ASZALÓS TÜNDE*
STÍLUSISMERET ÉS TECHNIKAKÉPZÉS
A két gondolatkör végső soron
lazán vagy szorosabban egymással összefüggő fogalom. Az ismeret: magában a stílusban való
jártasságot jelenti, a képzés a
megvalósítás eszköztárának a
kiművelése. Vagyis ismeret nem sajátítható el képzés nélkül, és a
képzésnek egyetlen célja lehetséges: ismeretek szerzése. Így a két összetett
fogalomban az ismeretnek és a képzésnek korrelációját – összefüggését,
összetartozását – nem szükséges tovább bizonyítani. De mi a viszonya a stílus-nak és a techniká-nak? E két fogalom kapcsolata bonyolultabb. A stílus behatároltabb, a technika tágabb fogalom. Pl. a bécsi
klasszicizmus általános stílusa és mondjuk a Debussy-féle impresszionizmus
stílusa meghatározó és konkrét jegyekben jut érvényre. A pergő játékon
belül a skálajáték technikai kivitelezése, megszólaltatása nem lehet azonos a
különböző stílusokban. (Természetesen ugyanez vonatkozik minden más
játékmódra is!)
Az akusztikai megjelenítést a
stílusbeli hovatartozás, az időrendi elhelyezkedés határozza meg,
gondolhatunk a barokk hangszerek, a cembalo hangzására.
A stílus — technika
kapcsolatban azonban fontos:
1.
Mindig
a stílus a meghatározó – vagyis az elsődleges, a technikai kivitelezés
ennek függvénye, vagyis másodlagos. Minden esetben a zene teremti a technikát.
2.
A
stílus csak a szellemi irányultságon és a technikai kivitelezésen keresztül tárulhat
fel, vagyis komplex eszköztáron keresztül.
Így mindig a konkrét technikai – hangzásbéli – kivitelezés utal a
stílusra, és ha a szellemi tartalom feltárásához vagy az elképzelés
megvalósításához nem megfelelő technikai kivitelezést használunk, akkor ez
lehet az egyik oka az előadás esetleges stílustalanságának.
Az esztétikai
célkitűzésnek megfelelő irányultságúnak kell lennie. Tanítási
munkánknak pontos és szilárd stílusismereten kell nyugodni, a hangszeres - és
bármilyen zenei képzést ennek szellemében lehet megvalósítani. –
Az az ideális, ha a
stiláris követelmények állandó szem előtt tartásával foglalkozunk a
technikai módusok képzésével, a zenemű formai felépítésével, ugyanakkor az
általános technikai követelményeket úgy alakítjuk ki, hogy azok mind szélesebb
stíluskörben használhatók legyenek. (Lásd: professzionista képzés technikai
része!)
A
lényeg: a konkrét megvalósításnál ne legyen
stílustörés vagy stílustalanság.
Természetesen a technikaképzés általánosnak tekinthető elemei egyes
konkrét esetben a kor-vagy szerzői stílusnak (vagyis a zenei
követelményeknek) megfelelően – sokszor alig észrevehetően –
módosulnak, s ezért szükséges, hogy a tanítási gyakorlatban lehetőleg
minden technikai elemet igen differenciáltan és sokrétűen oktassunk. Pl. a
molto legato skálajátékkal párhuzamosan a martellato-s pergőjátékot is
gyakoroltassuk. Továbbá a több ujjlendítéssel képzett cantilena mellett a
teljes kar vezetésével és passzívabb ujjal, tehát a redukált lendítéssel
kivitelezett dallamjátékot is igényeljük a technikafejlesztésben. Egy-egy
skálaszerű menet a barokkban a csembalóhatás eléréséhez ún. leggiero
billentést igényel, míg más stílusban eltérő hangzás, ún. „levegős”
billentés szükséges.
A dallamrajz, a
dallamirány, és a mű struktúrájának feltárása a stílusos zongorázás egyik
alappillére. A pedálozást is az előzőekhez kapcsolódva tekintsük
fontos tényezőnek, mivel ez is stílusonként változó. A barokk zene kevés
pedált igényel, a romantika több pedállal kívánatos. A keringő pedálozása
specifikus megoldást kíván. Az ékesítések a barokk zenében mindig súlyos helyen
vannak; levegőben indított, „rajzolt.” A trilla beosztott: tudni kell, hogy
milyen hangok találkoznak.
