APAGYI MÁRIA
ZONGORÁLOM
KREATÍV
ZONGORATANULÁS (II/1. rész)
A zongoraiskola, ill. kotta-könyv anyaga, több mint három évtizedes
munka tapasztalatainak alapján készült, melyet Dr. Lantos Ferenc képzőművész,
mint az integrációra épülő gondolkodás kezdeményezője,
kérdésfeltevéseivel és inspirációjával, 1968 – tol kezdődően nagymértékben
segített.
A cím: ZONGORÁLOM
kétértelmű, egyrészt a zongorázást jelenti régies, népies
kifejezéssel, másrészt arra utal, hogy a zongorázás mindenki számára olyan legyen,
mint egy szép álom.
Az alcím: KREATÍV ZONGORATANULÁS a tanulást
hangsúlyozza. Véleményem szerint a tanár feladata a tanulás segítése, az
érdeklődés, a kíváncsiság felkeltése, és inspirációadás a témához
kapcsolódó, önálló, kreatív megfogalmazásokra, a saját hang megkeresésére.
A kotta-könyv
tartalma
Az anyag az interdiszciplináris
összefüggésekre építve, a zongorából kiindulva, minden alapvető zenei
ismeretet tartalmaz, különböző stílusú konkrét zongoradarabokat
(2-4-6-kezes és 2 zongorás művek), technikai gyakorlatokat, improvizációs
és kompozíciós feladatokat, tanítványaim rajzait és zenei kompozícióit,
melyekhez szervesen kapcsolódnak vizuális művészeti, építészeti, irodalmi
és természeti analógiák, kinyitva
ezáltal a köteteket tanulók gondolkozását és szemléletét.
A kottakönyv tehát a
zongoratanuláson keresztül bevezet a zene általános ismereteibe, és az
analógiákon keresztül felhívja a figyelmet a világ-egész nagy összefüggéseire.
Az egyes fejezetek végén
további kutatásra ösztönző példák
is találhatók, melyek a témákhoz kapcsolódva, bővíthetik az ismereteket.
A teljes anyag az interpretációs kérdésekkel
párhuzamosan, a ma egyre aktuálisabb zenei improvizáció
és önálló komponálás egymást
kiegészítő kapcsolatára épül, mely ez által nem csak a zenei kreativitást,
hanem az emberi kreativitást is nagymértékben segíti.
A kötetek készítésénél
első pillanattól kezdve arra törekedtem, hogy az egész, már első
látásra is egy tisztaságot, rendet
sugározzon, legyen világos, áttekinthető a megfogalmazás, a
megjelenés, mert nem mindegy, milyen az az etika, az az erkölcs, amit ez
sugároz. Az életben, sehol sem mindegy az etikai hozzáállás. Ha ezt mindenki
fontosnak tartaná, talán jobb lenne a világ.
Kiknek
a számára készült?
Elsősorban a zeneiskolák és művészeti
iskolák számára, de a zenei szakközépiskoláknak és egyetemeknek is fontos tankönyv, különös tekintettel a
tanárképzésre. Életkorilag 4 éves kortól a felnőtt kort is beleértve, jól
használható.
A kottakönyv célja:
Fontos szempont,
hogy a zongoratanulás egyszerre két feladat ellátását segítse;
1. Adjon egy olyan zenei
kultúrát a zongorázáson keresztül, amit az érdeklődő, de kevésbé
tehetséges emberek is, a maguk szintjén örömmel el tudnak sajátítani.
2. Másrészt biztosítson egy megbízható,
hosszú távú szakmai alapot azoknak, akik zenei pályára készülnek. Így a magasabb szintű zenei oktatás
iránt érdeklődők számára is használható tankönyv.
Az anyag
összeállításánál lényeges szempont volt, hogy a zongorázni tanuló gyerek, vagy
felnőtt számára érthető és elsajátítható szakanyag álljon rendelkezésre,
és önálló tanulásra is alkalmas legyen. Ugyanakkor véleményem szerint nagy
segítséget nyújthat a zongorát tanító zenetanároknak is.