Devich sándor
Inter duos litigantes… – magyarul: két viszálykodó
között… – és a folytatás: tertius gaudet – vagyis: a harmadik örül, a latin
közmondás szerint. Erről lesz szó a továbbiakban. Egy olyan műveletről, ami a vonós társadalom kizárólagos
„tudománya”, amiről – tisztelet a nagyon ritka kivételnek – fogalma sincs (és
nem is lehet) a többi zenecsinálónak. Valljuk be őszintén: nekünk sincs annyi és olyan, amennyi és amilyen
kellene és lehetne. (A „tertius”-ról, aki „örül”, később ejtünk szót.)
Néhány
évtizede Tátrai Vilmos tehetséges fiatal hölgyekből vonósnégyest szervezett,
amely Danubius néven – és mentora zenei és szervezői támogatásával – rövidesen
és megérdemelten elismerést szerzett magának. A hölgyek hébe-hóba engem is
meghívtak, hallgatnám meg játékukat, s ez a kapcsolat odáig „fajult”, hogy
megkértek, játsszam el velük Mozart
C-dúr vonósötösét. A darabot átvették már Tátrai tanár úrral, de kívánságomra
nekem is eljátszották, mielőtt beültem brácsázni. A cselló „rakéta”-témájára az
első hegedűs kecses bókkal válaszolt – lefelé-vonással:
1. példa
Az együttműködést Vili bácsi elől egyelőre suba alatt
tartva nem akartam az általa javasolt – és a lányok által megszokott –
vonásnemekbe avatkozni, de ezen a ponton nem állhattam meg, hogy ne beszéljem
rá az első hegedűst a fölfelé
kezdésre, meggyőzve őt arról, hogy a dallami és érzelmi hangsúlynak, a
harmóniai funkció-váltásnak, a gesztusnak
ez a vonásnem, ez a mozdulat felel meg:
1/a. példa
Amikor összeállt a produkció, felfedtük
összeesküvésünket Tátrai tanár úr előtt, s meghívtuk, hallgassa meg. Örömmel
vette a jelenlétem okozta meglepetést, amikor azonban a főtéma
hegedű-gesztusához értünk, megálljt intett, s meglehetős indulattal kérte számon
saját vonásnemét. Én habozás nélkül vállaltam az én vonásnemem ódiumát, nehogy
a hegedűs hölgyet érje „gáncs és megvetés”. Vili bácsi meglepetten reagált: –
Hogyhogy? Te nem így érzed? – és
olyan természetességgel énekelte-mutatta a levegőben „vonózva” saját lefelé-verzióját, hogy ott, abban a
helyzetben mindnyájunkat meggyőzött igazáról.
Tanulságos
példát mutatva a meggyőződés
erejéről.
Akkor,
ott jöttem rá, hogy éppen ez, a különböző
meggyőződések kialakítása és kialakulása a próba egyik hajtóereje, az „ordítós” próbák fő témája – feltéve persze,
hogy a különböző vélemények és javaslatok ütköztetése nem a megszokások,
„tradíciók”, sztereotípiák, gondolat- és hangszeres fantázia-szegénység, hanem
megalapozott egyéni ízlések és elképzelések zenei
pástján zajlik.
Kulisszák
mögötti merénylet áldozata lett egy brahmsi melléktéma a c-moll vonósnégyes
utolsó tételéből Reichenauban, a bécsi zeneakadémia nyári mesterkurzusán, ahol
egy kiváló fiatal kínai együttesnek állítottam be az egyik, ízlésem és meggyőződésem
szerinti legjobb vonásnemet, amit az esti koncerten – legnagyobb meglepetésemre
– „upside-down” láttam viszont, nyilvánvalóan valamilyen „idegenkezűség”
hatására…
2. példa
Hogy mi lehetett az ismeretlenségben maradt kolléga
indítéka és magyarázata a „fordított” vonással, rejtély – de tanulsággal is
szolgált: ha az eljárás nem is volt „fair” és okos dolog közvetlenül a fellépés előtt, de jogos az ő ízlése szerint.