Mindezeket a
művekben a lelki-szellemi tartalmat megjelenítő eszközként birtokoljuk,
alkalmazzuk.
Mi a stílus?
Jelen korunkra rendkívül széles jelentéstartalmú fogalom, és igen tág
értelemben használjuk.
Etimológiailag a latin nyelv révén elterjedt, görög eredetű szó, irónt,
íróvesszőt jelentett, amellyel a betűket a viaszréteggel bevont
táblára karcolták. Későbbiek folyamán – vagyis történelmi útja során –
irodalmi és művészeti jelentése: kifejezési
mód, ami a kifejező eszközök közötti válogatás eredményeképpen jött
létre. Vagyis: azon kifejezési eszközök összessége, ami különböző
művészeti ágak műfajaiban, műformáiban tárul fel.
Képzőművészetben: a 18. századtól kezdve
használatos a fogalom:
1)
az
alkotásban jelenlevő egyéni
mozzanatok összessége;
2)
a
kifejezési elemek vissza-visszatérő
sajátosságai;
3)
a
tartalom és forma esztétikai viszonya a műalkotásban, vagyis az adott
mű egyéni megoldásának mikéntje (individuális stílus);
4)
nemzeti stílus: adott ország vagy etnográfiai egység
történelmi korokon is túlmutató azonos vagy rokon jellegzetességeinek
gyűjtőfogalma;
5)
korstílus: pl. gótika, barokk stb. művészeti korok
és korszakok megegyező vagy hasonló jegyeinek összessége;
6)
irányzatok stílusa: nem feltétlenül történelmi
korszak által behatárolt törekvés gyűjtő fogalma. Pl. El Greconak
(késő-reneszánsz), Van Gogh-nak (posztimpresszionizmus), Bartóknak (modern
folklórizmus) az expresszionizmusa alkotói közös vonás;
7)
iskolák stílusa: a képzőművészetben: barbizoni
iskola pl. Paál László, zenében: a második bécsi iskola. (Scheonberg, Alban
Berg, Webern) Általában korhoz, korszakhoz kötött, de jellemzők lehetnek a
törekvések különböző történelmi idejű felújításai is: pl.
neoklasszicizmus (Honegger, Hindemith, Prokofjev, egy ideig Sztravinszkij),
neogótika (pl. a magyar Parlament: Steindl Imre műve);
8)
a) műfajhoz
kötött stílusok: korokat átívelő, vagyis kortalan, azonos vagy közös
b) technikához kötött: formajegyek alapján rokon jelenségek: pl.
freskó-stílus, Prokofjev
Klasszikus szimfóniájának klasszicizáló, Haydnt megidéző stílusa.
A zenei
stílus-fogalom történeti alakulása és történelmi szemlélete
A zenei stílusnak megfelelő fogalom – meghatározás már 1558-ban,
Zarlino (1517-1590-ig élt) olasz zeneszerzőnél és teoretikusnál
megjelenik. 1588-tól terjed el a „stile” vagy „modo” kifejezés. Például a
„stilo grave”= a motetta, a stilo da madrigale” = a madrigál
stílusjelzője. 1650-től a műfaj szerinti stíluskategóriák is
megjelennek, mint pl. a musica mensurata” (többszólamú egyházi zene), a „musica
vulgaris” (egyszólamú világi tánczene). A későbbi empirikus
stílusfelosztás kb. 1700-tól: templomi, kamarazenei, színházi-stílus
(Mattheson-nál). A „nemzeti” stílusok megkülönböztetésére: „olasz” stílus (pl.
J. S. Bachnál az Olasz koncert),
„francia” – stílus (ugyancsak J. S. Bach:
Nyitány francia stílusban stb.) Jellegzetes stílusorientációt fejez ki Händel: Kilenc német ária c. dalciklusa.
Az új, történeti stílusfogalom 1830 körül alakult ki. Különösen Adler
tekintette a zenetörténetet stílustörténetnek.
