„Még
sok ilyen szép napot!”
Érdi Tamás
születésnapi koncertje barátaival — barátainak
A világviszonylatban is egyedülálló reneszánsz
kiállítása miatt mostanság a szokásosnál is jóval több publicitást élvező
budapesti Szépművészeti Múzeum különleges eseménynek adott otthont 2009.
november 19-én. Érdi Tamás 30. születésnapját ünnepelhette az a néhány száz
szerencsés meghívott, akik jelen lehettek az ez alkalomból megrendezett
hangversenyen. Tamásról köztudott, hogy koraszülöttként egy hibás
inkubátor-kezelés következtében vesztette el a látását. Korán megmutatkozó
zenei érdeklődésére hamarosan felfigyeltek, s már ötévesen egy személyre
szabott, a gyakorlatban jól bevált módszerrel kezdhette meg
zongoratanulmányait. E speciális tanulási mód már ismert a Parlando olvasói
előtt (Parlando 48/2 (2006): 36-39.),
melynek köszönhetően Érdi Tamás hátrányos helyzetből indulva is elérte célját,
és zongoraművész lett. Nemcsak hihetetlen akaratereje és teljesítménye előtt
hajthattunk fejet ezen az estén, de a tanárai által alkalmazott zenepedagógiai
módszerek előtt is. Ahogy az már ilyen alkalmakkor megszokott, ezúttal is az
ünnepelt adott ajándékot az egybegyűlteknek, barátai — Keszei Bori, Vásáry Tamás
és Kocsis Zoltán, valamint a Nemzeti
Filharmonikus Zenekar művészeiből alakult Grazioso
Kamarazenekar — jeles közreműködésével.
A
Szépművészeti Múzeum nevében dr. Baán László főigazgató mondhatta el az első
köszöntő szavakat. Azt hangsúlyozta, hogy hite szerint, ha valaki tehetséges és
elhivatott, a legnagyobb nehézségek ellenére is ki tud bontakozni. Kétségtelen,
hogy Tamás esetében szükség is volt segítőkre ezen az úton. Elhatározásában
sokan támogatták, biztatták, segítették. S hogy az elmúlt harminc esztendő
sikeres lehetett, azért mindenek előtt a szülőket — Érdi Mártát és Sándort — és
a fáradhatatlan tanárokat illeti elismerés. Az igazgató megemlékezett arról is,
hogy Tamás rendszeresen megfordul a múzeum falai között: csütörtök esténként
ugyanis gyakran fogadnak be „vendégmúzsákat” is az intézménybe, s ezeken a
fiatal művész számos alkalommal zongorázott már. Végül a gáláns házigazda —
rámutatva a már mindenki által nagyon várt születésnapi koncert zenéjének
kivételes élményt ígérő hangzó és a rendezvény helyszínéül szolgáló gyönyörű
barokk terem pompájából adódó vizuális élmény együttes hatására — a műsor
utánra meghívta az egybegyűlteket a Botticellitől
Tizianóig című kiállítás megtekintésére. Érdi Tamás stílusosan — mintegy
összekötő kapocsként — Liszt Spozalizio-jával
indította a hangversenyt, mely darabot a reneszánsz nagy festőjének,
Raffaello-nak hasonló című festménye ihletett.
Ezt
követően az est műsorvezetője, Petrányi
Judit az Érdi-család közeli barátjaként saját élményeit is felelevenítve
idézte fel Tamás eddigi pályájának fontos eseményeit, majd Keszei Bori operaénekesnőt szólította színpadra, aki Érdi Tamás
kíséretével Kodály Nausziká című
dalát szólaltatta meg. Keszei Borinál arra kerestem választ, hogy dolgoztak-e
már korábban együtt Érdi Tamással, valamint hogy szerinte van-e, és ha igen, mi
a különbség egy látó és nem látó zongorakísérő között.
