PÉTER
MIKLÓS
Újítások
és a hagyományok ápolása:
a
pomázi Teleki-Wattay Művészeti Iskola
K |
evés olyan művészeti iskola van az országban, amelyik
oly sok területen nyújt igen magas színvonalú, országos és nemzetközi szinten
is ismert és elismert képzést, mint a pomázi Teleki-Wattay Művészeti Iskola. A
hagyományápolás és az újítás egymás kiegészítői az iskola munkájában.
Eredményeikkel és azok korszerű eszközökkel történő bemutatásával sikerült a 15
ezer fős város lakóinak hathatós támogatását elnyerniük. Példaértékű munkájuk
rövid ismertetése reményeink szerint elősegítheti más iskolák problémáinak
megoldását, különösen ebben a nehéz időszakban, mikor a gazdasági válság miatt
a pénzügyi megszorítások és elvonások már a művészeti iskolák működését is megnehezítik,
sőt veszélyeztetik. A társadalmi támogatás sok nehéz probléma megoldását
segítheti, amit a pomázi iskola tapasztalata is bizonyít. Természetesen nem
egyszerű átvételre gondolunk, hanem a példa nyomán kialakuló továbbgondolásra
és továbbfejlesztésre, annál is inkább, mert az utóbbi időben az iskolák
közötti közvetlen tapasztalatcserére – úgy tűnik – alig van lehetőség.
Az
iskola igazgatója, Ásztai Csabáné Abaffy Katalin 1971-ben a szentendrei
zeneiskola pomázi kihelyezett tagozatának vezetőjeként nehéz körülmények közt
kezdte munkáját: a tanítás több helyen zajlott, művelődési házban és
könyvtárban, valamint az általános iskolák e célra biztosított tantermeiben.
Ásztai Csabáné kezdettől a közösségi nevelést tartotta az iskola egyik
legfontosabb feladatának, ezért már akkor elkezdődött a kisebb-nagyobb
együttesek megalakítása. Az iskolának az azóta eltelt időben sikerült
bizonyítania, hogy a művészeti nevelés során mind a magyar, mind a nemzetiségi
népi hagyományokat lehetséges épp úgy közösségi élménnyé tenni, mint az
egyetemes és különösen az európai kultúra nagy klasszikus műveit. Ehhez azonban
szükség volt az intézmény jobb lehetőségeinek biztosítására. 1992-ben vált
önállóvá az iskola, de még mindig nem volt saját épülete. 2002-ben sikerült elérni,
hogy a zeneiskola bekököltözhetett a Teleki-kastély mögötti felújított
épületbe. 2006-ban pedig egy sikeres európai uniós (Phare) pályázat révén
elkészült a teljes épületegyüttes rekonstrukciója, és a zeneiskola a kastélyban
működő KÓTA kórusközponttal közös használatban hangversenyteremhez jutott.
Ekkor vette fel a Teleki-Wattay Művészeti Iskola nevet. A három napos avató ünnepségen a Teleki
család külföldön élő leszármazottai is jelen voltak. (Mind a gróf Teleki, mind
a gróf Wattay család egykor Pomázon élt, így nevük fenntartása is része a
hagyományápolásnak.) A Teleki család az időközben létrehozott „Testvérmúzsák”
Alapítvány révén évről évre jelentős összeggel támogatja az iskolát. A múlt
tanévben például öt növendék részesült ebből ösztöndíjban. Ásztai Csabáné
igazgatónő az iskola és az alapítvány által Testvérmúzsák néven közösen
létrehozott információs lap 2006. decemberi számában így méltatta az új
iskolaépület megvalósulását:
„Iskolánknak
van önálló otthona. Pomáz legjelentősebb műemléke megszépült, a kastély és a
park nyitott az itt élők és az idelátogató vendégek számára, megfelelő helyszín
birtokában rangos eseményekkel szereplői és szervezői lehetünk a hazai és a nemzetközi
kulturális életnek. Ennél szebb karácsonyi ajándék nem létezik!”