Eszerint mi a stílus?
Kortól, műfajtól és
személyiségtől függő egységes jelleg, ami az eszközök: forma, harmónia, melodika, ritmika alkalmazásának módjában nyilvánul
meg. Fontos, hogy minden állandóként
jelenlévő zenei mozzanat stíluselemnek számít.
A muzikológiában a modern stílusfogalom:
1.
az
1600 óta használatos elnevezések: pl. monodikus, polifon, homofon
2.
összhangzattani
és formatani terminológia használatos.
Ezeken túl az építészettörténeti,
képzőművészet-történeti fogalmakat alkalmazza: reneszánsz, barokk
(a korábbi „preklasszikus” – történeti stílus-meghatározás helyett), rokokó,
klasszicizmus, impresszionizmus, szecesszió – és így tovább.
Az irodalomtörténetből
használja a romantika stílus-meghatározót
A társadalomtörténetből:
. ókor, középkor zenéje, újkori zene stb.
A strukturális stíluselemzés viszont a hangzásképet veszi fő
vizsgálati tárgyául. A jelenkorban a kölcsönzött irodalom – és
művészettörténeti stílusfogalmak helyett az önálló terminus technikusokra
törekszik a muzikológia, a zenei szerkezet vizsgálatát tartják
elsődlegesnek.
Ehhez szociológiai, pszichológiai nézőpontok is társulnak. A régi
mestereket is az új komplex módszerekkel teszik vizsgálat tárgyává. Így a
muzikológia napjainkban egyre inkább az interdiszciplináris megközelítés felé
halad.
Az általános – és a speciális
zeneesztétika az
eddig felsoroltak mellett további – igen sokrétű és tovább tágított
dimenziójú – stíluskategóriákat is használ. Így:
1.
földrészek történeti (vagyis
kronologikus) meghatározottságú stílusait:. kínai, indiai, ógörög, római, bizánci
stb. kategóriát;
2.
égtáj szerinti stílusjegyeket – északi,
déli, orientalizáló stílustendenciát. (Ezekre zenei példa: északi Brahms, Schütz, déli Scarlatti,
Verdi és általában az itáliai reneszánsz mesterek. Orientalizáló pl. Puccini
(távolkeleti pentaton-melodika), esetenként Rimszkij – Korszakov, Richard
Strauss, sokszor Liszt (cigányos ihletésű dallamképzés);
3.
műfaj szerinti megkülönböztetések:. opera,
oratórikus, szimfonikus, kamarazenei, vokális, instrumentális stílus;
4.
hangszer szerinti differenciálás: pl. a 17-18. századi francia
clavecin, a német barokk orgonastílusa;
5.
alkotói csoportok ill. nagy
szerzőegyéniségek alapján:. a korai romantikusok stílusa Weber, Schubert, illetőleg
a Palestrina vagy a Beethoven stílus;
6.
pszichológiai (érzelmi-indulati) tartalmakat hangsúlyozó
különbségtétel: lírai, epikai, drámai, leíró stb. stílus;
7.
konkrét
műalkotás tartalmi jellege
alapján: ünnepélyes, grandiózus, heroikus, graciózus, pasztoralikus, fenséges,
a Berlioz által alkalmazott „style énorme” vagyis „szertelen” stílus, vagy a
18. század német „empfindsamer Stil”, azaz az „érzelmes” hangvétel megjelölése.
Beszélünk még a 18. századi hangszeres zene kapcsán „gáláns” stílusról is. (Még
felsorolásban sem törekedhetünk itt és most a teljességre.)
8.
Az önálló vagy történeti visszaidézésű
(vagyis kölcsönzött) zenei jelenségek és elemek alapján történő felosztás
az originális, tradicionális, az archaizáló, az akadémikus, az eklektikus, stb.
stílusfogalmakat is használja;
9.
A technikai kidolgozottság mértékére utal pl. az u.n. „al
fresco” – vagyis a széles kezelésű, vagy a „minuciózus”, azaz
részletező stílusjegyek elnevezése;
10.
