LACZÓ ZOLTÁN
Kreatív zongoratanulás
Apagyi Mária három
kötetes zongoraiskolája
PÉCS már 2008 novemberének
utolsó napjaiban ünneplőbe öltözött. Ez nem annyira az elő-ádventi
készülődésnek, mint inkább a 2010-es évnek szólt, amikor is majd Európa
Kulturális Fővárosa rangját élvezve várhatja a külföldi látogatókat,
sok-sok kulturális csemegével csábítva ide azokat. Most a belföldi, a
budapesti, s más vidéki városok béli és főként helyi látogatók meghívására
koncentrált. Ünnepségre került sor 2008. november 27-én csütörtökön 17-19 óra
között a Művészetek és Irodalom Házában, úgy is, mint az „Őszi
Virág Szimpózium”, a
Pécs-2010 Európa Kulturális Fővárosa program 2008-as felvezető évének
egyik hivatalos rendezvénye.
Az Apáczai János
Nevelési Központ keretében működő Martyn Ferenc Művészeti
Szabadiskola fiatal igazgatója, Garamvölgyi Attila volt az est moderátora, aki
meleg, közvetlen, családias hangulatot teremtve köszöntötte Apagyi Máriát, aki
szerzője egy néhány hete újonnan megjelent zongoraiskolának. Garamvölgyi
igazgató úr, célzott kérdéseivel tétette világossá a termet zsúfolásig
megtöltő hallgatóság előtt, hogy milyen kivételes eseménynek a
résztvevői, részesei. Az estet különösen az tette élménygazdaggá, hogy a
kiadvány számos rövid részletét élő előadásban hallhattuk Apagyi
Mária jelenlegi és korábban volt – ma már tanárkollégák – növendékeinek professzionális
zongorázásában, más egyéb hangszerek kamarazenei megszólaltatásában. Az
előadók életkori spektruma 6-60 évig terjedt.
Semmi
többről nem esik szó majd e sorok közepette, csak annyi, amennyit e sorok
írójának volt kiváltsága megtapasztalni – auditíve és kottalapozgatás közben –
ezen a bensőségessé tett, de széles nyilvánosság előtt zajló
ünnepségen.
A 3
kötetes „ZongorÁLOM” ’Kreatív zongoratanulás’ alcímet viselő iskola
megjelenésében csaknem hagyományos. Álló alakú, A4-es formátumú méret, a bal
szélén mintha spirál fogná össze a kötetet. A spirálra épp csak emlékeztet a
függőlegesen elhelyezett teljes zongorabillentyűzet: sem több, sem kevesebb,
mint egy hangversenyzongorán az érinthető billentyűk száma. Megszámlálhatóan
igazodik a realitáshoz. Háttérként vizuális hullámok a kötetek borítóin. Minden kötet más
színben hullámzik. Az előtérben körök, átlók, virágszirmok – pirossal,
jelezvén a geometria törvényeit vállaló igazodást – talán a teljes
világrendhez. Figyelmesebben megnézve lejjebb: „A tulipán virágjának
felülnézeti szimmetriái” kézzel írott szöveg segít az értelmezésben. Felül
Weöres Sándor versidézet: „Tág a világ mint az álom. Mégis elfér egy virágon.”
A lapozó
kíváncsiskodóban felébred a gyanú: lehet, hogy nemcsak hangok, ujjrendek,
gyakorlatok találhatók a kötetekben, talán valami más is, több is?
A gyanú már az első
belelapozás pillanatában megalapozottá válik. Mert, hogy valóban nemcsak
hangok, ujjrendek, gyakorlatok gyűjteményét alkotják a kötetek, hanem
fotók, színek, színes fotók, vizuális műalkotások fotói, fekete-fehérek és
árnyalatokban tobzódók teszik szinte letehetetlenné a nyomdailag legmagasabb
színvonalon megjelent kiadványt. És szakismeretek sokasága ad megszokott és
kevésbé hagyományos információkat azoknak, akik használni fogják a „kottakönyvet”
- szöveges fogalmi leírásoktól a kottaképekbe foglalt zenei, zeneelméleti
ismeretekig a C-dúr skálától a 3:1 vagy 5:1 dallammodellig, a Guidó-féle kéztől,
a diatóniától a felhangsorig, szinte felsorolhatatlan sokaságban.
Epigrammaszerű rövidségű költemények vagy teljes versek, kortársaktól
és az irodalomtörténet nagyjaitól, a filozófiatörténet klasszikus gondolkodóitól
a jelen rajongók és tisztelők dióhéjnyi-atommagnyi tömörítettségű
gondolatáig terjed azon idézetek száma, amelyek „Megállj!”-t parancsolnak
gyermeknek, tanulónak, tanárnak, felnőttnek a napi rohanásban, hogy ki-ki
legalább pár másodpercre eszméljen, hogy van még feladata, mielőtt álomra
hajtaná a fejét.
