Kerek ferenc
Fryderyk Chopin (1810-1849)*
Mottó: A középszert még érinteni sem
óhajtanám...
Kettős jubileum okán vagyunk
jelen ezen a kiállításon, ahol Fryderyk Franciszek
Chopinre – később felvett nevén Frèdẻric
Francois Chopinre – a szellemtörténet egyik legnagyobb
géniuszára kívánunk emlékezni
születésének közelgő 200., halálának
160. évfordulója alkalmából. Ez a gondosan
és igen alaposan előkészített
vándorkiállítás jó lehetőséget
kínál arra, hogy közelebb kerüljünk e
rendkívüli alkotóegyéniség
különös, némiképp rejtélyes
személyiségéhez. Mindannyian, akik itt vagyunk, jól
tudjuk, hogy Chopin a zenében páratlan érzékkel
megszervezett hangjaival fejezte ki mindazt, amit lényegesnek gondol a
világról és természetesen benne az emberről
magáról.
Teremtő
fantáziájának utánozhatatlan eredetisége
és gazdagsága kiapadhatatlanul sokrétű
és színes. Indulati skálája a szerelemtől az
őrjöngő dühig, az örömtől a végtelen
szomorúságig, gyengédségtől a
büszkeségig terjed.
Mindeközben nemes elegancia,
hajlékonyság, őszinteség nyelvén szól
hozzánk a szépség, az ihletettség és az igaz
költészet olyan fokán, amely csak a Mozart-i, vagy a Bach-i
mintákéhoz hasonlítható.
Nyugodt
szívvel megállapíthatjuk, hogy ő is azon
óriási egyéniségek egyike, mint pl: Kant, Hegel,
Newton, Shakespeare, Leonardo, akik gondolkodásukkal, tudományos
felfedezéseikkel, művészi ábrázolásmódjukkal
megváltoztatták és új alapokra
helyezték az emberek szemléletét,
látásmódját. Chopinről már
kortársai is tudták és élőszóban vagy
visszaemlékezésekben be is számoltak arról, hogy a
XIX. sz. egyik legjelentősebb zeneszerzője,
zongoraművésze és kiemelkedő
képességű zongoratanára volt.
Fryderyk
Chopin tehát zseninek született 1810. március 1-jén
(a keresztlevél tanúsága szerint február
22-én a Varsótól mintegy 30 km-re fekvő
falucskában, Zselazowa Wolában.) Édesapja egy
Franciaországból áttelepült, nagyszerűen
iskolázott, több nyelven beszélő, eszményi
tanári adottságokkal rendelkező férfi volt, aki nem
mellesleg jól fuvolázott és hegedült is.
Édesanyja, aki egy lengyel kisnemesi családból
származott, szintén mutatta a muzikalitás jegyeit, vagyis szépen
énekelt (szoprán hangján) és elég jól
zongorázott is. A zeneszerző Chopin családi háttere
így jól példázza, hogy milyen szorosak voltak már
otthon is a francia-lengyel kapcsolatok.
Származása
lényegében megkönnyítette, hogy viszonylag gyorsan
beilleszkedjen majd Párizs művészeti
életébe, egyáltalán abba a számára
mindig vonzó francia közegbe, ahová vágyódott.
Ha kissé fatalistaként közelítünk ehhez,
úgy vehetjük, eleve elrendeltetett, hogy Chopin élete
végéig Franciaországban maradjon, de közben őrizze
érzelmi kötődéseit nemcsak Lengyelországhoz,
hanem a lengyel irodalomhoz, természetesen a lengyel zenéhez, de
egyáltalán mindenhez és mindenkihez, ami lengyel.
Zenei
tehetségét – mint utaltam rá – korán
felismerték, zsenialitását a gyermek Mozartéhoz
hasonlították. Testvérei – egy nővére
és két húga volt – rajongása lehetett volna
elfogult, de hasonló véleményt formáltak
kiváló varsói tanárai is –
élükön Józef Elsnerrel, akitől 1826
őszétől zeneelméletet és zeneszerzést is
tanult.
