Julia HODGES

 

Varró Margit: Az élő zongoratanítás

módszere és pszichológiája*

 

Z

ongoristák, pedagógusok! Meteorit érkezett francia földünkre… csak épp 80 év késéssel! Ennyi ideje ugyanis, hogy megjelent Varró Margitnak, a neves magyar zongoraművésznek és zenepedagógusnak Az élő zongoratanítás c. műve (1929), mely többszöri átdolgozás és több német kiadás (a hatodik kiadás a ’90-es évek közepén jelent meg) ellenére franciául mindeddig nem volt hozzáférhető. A mű most elkészült, francia kiadása még így is az újdonság erejével hat, a szerző személyes üzenete ennyi év távlatából is hihetetlenül modern szemléletet képvisel. Bárcsak ez a meteorit új fényt és inspiráló viták sokaságát eredményezné zeneoktatásunk sokszor merev, zárt világába!

          Vajon mi teszi olyan értékessé ezt a 20. századi, két világháború közti Magyarországról „elpostázott” és hozzánk csak a 21. század első évtizedében megérkezett üzenetet ? Először is a valamirevaló zenepedagógiai munkák ritka volta. Ha jól körülnézünk a könyvtárakban, mit találunk a zongoraoktatásról? Először is David Crombie fantasztikus könyvét a zongoragyártásról, vagy lélekemelő beszélgetéseket híres zongoristákkal, mint Gieseking, Richter vagy Brendel, ezenkívül néhány írást a Mozart- vagy Bach-játékról,  kézikönyveket a repertoárról, mint Lucette Descaves Un nouvel Art du Piano, vagy a Fayard-nál megjelent Indispensables de la musique című műveket, valamint Le Paino du 20čme sičcle című írást a 10 ans avec… sorozatban. Haszonnal forgathatjuk még Claude Helffer zenei elemzéseit, de ha a zongorapedagógia területét nézzük, a kínálat enyhén szólva hiányos. Még ha találunk is néhány értekezést a mai zongorajáték technikájáról, mi, zongoratanárok eléggé magunkra vagyunk hagyva, nem lévén a kezünkben más, mint Fassina rövid Lettre ŕ un jeune Pianiste-je, vagy Neuhaus L’art du piano-ja (A zongorajáték művészete), ez utóbbi kifejezetten a „nagyokról” és a nagyoknak, vagyis a művész-jelöltek számára szolgálván útmutatóul.

          Varró Margit a zongorista növendékek valamennyi korosztályával foglalkozik, és a zongorajáték minden területét érinti. A három részre (A zenei érzék és értelem nevelése; A zongoratanítás technikai része; A zeneoktatás lélektani vonatkozásai) és 95 fejezetre tagolt könyv kitér a zenei hallás, a memorizálás, a kottaolvasás, a kritikus fül, a gyermeki találékonyság, a különböző játéktechnikák, az előkészítő gyakorlatok, a helytelen mozgások és kijavításuk témakörére, a hangszerhasználatra, a serdülők és a szülők hozzáállására, az egyéni- és csoportos oktatásra, a lámpaláz és az önbizalom kérdésére – hogy csak néhányat említsünk.

          Röviden szólva ideális útmutató a szakmai képzéshez, melyet minden jövendő zenetanárnak ajánlott alaposan áttanulmányoznia! Természetesen elsősorban a zongoristáknak és a zongoratanároknak szól, de az első rész, mely a zenei érzékkel és intelligenciával, valamint a harmadik, amely a zenetanulás pszichológiájával foglalkozik, kivétel nélkül minden zenepedagógus érdeklődésére számot tarthat.

          A zeneoktatás minden területét kimerítően tárgyaló, elmélyült tanulmányt tartunk tehát a kezünkben, komoly ismeretanyaggal, tudományos (jórészt német) referenciákkal, mely ugyanakkor egy eleven, inspiráló, humort sem nélkülöző mű (külön felhívnám a figyelmet a növendékek szüleiről szóló fejezetre!), benne zongoraórák részletes leírásával, egyes növendékek sokoldalú jellemrajzával, kísérletezések, gyerekekre vonatkozó észrevételek és tanári vélemények bemutatásával.