A megfogalmazás tendenciáját hangsúlyozzák, de a szerkezetet
is érintik a következő stílusfogalmak: deklamatórikus -, melodikus (az
énekművészetben az ismert „bel canto” elnevezés) -, ornamentális – (lásd
barokk díszítések), a virtuóz-stílus (először Paganininél, Rossininál,
Donizettinél, Lisztnél, de előbb már az olasz barokk mesterek és Händel
operái egyes énekszólamainak esetében). Ezek a stílus-elnevezések az egymástól
való megkülönböztetést szolgálják, de a meghatározásokban igen sok az átfedés.
Zeneszerzéstechnikai módot tükröznek elsősorban az olyan stílusfogalmak,
mint a „melizmatikus”, a duplakórus, duplazenekar „polychorikus”, az „imitáló”
vagy „imitatórikus”, a „fúgális” stb. stílusmegjelölések.
11.
Végül
szükséges említeni az olyan – kortól, műfajtól és műformától
független – összefoglaló elnevezést, mint a „klasszikus” vagy a „romantikus”
megfogalmazás jelzője. A formaszerkezet belső egyensúlyi és
terjedelmi, valamint tartalmi indulati elemeire és azok összességére utal ez a stílusjelző.
Ilyen értelemben beszélhetünk arról, hogy pl. Bartók Kékszakállú c. operája
„romantikus”, III. zongoraversenye „klasszikus” tendenciájú. Ilyen értelemben
„klasszikus” a neobarokkos Cantata profana, a II. zongoraverseny vagy a VI.
vonósnégyes, és „romantikus” az expresszionista-folklorista II.
hegedűverseny. Ezek különböző stílusjelenségek másnál is, pl. Sztravinszkijnál
is fellelhetők: a Tűzmadár impresszionisztikus, a Sacré du Printemps
expresszionista, a Zsoltárszimfónia vagy az Oedipus Rex klasszicizáló, a Katona
története karikaturisztikus – és így tovább. Mindazonáltal az alkotói szellemi
– és strukturális irányultság kettőssége (vagy többszörös vonatkozása) egy
személyiségen belül nem vezet feltétlenül eklektikussághoz. Bartók és Sztravinszkij
elkerülte ennek veszélyét, mert az alkotói tendencia és az eszköztár mindkét
mesternél adekvát, a legtöbb műalkotásnál igen egységes. De pl. Richard
Straussnál olyan mérvű sokszor a stíluskeveredés, hogy azt már
eklekticizmusnak is nevezhetjük – elmarasztaló kritikai megjegyzés nélkül.
A zene - stiláris értelemben is - bipoláris művészet.
1)
Elsődlegesen
adott az alkotói stílus – korok és
szerzők által determináltan
2)
Másodlagosan
adott az előadói – (vagyis
zongorázási – hangszeres) stílus a maga hasonló sokrétűségével, sokszor
koronként és egyedi esetként változó tendenciájával, nem egyszer felbukkanó
ellentmondásaival.
A kettő
természetesen összefügg, mert az első nélkül nem létezhet a második,
ugyanis nem beszélhetünk csak általánosságban
előadói stílusról. Vagyis mindig konkrét – barokk, bécsi klasszikus,
romantikus stb. – előadói gyakorlatról és azok követelményeiről
gondolkodhatunk. Csak a vizsgálódás miatt kell tehát a kettőt különválasztani.
Emlékeztetőül:
Az alkotói stílus történeti
alakulásának összetevőit a mű teljes szerkezeti elemei és azok
egymásra-hatása jelentik. Ezért a szólam-struktúra, melodika, ritmus, hangszín
(hangszerelés), terjedelem, funkció (szimfonikus, kamarazenei, oratorikus stb.,
ami lényegében meghatározza a műfajt) mind együttesen igénylik a konkrét
stílusnak megfelelő előadást.
Az előadói (ezen belül hangszeres előadói) stílus így csak viszonylagosan autonóm.
Ugyanis ideális célkitűzése
csakis az lehet, hogy maradéktalanul megvalósítsa az interpretáció folyamán az alkotói ideákat. Ez az eszmei cél
azonban soha nem érhető el a
maga teljességében.
