Aszalós Tünde
IV.
Országos Zeneiskolai Ferenczy György
Zongoraverseny
(2009. december 4-6.)
Ismét összegyűltek az ország
különböző részeiről a tehetséges, muzikális gyermekek és fiatalok
Budapesten a XVII. kerületben, a Bartók Béla Zeneiskola és a Vigyázó Sándor
Művelődési Ház nagytermében. Eddig nem tapasztalt létszámú igen tehetséges
növendék vett részt, mintha a nyíregyházi versenyen ültünk volna! Egy-két zseniális
adottságú gyermeket is hallottunk kiváló produkciókkal. Reméljük,
hogy a magyar zongoraművészet történetébe a későbbiekben beírják nevüket.
Meglepő volt, hogy a mai gyermekek mennyivel korábbi életkorban, úgymond
hamarább éreznek-értenek zeneműveket, az akceleráció tetten
érhető ezeken a megmérettetéseken. A sok-sok díjazott versenyző is ezt
bizonyítja. Összesen – két helyszínen, két zsűri előtt – 248
zeneiskolai növendék játszott.
Amint
az mindig tapasztalható, most is előfordult, hogy a
tanárkollégák – túlértékelve tanítványuk tehetségét és technikai
színvonalat – a versenyzőt megoldhatatlan feladat elé állították,
előadódtak „tanári műhibák”. A távolmaradás is jellemző volt, s a megdöbbentő
közöny, érdektelenség a tanárok részéről. Pedig tanulságos és gyönyörködtető
végighallgatni egy ilyen versenyt.
Milyen gondolatok juthatnak eszünkbe?
(Jómagam is végig ilyen szempontok szerint pontoztam):
1.
A növendék tehetsége, pianisztikus adottságai,
2. A zongoraművek kiválasztása, stílusos
előadása,
3. A tanár metodikai felkészültsége, úgymond a
tanári lelemény,
4. Milyen mértékben hallja a növendék a saját
játékát.
Feltehetjük magunknak a következő kérdéseket:
a. Jól ítélem-e meg tanítványaim adottságait (a
versenyen résztvevő tehetségét)?
b. Megfelelően felkészítettem-e őt?
c. Miért tetszett, vagy miért nem tetszett?
d. Hogyan tovább?
A sikeres szereplés nagy lendületet adhat, azonban az
öröm mellett veszélyeket is rejthet. Az esetleges kudarc okait viszont tanárnak
és növendéknek egyaránt fel kell tárni. Lehetőség nyílik ilyenkor arra is, hogy
a kollégákkal beszélgessünk. Vasárnapra virradó éjszakánkat lerövidítve
alkalmat adtunk reggel ½ 9-kor a találkozásra. Nem mindenkit, sőt, igen
kevés tanárt érdekelt a véleményünk. (Kovács Kálmánné, Pless Attila és én
mondtuk el javaslatainkat, ill. indokoltuk meg a kérdéses növendék értékelését).
Az egyik zseniális adottságú gyermek kiváló tanára viszont ott volt, minden
mondatunkat figyelte és jegyzetelt! Minősít bennünket, zenetanárokat,
hogy mennyire vagyunk érdeklődőek hivatásunk gyakorlása közben, és milyen
mértékben hallgatjuk meg mások értékelését.
Köszönet illeti a zeneiskolát a nagyszerű és
zökkenőmentes lebonyolításért!
A verseny rendezője és az azt segítő alapítvány
létrehozója, Havasiné Darska Izabella zongoraművész ismét bizonyságot tett
ügyszeretetéről és hozzáértéséről. Köszönet érte! Bár több hasonló személyiség
lenne országunkban – akkor bizonyosan előbbre jutnánk a kultúra területén.
Szeretnék még egy igen kitüntető momentumot megemlíteni: a Ferenczy György
Alapítvány a Chopin Társaságok Nemzetközi Föderációjának tagja lett. Örömmel
gratulálunk! Büszkeséggel tölt el bennünket, hogy honfitársunk kapcsolatot
létesít a nagy lengyel zeneszerző hagyományápolásával, továbbá lehetőséget
teremt a tökéletesebb Chopin interpretáció elsajátításához. Havasiné Darska
Izabella működésével, tevékenységével bizonyára „beírja” nevét a magyar
zongorapedagógia történetébe.
