szirányi gábor
Mihalovich
Ödön és
a
magyar felsőfokú zenei oktatás
Mihalovich Ödön,
zeneszerző és pedagógus, a magyar zenei felsőoktatás megteremtője 1842.
szeptember 13-án született a szlavóniai Feričanceben és 1929. április 22-én
halt meg Budapesten. (Szándékosan használtam ezt a terminológiát. Trefort
Ágoston, Liszt Ferenc és Erkel Ferenc voltak a Zeneakadémia közvetlen
megalapítói, de európai színvonalra Mihalovich munkásságának eredményeként
emelkedett az intézmény.) Gimnáziumi tanulmányait a piaristáknál végezte Pesten.
1855-től kezdve rendszeres zenei oktatásban részesült, első mestere Mosonyi
Mihály volt, akitől zeneszerzést és zongorát tanult.
Naplójából tudjuk, Wagner 1863-iki
pesti hangversenyei döntően befolyásolták zenei pályáját. Az itt szerzett
élmények alapvetően meghatározták zeneszerzői fejlődését. 1865-ben néhány
hónapon keresztül Lipcsében Moritz Hauptmannál, 1866-ban Münchenben Peter
Corneliusnal folytatott kontrapunkt- illetve fuga-tanulmányokat. Lipcsei útja
alatt személyesen is megismerkedett Richard Wagnerrel és Hans von Bülowval és
ezekben az években kezdődött barátsága Liszt Ferenccel, akinek pártfogása sokat
jelentett a pályakezdő zeneszerző számára. Első nyilvános hangversenye 1865.
december 17-én volt, a Budapesti Filharmonikusok mutatták be „Induló zenekarra”
című művét. 1870. április 6-án rendezték első önálló zenekari estjét Pesten, a
Vigadóban. A következő években többször is fellép nyilvános hangversenyeken,
gyakran Liszt társaságában. 1872-től a Wagner-egylet elnöke. Fontosabb művei: 4
szimfónia (d-moll, 1879; h-moll 1892; a-moll, 1899-1900; c-moll, 1901-1902);
„Gyászhangok Deák Ferenc emlékének”, 1876; Faust-fantázia, 1880; „Athéni Timon”
nyitány 1860, 1867; valamint operái: Hagbarth és Signe 1967-1874; Wieland der
Schmied, 1876-1878; Eliana, 1885-1887; Toldi szerelme, 1880-1890.
1880-tól a Magyar Királyi Zeneakadémia
igazgatótanácsának tagja, 1881-től az Országos Színésziskolának
igazgatója. 1887. július 1-én királyi
leirat rendelkezett az Országos Magyar
Kir. Zeneakadémiának és az Országos Színésziskolának az igazgatásban való egyesítéséről [1]. Így
1887. augusztus 19-én az addig két különálló tanintézet Országos m. kir. Zene-
és Színművészeti Akadémia elnevezéssel egyesült Mihalovich Ödön igazgatósága
alatt. Az egyesülés 6 tanéven keresztül, az 1892/93-as tanév végéig
tartott. Ennyi időre volt szüksége
Mihalovich Ödönnek arra, hogy bebizonyítsa a felettes hatóságok számára: a
Zeneakadémia művészi és pedagógiai követelményei egy igazgató teljes
munkaerejét és tevékenységét igénylik. Így 1893-tól 1919 februárjáig már csak
az Országos Magyar Kir. Zeneakadémia igazgatója.
Nemzedéke egyik legképzettebb magyar
muzsikusa volt. A kiegyezés korában újult erővel feltámadó politikai
mozgalmaknak, a nemzeti lelkesedés új hullámának hatására a magyar romantikus
műzene virágkorát élte. Ábrányi Kornél lapjának a Zenészeti Lapok indulásának,
Erkel Bánk bánjának, Liszt intenzív magyarországi működése kezdetének kora
ez. Mihalovich is ekkor kapta életre
szóló elkötelezettségként az európai rangú magyar műzene megteremtését, ügyének
szolgálatát. Tóth Aladár a Zenei Szemle 1929/2 [2].