Az ideális hangzáskép
(mint elképzelés) megvalósítása – bármennyire is az alkotói stílusból fakadóan
immanensnek tűnik – az adott történelmi kor által determinált, és
koronként változó lehet ugyanazon mű esetében is; nincs százszázalékosan
objektív stílusmérce, amihez viszonyíthatnánk az adott interpretációt. Vagyis
az elvárás koronként változhat, és egyetlen előadó esetében is alakulhat.
Ebben még a szerzői példaadás sem nyújt teljes bizonyosságot. Lásd pl.
Sztravinszkij vagy Prokofjev által saját műveiknek előadása.
Determinálja ezt a saját hangszertudásuk és előadói ízlésük.
Amikor az ő
műveiket interpretáljuk, akkor játékuk kiindulópont lehet előadói
stílusunk kialakításakor, de nem lehet ideális végcél! Ez még Bartók esetében
is így van. Egy-egy műve - amelyet többször előadott és rögzítve van
- pregnáns előadói eltérést mutat. Az „Este a székelyeknél”, „Medvetánc”,
„Allegro barbaro” több felvétele, vagy az Op. 14-es szvit esetében a korabeli
„His masters” – próbalemezt és a véglegesített felvételt tekintve különbség
mutatkozik.
Az előadói stílus
alakulásának ugyanakkor megvan a maga történelmi fejlődése (vagy más
szóval: kibontakozása). Attól az időszaktól beszélhetünk viszonylagosan
autonóm előadóról (és előadóművészetről), amikor az interpretálás leválik az alkotói tevékenységről:
vagyis önállósul. Még az érett barokkban is függőségi viszony van: az
előadó maga is többnyire komponista. Ha történetesen nem komponál, akkor
is gyakran improvizál. A 17.-18. században az előadói stílus az akkori jelen korstílusa. Ez is egyik
lehetséges magyarázata annak, hogy J. S. Bach nem ír instruktív jeleket (vagy
csak nagyon keveset). A frazeálás, a dallamformálás, a dinamika, a hangsúlyi
rend – általában az artikuláció, a formai tagolás és a tempó – mind-mind a
korszak gyakorlatában rögzült előadói evidenciák.
A továbbiakban az
alkotói stílusváltozás – szoros összefüggésben a hangszerek fejlődésével –
a differenciáltabb hangzáskép létrehozását és annak lejegyzését is lehetővé
tette. Mind gazdagabbá válnak az előadásra – vagyis az előadói stílus
elemeire – vonatkozó instruktív, rögzített jelek. Beethoven már hallatlanul
gazdagon és választékosan alkalmazza az előadásra vonatkozó jelzéseket,
utasításokat. A hangzó mű elengedhetetlen részévé válik annak
interpretációs jelrendszere, egészen addig a precizitásig, hogy Bartók a
mű időtartamát is előírja.
Látjuk ezek alapján,
hogy a szerzői elvárás és a notáció fejlődése az előadói stílus
mind adekvátabb alakítását követeli meg esetről esetre, és a
differenciálódás irányába hat. Ez rendjén is van, és napjainkban a teljes
kottahűségre, a pontosságra, a szerzői instrukciók teljesítésére való
törekvés az objektív előadói gyakorlat feltartóztathatatlan tendenciája.
Természetesen az
objektivitásra-törekvés purizmusa nem jelenti az érzelem-és indulatmentes, vagy
a gépies és tartalmatlan előadást. A differenciálás azonban értelmileg
erőteljesebben kontrollált jelen korunk előadóművészetében.
Ennek eredménye: a szélesebb spektrumú emocionális telítettséget, kilengéseket
a romantikus műveknél helyénvalónak ítéli. A klasszicizmus
műalkotásainál a világos tagolást, az áttekinthetőséget igényli. A
barokk művek előadásánál hangsúlyozott szerepet kell kapnia a polifon
struktúra és a teraszos dinamika megjelenítésének.
A korabeli
instrumentumok akusztikus megidézése szintén ilyen megítélés alá esik. A
korabeli „táncmozgásgesztusok” hallhatóvá-érezhetővé tétele – különös tekintettel
az adott metrum élő-elevenségére
– lényeges stíluselem.