— Nagyon örültem, hogy közreműködője lehettem
a hangversenynek. Régi ismeretség köt a családhoz, hisz egykori „Cimborás”
vagyok Érdi Márta műsorából. Nem ez az első alkalom, hogy együtt dolgozunk
Tamással: pár évvel ezelőtt a szegedi Tavaszi Fesztiválon adtunk egy közös
koncertet, Kodály- és Mozart-dalokkal. Szép emlékeket őrzök erről az estről,
nagy sikerünk volt. Már a fellépést megelőző két próba is nagyon a szívemhez
nőtt, különleges tapasztalatokkal lettem gazdagabb.
Kérdésed második felére válaszolva,
igen, van különbség. A dalirodalom megszólaltatásakor hihetetlenül egymásra van
utalva az énekes és a zongorista, és óriási szerepe van a hagyományos
értelemben vett kommunikációnak, mint például a testbeszédnek is. Egy látó
zongorista észreveszi például a hátam mozdulatából (hiszen legtöbbször csak a
hátamat látja) vagy a levegővételem módjából, hogy én hogyan szeretnék tovább
menni. Itt sok minden másképp van... Most a magam számára is próbálom
megfejteni, hogy miben más. Valószínűleg tartom, hogy Tamás a levegővételemre
figyel, a kis zajaimra, ahogy hangosabban-halkabban szívom be a levegőt, és
abból hallhatja, miként megyek tovább. Bevallom, hogy egy jó látó zongoristával
dolgozva elkényelmesedhet az énekes, mert akkor esetleg önző módon csak magával
foglalkozik, talán nem is tartja mindig magát szigorúan a kottában előírtakhoz.
Tamással való közös munkám nagyobb empátiára, figyelemre és zenei
megalapozottságra sarkall, amikre mind-mind szükségem van ahhoz, hogy magas
színvonalon tudjunk együttdolgozni.
Vásáry Tamás zongoraművész és karmester mindkét minőségében számos alkalommal
szerepelt már együtt Érdi Tamással. Közös munkájukról szólva azt emelte ki,
hogy szerinte Érdi Tamásnak mi mindent jelent a zene. Rámutatott arra, hogy
ifjú kollégája szívből játszik, ami a leglényegesebb dolog ezen a pályán, s nem
a karrier, vagy a csillogás vonzza, hanem az a belső világ, amibe a zene által
belecsöppen és ami által hihetetlen dolgokra lesz képest. A fizikai hátrányok
miatt korábban például elképzelhetetlennek tartotta, hogy Érdi Tamás Liszt A-dúr zongoraversenyét valaha el tudja
majd játszani, s íme, Tamás minden akadályt leküzdve, ezt is megvalósította:
2009 nyarán Vásáry Tamás vezényletével, a Kodály Zoltán Ifjúsági
Világzenekarral több alkalommal is, több helyen is megszólaltatták a művet. Az
idei év nagy szakmai sikere pedig kétségtelenül a Leeds-i Nemzetközi Zongoraversenyen
elért eredmény volt: Tamás bejutott a második fordulóba. (A világ 68 ifjú pianistáját
megmérető versenyről Vásáry Tamás, mint a zsűritagja személyes tapasztalatait
oszthatta meg a közönséggel.) Az egyik ott játszott versenydarab, Schubert Esz-dúr impromptu-je (op. 90) volt Érdi
Tamás következő műsorszáma, majd ezt követően egy négykezes, Schubert f-moll
fantáziája (op. 140) hangzott fel a két Tamás előadásában. (Később, az est folyamán
Vásáry Tamás és Kocsis Zoltán szintén egy négykezessel – Schubert Divertissement à
Vásáry
Tamást a szünetben arról faggattam, zenélés közben hogyan teremt kontaktust
Érdi Tamással:
— A kamarazenélésnek az a lényege, hogy az
előadók együtt érezzék a zenét, fizikailag pedig lényeges, hogy „együtt
lélegezzenek”. Ez nagyon fontos, például a művek indításánál, vagy a szünetek
után, mivel minden darab az első hang előtt kezdődik és az utolsó után
fejeződik be. Tehát mielőtt elkezdődne a zene, a karmester ad egy felütést, a
vonós felemeli a vonóját, az oboista lélegzetet vesz, a zongoristáknak viszont
nem kell csinálniuk semmit, csak leütni a hangot (ezért is van oly sok zeneietlen
indítás náluk). Karmesterként Tamás levegővételét figyelem az indításoknál, ha
négykezest játszunk, akkor van egy „trükkünk”: szünetek után, ha egyszerre kell
indítanunk, a könyökömet odateszem az övéhez, és kicsit meglököm. Így jelezve neki,
mindig egyszerre vágunk bele a zenébe. Ilyen egyszerű.