számában többek között így emlékezett Mihalovichról. Mihalovich pályája kezdetén: Liszt, Erkel, Mosonyi már
felébresztették a magyarságban egy európai nívójú zenekultúra ábrándját -
pályája végén: már Bartók és Kodály művészete hírdette az első teljes
győzelmet. Mihalovich (…) diadalmasan járja végig azt az utat, melynek a
határozatlan álmokból tettek fakadnak, melyen az ábrándok rendezetlen
cigánykaravánja munkára szervezett rendekbe sorakozik; melyen a sátorlakó,
kalandozó-portyázó magyar muzsikusszellemet maradandó kőépület fogadja be,
biztos, ápoló, védő tető: a Magyar Királyi Zeneakadémia.
A kettős feladatból, európaiság és
magyarság zenei szintéziséből zeneszerzőként a közös európai zenei nyelv
elsajátítását tartotta fontosnak. Operáiban, zenekari műveiben Wagner hatása
dominált, aminek az lett az eredménye, hogy kritikusai Wagner-epigonnak
tartották és „nemzetietlen” zenéje miatt kozmopolitának. Szerző Katalin
értékelése szerint[3]: A Mihalovich nevéhez tapadt ‘wagnerianus’ címke ugyanakkor, a zenei
nyelv népszerűtlensége mellett, a kiegyezéstől a századfordulóig eltelt
évtizedek egyre erősödő soviniszta közszellemének hátterében, egyet jelentett a
nyíltan vallott kozmopolitizmussal is. Nem csoda, ha Mihalovich egyike lett
kora legtöbbet magasztalt, de legtöbbet szidott zenei közéleti személyiségének.
(...) Mihalovich mindezzel nem törődött. Művészi elképzeléseiből nem engedett
sem a könnyebb érthetőség, sem a látványos magyarság kedvéért. Erkel-,
Liszt,-Mosonyi után, Bartók és Kodály előtt egyike lett azon keveseknek, akik a
kor egyre sekélyesedő népszínmű és csárdás kultusza közepette legalább az
európaiság rangját megtartották műzenénknek.
Mihalovich a 60-as évektől aktívan
részt vett a főváros zenei életében. Minden fontosabb eseménynél ott
találhatjuk. Szervezője volt a pesti Liszt hangversenyeknek, nemegyszer
közreműködője is, a Wagner egylet elnökeként pedig kiemelkedő szerepet vállalt
Wagner műveinek népszerűsítésében. 1880-ban került kapcsolatba a Zeneakadémiával,
ahol mint a magas színvonalú nyugati zenekultúra ismerőjét, beválasztották
Schlauch Lörinc szatmári püspök elnöklete alatt működő ideiglenes igazgatótanácsba.
Így hivatalos minőségében ismerhette meg a Zeneakadémia belügyeit. Valószínűsíthetően
jelentős szerepet játszott Hans Koessler 1882-es, valamit Hubay Jenő és Popper
Dávid 1886-os tanári kinevezésében is. A zeneoktatásról vallott koncepcióját
1887. december 17-én a Nemzet című napilapban tette közzé. Többek közt ezt
írta: (...) Mert mindaddig, míg az ország
nagyobb városaiban önálló zenekarok működni nem fognak, a zeneművészet, zenei
szellem, fogékonyság és izlés fejlesztéséről szó sem lehet. (...) Ha tehát
hazai ifjúságunk előtt, nemcsak a nemzeti közvagyonosodás, hanem a művészet
fejlesztésének szempontjából is, a kereset ezen forrását meg akarjuk nyitni,
akkor mindenek előtt szükséges, hogy őket az összes zenekari hangszerek oktatásában
részesítsük. (...) A zenekari hangszereket tanítók nem a magyar királyi opera
zenekarából volnának szerződtetendők, hanem pályázat útján külföldről. (…) A
tanári cím viselésére pedig senki nem volna feljogosítva, ha csak erre a
kormánytól oklevelet nem nyer.