Az
előadóművészet ilyetén való alakulása, fejlődése azonban nem
ilyen simán, zökkenőmentesen zajlott le. Századunk első felének
interpretációs ideálja ugyanis az azt megelőző kor (vagy korok)
romantikus hagyományainak tiszteletén és tovább-éltetésén alapult. Vagyis az
individualizálódott előadóművész típusa volt meghatározó. Ennek
eredményeként a történeti stílusok zenéjét is a maga egyéniségére sokszor kissé
önkényesen és a saját kora alkotói gyakorlatának megfelelően átértelmezte.
Általában a romantikus előadói stílus volt az uralkodó. Erre mutat az is,
hogy előszeretettel készítettek elmúlt korok műveiből
átiratokat.
Az eddigiekben vázolt
romantikus előadói stílus ellenhatásaképpen alakultak más megközelítési
módok, más tendenciák – egyszóval: más ideák. Gondoljunk Edwin Fischer, Glenn
Gould és Schiff András J. S. Bach-játékának, Clara Haskill és Fischer Annie
Mozart-játékának lehetséges összevetésére – a különbségek éreztetése érdekében.
Visszakanyarodva az előadói
stílus vizsgálatához, szükséges megnéznünk, melyek a fontos
összetevői:
1)
Kormeghatározottság
2)
„Iskola”
– amelyben a növendék előadói képessége kibontakozik, stílusismerete
rögzül
3)
Zenei
tehetség + előadói képesség
Érdemes ezeket közelebbről megvizsgálnunk:
1)
A
hangszert tanuló, aki potenciálisan előadóművésszé vagy tanárrá
fejlődhet, egy adott társadalomtörténeti korba születik bele. Így készen
várja egy általánosan elfogadott, stabil, közös alapú interpretációs eszmeiség
és gyakorlat. Hogy ez mennyire nemcsak zenespecifikus, arra szabadjon egy-egy
adott korszak színházművészeti előadói stílusára is utalni. Rokon,
vagy azonos szellemi megközelítési mód mutatható ki mindkét művészeti
ágban – konkrét, adott esetekben.
2)
Az
iskola alatt azt értjük, hogy egy-egy adott hangszer tanítása mennyiben követi
a tradíciókat, esetleg egy más iskola miben és milyen mértékben haladja ezt
meg. A tendenciák persze nem feltétlenül válnak el élesen egymástól, áthatások,
közös vonások is kimutathatók, vagyis az ellentétek nem feltétlenül
antagonisztikusak. Példa lehet erre a magyar Liszt – tradíció és annak
kronologikus folytatása: a Liszt – Thomán – Dohnányi, Bartók – Anda Géza,
Cziffra, Fischer Annie vonulat egészen Schiff Andrásig és Kocsisig, és az ezzel
lényegileg egyidejű, de szellemiségében eltérő német iskola:
Schnabel, Edwin Fischer, Gieseking, Kempff, Backhaus nevével fémjelezve,
egészen Brendelig. De a különbségek éreztetésére itt az orosz iskolát is
említhetnénk: Anton Rubinstein, Rahmanyinov, Szofronyickij, Gilelsz, Richter,
Szokolov törvényszerű kontinuitását és sok mindenben rokon vonásaikat
kiemelve. Mint látjuk a tradíciónak – többek között a stílusismeretek
elsajátításában is – fontos és sokszor fundamentálisan meghatározó szerep jut.
3)
A
zenei tehetség – párosulva az előadói képességgel – végső soron a
jelentőssé válás különböző fokozatain koronázza meg az
előadóművészi gyakorlatot. Ennek vizsgálata azonban már átmegy a
művészetpszichológia, pontosabban a zenepszichológia területére.
