RÉFI ZSUZSANNA
ÚJ ÉV – ÚJ SZAKSZERVEZETI FELADATOK
Dr. Gyimesi
László úgy véli, a tagságot nem szabad illúziókba ringatni
A munkahelymegőrzést tartja a következő esztendő egyik
legfontosabb feladatának dr. Gyimesi
László, a Művészeti Szakszervezetek Szövetségének elnöke, a Magyar
Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének főtitkára. Az
érdekvédelmi vezető úgy véli, emellett még nem látni pontosan, milyen
kihívásokkal kell szembenézniük 2009-ben, hiszen minden nagyon bizonytalan. Ezt
példázza az is, hogy a pedagógusok tervezett béremelését a világgazdasági
válság miatt a kormány későbbre halasztotta. S bár egyértelmű, hogy
nehéz esztendő következik, dr. Gyimesi László szerint energiáikat
elsősorban a közös kiútkeresésre kell fordítaniuk, s csak akkor szabad a
sztrájk eszközéhez nyúlniuk, ha ezzel valóban elérhetővé válnak a céljaik.
A szakszervezet emellett mindent elkövet azért, hogy modern érdekvédelmi
szervezetként a titkárok és bizalmiak tájékozottak legyenek a folyamatban
lévő ügyekről, elvégezendő feladatokról, a legújabb jogi
változásokról.
– A november 15-i hétvégén Zamárdiban ismét találkozhattak a
zenepedagógusok szakszervezetének a képviselői. Miért tartja fontosnak ezeket a
tanácskozásokat?
– Évente
több alkalommal rendezünk ilyen összejöveteleket a szakszervezeti tisztségviselők
különböző csoportjainak. Ötödik alkalommal tanácskoztunk a zenepedagógusok
érdekvédőivel, s nagy öröm volt látni, hogy milyen jól érezték magukat
együtt a szakszervezeti tisztségviselők, s hogy a csapat egymást tisztelő,
szerető, a közös ügyeket értékelő társasággá formálódott. Miközben
sajnos, amivel foglalkozunk, az nem mindig deríti jókedvre a jelenlévőket…
Mindenesetre ezeknek a találkozóknak a közösségformálásban is jelentős
szerepük van. Ezek a kollégák ritkán találkoznak, hiszen az ország
különböző részeiből jönnek, a szakszervezet az egyetlen, ami összehozza
őket. De fontosnak tartják ezt az együttlétet, s mindez a szervezetet is
erősíti. Örülök, hogy annak idején elkezdtük ezeket az összejöveteleket.
Egy modern szakszervezet esetében ugyanis alapfeltétel, hogy azok, akik a
tagjaikat, illetve az adott területet általánosan képviselik, még jobban
képzetté váljanak. S a zamárdi tanácskozáson az is kiderült, hogy maguk a
szakszervezeti bizalmiak, titkárok is milyen lényegesnek érzik a tanácskozást,
hiszen ebben a három napban nagyon sok információhoz jutnak. Tájékoztatást
kapnak a folyamatban lévő ügyekről, és segítünk eligazodni abban a
gazdasági, jogi környezetben, amelyben ők is dolgoznak. Ma ugyanis érdekvédőként
már kevés azt mondani, hogy több bért akarok. Persze ez egy egyértelmű
szakszervezeti követelés, és megfogalmazni is egyszerű. Ennél azonban a
mai helyzet jóval bonyolultabb…
– S a
tanácskozásokon a szakszervezeti követelésekről is szó esik?
– Igen,
de a tagjainknak azt is látniuk kell, hogy mikor minek van létjogosultsága, s
mi mögé lehet felsorakoztatni szakmai, jogi érveket… Egyébként a zamárdi összejövetelek programja minden évben
hasonló, csak az előadók személye változik. Mindig szó esik a
szakszervezetről magáról, a fontosabb célkitűzésekről, az
aktuális helyzetről. Érkeznek előadók a minisztériumból, hogy a
kollégák másfajta szemszögből is képet kapjanak a különböző
ügyekről. Most a SZEF alelnöke – aki egyidejűleg a Pedagógusok
Szakszervezetének elnöke is – érkezett, hogy egy másik országos szakszervezet
nézeteit is megismerjék, s a tagjaink is megtudják, ők hogyan ítélik meg a
jelenlegi helyzetet. A Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák
Szövetségének az elnöke, Ember Csaba szintén minden alkalommal
résztvevője, előadója a tanácskozásnak, s összejöveteleknek részét
képezik a jogi ismeretek bővítése, a legújabb változások ismertetése.