          A gyakorló tanárok magukra ismerhetnek benne. Van-e olyan tanár, akinek ne lenne szemtelen növendéke, vagy olyan, aki a tanár kezét kémlelve akarja megtanulni a darabot, meg akarván spórolni a kottaolvasás fáradalmát, nem beszélve az olyan gyerekről, aki nem hallja magát, miközben játszik, vagy akit nem érdekel a játék technikai része, vagy a felnőtt növendékről, aki a tanárt csak tesztelni akarja a legkülönfélébb kérdéseivel? Mindennapi gyakorlatunk ilyen közeli bemutatása megerősíthet bennünket abban, mennyire nem vagyunk egyedül! Abból a bátorságból, amellyel Varró Margit nyíltan rámutat a technikai vagy pszichológiai problémákra (ez utóbbinak különösen nagy teret szentel), és abból a hatalmas energiából, amit bevet azok megoldására, hatalmas inspirációt meríthetünk, mert – ahogy elterjedt róla –, „javíthatatlan tanuló” Varró Margit számára egyszerűen nem létezett!

          A módszer folyton mozgásban van, fejlődik, a tanár folyamatos és állandó felelősséget érez a tanítvány sikereiért, kudarcaiért. Sorsukat a zongoraórán kívül is követi: ismeri ízlésüket, egyéb elfoglaltságaikat, családjukat, és viselkedésüket ebben a kontextusban értelmezi. Érdekli a jellemük, problémáik, figyeli, hogyan reagálnak a kottakép megszólaltatására, az elméleti magyarázatokra, a tanár testmozgására, a technikai megoldásokra. A szerző elemzi a zene különböző szintjeit (motoros, auditív, vizuális, logikai), melyek a zongorajáték folyamán jelen vannak, ezeket külön és együtt is számba veszi, hogy rámutasson a tanítvány játékában fellelhető gyenge pontokra.

          A könyv külön foglalkozik a felnőtt és a magasabb osztályokba járó növendékekkel, (minden játékelemre külön repertoár-listát állítva össze), valamint a serdülő korosztállyal, akikhez Varró Margit különös szenvedéllyel kötődik. Ami azonban a leginkább megragadja az olvasó figyelmét, az a kezdők tanításának szánt fejezet. A kezdőkkel való foglalkozást nem mint valami szükséges rosszat, hanem mint örömteli munkát, valódi művészetet állítja elénk: „Elterjedt az a téves felfogás, hogy a kezdő növendékeknek bármilyen tanár megfelel; ezért le kell szögeznünk, hogy önmagában az ismeret nem tesz alkalmassá egy tanárt  gyermekek tanítására, ha az nem párosul megfelelő pedagógiai érzékkel” (147.o.)

          Varró Margit tanítási módszere alapvetően a hangszerjátékra vonatkozik, ami azonban szorosan összekapcsolódik a hallás, az éneklés, a zeneértés művelésével. A zenei nevelés ezen területei tökéletes egyensúlyban kell, hogy legyenek egymással: „a zongoratanítást, csakúgy, mint bármely más hangszer tanítását mindenekelőtt mint zenetanítást kell felfogni...  A gyermeknek értenie kell, mit játszik, vagyis előbb zeneileg tökéletesen értelmeznie kell azt, amit azután a hangszeren „reprodukál. Ha nem így lenne, akkor csak zongorázna, de nem muzsikálna” (4.o.)

          Az éneklés, a zenei figyelem, a találékonyság, a hangszerrel és a saját testtel való ismerkedés, a helyes ülés, a hangszerkezelési játékok, – mindezek együttesen, mint auditív tanítási módszer megelőzik a kottaolvasást. Így „még mielőtt kottát kezdene olvasni, kénytelen állandóan a memóriájára hagyatkozni, s így időben kialakul a zenei emlékezőképessége” (7.o.) Ez a jól kialakított, stabil zenei memória kerül előtérbe a tapasztaltabb növendékek tanítási módszereit tárgyaló fejezetben. „Mindaz, ami pusztán mechanikusan lett rögzítve, se nem tartós, se nem megbízható, és nem tud beépülni. A darab technikai megvalósítását meg kell, hogy előzze egy szellemi inkubációs szakasz”(141.o.), amelynek során a művet megértjük. A művész „mindig belülről kifelé halad az alkotó vagy interpretáló folyamat során” (144.o.) Ez fontos figyelmeztetés mindazoknak, akik mohón, csak az ujjukkal tanulják meg a darabot, vég nélkül, értelmetlenül ismételgetve azt.  