Neveltetésében
tehát két fontos elem is megragadható: okos, szeretetet
sugárzó családi miliő és a Varsóban
kapott alapos oktatás magas minősége.
Diákkorában már óriási zenei
műveltsége volt. Nyári vakációit
jórészt vidéken töltötte, ahol bőven volt
alkalma népdalokat, népi táncokat hallani, megfigyelni;
így pl: a mazurkákat, kujawiakokat, krakowiakokat, de akár
a falvak zsidó zenéjét is. Ezek a hatások –
érthető módon – megjelennek műveiben, sőt
valójában ezek a zenei „alapanyagok” képezik
azt a lényegi szövetet, amelyből sajátos
fogalmazásában utánozhatatlan stílusa
táplálkozik.
1831
szeptemberében a Bécs, München, Stuttgart útvonalon
haladva érkezett Párizsba, ahol maga is a
formálódó történelem és
zenetörténet alakítója lett. Máig tartja
magát az a legenda, hogy ezen az útszakaszon értesült
szeretett városa, Varsó elestéről és erre a
döbbenetes hírre - mintegy zenei reakcióként
válaszolva - komponálta híressé vált
Forradalmi etűdjét, az Op. 10-es sorozat záró
darabját. Ez a felvetés annyiban megalapozott, hogy ebben az időszakban
már dolgozott ezen a ciklusán, ami először 1833
augusztusában jelent meg.
A
személyesség okán kívánom
megemlíteni, hogy Chopin etűdjei, ezek a csodaszép darabok
zenei mindennapjainkban – akár
zongoraművészként, tanárként vagy zongorista
hallgatóként – segítenek mozdulatainkat,
hangszerkezelésünket fejleszteni, talán
optimalizálni, miközben a legnemesebb költőiséggel
árasztanak el bennünket.
Visszatérve
az 1830-as évek Párizsába – a Lajos Fülöp
vezette Franciaországba – a kultúra és a
történelem a művészet és a politika soha nem
látott kölcsönhatását tapasztalhatjuk. A
„júliusi monarchia” forradalma a sokféle
körülmény különös kohója volt, amelyben
a romantika – irodalmi, képzőművészeti, de a
zenei romantika is – megszületett. Victor Hugo, Delacroix, Heine,
Berlioz, Meyerbeer, Liszt és társai között Chopin igazi
otthonra és alkotótársakra talált. A
valóságot és individualizmust, érzelmet és
érzékiséget egyaránt hangsúlyozó
romantika ekkor, vagyis 1830 után teljesedett ki
valójában. Rendkívüli jelentőségű
fordulat volt ez nemcsak a francia, hanem Európa
történelmében és
kultúrtörténetében is, mivel az általa
teremtett állapot illetve hatás lényegében
napjainkig sugárzik.
Chopin
tehát a legjobb időben jelent meg illetve érkezett
Párizsba, ahol nem annyira a nagy nyilvánosság előtt,
mint a különböző szalonokban szeretett játszani,
mivel ez az intimebb, szűk baráti társaság
közege sokkal közelebb állt zárkózott, beteges
egyéniségéhez. A 30-as évek
közepétől alapbetegsége, a
tuberkulózis-riasztó mértékben elhatalmasodott
rajta. Ebben az időszakban sorra jelennek meg máig is
halhatatlannak számító művei: többek közt a
két zongoraversenye, első balladája, mazurkái,
keringői, első scherzója. Zeneszerzőként egy
korábban nem létezett zongorastílust teremtett, amellyel a
Beethoven utáni korszakok számára új irányt
és stílust mutatott.
Tartalmasan virtuóz, klasszikus
értelemben is csiszolt és arányos művek ezek,
amelynek melodikáját és ritmikáját a lengyel
népzenéből meríti. Gazdagon moduláló,
kromatikus harmóniavilágát, kifejező
díszítéseit szinte minden pillanatban varázslatos
hangzás és ámulatba ejtő eredetiség jellemez.
Elismertségének
büszkén ad hangot ő maga is levelezésében.
„Művészi
körökben barátság és tisztelet övez….