Nyilvánvaló,
hogy a vonásnem és a vonóváltás nem valamilyen mechanikus rend függvénye (mint
mondjuk a szövőszéké vagy az óra-ingáé), hanem elsősorban a zenéből adódó mozgások és „történések”
következménye. (Még az írógép kocsijának irányváltásait is az adott szöveg
paraméterei – a szavak elválasztása, új bekezdések, különböző központozások
stb. – diktálják. Hogy a harmonikán játszók mikor és miért éppen akkor váltják,
szívják-fújják a levegőt, nem tudom. De gyanítom, ők sem csak akkor és csak
azért, mert kifogyott a szusz, nem bírja a „tüdő”…)
A
vonósjáték legsajátabb és legmegosztóbb jelensége kétségkívül a „lefelé vagy
fölfelé” problematikája. Az aktuális megoldásokon hosszasan (rög)eszmét
cserélő, vitázó, érvelő, rágódó szócsaták értetlenül, de udvariasan „kiváró”,
szórakozó, unatkozó vagy szenvedő tanúja minden más hangszer kezelője,
zenekarban a többnyire – és megbocsáthatón – türelmetlen karmester. Ők nem
tudják, nem is értik, hogy miért, mi végett rágjuk a gumicsontot, legföljebb
sejtik, hogy vélt igazunk mögött nem is olyan szerényen meghúzódó presztízsünket védjük. Pedig a „többiek”
közül az énekesek, a fúvósok és – talán ők maguk sem tudatosítják – a karmesterek is ugyanabból a forrásból
merítenek. Sőt: az előbbiek egy még kényszerítőbb erő, a légzés – a „mikor”, a „hol”, a „hogyan” – korántsem csak
fiziológiai, de zenei szempontjai
szerint. (Szövegértelmezés szerinti hangsúlyozás, tagolás, frazeálás – azzal a lényeges különbséggel, hogy énekelni, oboázni
stb. csak „fújva” lehet.) A karmesternek is tudnia kell (illik) különbséget
tenni a „lefelé” és „fölfelé” (állítás, kijelentés, illetve kérdés, felkiáltás,
sóhaj stb.) mozdulat között, s hogy melyik hangsúly, sforzando stb. kíván egyértelmű
„lefelé”, melyik inkább „auftaktos”’, felütéses mozdulatot.
Anélkül,
hogy akár egy pillanatig is azt a látszatot akarnám kelteni, miszerint a le-
vagy fölfelé ilyen egyszerű, szabályokba szorítható dolog, mégis
megállapíthatjuk, hogy az iskolázottságtól, stílustól, aktuális felfogástól,
kézalkattól stb. függő egyéni megoldások mögött is vannak alapvető, zenei premisszák, amikre a vonózást
építhetjük, a vonó-irányokat meghatározhatjuk, vonásnemeinket elkészíthetjük.
Ha nem ismerünk (el) ilyeneket, ha az
„így is jó, úgy is jó” hívei és követői vagyunk, akkor a „tertius” – ha
nem is „örül”, de legalábbis elégedett.
(Nem tévesztendők össze az „így is kell tudni, úgy is kell tudni” alapján
állókkal, akik kivételes, irigylésre méltó esetek, tiszteletre és bámulatra is
méltók – ha játékukkal bizonyítani is
tudnak.)
Pedig
hasznosításra érdemes kincs van birtokában annak, aki az „így is jó – úgy is
jó” helyett az „így (vagy úgy) még jobb”
keresésére szánja s fordítja figyelmét: a szöveget
életre keltő színész, a mozdulattal
élő és közvetítő táncos – vagy a jó karmester – eszköztárát is beépítheti
játékába a vonó adekvát kezelése
által.
Ami a
vonóhúzás irányának megnevezését
illeti, megszoktuk a „lefelé – fölfelé” kifejezéseket, amelyek a gravitáció irányaira utalnak, jóllehet a
vonózáskor ennek csak a legfelső húr használatakor van effektív értelme – a
cselló és a nagybőgő esetében még akkor sem. (Talán ez a magyarázata, hogy
miért tér el a „racionális” francia az Európában szokásostól: ab – auf Strich, up – down bow, in giù
– in su arcata, vnyiz – vvjerh szmicsok,
viszont tirer – pousser, vagyis húzni – tolni, vonni.) Talán ez az oka, hogy „lefelé” – ha igaz –
„könnyebb” játszani, hiszen csak „ejteni” kell, a kápa közelebb van a kézhez,
kezdés-újrakezdéskor, szünet után automatikusan „odakapunk”; ellenben
„munkának” a fizikában – ha jól emlékszem – csak a fölfelé irányuló mozgást, erőkifejtést
értik és értékelik. (Akár lépcsőről, akár kofferről van szó.) Következésképpen
a „lefelé” vonásé a kezdés, a
„kilégzés”, a „fölfelé” vonásé a fel-
vagy odakészülés, a „belégzés”, az
indulat számtalan kifejezése. Legalábbis általában, többnyire, „természetesen”.
