Költségvetési kérdések

 

Dr. Gyimesi László a finanszírozásról, a bérekről és a zamárdi tanácskozásról

 

Ősszel a zenepedagógusok körében komoly aggodalmat okoztak az alapfokú művészeti oktatást érintő, költségvetési javaslatok. A tervezet ugyanis jelentős forráskivonással számolt. Arról, hogy ezen a helyzeten hogyan lehetett változtatni, dr. Gyimesi László, a Művészeti Szakszervezetek Szövetségének elnöke, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének főtitkára beszélt, s emellett néhány eredményről is beszámolt ezen a területen. A szakszervezeti vezető arról is örömmel mesélt, hogy a Zamárdiban 2009 novemberében rendezett tanácskozásukon sok fiatal zenepedagógus vett részt, akik lelkesen vállalják a kollégák érdekképviseletét.

 

– Nagyon aggasztóak voltak az előzetes elképzelések, hiszen jelentős csökkentéssel számoltak...

– Sajnos sosem a vágyaink számítanak, és még az sem, mi lenne az elvárható támogatás. Azt kell megnéznünk, milyen a költségvetési helyzet, és mit kínál nekünk a kormányzat… A mi pozíciónkból nagyon nehéz megítélni azt, hogy kinek van és kinek nincs igaza. De egy ilyen szituációban, amikor Magyarországon is eddig nem látott mértékű lett a munkanélküliségi ráta, és a foglalkoztatottsági arány is nagyon-nagyon gyenge, nem is ez a feladatunk. Egy szakszervezetnek a költségvetési vita kapcsán egy ilyen helyzetben különösen azt kell mérlegelnie, mit tud tenni a munkahelyek megőrzése érdekében. Az érdekvédelemnek ugyanis csak akkor van értelme, ha lehet hol dolgozni… A 2010-es költségvetési tervezet elég baljóslatúan indult, hiszen az az általános tény, hogy csökkentek az oktatási normatívák, már magában rossz hír volt. E mögött azonban nagyon konkrét számítás rejlett, hiszen a munkaadói járulékok, a tételes egészségügyi hozzájárulás csökkenésével a munkaadói kiadások is kisebbek lettek, s ezt a csökkenést is tükrözi a költségvetési terv. Az állam azt a támogatást nem adja oda, amit nem kell megfizetni. Persze, emellett is akadt csökkenés, ez azonban nem volt olyan jelentős mértékű.

 

– Az igazi problémát azonban a kiegészítő normatíva jelentette, hiszen ott jelentkezett ez a közel harminc százalékos elvonás.

– Ez már egyértelműen forráskivonást jelentett a területről, ráadásul a tanév közepén! Mindez nagyon ellentmondásos helyzet elé állította volna a fenntartókat, az iskolákat és a szülőket is. A tetejébe alkotmányossági kérdéseket vetett volna fel a közoktatási és a költségvetési törvény harmóniáját illetően. S persze, a költségvetés tervezői a saját logikájuk szerint azt mondták, nincs itt pénzhiány, másik forrásból be lehet hozni ezt az összeget, s így a térítési díjak lehetséges mértékének felső határát – amit a közoktatási törvény határoz meg –, elég drasztikusan, 300% -kal felemelték. Azaz a lehetőséget nyitották meg, s a fenntartó dönthet úgy is, ettől kezdve akár ennyivel több pénzt kérhet a szülőktől… Ez is jelzi, hogy ez az elvonási terv több szereplőt érint, s ezek egymással összefüggő gondok, így az egészre kellett megoldást találnunk. S mindig nehéz az egyezkedés akkor, amikor a költségvetési tervezésnél azt mondják, ez a pénz nincs itt… Ilyenkor nem egyszerű a döntéshozókat meggyőzni arról, az az összeg ott van, tekintettel arra, hogy az úgynevezett sarokszámok adottak, s nagy elmozdulásra nincs lehetőség. Ebben az esetben a költségvetésen belül kell megtalálni, elvenni, és visszatenni ide a hiányzó összeget… S ilyenkor fontos, hogy a szándék meglegyen a képviselők és a kormány részéről is. Nehéz mérkőzés volt, hiszen úgy kellett tárgyalnunk, hogy mindez ne fulladjon demagógiába, mert akkor kezelhetetlenné válik, s ne legyen egy nagyobb csomag része sem, mert az úgy sem megy át…

