Zenetanári
HITVALLÁS
1/ A cél megfogalmazása a tanár számára: legfőbb – középtávú – rövid
távú.
A
legfőbb cél mindig ugyanaz: a tanítvány önmagára való ráébredése.
A
tanítvány képességinek felismerése, ennek függvényében egy penge vékonyságú út
kijelölése, amin a legtöbbet kérem tőle, de mégis figyelembe veszem az
adottságait.
2/ A motiváció
Minél
kisebbek a gyerekek, annál kézzelfoghatóbb, vonzóbb mozgató rugót helyezek
eléjük. Ehhez szülői segítség kell. Rendkívül motiváló a tanár öröme,
elégedettsége. Önértékelésüket, önbecsülésüket minden órán erősítem. Ez annak
ellenére megy, hogy a hibákat kendőzetlenül megmutatom.
Fontos
a saját magukkal szembeni igény felébresztése. Ha ez sikerül, csak az éppen
aktuális fellépést kell eléjük tennem.
3/ A tanítvány tudatosságának
felébresztése, fejlesztése
(Gyakorlat:
a tanítvány elképzeli magát saját magával szemben ülve, amint tanár. Ezután
csukott szemmel játszik és hallgatja, mit csinál, hogyan működik a teste, szelleme.
A játéka után eltűnődik azon, amit hallott, tapasztalt, ezt ki is mondatom
vele.)
A
hangszer nélküli, fejből játék különösen alkalmas a tudatos játék
fejlesztésére.
4/ A tanár mindig a jelenben legyen –
látni, hallani mi történik éppen a tanítványban
A
rutinszerű tanításból idomítás lesz. A jelenben levés csodálatos, olyan, mint
egy egyszeri virág, soha többet nem ismétlődik, varázslatos újdonságával és
egyben örökkévalóságával. A tanítványnak hihetetlen sok erőt ad, szárnyakat
kap, akármilyen állapotban érkezett meg az órára, feltöltekezve megy el.
5/ A tanítvány független, önálló,
különleges lény, akit tisztelni kell
és SZABADSÁGÁT ápolni, erősíteni, megőrizni a tanár dolga. Soha nem
kényszerítem a zenei megoldásokat a gyerekekre. Megmutatom a lehetőségeket,
keresem én is a számára legközelebbit. Ehhez, ismernem kell.
6/ A tanítványaim mindig érzik,
hogy hiszek bennük. A lehető legtöbbet követelem tőlük. Nagyon szeretem
őket; állhatatosan, következetesen kérem tőlük a technikai és zenei
megoldásokat. Szidás helyett a humor nagy segítség, de ritkán, indokolt helyzetben
tudatom velük elégedetlenségemet. Ez azért is hatásos, mert szinte mindig
kapnak pozitív visszajelzést tőlem: addig csiszoljuk az órán a megoldandó
feladatot, amíg sikerül.
7/
Minél előbb megtanítom őket az otthoni,
eredményes gyakorlásra. A részletekben történő, tudatos folyamatot az órán
sokszor felidézzük. Igyekszem a gyakorlást önmagában megszerettetni, és nem
csak a végcélra figyelni.
8/ Sok hasonlatot, vizuális
szimbólumot mondok nekik. Idézek mesékből, vagy abból a témából, amit ők
szeretnek. (Pl. az egyik tanítványom sokáig minden órán elmondta, hogy „otthon
jobb volt, otthon ment!” Egészen addig, amíg megkérdeztem tőle: „Mit szólnál
hozzá, ha az iskolában a menzán a szakácsnő azt mondaná: itt ez a moslék, edd
meg, de otthon nagyon finomat főzök a családomnak!” Ezt tökéletesen megértette.
Az
egész zenetanításban, múltban – jelenben – jövőben – a legfontosabbnak a
személyre szabott, egy személyre irányuló figyelmet tartom. Akinek volt ilyen
az életében, az tudja, hogy miféle űrt képes pótolni egy zenetanár és az általa
átadott tudás. Ezt lehet on-line módon is, persze kezdőknél ez nehéz, de nem
tartom lehetetlennek. Úgy gondolom, a zenetanítás lényege nem változik az
idővel, az esteleges módjai igen.
Végül
egy idézet Yehudi Menuhin 80. születésnapi koncertjének kiadványból (1996.): „A legáldottabb és legkiváltságosabb minden
hivatás közül a zenészé, aki tolmácsol, megihlet, lelkesít, tanít, gyógyít és
mindenekfelett alázatos szolga.”
Antók Zsuzsannna
gordonkatanár
Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola és Alapfokú Művészetoktatási
Intézmény, Hubay Jenő Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem, gordonka didaktika tanár