Lapozunk tovább.
Meghirdetett, rögzített és megvalósított elvek a szerkesztésben, mind a zenei
mind pedig a rajzos és festői munkák megkomponálásában (Sok közülük Lantos
Ferenc festőművész, még több azonban Lantos és Apagyi tanítványainak
a munkái). Írásunk arányait borítaná fel felsorolásuk, mely épp a „kottakönyv”
filozófiája ellen szólna: az arányok megtartása a világrend megőrzésének a
szolgálatában áll.
Hetekkel ezelőtt
látott napvilágot Apagyi Mária munkája. Nem gondoljuk, hogy pár hét alatt,
egy-két év alatt összegyűjtött anyagról lenne szó. Épp egy emberöltő
szakmai és privát élete sűrűsödik benne. Összefonódva a kettő.
Mert Lantos Ferenc képzőművész munkája, festészete, világlátása,
nevelési elképzelései, személyiségének egésze Apagyi Mária zenepedagógiai
munkájának, nevelési hitvallásának, világérzésének részészévé vált ebben a
példaadó művészi-emberi kapcsolatban, humanisztikus szövetségben. És
Apagyi Mária tette muzsikáló harmóniával teltté Lantos Ferenc képeit is – a
kölcsönösség jegyében.
Milyen pedagógiai alapelveket
sugároz a kiadvány? A gyermek fantáziájának felszabadítását, a gyermeki-tanulói
aktivitás: a keresés-kutatás igényét, a világszemlélet kitágítását, amely
kíváncsivá teheti az ezen művészi légkör által megérintett fiatalokat,
hogy megtalálják a rendet, az azonos elveket a tudományban, művészetben, a
kozmoszban, a mindennapok szösszeneteitől az univerzum csodálni való
jelenségeiig. Erről szólna a gyermek felszabadítására való törekvés a XXI.
században, a kreatív emberré nevelés erkölcsi elkötelezettsége.
Milyen stációk vezettek oda, hogy ma kézben
tarthatjuk Apagyi Mária jelen kiadványát?
Úgy gondoltam, hogy
érdeklődöm majd titkokban Apagyi néhány kollégájától, vagy felhívom
őt magát telefonon, hogy ne legyek teljesen tájékozatlan az életút eseményeiben.
Lapozás közben arra is rá kellett jönnöm, hogy minden aktuálisan bennem
felmerült kérdésre választ kapok a „kottakönyv”-ből. Az életrajzi tényeket
még lakonikus tömörséggel sem sorolhatjuk itt, azok közül is csaknem szubjektíven
tallózva párat. Tanítás, pedagógiai munka, tanfolyamok, kurzusok az improvizáció tárgykörében,
előadások, bemutatók sokasága bel- és külföldön (Komló, Pécs, Debrecen,
Orosháza, Szeged; Varsó, Utrecht, Ungvár, Helsinki, Róma és Almamellék) emlékeznek
reá és növendékeire. Publikációi a PARLANDO hasábjain folytatásokban, feladatgyűjtemény
az improvizáció tanításához, a Népművelési Intézet kiadványaként jelentek
meg. Nemzetközi hírét pedig a Pergamon Press kiadó tette állandóvá a
„Szimmetriák a zenetanításban” c. angol nyelven megjelent munkájával.
A díjak közül a Weiner
Leó Díj a legjelentősebb (1991), az életeseményekből pedig még az
említetteken kívül is magasan az intézményalapítás emelkedik ki a sorból: az
Apáczai János Nevelési Központ keretében ma is működő Martyn Ferenc Művészeti
Szabadiskola, és zenei tagozatának hosszú évekig tartó vezetése.
Előttünk állt meghatódottsága
teljében ez a törékeny termetű, művészi alázatával és szerénységével
mindannyiunkat zavarba ejtő, emberöltőnyi munkát magába
sűrítő alkotás szerzője, Apagyi Mária, akinek a neve
odakívánkozik Tusa Erzsébet és Gonda János professzorok említéséhez, akik a
magyar zenei nevelés megújítását tűzték célul az integratív művészeti
nevelés, a poliesztétikai nevelés, az improvizáció, a kreativitás fogalmainak
és gyakorlatának meghonosításával – már negyven éve.
Drága Mária! Kívánom,
hogy növendékeink sokasága, akiket munkásságod eredményeként megérint a
szépség, a harmónia, az univerzum titkai kutatásának, a művészi kifejezésnek,
a kreativitásnak a kényszere, – még ma is, felbolydult és az értékekre egyre
kevésbé érzékeny világunkban – a ZongorÁLOM-tól megihletve életprogrammá tegyék
azt, amit morális elkötelezettségükből fakadóan személyes vallomássá
fogalmazhatnak: „jövőbeli életemben dolgaimat mind így csinÁLOM”. Légy még
sokáig részese ennek a sokrétű ÁLOM-világ alakításának, formálásának!