Fontosak a szakmai előadások is, a Zenetanárok Társaságának elnöke,
alelnöke szintén érdekes előadásokat tartott. Igyekszünk sokféle programot
összeállítani, s ezt idén is jól fogadták a kollégák, nagyon aktívak és
érdeklődők voltak. Ha mindaz a probléma nem lenne, amiről ezen a
hétvégén szó esett, akkor azt is mondhatnám, tökéletesre sikerült… Zamárdiban
mindenesetre az is kiderült, hogy a zenepedagógusi területen elég aktív a
szakszervezet. (A Zamárdiban 2008. novemberében megtartott szakszervezeti
tanácskozásról Pechan Zoltán tudósítása jelen lapszámunkban olvasható. – A
Szerk. megj.)
– S hogyan látja az
újesztendőt? Milyen feladatok várnak a szakszervezetre a 2009-es évben?
– Az
ősz országos szinten mindig a törvényhozás időszaka. Ilyenkor folyik
a költségvetési és az adótörvény vitája. S nagyon fontos az is, hogy milyen
indulópozíció örököltünk az előző esztendőből. Most
relatíve jót, a művészetoktatás területén ugyanis a korábbi veszedelmes
hullámok, amelyek alapjaiban támadták az alapfokú művészetoktatás
szükségességét és komolyságát, az intézmények minősítésével valamelyest
elcsitultak. Időközben azonban a politikai és a gazdasági viszonyok úgy alakultak,
hogy nem nagyon tudunk fellélegezni, hiszen a válság következményei a
művészetoktatást is sújtják. Persze, ezek mindig nagyon kétélű
szavak. Attól függ, hogy mivel hasonlítjuk össze a helyzetünket… Ha ahhoz
viszonyítjuk a mostani pozíciónkat, hogy néhány évvel ezelőtt a
művészetoktatásnak a közoktatási rendszerben való elhelyezéséért
folyamatosan harcolni kellett, ahhoz képest ez a helyzet jó… Ha azonban azzal
mérjük össze, hogy mennyit ért reálértéken az a normatíva, amelyet a művészetoktatás
öt esztendővel ezelőtt kapott, akkor bizony azt lehet mondani, hogy a
mostani összeg sokkal kevesebb, a helyzet egyre rosszabb… Nehéz azonban
egyszerre az összes szempontot figyelembe venni. S arra is gondolnunk kell,
hogy az általánostól soha, vagy csak nagyon ritkán tudunk eltérni. Ha általában
növekszik a pedagógusbér, ha nagyobb lesz az oktatás finanszírozására szánt
összeg, akkor az a művészetoktatásra is hat. Azonban ennek az
ellenkezője is igaz.
– Ahogy a csökkenés
is… Legutóbb a januártól emelkedő pedagógusfizetésekről beszélgettünk,
s mostanra már kiderült, erre mégsem lesz pénz…
– A költségvetést azóta lefaragták, s az Új tudásprogramból jó néhány
tétel, köztük a pedagógus bérek növekedése is, kiesett…A teljesen bizonytalan
gazdasági környezetben a kormány nem kíván egy fillért sem emelni a béreken. Ez
minimum pozícióromlást jelent az infláció arányában. S a helyzetet súlyosbítja,
hogy jövőre a 13. havi béreket sem kívánja kifizetni. Ilyen közegben nehéz
szakszervezeti vívmányokat felmutatni... Egyik oldalról az a dolgunk, hogy
képviseljük ezt a területet, s követeljük azt, amit jogosnak érzünk. De
teljesen nem vonatkoztathatunk el a realitástól és a jelenlegi helyzettől
sem. Ebben a pillanatban úgy tűnik, a magyar munkaerőpiacon elsősorban
a munkahelyek megőrzése az első számú feladat, és a bérkövetelések
háttérbe szorulnak. Bért ugyanis csak ott lehet követelni, ahol van
munkahely... Persze, a szervezeten belül sem mindenki így ítéli meg a
helyzetet. Ráadásul a közoktatásban a finanszírozás is sajátos, s azt sem
tudjuk, hogy ez a gazdasági krízis milyen hatással lesz a munkaerő piacra.
