határsávjáig tört előre. A zongoristától olyan sok és távoli hang rövid
időn belüli eljátszását kívánja meg, amire addig talán nem is volt példa.
A fuvolással szemben hangszeres szempontból nem támaszt extrém igényeket a
szerző, viszont neki is meg kell küzdenie azokkal az újszerű ritmikai
problémákkal, az emberi agy számára alig kiszámítható időarányokkal,
melyekkel korábbi művekben nem találkozhatott. Végezetül pedig a két
előadónak olyan begyakorlott összjátékra van szüksége, ami a művet a
fuvola-zongora kamarairodalom legnehezebb darabjává teszi mind a mai napig.
A Szonatinát
tanulmányozva a kompozícióban rejlő logikai rend felfedése mellett
bizonyítékokat találhatunk arra is, hogy az alapvető emberi hangulatok,
érzések megjelenítéséről Boulez és iskolája sem mond le. Sőt,
motívumai beszédesek, személyesek, hangulatai szuggesztívek. Csak éppen új
nyelven beszél, de amit mond, nem is annyira ismeretlen. Ezért az
előadásban a hagyományos zenei szempontok a legfontosabbak. Szóra kell
bírnunk a struktúrát, és ez akkor sikerülhet, ha a gesztusok önmagukban mind
intenzívek és félreismerhetetlenek. Ha az egyes tematikus részletekben
rejlő gyengédséget, vadságot vagy humort felfedjük, akkor nem aszketikus
hőstett, hanem nemes élvezettel teli esemény lehet a mű eljátszása,
amely élmény a hallgató és a játékos számára is.
Játékos! Kulcsszó a
mű megértéséhez, hiszen (különösen a középső scherzando
részben) a szerző állandóan játszik. Mint egy kíváncsi fiúcska boncolja
fel saját hangszerkezeteit, fordítja ki-be-le-fel saját motívumait, sokszorozza
meg őket, és épít belőlük vidám kreativitással fura csodapalotát.
Közben, akárcsak egy gyermek, átéli magában az építés minden örömét és gondját,
szórakozik és szomorkodik, felizgul és lenyugszik, építményét fantáziája
segítségével benépesíti, és már ezeknek a figuráknak az élete is ott vibrál a
hangok között. Ezt a játékot részben intellektuálisan is meg lehet érteni. De
téved az, aki azt gondolja, a modern zene megértése elsősorban agymunka.
Egy jó mű jó előadásban zsigerileg hat, és megérteni ugyanúgy
intuíciónkkal és teljes lényünkkel kell, mint a tonális alkotásokat. Hogy ez
nehezebb, mint egy régebbi zenemű esetén, az csak azt jelenti, hogy itt
még inkább ki kell nyitnunk szívünket ahhoz, hogy átérezzük az alkotásban ható
erőket. S ez senkinek nem válik kárára!
Tudom, hogy minden
meggyőző érv, logikus, őszinte és tisztességes magyarázat után a
döntő szót az egyéni ízlés mondja ki arról, hogy valamit elfogadunk-e vagy
sem. Mint ahogy egy számunkra ellenszenves ember iránti fenntartásainkat is
nehéz észérvekkel lerombolni. Viszont mindannyian tapasztalhattuk már, mennyire
megváltozhat a véleményünk egy-egy dologról, emberről, ha közelebb
kerülünk hozzá, jobban megismerjük. Hogy ilyenkor vesszük észre a bennük
rejlő értékeket, őszinteséget, s elkezdjük őket saját mértékük
szerint mérni. Belátjuk, hogy ítéletünk előítélet volt, ellenszenvünket az
táplálta, hogy nem ismertük eléggé annak tárgyát, s a hiányzó ismereteket saját
képzelményeinkkel pótoltuk ki, mintha egy széttépett rajz hiányzó darabkáit
pótolnánk ki saját kezűleg. Ennek a (f)elismerése az egyedüli, amire szükségünk
van ahhoz, hogy a zenetörténet utolsó 50-60-100 évének értékeit is megláthassuk
és javunkra fordíthassuk. A fenti gondolatokkal ebbe az irányba szeretném
tessékelni az olvasót, jelen és jövő zenészeit, zenehallgatóit.
(2006. január-július, 2009. október 18.)