KÖRBER TIVADAR
A VILÁGZENEKAR DEBRECENBEN
Az Ifjú Zeneművészek immár kilencedik alkalommal, 2009. július 21-30. között megrendezett Nyári Akadémiájának profilja új elemmel bővült ebben az évben. Ezt azért is érdemes elöljáróban kiemelnünk, mert a gazdasági válság ellenére nem visszalépés, hanem jelentős előrelépés történt. Az újdonság az volt, hogy Debrecenbe „költözött” a Kodály Zoltán Ifjúsági Világzenekar, alapító karnagya, Vásáry Tamás vezetésével. Kétheti intenzív és jó légkörű próbamunka után nagysikerű hangversenyt adtak az Akadémia zárásaként, előbb Szatmárnémetiben, majd Debrecenben, a Kölcsey Központ kitűnő akusztikájú hangversenytermében, a következő napokban pedig Balatonfüreden és Budapesten, a Szent István Bazilikában. Előadásukban elhangzott Kodály: Kádár Kata-balladája és a Háry-toborzó, Horváth Ádám szólójával, Érdi Tamás előadásában Liszt: A-dúr zongoraversenye és Csajkovszkij 5. szimfóniája. A próbák két hete alatt Vásáry összeérett, jól hangzó, muzikális együttest formált a mintegy nyolcvan fiatalból.
A zenekar létrehozásáról és eddigi, hároméves történetéről az alapítót kérdeztem.
– Általában nekem
mindig a legvadabb ötleteim szoktak bejönni. Amik olyan természetesek lettek
volna, azok sose sikerültek. Ez pontosan ilyen volt. Érdi Tamásnak az
édesanyja, Érdi Márta, aki a Duna Televíziónál dolgozott, kapott egy
kitüntetést Kecskeméten négy évvel ezelőtt az Európa Jövőjéért
Egyesülettől. Mondta Márta, hogy menjek el vele Kecskemétre. És ahogy
mentünk, eszembe jutott, hogy hát Kodály Zoltán az ifjúság nagy tanítója volt,
kézenfekvő, hogy kellene egy világifjúsági Kodály-zenekar. És hol?
Természetesen Kodály szülővárosában. Már az autóban tudtam, hogy erre azt
mondják majd, ez gyerekes dolog, most mindenre kevesebb a pénz, mint korábban
volt. „De azért említsd meg az egyesület elnökének, Farkas Gábornak, nagyon
érdekes ember, vállalkozó szellem!” – mondta Márta. Már hallottam is, hogy erre
most nem lehet pénzt szerezni. Ezzel szemben azt válaszolta: „Hát megcsináljuk!”
Meg is szervezte, és harmincnégy nemzetből jöttek el gyerekek. Az
első évben csak a közelbe mentünk el, Galántára, de a második évben már
eljutottunk Brüsszelig, a Grande Palace-on volt a záróhangversenyünk,
előtte Neerpeltben, egy olyan helyen, ahol minden évben ifjúsági fesztiválokat
rendeznek. És soha olyan siker nem volt, mint a mienk.
Jött volna tavaly a harmadik, de akkor
már más volt a polgármester Kecskeméten, mint az előző két évben.
Ő megszavazta ugyan nekünk az összeget, de a költségvetési tárgyaláson a
helyi zenekar részéről kijelentették, hogy ők jobban megérdemelnék,
mint mi, és valaki, akinek a nevét nem akarom megemlíteni, küldött egy levelet,
azt írta benne, hogy ez a zenekar nem váltotta be a hozzá fűzött
reményeket. De hát miért nem váltotta volna be? Mindenütt telt házak előtt
játszottunk, nagy volt a siker, maga Kodályné Sárika azt mondta, hogy ilyen
szép Kodály-előadásokat még nem hallott. És az illető, aki a levelet
írta, maga is részt vett ezeken a koncerteken és el volt ragadtatva… Aztán egy
év múlva egyszer csak ott van ez a levél! Magyarul: megfúrták az egészet! A
polgármester erre azt mondta, hogy itt helyben nincs egységes vélemény, a
helybeli zenészek ellene vannak a zenekar működésének. Amikor ez a tudomásomra
jutott, megmondtam, hogy nem akarok tovább ilyen ellenszélben ott dolgozni,
köszönöm, ebből nem kérek. Ráadásul Farkas Gábort is megtámadták, hogy amatőr
szervezés, amit csinált. Pedig hát heroikus munkával, csodálatosan meg volt szervezve.
