KROÓ GYÖRGY KIADATLAN TANULMÁNYAI VI.
Chopin, Schumann, opus 1*
Sorozatszerkesztő: Zsoldos Mária
Schumann és Chopin pályájának indulásakor,
ha egy fiatal szerző azt akarta, hogy első kinyomtatott
művével végre a nagyközönség előtt
megjelenhessen, jól tette, ha zongorára írott
variációsorozattal jelentkezett a kiadónál. A
helyzet ebben a tekintetben Beethoven fiatalsága óta
nem sokat változott. Még gyerekfejjel, Bonnban ő is a
Dressler témájára írott zongoraváltozatokkal
mutatkozott be a közönségnek, aztán jött a Righini
témára komponált nagyszerű variációsor,
amit keletkezése után 10 évvel is érdemesnek
tartott új kiadásra. Az is jellemző, hogy 1802-ig,
tehát 32 éves koráig Beethoven nem adott opus-számot
a zongoravariációinak, azaz a műfajt nem tartotta
olyan becsben, mint például a zongoraszonátát,
a vonósnégyest és a szimfóniát.
Chopin
és Schumann már éppen variációs műnek
juttatta a jelentős op. 1 elnevezést. Chopin zongorára
és zenekarra irt variációkat Mozart Don
Giovannijának duettinójára, Schumann megmaradt a
szólózongoránál és változatainak
sorozatát az ABEGG hangokra komponálta. A variáció
időközben Beethoven oeuvreje révén betört a
legigényesebb műfajok körébe, a helyét
népszerű egyvelegek, operák különböző
témáit feldolgozó potpourrik, vagy az ujjak
gyorsaságát, a hangszeren való rendkívüli
kézügyességet bemutató virtuóz etűdök
foglalták el. Schumann éppen ezek gyakorisága és
terjedése miatt érezte fiatalsága idejét
költőietlen korszaknak, a zene
lealacsonyodásáról panaszkodott. „A szonáta
manapság inkább csak arra való, hogy általa a
szerző a szakemberek becsülését elnyerje és köpönyeget ölt magára,
hogy leplezze a benne megtestesülő mesterkélt
formajátékot, hiszen az ellenállhatatlan belső
impulzust nélkülözi." – írja 1839-ben,
négy szonáta jellegű remekművével a háta
mögött. Ilyen zenei közéletben rendkívüli
jelentősége volt annak a ténynek, hogy a zongora két
lángelméje, Chopin és Schumann adja vissza a
szonátának rég elveszett beethoveni rangját.
Az
imént említett négy szonátajellegű
Schumann-mű alapján megpróbálom kitapintani
a klasszikus műfaj e romantikus utódjának
néhány jellegzetességét. A fisz-moll, a g-moll
és az f-moll szonáták mellett szonátának
számít a műfaj 19. századi értelmében a
C-dúr fantázia is. A szonátaciklusokat
indító témák nem egyszer pár hangos
motívumok sorozatából szekvenciálisan
szövődnek. Az f-moll szonáta kezdete inkább
emlékeztet a régi típusú szonáta
feldolgozási szakaszára, sem mint témabemutató
expozícióra.
Miután
a feldolgozás már az eredetileg statikus
témabemutatóban megkezdődik, funkcióját veszti
az egykori dinamikus feldolgozás, ezen a helyen Schumannál
gyakran találunk szigetszerű középrészeket. Egy
másik következménye lehet a nem igazán feldolgozás-jellegű
formarészeknek, hogy különösebb probléma
nélkül meg lehet őket ismételni a reprízben is.
Ez történik a fisz-moll szonáta zárótételeiben
és az f-moll szonáta saroktételeiben. Ilyenkor a
klasszikus szonátaforma teljesen átalakul, a szerkezet egyetlen
igazán dinamikus, újszerű mozzanatává a
záró rész, a kóda válik. Schumann
nevéhez fűződik két új
középtétel típus. Az egyik a scherzo, amellyel e
beethoveni találmány méltó
örökösévé válik.
A
másik schumanni középtétel típus a dal. Ezt
szó szerint kell értenünk, hiszen a négy mű
közül kettőben, a fisz-moll és a g-moll hangnemű
darabokban valóságos szöveges dalkompozíció
került a lassútétel helyébe. A fisz-moll
lassútétel felirata: ária. A g-moll szonáta
daltételének címe: Ősszel. E zongoratétel tercei,
szextjei a noktürnök és a barcarolák Chopinjét
idézik.