 

– De nem értettek egyet a kisebb mértékű elvonással sem…

– Így igaz, s ennek se a gazdasági, se a jogi hátterével sem, mert a gazdaság összes többi egyéb szereplőjénél ez a pénz ott marad, kivéve a költségvetés területének intézményeit, munkaadóit, így közvetve érintve a terület munkavállalóit, foglalkoztatási mozgásterét. Hiszen a járulékcsökkenés tényleg azt a célt szolgálja, hogy kicsit könnyebb legyen a helyzete a tulajdonosoknak, fenntartóknak és a munkavállalóknak is. Ezen a területen nem akarja könnyebbé tenni, ha elvonja. Kétlépcsős a dolog, csak nem értettük, ha könnyít, akkor miért nem könnyít itt is. Az állam azt mondja, könnyítenék szívesen, de nem tudok, mert nincs elég költségvetési bevételem… Nem olyan egyszerű ez a logika. Egy pedagógus, aki ezzel nem foglalkozik, azt a végkövetkeztetést vonhatja le, hogy megint elvettek pénzt, s nem adnak fizetésemelést… Az ő látószögből ez teljesen jogos. De azt is érzékelnie kell, hogy a jelenlegi helyzetben munkahelyek szűnnek meg… A közszféra, amelynek az a dolga, hogy ellásson különböző közfeladatokat, mindig kiadással jár, s az állam azt mondja, muszáj spórolnia. Ezt persze nehéz elfogadni… De visszatérve az alapfokú művészetoktatás 2010. évi támogatásához, nagyon komoly eredménynek tartom, hogy a költségvetésnél sikerült helyreállítani a kiegészítő támogatás normatíváját, a csökkenés ott is ugyanolyan mértékű csak, mint az általános. Megnyugtató volt az is, hogy ehhez nem kellettek látványos akciók, hanem mindezt tárgyalások és megbeszélések árán sikerült elérnünk. S így a térítési tandíjra vonatkozó emelések is csak elenyésző arányban történnek. Ráadásul a térítési díjra vonatkozó szabályok szintén elcsúsztak, és csak 2010 szeptemberétől alkalmazhatók!

 

De addig is sok minden változhat, még a gazdasági helyzet is.

– Kérdés, hogy elindulnak-e kedvező folyamatok. Ahogy az is, hogy az önkormányzatok hogyan fogják rendezni a soraikat, hiszen jelentős mértékben csökken a rendelkezésükre álló összeg. De nálunk sajnos még csökkenés is bekövetkezett. Az úgynevezett pályázati pénzből körülbelül 400 millió forintot vettek el. Ezt nagyon sajnáljuk, de ha a 400 milliót rávetítjük a közel 800 iskolára, akkor az érzékelhető, hogy ez nem rendítheti meg alapvetően a rendszer működőképességét. Így zárult le a költségvetési vita az alapfokú művészetoktatás terén. Nem hiszem azonban, hogy ez valaminek a vége lenne, hiszen évek óta folyik a nehéz költségvetési mérkőzés, minden évben meg kell küzdenie a létéért az egész rendszernek. Számos fordulat történt az utóbbi években, s míg ez az alapfokú művészetoktatás egészének az előnyére, ezek közül sok minden a zeneoktatásnak, a zeneiskoláknak inkább a hátrányára vált. Sokkal alacsonyabb arányaiban a zeneiskolák állami támogatása, mint néhány évvel ezelőtt. Nagyon nagy lett a rendszer, bár az elmúlt évek intézkedéseinek hatásaira azért több mint 100 ezer tanuló, és több mint 100 iskola eltűnt a rendszerből. Mindez egyébként külön elemzést is megérdemelne. Ha ez nincs így, ezek az intézmények nem kerülnek be, akkor sokkal jobb pozíciói lehetnének a művészetoktatásnak...