Akkor az én okos feleségem, aki
negyvenegy évvel fiatalabb nálam, azt mondta: „Igaz, hogy Kodály Kecskeméten
született, de te meg Debrecenben születtél és ott megbecsülnek téged.” Ezek
után tavaly nyáron meg voltunk híva a virágfesztiválra, mind a ketten
zsűriztünk, utána nagy fogadás a Bikában, ott voltak a város vezetői,
a polgármester, a polgármester-helyettes, Somogyi Béla, a kulturális ügyek
vezetője, és Duffek Mihály is, a Zeneművészeti Kar dékánja. Ott
bedobtam az ötletet. A legnagyobb örömmel fogadták, az egyetemnek éppen erre
van szüksége – mondták –, úgyhogy a dolog elindult volna, ha nem jön a
gazdasági válság. Akkor úgy nézett ki, hogy az egészből nem lesz semmi, de
az egyetem fölvállalta, hogy ők ezt élve-halva megcsinálják. Meg is
csinálták, és azért a város is
besegített: a balatonfüredi és a budapesti koncertnek a szponzoráláshoz
hozzájárultak. És ígéretünk van, hogy jövőre megint visszaáll a
Világzenekar, mert most pillanatnyilag „túlélő periódusban” van abból a
szempontból, hogy nem lehet igazán a Világzenekar profilját képviselni, amikor
csak három külföldi tagja van az együttesnek, abból is kettő kinti magyar.
Ezzel szemben sokkal jobb a zenekar, mint az előző kettő volt,
mert a magyarok a legjobbak.
– Milyenek a próbák során szerzett
tapasztalatai a jelenlegi együttesről?
– A tapasztalataim
a legpozitívabbak. Most, hetvenöt éves fejjel azt mondhatom, hogy egész életem
során a két legszebb és legkellemesebb feladat, amiket éppen most csinálok. Az
egyik Kodály összes dalainak a felvétele a Hungaroton számára, kilenc énekessel.
E nagy feladat befejezése után nem azt érzem, milyen jó, hogy túl vagyok rajta,
hanem sajnálom, hogy vége. Ugyanígy vagyok ezzel a zenekarral is. Olyan élvezet
ezekkel a gyerekekkel dolgozni, hogy el se tudom mondani. Olyan figyelem, olyan
odaadás van bennük, intelligencia, szív, emberi kedvesség, amilyet eddig még
soha nem tapasztaltam. Mindig is szerettem fiatalokkal dolgozni és mindig
elvállaltam fiatal zenekarokat (nemrég Londonban volt hangversenyem a Londoni
Szimfonikusok ifjúsági zenekarával), de ezek olyanok, hogy ha például leállok
és csak – mondjuk – az első hegedűsökkel dolgozom egy ideig és addig
a többieknek semmi dolguk nincs, ezek nem unatkoznak, mint más zenekaroknál
történni szokott, nyugodtan ülnek és figyelnek, hallgatják és tanulnak
belőle. Ehhez kell egy belső intelligencia, akarás, lelkiség. A
legnagyobb öröm ezekkel dolgozni. Úgy szeretem őket, mintha a saját
családom lennének.
– Egy fiatal
karmester-asszisztenst is bevont a munkába.