Az
iskola az önállóvá válás óta rendkívül sokrétűvé vált. A hagyományos zeneiskolai
tanszakok mellett népzenei- és jazztanszak alakult, valamennyi tanszakon sok
kisebb-nagyobb együttessel, a társművészetek közül pedig főtanszak a
drámajáték, a képzőművészet, a néptánc és a balett – a főtanszakokon belül
további rész-tanszakokkal. A legjelentősebbnek tekinthető újítás, a legtöbb
tanárt és növendéket megmozgató „összművészeti” vállalkozás a zenés
diákszínpad, ami szinte egyedülálló jelenség a művészeti iskolák területén.
Ennek a sokrétűvé válásnak „spiritus rectora”, szellemi irányítója és gyakorlati
szervezője Ásztai Csabáné igazgatónő volt. Munkatársai szerint az ő szervező
készsége és hihetetlen munkabírása nélkül az iskola nem érhette volna el jelenlegi
eredményeit. Ő maga viszont a tanárok és szülők munkáját és támogatását tartja
igen fontosnak, valamint azt, hogy mindig maga mögött tudhatta szinte az egész
város társadalmának támogatását, az önkormányzattól az egyházakig, a
nemzetiségek képviselőitől a különböző civil szervezetek vezetőiig. Az ő
munkájának eredményét és elismerését bizonyítja, hogy a megyei zeneiskolai
igazgatók közösségének vezetőjévé, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák
Szövetségének elnökhelyettesévé választották. 2001-ben az Európai Zeneiskolák
Szövetségének közgyűlésébe delegálták, 2002 óta pedig e Szövetség (az EMU –
European Musicschool Union) hét tagú elnökségének a tagja. E minőségében
tapasztalja, hogy a magyar zenei nevelést Európa-szerte elismeréssel illetik,
és nagyra tartják. Ugyanakkor az európai országok többségében egyre
fontosabbnak tartják a zenei nevelést, és ennek megfelelően jelentős
fejlesztést hajtanak végre, komoly anyagi támogatást biztosítva e célra. Ezért
szükséges véleménye szerint a magyar zenei és művészeti nevelés minden
lehetséges módon történő továbbfejlesztése, mert e nélkül a lemaradás veszélye
fenyeget. E fejlődés azonban csak a társadalmi igény felkeltésével, és a
társadalom támogatásával lehetséges. Meggyőződése, hogy a pomázi Teleki-Wattay
Művészeti Iskola sem érhette volna el jelenlegi szintjét és eredményeit, ha nem
sikerül a szükséges társadalmi támogatást elnyerni.
Ennek a
támogatásnak az egyik legfontosabb eleme a már említett Testvérmúzsák Közhasznú
Alapítvány. A több mint tíz éve működő alapítvány célkitűzéseit és feladatait,
valamint eddig elért eredményeit ismertető néhány oldalas kiadványban foglaltak
még kivonatosan is igen tanulságosak. Felsorolja az alapítvány célszerinti
tevékenységét, így köztük a művészeti ágak emlékeinek megóvását, a határon túli
magyarsággal való kapcsolatok kiépítését, a zenés színpadi játékok,
kiállítások, hangversenyek szervezését, az együttesek támogatását, ösztöndíjak
alapítását, stb. – E célok megvalósítását az évek során 15 millió forinttal
segítette az alapítvány, így a zenés gyermekszínházat, a nyári művészeti
táborokat, az együttesek külföldi útjait, rendezvények, tanfolyamok
szervezését, és a Testvérmúzsa Galéria
működtetését, a szomszédos országok magyarlakta településein bemutatott
előadásokat, stb. – A fentiek mellett az alapítvány támogatta az iskola
eredményeit bemutató kiadványokat, köztük több CD, legutóbb pedig egy DVD
létrehozását, a Testvérmúzsák c. információs lap folyamatos megjelentetését. A
támogatott rendezvények közt szerepel például az Országos Szaxofonos
Találkozó, az Országos Tekerős Találkozó, a Dunakanyar Ifjúsági Fúvószenekari
Találkozó és a Pomázi Kórusok Találkozója, valamennyi több alkalommal.