          Túlzás a technikával ennyit foglalkozni – mondják azok, akik türelmetlenek. Varró Margit sajnálattal állapítja meg a képzés ilyenfajta hiányosságaival kapcsolatban: „mindig elcsodálkozom, ha azt látom, hogy a tanár nem tartja fontosnak a lelkiismeretes technikai munkát, hiszen manapság még egy valamirevaló sportedzőtől is elvárják, hogy magyarázza el a tanítványának: egy adott mozgást mely izomcsoportok közreműködésével és mennyi energiaráfordítással képes véghezvinni” (122.o.) Varró magyarázatai világosak és érthetőek. A kar, a kéz és az ujjak lazaságának vagy merevségének a szerepét taglalja a különböző játékmódok során, még ha sajnálatos módon a grafikus ábrák nyomdailag nem mindig élesek, megnehezítve ezzel egy kissé a tartalom megértését. Úgy a fiatalabb, mint az idősebb tanulók esetében könnyebben érthető a technika gyakorlati alkalmazásáról szóló rész, amelyben azt állítja, hogy a hang belső elképzeléséből kiindulva „a hangzás megjelenítésének, a mozgás érzékelésének és a mozgás képének kezdettől fogva egyetlen globális egységbe kell összeolvadnia” (81.o.)

          A könyv olvasásakor az alábbi kérdések merülnek fel újra és újra az olvasóban. Hogyan tudta Varró Margit a tanítványit ilyen rövid idő alatt ilyen magas szintre eljuttatni? Hogy tudott annyi elméleti tudást, kottaolvasási és technikai ismeretet átadni nekik az első években? Vajon heti hány órában tanította őket? Elég, ha egy pillantást vetünk az első évekre előirányzott technikai gyakorlatok színvonalára, az ezt taglaló negyven oldalra (valódi kincsesbánya, melyben ki-ki kedvére csemegézhet), hogy belássuk: a gyakorlatok mennyire komplexek. És arra is rájövünk, hogy Varró Margit hetente legalább 2-3 gyakorlatot végeztetett mindegyik csoportból, ami – ha jól összeszámoljuk –, összesen heti húsz gyakorlatot jelent! Ugyanúgy, a függelékben található, tanévre lebontott repertoár-lista sokkalta gazdagabb, mint a mai elvárásaink. De az itt-ott elejtett szavakból megtudhatjuk: van olyan tanítvány, aki napi egy-másfél órát gyakorol otthon, egy másik növendék hetente kétszer jár órára, megint másik 2-3 vagy még ennél is több órán át gyakorol naponta! Rádöbbenhetünk, mekkora a különbség az akkori és a mai kor között, és hogy azóta mekkora társadalmi változásokon mentünk keresztül! Számításba kell venni ezen túlmenően a magyar zeneoktatási hagyományokat, úgy az iskolai, mint az iskolán kívüli zeneoktatásét, továbbá azt, hogy az anyák többsége nem dolgozott és több időt szenteltek a gyermekeiknek, hogy nem volt ekkora kínálat a szabadidős tevékenységekben, mint manapság, és hogy a zenei műveltség alapvetően egy magasabb, tanultabb társadalmi réteg kiváltsága volt.

          Természetesen néhány módszertani alapvetésen az idő túlhaladt, ezekkel nem lehet mást tenni, mint a jelen helyzetre adaptálni őket. Szerencsére ma már szinte egyhangúlag kétségbe vonhatjuk Varró Margitnak azt a véleményét, miszerint nem tanácsos egyszerre tanítani a violin- és a basszus-kulcsot. Azt is meglepő ma már hallani egy ilyen sokoldalú pedagógus szájából, hogy bizonyos gyakorlatok, mint pl. a skálák untatják a gyerekeket – hisz nem épp a mi dolgunk, hogy érdekessé tegyük azokat a számukra?  Ugyanakkor nekünk furcsa, hogy Köhler, Schmitt és Gurlitt rövid gyakorlatai mellett voksol, melyeket ma már nem tartunk elég változatosaknak.  Varró lelkes csodálója volt Bartóknak, akivel közösen egy modern, haladó zenepedagógiai módszer kidolgozásán fáradozott. Ma már természetesen sokkal nagyobb a választék a pedagógiai anyagban, és élnünk is kell vele, hogy megtaláljuk minden növendéknek a hozzá illő stílusú és színvonalú darabot. Hány és hány tanár van még ma is, akik a könnyebb utat választva ugyanazt a gyűjteményt lapozgatják éveken át! A tanárnak – mondja Varró Margit – „igyekeznie kell felkutatni a létező zenepedagógiai anyagok között a legmegfelelőbb darabokat. Ez természetesen többletmunkával jár, de nem fölösleges, amennyiben megvan az a haszna, hogy a tanár érdeklődését és motivációját ébren tartja, amely hamar hanyatlásnak indul, ha évekig mindig ugyanazokat a darabokat hallgatja vég nélkül” (117. o)   

          Valószínűleg nagyon kritikus lett volna a mai, kezdőknek szánt kották láttán, melyek tele vannak mesekönyvi figurákkal, színezni való képekkel, ám hiányzik belőlük a zene. Joggal feltételezhetjük ezt annak alapján, ahogy az Egyesült Államokból jövő új zeneoktatási módszereket fogadta: csodálta frissességüket, gyerekközpontúságukat, de elutasította felületességüket. Varró kitért arra is, hogy létezik a zenetanulás kezdetének egy optimális életkora, amikor a gyermek már nem olyan kicsi, hogy csak játszani akar, és nem olyan nagy, mint a serdülő, akinek energiáját életkori sajátosságai más irányba terelik.