Az a tény, hogy nagyhírű emberek előbb
ajánlják nekem kompozícióikat, mint én nekik
az enyémet, bizonyítja mennyire tisztelnek.” –
„Bekerültem a felsőbb körökbe, nagykövetek,
hercegek, miniszterek között ülök.”
Chopin
másokkal nem szívesen vitatta meg az érzéseit.
Egyszer mégis kivételt tett, amire Lisztnél
találunk utalást, aki hivatkozik élettársa
Carolyn-Sayn Wittgenstein hercegnő felvetésére. Ő,
(mármint a hercegnő) kérdezte meg Chopintől, hogy
árulja el, honnan meríti a kompozícióit oly
mélyen átható érzelmi tartalmakat. Chopin azt
válaszolta, hogy kedélye sohasem mentes attól, amit
lengyelül žal szóval jelölnek, ami
egyébként más nyelveken kifejezhetetlen. Fryderyk –
a feljegyzés tanúsága szerint – többször
megismételte a szócskát, mintha fülei nem
tudnának betelni hangzóival, melyben a mély
fájdalomból született érzelmek egész
skálája ott zengett, a bűnbánattól a
gyűlöletig.
A
žal szomorúságot, vágyódást,
nosztalgiát, megbánást, beletörődést,
töredelmet, fájdalmat, panaszt, sőt még
haragot is közvetít a lengyel fülnek és
léleknek. Tytus Woyciechowskinek, egyik legjobb barátjának
írott leveléből idézem ismét Chopint:
„amikor magamról gondolkodom, zsalt érzek, amiért az
öntudat oly gyakran elhagy.” Zenéjét ilyen
módon, ezen felvetések nyomán hallgatva talán
könnyebb lesz azonosulni titokzatos világával.
Chopinről
alkotott képünk, vagy vélelmezett
elképzelésünk vázlatos maradna, ha nem
ejtenénk legalább néhány szót a szebbik
nemhez fűződő viszonyáról.
Szerette,
imádta, tisztelte, sőt bálványozta őket vagy
rajongott értük minden elképzelhető módon,
bár mindegyikükért másként. Édesanyja
és leánytestvérei iránti állandó
szeretet mellett, korai éveiben két tehetséges,
intelligens fiatal nő: Konstancja Gladkowska és Mária
Wodzsinska személye vonzotta.
Később
meghatározóan fontos lett életében Marcelina
Czartoryzka és Delfina Potocka. George Sandhoz fűződő
sajátos kapcsolatáról nem túlzás
állítani, hogy könyvtárnyi terjedelemben szólnak
a beszámolók, visszaemlékezések. A sok esetlegesség
közepette egy dolog biztos, hogy George Sand személye volt a
legfontosabb Chopin számára, ő volt igazi
főszereplője életének. A zeneköltő alig
négy évtizedes életútjából egy
negyednyit töltött e különös – talán
inkább különc –, de minden bizonnyal zseniális
asszony táraságában.
Sand
szerette Chopint, akinek szüksége is volt szerelmére. Ő
biztosította az elmélyüléshez elengedhetetlen
nyugalmat csakúgy, mint a szellemi inspirációt az
alkotáshoz. A nohanti nyaralójában született
noctürnök, polonézek, a valldemosai kolostor
prelűdöket ihlető világa vagy a Squere d’Orleansi
mazurkák Sand oltalmazása nélkül nem jöttek
volna létre minden zeneszerető ember csodálatára.
Hallgassuk, játsszuk ezeket minél többször, itt a
Somogyi könyvtárban pedig tanulmányozzuk majd
elmélyülten ezen értékes dokumentumokat.
E
kettős Chopin jubileum és az értékes
kiállítás megnyitása alkalmából
végezetül ide kívánkozik még egy mondat,
zárógondolatként: „A kincs, amelyet Fryderyk Chopin
adott a világnak, zenéből van, a kincs, amelyet ő
kapott a világtól, emberi lényekből
áll.”
* Dr. Kerek Ferenc, DLA, zongoraművész,
egyetemi tanár előadása a Szegedi Somogyi Károly
Városi és Megyei Könyvtár aulájában a
Fryderyk Chopin története c. vándorkiállítás
megnyitóján hangzott el.