A
fentiekben ismertetett alapítványi tevékenység még a tömör címszavakban is jól
tükrözi mind az alapítvány, mind az iskola rendkívüli sokoldalúságát. Egyben bizonyítja,
hogy egy jól működő alapítvány milyen hatékony segítséget tud nyújtani a zenei
és művészeti nevelést végző iskoláknak. A Teleki-Wattay Művészeti Iskola
esetében a fenti, túlzás nélkül példátlanul szerteágazó egyedi támogatások
mellett folyamatos segítséget jelent az iskola és az alapítvány már említett
közös információs lapja, a Testvérmúzsák. Ez 2009-ben már a 12. évfolyamnál
tart, és a tanév vége előtt megjelent száma már a borítóján beszámol a
Teleki-család támogatásáról, arról, hogy elkészült az iskolát bemutató DVD,
/erre még visszatérünk/, hogy 50 fős /!/ küldöttség látogatott Újvidékre a
Josip Slavenski testvér-zeneiskolába, ahonnét őszre várták a viszontlátogatást,
hogy hat zeneiskolai tanuló nyert felvételt szakirányú középiskolába,
valamint, hogy kik képviselték az iskolát
a különböző országos, regionális és megyei versenyeken, végül pedig,
hogy a tanév folyamán az iskola tanulói és
tanárai 94, azaz kilencvennégy alkalommal
léptek közönség elé. Mindez csak a borítón, a 16 oldalas kiadvány belső
oldalain általános tudnivalók, mint pl. a tanévvégi vizsgák rendje mellett
személyes hangvételű tanári és tanulói beszámolók a tanév legfontosabb
eseményeiről. Ebben többek közt szerepel a Művészetek Palotájában és a Liszt
Ferenc Múzeumban tett látogatás, de az olyan nemzetközi programok is, mint a
Together in Music and Art, amelynek keretében pomázi diákok jártak Angliában, a
Comenius-hét révén pedig 28 diák és tanár érkezett Pomázra Dániából,
Finnországból és Németországból, hogy magyar társaikkal közös munkájuk során
foglalkozzanak Csontváry: A magányos cédrus c. képével. Szerepel még a lap e
számában beszámoló a XI. Országos Tekerő Találkozóról (erre még visszatérünk),
az I. Pomázi Jazz-fesztiválról, a város nagy szülöttjének, Vujicsics Tihamérnak
80. születésnapi megemlékezéséről, amelynek fővédnöke a zeneszerző özvegye
volt, és jelen volt a Szerb Köztársaság nagykövete is, továbbá a farsangi
estről és a tanári hangversenyről, a Pomázi Ifjúsági Fúvószenekar nyári
programjairól és CD-jéről, és persze a tanév talán legtöbb tanárt és
tanulót foglalkoztató eseményéről, a
Zenés Diákszínpad legújabb előadásáról, a Szurdi-Szomor-Válla szerzőtrió
Diótörő és Egérkirály c musicaljéről, a szereplő tanulók és tanárok, valamint a
zenekari tagok felsorolásával. (Minden színpadi előadás élőzenei kísérettel
zajlik!)
A
pomázi zenés diákszínpad szinte egyedülálló kezdeményezés, újítás az ország
művészeti iskoláiban. A kiindulópont az iskola önállóvá válásának éve, 1992.