Az elméleti fejtegetések után meg kell néznünk, hogy a zongoraoktatásban
milyen elvek vezéreljék munkánkat. Nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a hangszertanítás végül is – akár pályára
készít, akár amatőr zenekedvelőt képez – interpretációra nevel. A növendék az órán, a vizsgán, a
növendékhangversenyen bármely fellépésekor előad,
vagyis zeneművet a maga fejlődési szintjén és adottságai színvonalán interpretál. Ennek minősége
hangszerkezelésétől és a tanítás által kialakított stílusismeretén
keresztül stílusérzékétől függ. Ez utóbbi azt is jelenti, hogy nem lehet
minden stílusra vonatkozó, vagy minden stílussal egyező zongorázást
tanítani. De lehet egy olyan, megfelelő, jó mechanizmusra építő
hangszerkezelést (technikát) oktatni, ami alkalmas arra, hogy adott
zenetörténeti stíluson belül a tanult darab stiláris követelményeihez
alkalmazkodjék, ill. ahhoz alakuljon. Ennek lehetősége menet közben úgyis
adott lesz, mert már a kezdet kezdetén is valamilyen stílusban fogant
instruktív darabokkal is találkozik a növendék – az alapvető
hangszerkezelési lépések mellett vagy közvetlenül utána.
A magyar gyermek-és
népdalvilág mindennek megfelelő jó alapot ad. A tanulás folyamán azután a
különböző játékmódok alkalmazásra kerülnek. Például a kis J. S. Bach
műveknél a stilárisan annak megfelelő artikulációt, játékmódot
alkalmazzuk. Itt meg kell említeni, hogy ezek között a darabok között Petzold
Johann Christoph (1639-1699) instrumentális művei (G-dúr és g-moll
Menüett) is szerepelnek. Elképzelhető, hogy Johann Sebastian Bach lipcsei
tartózkodása idején kerültek a Notenbüchlein für Anna Magdalena kötetbe. Ebben
a kottában eredetileg ugyancsak nincs szerzői utasítás. A gyermek
Mozart-darabjainál vagy tegyük fel Türknél, Kirnbergernél, vagy a kis
Schumannoknál más dallamvezetést, tágabb dinamikai skálát stb. kell
kialakítanunk vagy megkívánnunk. Mindezekben eligazodást elsősorban a
stílusismeret ad. Ez a követelmény először a tanárra – mint átadóra,
nevelőre – hárul. De felmerül a kérdés: mit tekinthetünk stílusosnak? Vagy
mit ítélhetünk stílustalannak?
A jelentős
előadóművészek, a nagy egyéniségek gyakorlata azt mutatja, hogy természetesen
eltérések is mutatkozhatnak interpretálásaikban. Melyik J. S. Bach –játékot
tekintsük példaértékűnek: Edwin Fischerét, Richterét, Glenn Gouldét, vagy
Schiff Andrásét? A köztük lévő különbségek pregnánsan érzékelhetők.
És melyik W. A.
Mozart-játék autentikusabb: Fischer Annié, Mitsuko Utshidaé, Giesekingé vagy
Moravecé? És Chopin esetében Katsaris vagy Zimmermann? Példaképnek azt a
világnagyság előadót válasszuk, akinek kifejezéstartalmával értelmileg és
érzelmileg azonosulni tudunk. A példakép azonban nem jelentheti agogikák vagy
dinamikai megoldások utánzását, a tempó kilengéseket stb. Ezek soha nem válnak
az előadó, a növendék sajátjává s mindig érződni fog előadásán a
„másolás” ténye, és a spontaneitás hiánya.
A világnagyság
előadók mellett természetesen vannak jó művészek, akiknek az interpretációja
ugyancsak hiteles lehet. Miért tartunk egy interpretációt hitelesnek? Azért,
mert a sok szubjektív vélemény előbb-utóbb objektíváldóik. Tekintsük
elsődlegesnek, hogy őszinte és belső indíttatású legyen
előadásuk. Az interpretálási módozatokban a nagy művészeknél azonos
előadói vonások figyelhetők meg; tehát végsősoron az ezekben
fellelhető egybeesések és azonosságok – különbözőségük dacára - adják
általánosságban az előadói
korstílust. Milyen szellemi, valamint zenei és technikai elemek megléte
alapján ítélhetjük meg az adott zenei korszakhoz tartozó mű stílusos
előadását?
Íme az eszköztár egy
része, a különböző korokhoz kapocsoldó stílusjegyek felsorolása és azok
zongorán történő megvalósítása. Kiszűrhetők, megtalálhatók az előadóknál
a közös vonások és az ún. egybeesések.