– Igen, ő
Hámori Máté, a volt miniszternek, Hámori Józsefnek a fia. Őt már régóta
ismerem, jóba’ vagyok a szüleivel. Zeneszerzést tanult és zongorát,
meghallgattam és azt tanácsoltam neki, hogy legyen karmester! Mert nem lehet ma
megélni zeneszerzésből meg zongorázásból, mind a kettő túlságosan
„emberevő” pálya. Karmesterre viszont mindenütt szükség van, és az, hogy
valaki jól zongorázik és a zeneszerzéshez is ért, nagyon jó alap ahhoz, hogy jó
karmester legyen belőle. Kérdés, van-e kedve és tehetsége hozzá. Ezt én
felvetettem náluk, hogy próbálja meg, elképzelhető, hogy Máténak tehetsége
és kedve is van hozzá. Most márciusban volt Londonban egy karmester-verseny,
ezen Máté tulajdonképpen a harmadik lett, bár nem kapta meg hivatalosan a
harmadik díjat, de a pontszámok szerint ő lett a harmadik. (Hogy miért nem
kapta meg? Ennek belső „diplomáciai” oka volt, egy francia lánynak adták,
mert – úgymond – ez most „jót fog tenni a versenynek”.) Amikor Hámoriéknál
voltam (egy alkalommal egyszerre két elnök is ott volt: Mádl Ferenc és Sólyom
László is), természetesen a szülőkkel beszélgettem meg a vendégekkel. Mátét
itt Debrecenben ismertem meg igazán a munka során: kiváló ember, nagyon együtt
érezzük a zenét, értékes, okos, kulturált valaki, remek karmester lesz
belőle. Ez is hozzájárul, hogy jól érzem itt magam.
Talán a Világzenekar vonzerejének is köszönhető, hogy a hallgatók létszáma ismét növekedett: az előző évi 106-tal szemben 134-re (több mint 25%!) emelkedett. Túlnyomó többségben természetesen a magyarok voltak (114), utánuk a Romániából érkezettek (8), majd a spanyolok (7) következtek. Ami a hangszerek szerinti megoszlást illeti, a hegedűsöket (27) a trombitások (19) következtek, általában magas volt a rézfúvósok aránya.
A Világzenekar működése az időtartamot is megnövelte: maga az Akadémia – a korábbi évekhez hasonlóan – tíznapos volt, a zenekari próbák azonban négy nappal korábban kezdődtek, és a Debrecenen kívüli vendégszereplések ehhez további két napot adtak hozzá. Az első napokban két, majd – a mesterkurzusokkal párhuzamosan – napi egy rendkívül alapos, intenzív próbát tartott a zenekar.
Vásáry Tamás személyisége, sokoldalú, gazdag művészi tapasztalatai, az általa előkészített és vezényelt zenekar hangversenyeinek megérdemelt, nagy sikere egyik legfontosabb tényezője volt az idei rendezvénynek. Mind szakmailag, mind emberileg nagy nyeresége volt az Akadémiának.
A mesterkurzusokat vezető
művésztanárok közül a legtöbben (Kapás Géza, Lissauer Péter, Zs.
Szabó Mária – hegedű, Nagy Sándor – mélyhegedű,
Gyöngyössy Zoltán – fuvola, Hadady László – oboa, Szatmári Zsolt
– klarinét, Keszler György – fagott, Horváth Bence – trombita,
Fejér András – harsona, Szabó István – ütő) visszatérő
munkatársai a debreceni nyári kurzusoknak. És természetesen köztük kell megemlíteni
Duffek Mihályt, a Zeneművészeti Kar dékánját, az Akadémia
igazgatóját, aki mindezek mellett a zongorakurzust vezette. Részvételük
bizonyítja, hogy jó véleményük van az Akadémia légköréről,
lehetőségeiről, eredményeiről. Ugyanakkor a tanári gárdában új
arcokkal-nevekkel is találkoztunk: Mérei Tamás a gordonkások mestere
volt, Erdei Péter (kürt) Ausztriából, a belga Jeroen Berwaerts (trombita)
Németországból, Igor Lešnik (ütő) Horvátországból érkezett.