Miután ez kettős Kodály-évforduló volt, az igazgatónő azt kérte a
tantestülettől, hogy ne formális megemlékezéssel ünnepeljenek. Így támadt az az
ötlet, hogy adják elő a Háry Jánost a zeneiskola növendékeivel mind a színpadon,
mind a zenekarban. Az előadás hatalmas sikert aratott. Ehhez segítettek az
általános iskolai kollégák is, a rendezést pedig a Pomázon élő színművész, Nagy
Zoltán vállalta. Ezt követően sorra jöttek a magyar zenés színjátékok, mind
nagy sikerrel. A darabok felsorolása mutatja, hogy mekkora vállalkozásról volt
és van szó: Kodály daljátékát Farkas Ferenc Csínom Palkója követte, a továbbiak
pedig: Kacsóh: János vitéz, Rózsa Pál-Kaiser László: Ludas Matyi
/gyermekopera-ősbemutató/, Szörényi-Bródy: István, a király /!/, Dés László:
Valahol Európában, Dés-Geszti-Békés: A dzsungel könyve, majd Kocsák
Tibor-Miklós Tibor: Légy jó mindhalálig, végül legutóbb a már említett Diótörő
és Egérkirály. Az első tizenöt év előadásairól képes összefoglaló könyv jelent
meg Borbély Mihályné szerkesztésében, aki addigra már átvette a rendezés
feladatait Nagy Zoltántól. E könyvben az előadásokra felkészítő tanárok és a
szereplő tanulók közül is jó néhányan megható lelkesedéssel számolnak be mind a
felkészülés kisebb-nagyobb nehézségeiről, mind az előadások hatalmas sikeréről.
Az előadásokat Pomázon kívül más városokban is bemutatták, sőt, még Románia,
illetve Erdély és a Felvidék néhány magyar lakosságú városába is eljutottak,
ahol még az itthoninál is nagyobb sikerük volt. Az előadások létrejöttét a
zeneszerzők is örömmel és lelkesen támogatták: így például a Csínom Palkót még
meghatva látta és hallotta Farkas Ferenc; az István, a királyt maga Szörényi
Levente ajánlotta előadásra a Csínom Palkó előadását látva, azt is hozzátéve,
hogy mind ő, mind pedig szerzőtársa lemondanak a szerzői jogdíjról. A Ludas
Matyi zeneszerzője, Rózsa Pál pedig maga ajánlotta fel, hogy gyermekoperát ír
az iskolának. Mint már említettük, valamennyi darabot élőzenével szólaltatták
meg, az iskola tanulóinak és tanárainak közreműködésével, a musicalek esetében
természetesen főleg a jazz tanszak részvételével. Ásztai Csabáné igazgatónő
így méltatta a zenés diákszínpad jelentőségét az első 15 évre visszatekintő
könyvben: „A színházasdinak óriási
közösségteremtő ereje van. Nekem ez a rögeszmém…A közösségteremtés módszerei
változatosak. A lényeg, hogy egy cél érdekében dolgoznak együtt, - jelen
esetben gyerekek, tanárok és szülők. Aki egyszer ilyenfajta munkában részt
vett, megtapasztalta annak építő erejét, az örökre megfertőződik. Így vagy úgy
törekedni fog arra, hogy valamilyen közösség tagjává váljon, legyen az
színjátszó kör, zenekar, kórus vagy tánccsoport.”
Ez a
közösségteremtő szándék, és az ezt megvalósító tevékenység áthatja az egész
iskola munkáját. Az ezt ismertető, képekkel illusztrált kis kiadványban már a
klasszikus zenei tanszak tárgyainak felsorolását követően az olvasható: „Zeneiskolánk nagy súlyt fektet arra, hogy a
gyermekeket megtanítsuk az együttmuzsikálás örömére. Két-három év után a
következő együttesek közül választhatnak: fúvószenekar, kiskórus,
fuvolazenekar, gitárzenekar, vonószenekar, vegyes kar, reneszánsz táncegyüttes
/!/, furulya együttes, ütő együttes.”
A népzene
tanszak ismertetőjében ez még nagyobb hangsúlyt nyer, ahol a tanszakok felsorolásában a népi ének és a népi hegedű
mellett olyan igencsak ritka hangszerek is találhatók, mint a tambura és a
tekerő. Az ismertető kiemelten szól arról, hogy „Pomáz több nemzetiség lakta település. Évszázadok óta élnek itt békességben
a magyarok, szerbek, svábok, szlovákok, cigányok. Őrzik, ápolják kultúrájukat,
hagyományukat. Ennek ismeretében iskolánk alapítása óta tanítunk népzenét. 2008
májusában már tizedik alkalommal rendezzük meg az Országos Tekerős Találkozót (azóta
lezajlott a XI. is). A millennium időszakában a tanári kar
kutatómunkájának eredményeként a Magyar Kultúra Napján bemutattuk a „Zenei
pillanatkép Pomáz
A jazz
tanszakot ismertető rész hangsúlyosan említi, hogy „a hangszeres szakok számának gyarapodásával megkezdődhetett a jazz igazi
örömét jelentő társas muzsikálás, előbb duó-trió formációk működésével, majd a
jazz kiszenekarok /combók/ megalakulásával.”