Reformelképzeléseiből először az
előkészítő osztályok megszervezését valósította meg, majd a vonós hangszeroktatást
bővítette a nagybőgő szak bevezetésével. 1884 és 1898 között megindult a
fúvósok képzése, először a kürt, oboa, majd a fuvola, klarinét, fagott, végül a
harsona és trombita szakon. Mihalovich átgondolt intézményfejlesztési
koncepcióját mutatja az is, hogy a Zeneakadémia tantervének bővítése mellett
gondja volt a módszeres tanárképzés megteremtésére és ezzel összefüggésben a
gyakorló iskolai osztályok megszervezésére is. Az 1900-as évek elejére
kialakult az oktatás szervezetének az a váza, amely négy évtizeden keresztül
alig változott, sőt némi túlzással azt is mondhatjuk, mind a mai napig
érvényben van.
Alapvető feladatot jelentett az új
tanári kar megszervezése. Ennek előfeltétele a tanári státuszok, fizetések rendezése
volt. Mihaloviché az érdem, hogy igazgatóságának első éveitől kezdve a
Zeneakadémia tanárait állami tisztviselői fizetéssel és nyugdíjjogosultsággal
alkalmazták. A tanárok kiválasztásában egyetlen szempont vezérelte döntéseit: a
Zeneakadémia európai színvonalának biztosítása. Éppen ezen a ponton nyilvánult
meg Mihalovich kultúra-képe és a Zeneakadémia szolgált mintegy terepül a
megvalósításához: magyarnak és európainak lenni egyszerre. A magyar zeneművészet
akkori elmaradott állapotából adódott az a paradox helyzet, hogy a magyar
zeneművészetet, a magyar műzenei stílus kialakítását – megfelelő belföldi tanárok
híján – külföldről meghívott tanárok közreműködésével kellett megvalósítani.
Elég csak Hans Koessler, David Popper, Passy Cornet Adél, Gianicelli Károly,
Kruyswyk Péter és Walter, Burose Adolf, Wieschendorff Henrik nevét megemlítenünk.
Ebből azonban – olykor egyáltalán nem mellékes – problémák adódtak, hogy ezek a
tanárok, elsősorban a kezdeti években, német nyelven tanítottak. Emiatt sokan támadták magát a Zeneakadémia
intézményét, még parlamenti interpelláció is elhangzott a „legkárosabb
germanizáció” miatt. Mihalovich
azonban mindig megvédte európai hírű tanárait. Odáig elment, hogy
(többé-kevésbé alaptalanul) igazolta magyar nyelvtudásukat és több írásában is
cáfolta azt a vádat, miszerint a Zeneakadémia a „germanizáció melegágya” lenne.
Erre minden oka meg is volt, hiszen elég végigtekintenünk az általa meghívott
tanárok növendékeinek névsorán. Hans Koessler tanítványa volt gyakorlatilag a
20. század első felének teljes magyar „zenetörténete”: Dohnányi Ernő, Bartók
Béla, Kodály Zoltán, Weiner Leó, Kálmán Imre, Huszka Jenő – azok, akik
megteremtették azt, amit az azóta eltelt több mint száz év óta a világ „magyar
zeneként” ismer és elismer. David Popper növendékeiből megalakultak az első
jelentős magyar vonósnégyesek s a folytatás: a Weiner Leó nevével fémjelzett,
máig élő világhírű „magyar kamarazene iskola”.