Kiváló,
sok esetben a főtárgy-tanárokéval egyenlő értékű munkát végeztek
a zongorista-korrepetitorok (Böszörményi Judit, Kancsár Vera, Király Márta,
Richter Edit, Sarkady Katalin, Váradi Judit) mind a tanítási órákon, mind a
hangversenyeken.
Esténként
az Akadémia tanárai tanárok léptek fel a Zeneművészeti Kar (korábbi nevén:
Konzervatórium) Liszt-termében. Az ünnepélyes megnyitó percei után – melyen dr.
Fésüs László rektor, az Akadémia fővédnöke és Duffek Mihály
köszöntötte a megjelenteket – Mérei Tamás gordonkaestje magasra tette a mércét,
s – tegyük hozzá – ezt a további hangversenyek szereplői sem „verték le”. Frescobaldi,
Francoeur és Chopin szonátái után Popper Dávid: Magyar rapszódiáját tolmácsolta
káprázatosan könnyed virtuozitással.
Matuz
István huszadik és huszonegyedik századi szólóművekből állította
össze műsorát, ezek között két, immár klasszikusnak számító művet,
Jolivet és Varčse darabjait adta elő, majd három mai (Hollós Máté, Madarász
Iván, Szigeti István) és egy – sajnos már – tegnapi magyar szerző, Legán˙
Dénes darabja hangzott el. Azt szinte hangsúlyozni se kell, hogy Matuz
tökéletesen megfelelt a művek különleges hangszeres kihívásainak. A
ráadás, Bach szólópartitájának Sarabande tétele üdítő feloldásként hatott.
A másik fuvolás fenomén, Gyöngyössy
Zoltán változatos műsora Bachtól Mozarton, Paganinin, Kurtágon és
Holligeren át Schumannig ívelt, közben megszólaltak saját kompozíciói is:
zenész-kollégáinak, -barátainak írt „hommage”-ok. Mindkét művész – túl a
tökéletes technikai megoldásokon – a kompozíciók valóságos zenei értékeit is
meggyőzően tárta fel a koncertek hallgatósága előtt.
A
doktoriskolát végző ifjabb Duffek Mihály fagottművész édesapja
társaságában egy eredetileg orgonára írt Bach-triószonáta kiegyenlített,
stílushű előadásával kezdte műsorát. Elgar és Osborne egy-egy
darabja után kellemes hatású volt Vaughan-Williams hat „tanulmánya” angol
népdalokra. Végül Weber Andante és magyar rondó – gyakran brácsán hallható –
kompozíciójának bravúros tolmácsolása tette fel műsorukra a koronát.
Ugyanennek az estnek a folytatásaként
Zs.Szabó Mária és Kancsár Vera klasszikusan arányos, szép tónusú
interpretálásában hangzott el Mozart Esz-dúr szonátája (Köchel-jegyzék száma
380) és Beethoven: A-dúr szonátája (Op.12, No.2). Műsorukat Fritz Kreisler
hat hangulatos, népszerű darabja zárta. Bár játékuk a teremben is uralkodó
kánikulai körülmények között is hibátlan és vonzó volt, az est műsorának
egésze túlméretezettnek tűnt.
Igen nagy sikere
volt a rézfúvós tanárok hangversenyének is. Három művet adott elő
Fejér András harsonán, egyet-egyet Erdei Péter kürtön és Jeroen Berwaerts trombitán.
Elhangzott többek között Hindemith fajsúlyos trombitaszonátája és Ducas kedvelt
Villanelle című kürtdarabja. Az est második részében a Horváth Bence
(trombita) és Koppányi Zsolt (tuba) csatlakozásával alakult kvintett
Rameau-tánctételeket és három Piazzola-tangót játszott a közönség – közöttük
számos rézfúvós-hallgató – lelkesedésétől is inspirálva.