-
A
mű gondolati és érzelmi tartalma
-
A
hangerő, a dinamikai rajz
-
A
teraszos dinamika, az úgynevezett regiszterváltások
-
A
hangszín és a hangeffektusok
-
A
minuciózus motívumok formálása és azok egybefoglalása
-
A
tempó ill. a tempó „szabadsága”
-
A
különleges ritmusok
-
A
metrum érzékeltetése
-
A
billentés milyensége
-
A
dallamformálás, dallamtagolás
-
Az
adott szólamok differenciálása, plasztikussága
-
A mű
felépítésének és zenei/formai elemeinek feltárása
-
Az
artikuláció, a hangsúlyok
-
Az
adott zenetörténeti korszak jellegzetességeinek dominanciája
-
A
frazeálás
-
A
nagy ívű zenei gondolatok „freskálása”, (freskó-szerűsége)
-
A
zene programja, zsánere
-
Harmónia
és formavilág
-
A
darab hangulata, karaktere
-
A
helyes pedálozás
És végezetül, de nem utolsó sorban a szerzői utasítások
maradéktalan betartása az egyik legfontosabb tényező a stílushű
interpretálásban.
Tanítási gyakorlatunkban
azokat a stiláris vonásokat igyekezzünk megvalósíttatni a növendékkel, amelyek
az egyéni, de elfogadható eltéréseken túl közösek vagy hasonlóak a példaképül
választott interpretálási módozatokban.
Az egyéni művészi
meglátások és megvalósítási módozatok lehetnek izgalmasak, gondolatébresztők
– esetenként akár követhetők. Nem szabad elfelejtkeznünk azonban arról,
hogy mi tanárok is egy adott, rögzült zenei nevelésben részesültünk. Stílusismereteinket
tanulmányaink folyamán kaptuk; stílusérzékünk ugyanakkor adottságaink,
tehetségünk alapján fejlődött. A tanítási gyakorlatban aztán sok olyan
tapasztalatot szereztünk és szerzünk folyamatosan, aminek eredményeként a
stílusalakítás terén mi is szinte észrevétlenül változunk a kor
követelményeivel együtt.
Ez a tanári szemléletváltozás
időnként feltétlenül szükséges, bizonyos zenei - könyv és kottakiadványok
megismerése által is.
A legfontosabb az, hogy
nyitottak legyünk az előadóművészet különböző stiláris jelenségeire,
de rendelkezzünk olyan szelekciós készséggel, olyan önkontrollal zenei nevelési
munkánk során, ami biztosítja a darabok stílushű előadását.
Sokszor előfordul a
hangszeres pedagógiában, hogy a növendék jól játszik, jól van tanítva, de
minden egyformán szól. Nincs differenciálás a művek tartalmi, érzelmi,
értelmi, karakterbeni és akusztikus megközelítésében. Arra kell törekednünk,
hogy a stíluskövetelményeknek megfelelően változzon – akár darabról
darabra – a növendék játéka. De előbb nekünk, tanároknak kell tisztáznunk,
hogy mit igényelünk, mit követelünk meg a munka során. Csak olyan művet
tanítsunk, amit a tanítvány meg tud oldani! Amivel azonosulni tud! Át kell
gondolnunk, és mindig figyelembe kell vennünk, hogy mire képes tanítványunk.
(Különösen érvényes ez a Chopin művek esetében és a versenyek anyagának
kiválasztásánál.)
Nem fogadhatjuk el, ha
pl. egy Mikrokozmosz darabnak csak a hangkészlete és szerkezete különbözik a
„Gyermekeknek” egy-egy kis remekétől a növendék előadása során.
Éreznünk és a növendékkel éreztetnünk kell a más jelentéstartalmat, az annak
megfelelően változó hangzási igényt – még egy szerzőn belüli művek esetében is. Ehhez differenciált
és kontrollált stílusismeretre van szükségünk, hogy ezen igényességünket
növendékeinkben is felkeltsük érzékenységgel párosulva.
* A Stílusismeret és technikaképzés című tanulmányom a több mint 10
éve tartó akkreditált továbbképzési ciklusaim, továbbá Zongora-módszertani
jegyzetem V. fejezete. A képzőművészet stílusismeretében
művészettörténész férjem, Aszalós Endre volt segítségemre.