Havasiné Darska Izabella: „Van egy vágyam: azt
szeretném, hogy legalább egy valaki, sok kicsi Chopin verseny tapasztalataival,
minden alkalommal valamit javítva a játékában, eljutna arra a tudásszintre,
hogy a nagy varsói Chopin versenyre jelentkezzen, ebbe kerüljön is be,
sikeresen végig csinálja, és hozzon el onnan ide – haza – egy díjat, ezzel
megtörve sok évtizedes csendet ezen a téren. Ehhez kívánok segítséget nyújtani
munkámmal.”
Mivel
nekünk nem „anyanyelvünk” a chopini világ, ezért különösen lényegesek a
fent említettek. A mazurkák szinte minden egyes darabja specifikus előadást igényel,
igen változatos karakterben, billentésben, a fontos hangok, a hangsúlyok megtalálásában
és alkalmazásában, a dallamívek formálásában. Ezekben (és a keringőkben is)
éreztünk hiányosságokat, esetenként ritmustalanság is tapasztalható volt. A
bartóki zene nekünk „anyanyelvünk” – bár tökéletesebb is lehetne
interpretációja – (a külföldi előadók igen jól haladnak az autentikus,
hiteles előadásban).
Ki
hogyan látta-hallotta a versenyt? Prof. Jan Jański, az
Kovács
Kálmánné, a Fővárosi Pedagógiai Intézet ny. vezető szaktanácsadója, művészetoktatási
szakértő: „A résztvevők jól felkészültek, sok szép előadást hallottunk. A
nagyobbak, az „ifjak”, köztudottan keveset gyakorolnak, így igen tiszteletre
méltó teljesítményt nyújtottak. Érződött a művek iránt érzett szeretet, talán
Chopint egyszerűbben lehetne játszani. A Haydn-művek előadása is dicsérhető.”
Pless
Attila zongoraművész: „Örömmel hallgattam a kis zongoristáktól azokat a
kiváló minőségben interpretált műveket, amelyeket a gyermekek életkori
sajátosságainak, értelmi és érzelmi szintjüknek megfelelően választott ki a
szakmailag felkészült zongoratanár.”
Erkel
Tibor zongoraművész, a II. és IV. korcsoport zsűri elnöke (Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem): „Az Alapítvány kezdetektől fogva szorgalmazta Chopin műveinek a
szerepeltetését a versenyprogramban. Ez előbb nehéz helyzetbe hozta a
kollégákat, nem lévén gyakorlat a lengyel zseni zeneiskolás megszólaltatása. Kétségtelen,
hogy okkal tartották nehéznek. Most érezhető volt, hogy kialakult egy elég
komoly, játszható Chopin repertoár, és ami fontosabb, a hozzá tartozó tanítási
gyakorlat is. Az egész versenyt sikeresnek ítélem. Számos kolléga szerepelt a
versenyzőjével figyelemre méltó stiláris és zongorás biztonsággal.”
Dr.
Hargitai Imre zongoraművész (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Bartók Béla
Zeneművészeti Szakközépiskola): „Az értékelésben fontos megemlíteni, hogy
valóban országos érdeklődést váltott ki a IV. Ferenczy-verseny! A mi zsűrink
hozzávetőlegesen 100 produkciót hallgatott meg az ország legkülönbözőbb
településeiről. Hihetetlenül sok és jól felkészült 3-4. osztályos játszott, és
a IV. korcsoportban indulók (akik már többnyire középiskolások!) is a zenét
magas színvonalon művelve nyújtottak élményt a hallgatóknak és a zsűrinek.
Köszönöm a meghívást, azt, hogy részese lehettem ennek az ünnepi hétvégének.
Meggyőződésünk
szerint igen hasznos, hogy a növendékek egymás játékát hallva és a szép Chopin
műveket megismerve szellemileg gazdagodtak és az élmények által zeneszeretetük
elmélyült. A díjazottak nevei és adataik megtalálhatók a www.chopin-budapest.hu
honlapon.