Az est
vendége volt Törőcsik Mari is, akinek interpretálásában — felvételről — Petőfi János vitézének kezdősorai hangzottak
fel. Érdi Tamás Törőcsik Mari által ismerte meg Petőfi remekét, számtalanszor
meghallgatta ezt a kazettát, s most Chopin cisz-moll
noktürnjével (op. posth.) mondott köszönetet a művésznőnek. Törőcsik Mari
az alábbi gondolatait mondta el a Parlando-nak:
— Nagyon megható az a tudat, hogy a
János vitéz-felvételem milyen sokat jelentett Tamásnak kiskorában. Csak most
tudatosult bennem — hogy láttam és hallgattam őt —, hogy neki, mint muzsikusnak
ilyen fontos volt az én versmondásom, és ez hihetetlen örömmel tölt el.
Meglepett engem, hogy az ő lénye milyen hihetetlenül együtt él a zenével. Úgy
látszik, ez egy olyan belső koncentráció, amire talán az Isten adott neki külön
képességet.
Végül
az est utolsó műsorszámaként Érdi Tamás a zenekari szólista szerepében is
megnyilatkozott: a Grazioso Kamarazenekarral és Kocsis Zoltán vezényletével Mozart
A-dúr zongoraversenyét (K. 488)
szólaltatta meg.
Kocsis
Zoltánt is arról kérdeztem, véleménye szerint van-e észrevehető különbség Tamás
és a látók játéka között:
— Sokkal érzékenyebben nyúl a billentyűkhöz,
mint a látó emberek. Úgy hiszem, hogy az ő játékában bizonyos dinamikai
tartományokban olyan érzékenység van jelen, ami nálunk természetszerűleg nem
lehetséges. Azt merném mondani, hogy talán chopini mértékkel lehetne ezt a
képességet mérni. Nem véletlen, hogy Chopin igen közel áll hozzá, hiszen a
lengyel zeneszerző a pianissimo-piano-mezzoforte közötti dinamikai tartomány
minden kétséget kizáróan legérzékenyebb mestere. Nem mintha adott esetben nem
lenne jelen drámaiság is az ő zenéjében, de mindenképpen egy olyan új világot,
dimenziót nyit meg, amit más nem. Tamás pedig eme sajátosságra hihetetlenül
érzékenyen rá tud mutatni.
Beszámolóm
végén álljon itt azoknak a zenepedagógusoknak a neve, akiknek munkája nélkül
Tamás nem mehetett volna végig a művésszé válás — az ő estében különösen —
küzdelmes útján, akik a kezdetektől vezették kezeit, s akiknek a közönség is
hosszú vastapssal mondott köszönetet: Joó Imolának, Becht Erikának, Kollár
Zsuzsának, Leon Fleishernek, Rév Líviának és Eckhard Gábornak.
Kovács Ilona
Minden, ami zene —
Rózsavölgyitől
Budapest, V. ker., Szervita tér 5.
Közép-Európa
legnagyobb zeneműboltjának alapítási éve: 1850
Tel./fax: 266-8337, email: rozsavolgyi@lira.hu