(A gamba-játékosok éppen fordítva vonóznak, tehát a csúcsnál fölfelé kezdenek,
hangsúlyoznak, más szóval: fölfelé húznak „lefelé”. Ennek magyarázatáért
hozzájuk kell fordulni…)
Ez az
írás a kevésbé „természetes”, a több „munkát” igénylő „fölfeléről” kíván
szólni, sajnálatosan elhanyagolt zenei előnyeit
és érdemeit kívánja felemlegetni és népszerűsíteni, néhány – talán rendhagyó –
példával kívánatossá tenni.
* * *
„Fölfelé megy borban a gyöngy…” – valahogy így érzem a Tavaszi szonátát, Yehudi Menuhintól is
így hallottam, így láttam. Nem mintha nem lehetne nagyon szépen is kezdeni, de Ú vonással még szebb. Nem is szólva arról, hogy a
szerzői kézirat (Urtext kiadás) szerinti kötéseket változtatás nélkül lehet
végigvinni. (Ehhez a visszatérés előtti futamot – bontás nélkül! – kell játszani. A 4. és
6. ütem hangsúlyai is „jól jönnek ki”.) A Rondó-téma első visszatérésének sf hegedű-sóhajai (a és g) is tipikus Ú gesztusok!
3. példa
Mozart
„tavaszi” szonátájához, a K. 378. B-dúrhoz is illik a Ú kezdés, ha a folytatás már nem is olyan egyértelmű: a
3. ütem a látszat ellenére nem „ismétlés”, a hangsúly természetesen a 2. ütemre
rímelő 4. ütemen van. A javasolt vonásnem:
4. példa
Vajon istenkísértés
lenne az A-dúr koncert Allegro
apertójának Ú indítása? És a Brahms-koncert III. tétel témafeje (és minden későbbi
előfordulása) ezzel a „modernebb” vonással – ami az első tizenhatod gyakorta
észlelhető csúnya hangsúlyának is elejét venné – úgy, mint a B-dúr szextett I.
tételében?
5. példa
6. és 7. példa
A
jelenség, amiről szó lesz a következőkben, tapasztalataim szerint meglehetősen
elterjedt vonós körökben, következésképpen az általam javasolt másfajta, szokatlanabb
megoldások rendszerint – ha nem is ellenállást, de legalábbis – megütközést
keltenek. (Annál nagyobb az örömöm, ha előbb-utóbb tanítványi elismerésben részesülnek,
és általuk jobban, szebben, „megfelelőbben” szólal meg az adott darab vagy
részlete.)
Úgy
tűnik, köreinkben él és arat a „sforzato?
– akkor lefelé” receptje. Hogy ez mennyire egyoldalú, „fülellenzős”,
diszkriminatív elmélet és gyakorlat, álljon itt néhány – remélhetőleg
„szemléletes” és meggyőző – példa. Annak szellemében és fényében, amiről
bevezetőnkben volt szó: arról, hogy a „lefelé – fölfelé” nemcsak mechanikai-kényelmi,
de nagyonis zenei kérdés – mármint,
ha ezt felismerve élünk is lehetőségeivel.
8. példa
A Beethoven
cisz-moll vonósnégyes fenséges-elementáris fináléjában jelenik meg – mintegy
zárótémaként, mindegyik hangszeren, a visszatérésben fordított, lefelé lépő
alakban és fortissimóban – ez a kérlelhetetlen, parancsoló, négy lépésből álló
skála-motívum, ami nyilvánvalóan „szünettel”, tehát a „nagy” metrikus rend második ütemén indul. A rend csak úgy érvényesül, ha a vonás a
súlyos-súlytalan/abb/ ütemek lefelé-fölfelé rendjéhez igazodik, a sf a belépés
intenzitását jelzi. (Lásd még a 21.példát és a róla írottakat.)
A rend hasonló igénye indokolja az a-moll hegedű-zongora szonáta I. tételében
a főtéma kétszeri fölfelé-vonását: a sf indítás szó szerint „Auf-takt”,
vagyis felütés, ami viszonylag
hangsúlytalan negyedik ütemként ugrik előbb a kidolgozási rész, másodízben
a Coda hangsúlyos kezdetére:
9. példa
Az op. 30/3.
G-dúr szonáta I. tétel kidolgozási részében is a vonásirány teremt rendet:
a (trillás) hangismétlés nemcsak harmóniaváltást takar, hanem a négyütemes
egységek utolsó és első ütemeinek a fenti példákhoz hasonló „auftaktos”
viszonyát is. (Max Rostalt nyilvánvalóan kényelmi szempont – a „jól jön ki”, az
„ahogy fut a vonó” – vezette.)