          A gyermeki fejlődés alapos ismeretéből fakadt annak felvázolása, hogyan és milyen ütemben érdemes az új ismereteket adagolni: „Semmi sem marad meg olyan mélyen a gyermek emlékezetében és semmi sem lesz olyan produktív a további asszociatív gondolkodás számára, mint az, amit a gyerek a saját szellemi erőfeszítése árán,  logikai rendszere számára érthetővé tesz” (178. o.)

          A tanítás élvezet volt számára, ami különösen a közös órák alkalmával volt szembetűnő, melyeket rendkívül fontosnak tartott az első években. Öröm, ösztönzés, a hallás csiszolása, autonómia: „A gyerek nem igazolásra törekszik, ő megtalálni, felfedezni akar, és nekünk ehhez minden lehető alkalmat meg kell teremtenünk számára”(178. o.)

          A gyermek személyiségének a tisztelete vezérli abban, hogy rábízza a darabok kiválasztását, és mindig nyíltan beszél vele az előrehaladásáról. „A gyermek csak akkor tesz erőfeszítéseket, ha közeli célt tűzünk ki és ha az megfelel az örömelvnek”(Freud) (198. o.)

          Szédítő élmény visszamenni az idő hídján, mely összeköti a történelmet a modern korral. Joggal vetődik fel a kérdés, vajon Varró Margit a 19., a 20. vagy a 21. századé-e? Ő, akinek életében még dúlt a háború az „ujjak iskolája” és a „kar iskolája” között, aki közelről ismerte Czerny, Kalkbrenner, Bülow és Liszt munkamódszerét, meglepően modern szemlélettel, pszichológiai ismeretekkel rendelkezett, szorgalmazta a külföldön tanítást, és érdeklődött kora zeneszerzői iránt. Varró Margit számunkra olyan, mint egy révész. Az először 1886-ban megjelent „Mrs Curwenn’s Pianoforte Method”-ra hivatkozik, mint amely számára „az egyetlen olyan zenepedagógiai mű, mely érzi a hivatását és megpróbálja azt betölteni”(4.o.) Mrs. Curwenn alapelvei tele vannak jó szándékkal: „Tanítsd meg előbb a dolgot, s csak azután a jelet!” „Tanítsd előbb a konkrétat, s csak azután az elvontat!” „Soha ne magyarázz el olyasmit a tanítványnak, amire a segítségeddel maga is rájöhet!” „Juttasd el a tanítványt  a megismerés örömére!”(5.o.)  Mennyire át tudjuk érezni Varró Margit helyzetét, amikor így vall: „a szerző által lefektetett alapelvek lényegében nagyon hasonlóak az én elveimhez, így nagy örömet okozott, mikor véletlenül rábukkantam a könyvére…” (5. o.) Varró tanárnő könyvét olvasva mi is hasonló örömet érzünk, mondanivalóját nem nehéz magunkévá tennünk.

          Varró Margit arról álmodott, hogy létrehozza a zongoratanárok szövetségét (ismét milyen modern gondolat!), nemcsak a státusz és az esetleges díjazás reményében, hanem a pedagógiai eszmecserék gazdagító volta miatt is. Felismerve a megvalósulás nehézségeit, ami a tanárok közötti színvonalbeli különbségekből fakadt (és ez ma sincs másképp!), feladta tervét, mondván: „mindenki úgy keresi meg a kenyerét, ahogy tudja”. Varró Margit nagyvonalúságából, közkinccsé tett ötleteiből valamennyien inspirációt meríthetünk. Bizonyára sokan leszünk, akik a könyve elolvasása után nagyobb örömmel, komolysággal és intelligenciával „keressük meg kenyerünket”.

 

Julia Hodges

(Piano Pluriel, Dijon)

Fordította Erdélyi Ágnes

 

*

Kis Jenőné dr. Kenesei Éva fenti tanulmányát és Julia Hodges recenzióját a Zenetanárok Társasága Történelmi Ívek a magyar zenepedagógiai gondolkodásban című budapesti konferenciájának (2009. ápr. 4-5.) előzeteseként közöltük. (A Szerk. megj.)

 

 



* A recenzióban megjelölt oldalszámok a 2008-ban franciául megjelent kiadásra hivatkoznak.