A Teleki-Wattay Művészeti Iskola tevékenységét a
nyomtatott ismertető, egyéb nyomtatott kiadványok, pl. „A pomázi zeneoktatás
története (1997), továbbá CD-k, pl. 10 éves a pomázi zeneiskola (2002), Pomázi
Ifjúsági Fúvószenekar (2005), stb. mellett az elmúlt tanév óta már egy három részes, „A mi iskolánk”
című DVD-film is részletesen bemutatja. Ez is az újítások, az iskolát korszerű
technika segítségével bemutató eszközök egyike. Ebben növendékek és tanárok
egyaránt szóhoz jutnak: a tanulók elmondják, miért választották éppen azt a
hangszert, amelyen tanulnak, a tanárok pedig főleg az együttesek munkáját
ismertetik. Természetesen a szavak mellett a zenének jut a fő szerep: tanulók
és együttesek játékából hallhatunk részleteket. Van zenei pályára készülő
tanuló, aki elmondja, miért döntött a hivatásos zenei pálya mellett, és van,
aki viszont határozottan az amatőr muzsikálás, és főleg az együttesben való
amatőr játék szépségét, az ebből fakadó örömöt hangsúlyozza. A népi együttesek
tanárai pedig hitet tesznek a hagyomány gyakorlati, szinte utánzás jellegű
továbbadása mellett. A tambura zenekart vezető tanár felemlíti a település
egykori hasonló zenekarait, amikor még apáról fiúra szállt a hagyomány; a
tekerő együttes tanára örömmel beszél a szinte kivesző hangszer hagyományainak
megmentéséről, a népi ének tanárnője pedig azt hangsúlyozza, hogy növendékei
minden népdalt eredeti felvételről tanulnak, mert nem kívánja sablonossá,
egysíkúvá tenni éneklésüket. A fúvószenekar vezetője örömmel mondja, hogy a 60
fős létszám állandóan telített, új tag csak egy régi tag kiválását követően
kerülhet be. És persze láthatunk egy részletet a zenés diákszínpad legutóbbi
előadásából is, amelyben diákok és tanárok teljes odaadással játsszák
szerepüket, és a zenét „szolgáltató” együttes is nagy élvezettel teljesíti feladatát.
(Természetesen ők is az iskola tanulói és tanárai.)
Talán
sikerült a fentiekben igazolni, hogy a pomázi Teleki-Wattay Művészeti Iskola
mennyire élen jár a hagyományok őrzésében, és hogy ugyanakkor mennyire nyitott
minden új feladatra, valamint eredményeinek a legújabb technikai eszközöket is
felhasználó ismertetésére, ami egyébként az eredmények „archiválását”,
megőrzését is biztosítja. Ásztai Csabáné igazgatónő igen fontosnak tartja, hogy
a művészeti iskolák nyerjék el a társadalom minden rétegétől sikeres munkájuk
megismerését, elismerését és támogatását, beleértve az erkölcsi támogatás
mellett a megfelelő anyagi támogatást is. Ennek egyik – náluk bevált – eszköze
az e célra létrehozott alapítvány. A másik a pályázati lehetőségek figyelemmel
kísérése, és a minden szükséges és előírt melléklettel felszerelt pályázatok
benyújtása a megfelelő időben. E téren véleménye szerint jóval több lehetőség
áll rendelkezésre, mint amennyit a művészeti iskolák ki- és felhasználnak.