 

Bár nehéz harcok árán, de azért mindig sikerült a helyzetet stabilizálni. Ez mindenképpen eredmény.

– Azt szoktam mondani, hogy a szakszervezetnek mindig a körülmények, a paraméterek mentén lehet az úgynevezett harcot, érdekképviseletet ellátni. A sarokszámokat nem mi adjuk, s mikor a mínuszok elosztásáról van szó, akkor tudom, nehéz eredménynek elkönyvelni a mínusz 10 helyett a mínusz 2-öt. Most azonban ennek is örülni kell.

 

S a bérek terén is akadnak olyan intézkedések, amelyek a zenepedagógusokat is érintik.  

– Bár béremelés valóban nincs, de a közalkalmazottaknál a kötelező, háromévenkénti előrelépés továbbra is megtörténik. Ez az előadó-művészeti törvénynek köszönhetően a táncosoknál két évre csökkent. S a művészeti területet is érinti, hogy a minimálbér emelkedik. Valamint az is, hogy a személyi jövedelmek változása miatt nő a nettó jövedelem. Bruttó 160-170 ezer fölötti fizetés körül ez érzékelhető összeg. Emellett a közalkalmazotti területen a 2010. januári és a márciusi illetménnyel együtt összesen 98 ezer forint kereset kiegészítést fizetnek ki a havi 340 ezer forint alatti illetmények mellett, egy egyszeri, a kormánnyal kötött megállapodásnak köszönhetően. Ez ugyan nem pótolja a 13. havi fizetést, de mégis valamilyen fajta juttatás.

 

– A zenepedagógusok szakszervezeti képviselői 2009 őszén Zamárdiban[1] tanácskoztak. Miről esett ezen a megbeszélésen szó?

– Természetesen a normatívát érintő egyeztetésekről is beszéltünk és számos munkajogi kérdésről. Minden évben tartunk ilyen háromnapos továbbképzést, s ez nagyon jól sikerült. Nagy létszámban voltak ott a kollégák, s azt jelzi, hogy ezt a tanácskozást ők is fontosnak tartják. Mindig bánat is, hogy néhány kollégától el kell búcsúznunk, aki nyugdíjba megy, vagy belefáradt ebbe a munkába, de öröm, hogy nagyon sok az érdeklődő fiatal, aki vállalja helyettük a feladatot. S jó, hogy ez nem néhányórás értekezlet, jut idő mindenre, és oldott hangulatban tudunk beszélgetni és a tisztségviselőket felkészíteni. Idén a SZEF elnöke, Varga László volt a vendégünk, s minden évben itt van velünk Ember Csaba, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége elnöke is. Most inkább a belső ügyek kerültek előtérbe, a tavaszi küldöttértekezettel is foglalkoztunk. S fel tudtuk készíteni a kollégákat a megfelelő érdekvédelemre, hogy kellően tájékozottak legyenek, s képessé váljanak az érdemi vitára a munkaadóval, fenntartónak. Érteniük kell ahhoz is, hogy megismerjék minden oldal érveit, helyzetét, és úgy képviseljék a tagok érdekeit, hogy az a másik számára is érthető és elfogadható legyen. A mi tisztségviselőink, akik helyeslik az általunk folytatott, érdekvédelmi politikát, tudják azt is, hogy mennyire nehéz egyről a kettőre jutni, még kis ügyekben is…

Réfi Zsuzsanna



[1] A PARLANDO 2010/2. számában erről a tanácskozásról Pechan Zoltán tudósít. (A szerk. megj.)