10. és 10/a példa
A Schumann
a-moll kvartett I. tétel kidolgozási részének következő ütemeiben a másodhegedű
játssza a „sf-Auftakt"
szerepét. Vonókezelési szempontból a brácsa és a cselló is jól teszi, ha követi
példáját, jóllehet ők a nyolc ütemes periódus 6. és 7. ütemében lépnek be. A Mozart g-moll vonósötös I. tételében
hasonló helyet találunk.
(A fölfelé-vonás „praktikumára” még visszatérünk.)
11. és 11/a példa
Félütemes felütéseket találunk Mozart D-dúr fuvolanégyesében és a Mendelssohn d-moll trióban. Mindkettőben fölfelé-kezdéssel demonstrálhatjuk,
hogy felismertük, átérezzük és megértjük a sf
(sóhaj, belégzés stb.) fölfelé és a –
jóllehet „cicomázatlan” – (hang)súly
lefelé gesztus természetét, funkcióját:
12., 13. és 13/a példa
A metrikus
rendnek felelünk meg, ha fölfelé
játsszuk a fp-t az ütem negyedik
ütésén a Brahms H-dúr trióban
(rendszerint lefelé látszik és –
sajnos – hallatszik), és a nyomtatott akcentus-jelek (és akkordok) sem rendítik
meg metrikus érzékünket a Grieg c-moll
szonáta saroktételeinek végén:
14., 15. és 15/a példa
A „sforzato, tehát lefelé” praxist példatárunkban a Beethoven
C-dúr zongoraversenyből kiragadott néhány ütemnyi zenekari szólam illusztrálja.
Tegyük át képzeletben, vagy vegyük a fáradságot és játsszuk el ezzel a vonásnemmel a további példákat (Beethoven F-dúr vonósnégyes op. 18/1. és
Harfen-kvartett, Haydn
Quinten-kvartett, Mozart K. 378.
B-dúr hegedű-szonáta és d-moll vonósnégyes, Brahms
zongoraötös, Bartók 27. duó), és
könnyen meggyőződhetünk a kizárólagosságot valló és elváró elv lehetetlenségéről, fonák voltáról.
16. példák
A metrikus
rendet szolgáljuk (és védjük!) sf
vagy egyéb hangsúly nélkül is, pusztán a felütéses
struktúra megvalósításával, más szóval: az annak megfelelő fölfelé-kezdéssel
például Bach Gavotte-jaiban (h-moll
és 3., D-dúr zenekari szvit, E-dúr hegedű-partita), a Badinerie-ben, a K. 247.
F-dúr Mozart-divertimento
zárótételében, vagy éppen a Dohnányi
hegedű-szonáta utolsó tételében, ami egy négyütemes struktúra második ütemén („ütésén”) indul, egy
néma „leütés” után. A Prokofjev
Klasszikus szimfónia Gavottája is igazi gavotte,
vagyis a nyomtatott (szerzői?) vonásnem helyett
a Ú kezdést javasoljuk:
17-20. példák
Csak aki a metrikus
rendet érti, érzi és igényli, nem fog
berzenkedni a Harfen-kvartett ff Scherzo-Triójának
Ú indítása ellen, s az egész szakaszban fel fogja
ismerni a „súlyos” ütemeket, amikhez képest a „súlytalanok” Ú vonásirányt kívánnak. Fel kell ismerni természetesen
az esetleges „plusz” taktusokat, bővítéseket is. Megjegyzendő: a zenekari és
kamarazene-szólamok kottáinak fogyatékossága, hogy hosszabb, több ütemnyi
szünet esetén a megelőző játszott anyag záróhangját (vagy a záróhangot tartalmazó
ütemet) nem számolják a szünetek összeadott számába, s ezáltal „zeneietlen”
szünet-szám keletkezik, ami kihúzza a zenész alól a rendszerint négyütemes
beosztású metrikus lüktetés érzetét, s „hamis” számolásra kényszeríti, a soron
következő belépést elbizonytalanítva. Esetünkben is igen megtévesztő, ha a
brácsás a 78. ütemben kezd „egy”-el számolni. Nyolcütemnyi „tiszta” szünete
van, de belépése a 77. ütemtől, mint „egy”-től számítva nem a kilencedik –
tehát hangsúlyos –, hanem a tizedik ütemben van, tehát szinkópás. Arról nem is szólva, hogy a következő „egy”-et (a 89. ütemet)
nem négy-, hanem hatütemes szakasz
követi: a következő súlyos ütem a 95. – és így tovább (4+4+4+6=18 ütem)…
21. példa