Nagyon fontos, hogy az egyes iskolák munkájának eredményét az adott település
teljes lakossága, a társadalom egésze megismerje és értékelje, ne csak a
tanulók szülei. Ehhez elengedhetetlen az iskola munkáját és eredményeit
bemutató kiadványok, CD-k és legújabban már DVD felvételek közreadása.
Szükséges természetesen pl. saját internetes honlap is, de ez ma már az
iskolák többségében fellelhető.
Sok
lehetőség kínálkozik a nemzetközi együttműködésbe való bekapcsolódásra is: itt
az ún. Socrates – és Comenius program nyújt elég sok lehetőséget, amit sajnos a
magyar iskolák még nem ismernek eléggé, így nem is használják ki az ezekben
kínálkozó lehetőséget. Az Európai Unióban az ilyen jellegű nemzetközi együttműködés
előreláthatólag bővülni fog, de erre fel kell készülni, például az ehhez
elengedhetetlen nyelvtudás biztosításával. Igen jó és hasznos lenne, ha a
magyar zeneiskolák és művészeti iskolák a jövőben intenzívebben
bekapcsolódnának a nemzetközi tapasztalatcserébe. Ugyanakkor igen fontosnak
tartja azt a feladatot, hogy a szomszédos országok művészeti iskoláival minél
élénkebb kapcsolat alakuljon ki, különös tekintettel a magyar nemzetiségi
területekre. A pomázi tapasztalatok e téren igen eredményesnek mondhatók, és
véleménye szerint e téren lehetne a legkönnyebben további eredményeket
elérni.
A
legfontosabb eredmény azonban az, hogy sikerült a Teleki-Wattay Művészeti Iskolát
olyan kulturális központtá fejleszteni, amelyben a hagyományok ápolása nem csak
az eddig megszokott módon, hanem új eszközökkel és új módszerekkel történik.
Így olvad egybe a hagyományápolás és újszerűség, és így alakul egy új nemzedék
újabb hagyománya a különböző kisebb-nagyobb zenei és művészeti közösségek
révén, és ennek az új nemzedéknek remélhetőleg természetes lesz az európai
kultúrában való mindennapos részvétel is. Ma már felnőtt egy nemzedék, amelynek
a tagjai nosztalgiával tekintenek vissza a 10-15-20 évvel ezelőtti
közösségekre, az akkori együttesekre, zenekarokra, a hangversenyekre és a színi
előadásokra, a külföldi utak élményeinek emlékére. További sok sikert kívánunk
az iskola igazgatójának, tantestületének és növendékeinek, abban a reményben,
hogy munkájuk és eredményeik bemutatása inspiráló lehet más iskolák számára.
Matthew Boyden:
Az opera kézikönyve
Operával csak most ismerkedők és vájt fülű,
megszállott operarajongók egyaránt élvezettel forgathatják ezt a kézikönyvet,
amely megbízhatóan kalauzol el az operák sokszínű és izgalmas világába.
A Monteverditől Thomas Adésig a világ operatermésének
legjavát áttekintő kötetben mintegy 150 zeneszerző eleven stílusban megírt,
rövid életrajza és közel 340 opera részletes bemutatása olvasható.
Az egyes operák cselekményén és rövid zenei elemzésén
túl a kézikönyv a művekről készült legjobb, közel 900 CD-felvétel frappáns és
tömör, olykor csípős és kíméletlen kritikáját tartalmazza a leghíresebb archív
felvételektől a legújabb lemezekig. A világ operaházaiban jelenleg repertoáron
lévő művek közül 60-ról DVD-felvételt is ajánl.
A lebilincselően üde és eleven stílusban megírt,
CD-felvételeken alapuló operatörténet rövid függelékkel zárul, amely híres
énekesek és karmesterek vázlatos pályarajzát, és a műfaj legfontosabb zenei
szakkifejezéseinek magyarázatát foglalja magában. A hatalmas anyagban jól
áttekinthető mutató segíti az eligazodást, az oldalakat zeneszerzők, énekesek,
színpadképek és CD-borítók fotói gazdagítják.