Nem látni ugyanis azt, hogy egy autógyár bezárása az adott régióban milyen
következményekkel jár, hiszen ezeknek a munkahelyeknek a megszűnése is
veszélyeztet más állásokat. Annak, aki elveszíti az állását, nem biztos, hogy
lesz például pénze arra, hogy különórára járassa a gyerekét… De a munkahelyek
megszűnése, a vállalkozások bezárása az önkormányzatok bevételét is
csökkenti, így kevesebb pénzt tudnak utána szétosztani. A dominóelv itt is
érvényesül. Sokkal kedvezőtlenebb lehet a helyzetünk… Ráadásul az
önkormányzati költségvetésekről majd márciusban döntenek. Addig még nem
tudjuk, hogy lesz-e valamilyen, érezhető irányú folyamat, amely
befolyásolja mindezt. Az elfogadott, központi költségvetés sincs kőbe
vésve, hiszen akár még ez is változhat. Most persze a legrosszabb változatról
beszélek…
– Így
viszont még azt sem lehet megmondani, hogy a szakszervezeteknek pontosan milyen
új feladatai lesznek, és miért kell a legjobban harcolniuk…
– A
helyzet még nagyon képlékeny. Az alapfokú művészetoktatás esetében önkormányzati szinten is sokszor kérdéses,
hogy ez kötelező vagy nem kötelező feladat… A jogi választ persze
tudja az ember, de ha olyan helyzet alakul ki, amikor semmire sincs
elegendő pénz, akkor dönteniük kell arról, hogy mit folytatnak tovább. S
ez nem azt jelenti, hogy megszüntetik a művészetoktatást, de azt igen,
hogy csökkentik… S ez jelentheti a munkahelyek számának a csökkentését. Persze
az is teljesen érthető, hogy a pedagógusok hangot akarnak adni annak –
minimum egy demonstráción való részvétellel –, hogy ez a helyzet így nem jó.
Viszont azt is fontosnak tartom, hogy ezt a nehéz időszakot a lehető
legkisebb veszteséggel vészeljük át, reménykedve abban, hogy mindez javulni
fog. S ezért van szükség a kormányzattal, az önkormányzatokkal való
együttműködésre, a közös kiútkeresésre.
– S milyen
normatívára számíthatnak a művészetoktatás terén?
– Annyit
tudunk elmondani, hogy a kormányzat a pénzügyi válság folyamatában immár a
harmadik költségvetési változatot nyújtotta be. Az eredeti tervezetben még benne
volt az Új Tudásprogram, a pedagógus béremelésre szánt összeggel, a normatívák
még változatlanok maradtak, s a győzelemnek könyvelhettük el, hogy a
tavalyihoz képest a helyzet nem romlott. Sőt, a nominális pozíció még
valamennyit javult is. Aztán a költségvetési fűnyíró végigszaladt az össze
normatíván, ami azt jelenti, hogy valamennyi nagyjából 4 % -kal csökkent a
tavalyihoz képest, de még arra törekszünk, hogy ebből valamennyit
visszahozzunk. Azonban ez mindenképpen pozícióromlást
jelent… Ugyanakkor azzal is számolni kell, hogy az oktatási normatívák nem
januártól, hanem szeptembertől lépnek életbe, hiszen tanévről
beszélünk. A romlás tehát szeptembertől esedékes. Éppen ezért a rendszerben
így még a korrekció lehetősége is benne rejlik, ha erre van
lehetőség. A normatíva pedig természetesen összefügg a bérekkel. Ha az nem
növekszik, akkor nincs bérnövekedés, talán egyéb központi bérintézkedés az,
amire lehet lehetőség…
– S mit tudnak
tenni azért, hogy mégse csökkenjenek jelentősen a fizetések?
– Demonstrálni természetesen lehet. Akárcsak sztrájkot kilátásba
helyezni. De úgy vélem, beszüntetni a munkát csak akkor szabad, ha az ember
pontosan tisztában van azzal, hogy eredményt tud ezzel elérni. Az embereket nem
szabad illúziókba ringatni. A szakszervezetnek akkor kell az ilyen eszközeit
használni, ha esély van arra, hogy azzal valóban eléri kitűzött céljait.
Amikor az ország költségvetésén belül akarok valamit elérni, s ezért
sztrájkolok, akkor előtte azt is fel kell tudni mérni, ennek van-e realitása.
Amikor a környezetben munkahelyek szűnnek meg, ha ebben a helyzetben a
pedagógusok elkezdenek sztrájkolni a bérükért, a 13. havi fizetésükért, míg a
környezetük a munkanélküliség fenyegetésével néz szembe, akkor ez döntés nem
feltétlenül kapja meg azt a társadalmi támogatást, amire szüksége lenne. Ezért
sztrájkügyekben mindig is óvatos voltam, így a jelenlegi körülmények között is
…