A Világzenekar
koncertmestere, Bogáti Bokor Orsolya és Sarkady Katalin Brahms A-dúr
szonátájában a mű klasszikus vonásait juttatta érvényre. Romantikus
áradással szólalt meg tolmácsolásukban Chausson Počme című műve, majd
a hegedűsök kedvelt darabját, Saint-Saëns: Bevezetés és Rondo
capriccio-ját sziporkázó eleganciával szólaltatták meg.
A szünet után Nagy
Sándor három, a huszadik század első felében keletkezett kompozíciót adott
elő. Az Akadémia ez évi hangversenyeinek során másodízben szólalt meg
Hindemith zenéje – 2. szólószonáta brácsára –, demonstrálva a nálunk meglehetősen
elhanyagolt szerző alkotó művészetének maradandó értékeit. A
műhöz méltó szép előadásban hangzott el Britten: Lachrymae című
variációsorozata. Záró számként Bernstein kevéssé érdekes Szonátáját
tolmácsolta a művész, az utóbbi kettőt Böszörményi Judit
közreműködésével.
Hadady László
oboahangversenyének első részében Telemann és Vivaldi egy-egy szonátáját
adta elő könnyed hangvétellel, világosan frazeálva. Pasculli: Hommage ŕ
Bellini című, a bel canto világát idéző művét angolkürtön
szólaltatta meg. A második rész ifjabb Duffek Mihály csatlakozásával a
kamarazenélés jegyében állt. Két, nálunk gyakorlatilag ismeretlen szerző (Milde,
Lalliet) darabjai után a húszas évek francia neoklasszicizmusának reprezentáns
kompozíciója, Poulenc oboára, fagottra és zongorára írt Triója hangzott el
szellemes, hatásos tolmácsolásban. Zongorista partnerük Böszörményi Judit volt.
Nagy hangszer-apparátus
borította be a pódiumot Igor Lešnik, a SONUS Ütőegyüttes (művészeti
vezetője Szabó István) és a Nyári Akadémia ütős hallgatóinak
hangversenyén. A fő szereplő természetesen a horvát vendégprofesszor
volt, hangszerének-hangszereinek kiváló megszólaltatója és megszállottja.
Többnyire az ő művei és átiratai hangzottak el, ez esetben azonban
nem is elsősorban a művek adták az élmény lényegét – bár fantáziával
voltak felépítve –, hanem a briliáns és jó hangulatú előadás. Volt a
koncertnek határozott „show”-jellege is, ami jól illett a felhangzó zenéhez és
nagyban hozzájárult az est sikeréhez.
A Nyári Akadémia
pedagógiai céljával összefüggésben szinte valamennyi hallgató délutáni tanszaki koncertek keretében adott
számot felkészültségéről (ezek látogatottsága természetesen sokkal kisebb
és színvonala is változó volt). Meglepetést okozott a spanyol zongoristák jó
szereplése, jóval megbízhatóbb színvonalon szólaltatták meg műsorukat
(Bartók-, Prokofjev-, Szkrjabin- stb. műveket), mint korábban itt járt
honfitársaik.
A székhelyen kívül ebben
az évben is voltak hangversenyek a közeli helységekben: Nyírbátorban, Vaján és
Nádudvaron. Ezeken a helyeken kisebb együttesek léptek fel.
Az esti hangversenyek – beleértve természetesen a Világzenekar minden szempontból a legmagasabb mércével mérhető zárókoncertjét – nyilvánosak voltak mind Debrecen város zenekedvelő, zene iránt érdeklődő polgárai, mind az egyidejűleg zajló Debreceni Nyári Egyetem külföldi résztvevői számára. Ezzel a Nyári Akadémia jelentősége túlnőtt az épület falain: hozzájárult a város nyári zenei kínálatához, egyszersmind szélesebb körben reprezentálta a magyar felsőfokú zenepedagógia mai állapotát és eredményeit.