Mihalovichnak tehát fontosabb volt a
magyar zenei élet megfelelő színvonalra emelése mind a zeneszerzés, mind az
előadó-művészet területén, mint az, hogy ezt a célt úgymond idegen eszközökkel
érte el. Ha ő nem ragaszkodik elveihez és gyakorlatához, ha nem járja ki
vallás- és közoktatásügyi miniszterek soránál a zeneakadémiai tanárok anyagi-erkölcsi
megbecsülését, függetlenül azok állampolgárságától és magyar nyelvtudásától,
ha nem keresi meg külföldön is a lehető legjobb tanárokat és nem beszéli rá
őket, hogy Budapestre jöjjenek egy akkor még alig ismert, de alapítói között
Liszt Ferenc nevét felmutatni tudó iskolába tanítani, hanem engedi, hogy
legyőzzék a hangoskodók, akik szerint a
magyar királyi zeneakadémiánkból a magyar zene kultúrája annyira ki van zárva,
hogy olyan növendéket, akiről észreveszik azzal a magyar gyűlölő szellemmel,
amely ott honol, hogy magyar zenével foglalkozik otthon az ő rongyos hegedűjén
vagy zongoráján, azt egyenesen kitiltják onnan, - akkor ma nincs ez a
Zeneakadémia, nincs a világhírű magyar zenei élet, nincsenek a világhírű
előadók – vagy ha vannak, külföldön lettek volna kénytelenek tanulni és nem
Magyarország hírnevét öregbítenék. Miként Tóth Aladár a már fent említett
cikkében írta: Mihalovich Ödön valóban
magas ideálért dolgozott: az emberért. Ez pedig a legtöbb, amit kultúremberről
elmondhatunk. Mert minden kultúrprogramnak meg vannak a határai, amelyek
könnyen fejlődést gátoló korlátokká merevedhetnek. Mihalovich széleskörű
műveltségének, gazdag érdeklődésének, sokoldalú ízlésének, kifinomult
esztétikai koncepciójának, nemzeti céljainak, messze ágazó sajátos zenei
terveinek – egyszóval mindannak, amit az ember magában öntudatosan kidolgoz és
kialakít – szintén meg voltak a maga határai. A kultúrprogram, melyet
műveltségének, érdeklődésének, ízlésének stb. gazdag, de egyénileg mégiscsak
körülhatárolt alapjain felállított, azonban mégsem volt sohasem gátja a szabad
fejlődésnek, mert mint legfőbb cél, ott állt a végén: az Ember. Mihalovich az
emberi megnyilatkozásokat szigorú, határozott elvek alapján ítélte meg. De a
megnyilatkozások mögött meg tudta látni magát az embert és meg tudta becsülni
annak értékét akkor is, ha a megnyilatkozása módjával – elvből – nem is értett
egyet. És végeredményben ez nem más, mint maga a legigazibb liberalizmus.
Kultúrférfiút – akinek önkényéhez művészi tehetségek fejlődésének, nevelésének,
kiaknázásának sorsa van kötve – épp oly kevéssé képzelhetünk el enélkül az
igazi mély liberalizmus nélkül, mint határozott irányú, öntudatos, szigorúan
kialakult művészi elvek nélkül. Hogy ez a kettő mennyire nem mond egymásnak
ellent, azt leggyönyörűbben éppen Mihalovich példája bizonyítja. Mihalovich –
aki Wagnerrel és Liszttel lezárta magában művészi meggyőződésének kialakítását
– kinevezte a Zeneakadémiára tanárnak a fiatal Bartók Bélát és Kodály Zoltánt
és ezzel a tettével a magyar zene mai diadalának útját nagyobb mértékben
egyengette, mint bárki más kortársai közül. És ha meggondoljuk, hogy Mihalovich
hozta be a Zeneművészeti Főiskolára Dohnányi Ernőt, Weiner Leót, Molnár Gézát,
akkor igazat kell adnunk azoknak, akik Mihalovich Ödönben látják a magyar zenei
főiskola igazi megalapítóját.
1919. február 16-án Mihalovich Ödön
saját kérelmére nyugalomba vonult. A Zeneakadémia megteremtése és fejlesztése
érdekében kifejtett tevékenységének elismeréséül 1920. november 21-én az
intézet örökös elnökévé nevezték ki.
[1] Peregriny János
(szerk.): Az Országos Magyar Királyi
Zene- és Színművészeti Akadémia évkönyv az 1887/8.diki tanévről Budapest,
1878, Athenaeum
[2] Zenei Szemle 1929/2. Temesvár
[3] Szerző Katalin: Mihalovich Ödön a Zeneakadémia élén in Ujfalussy József (szerk.): A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola 100 éve Budapest, 1979, Zeneműkiadó