LEVÉL UJFALUSSY TANÁR ÚRNAK
Kedves Jóska Bátyám!
Január 11-én, amikor személyesen meglátogattalak,
megérlelődött bennem az a szándék, hogy nem egészen öt hét múlva esedékes 90.
születésnapodon levélben foglak köszönteni. Feltételeztem, hogy a családtagok,
barátok erre a napra, vagy környékére fogják tervezni személyes köszöntésüket.
Találkozásunkkor láttam már, hogy fáradtabb vagy, mintsem örömet szerezne, ha a
megszokottnál többen vannak körötted. Így én ezt a levélformát választottam,
hogy jobb közérzetedhez hozzájáruljak, és afelől is biztosítsalak, hogy magas
életkorod megérte alkalmából sok értékes
és életre szóló emlék tolul fel bennünk, mindnyájunkban, akik ötven esztendeje
növendékeid lehettünk.
Már első összhangzattan óráidon elkápráztattál
hihetetlennek tűnő zenei memóriáddal. Akkor ezt még „csak” a szisztematikus
összhangzattan-tanításodban érvényesítetted. Tanulmányaink utolsó évében az elméleti
tárgyak megkoronázásának tekinthettük esztétikai előadásaidat, ahol memóriád
zenén túli részét csodálhattuk, amint Platónt, Arisztotelészt ógörögül idéztél.
Ehhez képest az már természetesnek tűnt, hogy a fontosabb mondatokat Diderot
színész-paradoxonából, Goethe Wertheréből, Lessing Laokoónjából – az itt
felsorolhatatlan számtalan további klasszikustól – eredeti nyelven citáltad.
Tanításodnak
azonban mégsem ezeket a mozzanatait tekintem a magunk és a magam számára
maradandónak. Hanem azt a gondolkodásmódot, azt a gondolati rendszert, amit
zeneesztétikai fejtegetéseidben – akár előadás formájában, akár
publikációidban, akár magánjellegű hétköznapi beszélgetéseink során elejtett
mondataidban Tőled, és csakis és egyedül Tőled kaphattam, kaphattunk.
Számomra az intonáció
esztétikai kategóriájának a kidolgozása volt az egyik olyan pillére
rendszerednek, amelynek eredőit úgy fedted fel, hogy azok, és maga a kategória
megjelenítése, felfedése számomra a Gestalt-pszichológiának tulajdonított „aha”
élmény kiváltására volt képes. Az „intonáció” elnevezés alatt sűrűsödött
Aszafjevnek az orosz romantikus szerzők kompozícióinak elemzéséből kibontott felvetése,
ahol még csak felderengeni látszottak azok az összefüggések, amelyek aztán
Lukács György „különösség”-ként jelölt esztétikai terminusával való
találkoztatása révén koherens zárt rendszerré váltak a Te munkásságodban.
Az intonáció
fogalmának általad történő kibontása nemcsak zenei gondolkodásunk
kiterjesztésének lehetőségeit segíti, hanem ezt a gondolkodást a zenei jellemábrázolás
felismeréséhez szükséges általánosítás képességének kialakítására is ösztönzi.
Példát adtál a zenei általánosítás ilyetén
alkalmazásának azokban a Mozart analízisekben, amelyekben a hallgató, olvasó és
aktív muzsikus meglelte a közös nevezőt, az azonos intonációt a d-moll zongoraverseny utolsó tétele és az Éj
királynője, vagy a KV 550-es g-moll szimfónia II. tétele és Tamino képáriája
között. Meggyőzően mutattad be a
hangnemek kezelésének a Varázsfuvola dramaturgiájában játszott szerepét.
Meghökkentő volt Hildesheimernek épp a mozarti hangnemkezelés tudatosságának
tagadó állítását olvasni. Nem a személyes pozitív elfogultság, hanem a Te
konzisztens bizonyítási eljárásod volt a döntést segítő, amelynek eredményeként
a Te elemzésed mellett foglalok most is állást.
A zenei gondolkodás általad felkínált lehetőségeit
próbálgatva izgalmas felfedezést jelentett nekem a nápolyi operák bosszú
áriáinak, Ph. E. Bach d-moll fuvolaversenye III. tételének, Händel Messiásából
a „Denn Er entflammt…” Malakiás könyve 3:2-t textusul vevő 5. sz. d-moll
áriának, „végállomásként” pedig az Éj Királynőjének intonáció azonossága. Újabb igazolását láttam az intonáció
létezésének és jelenlétének, valóságát nemcsak egyazon szerző ouvre-keretein
belül, hanem a zenei köznyelv bizonyos időhatárai között, amint arra Szabolcsi
Bencét idézve rámutattál. Életérzés, típus, jellem – intonáció.
Ezek után nehéz bizonyítani, hogy világunknak, az
ember külső és belső világának ne
lenne zenei leképeződése, s hogy a
zenei összefüggések ne mutatnának fel bizonyos – a fogalmiságot meghaladó, de a
fogalmiságban is kifejezhető – jelentéseket.
Egyetlen olyan kortársadról, kollégádról tudok, aki
Hozzád hasonló utakat járt be, hasonló következtetésekkel, a „Valóság zenei képe” című alapműved
megjelenése után bő másfél évtizeddel: Jaroslav Jiránek − Prágában. Az ő
közelítései azonban Lukács Györgyöt megkerülték. Nekünk, Neked pedig megadatott
a lukácsi kategóriák beemelése további elméleti kérdések tisztázását
szolgálandó, mint: a „zene egynemű közege”, Hegelt forrásként tekintve a
„közvetett” vagy „meghatározatlan tárgyszerűség”, s a tudományos és művészi gondolkodás
elkülönítéséhez legnagyobb segítséget jelentő
Még érinteni sem tudom mindazokat a filozófiai, mélyen
zeneesztétikai témákat, amelyekkel kijelölted a zeneértelmezés útját (tartalom
és forma, a műfajkategória, stb.). Arra viszont nem lehet nem utalni, hogy
sohasem időtlen absztraktságában, hanem mindig történelmi összefüggéseiben és
szerepében, szociológiai „mezőben” folytattad zenei vizsgálódásaidat a
legkülönbözőbb aspektusokból.
Ugyanezen mentalitás tűnik elő, amikor fontos
zenepedagógiai kérdések megválaszolásában kérték tanácsaidat. Különböző
konferenciák, tanácskozások alkalmával jó lehetőségük nyílott azon zenepedagógusoknak
is mértékül szolgáló véleményed megismerésére, akik nem vehettek részt hosszabb
időtartamú kurzusaidon. Nem felejtjük a győri Országos Zenei Nevelési
Konferenciák egyikén (utánanéztem – 1983 nyarán) tartott előadásodat a
zene-oktatás és nemzeti hagyomány összefüggéseinek kifejtéséről. Miként Kodály,
Te is nagy jelentőséget tulajdonítottál a nemzeti identitástudat
(ki)alakításának. Huszonhét év elteltével ma a globalizmus és nacionalizmus közötti
szélsőségek ideológiai káoszában hányódva adja fel az oktatáspolitika – minden
átgondolás nélkül – irányító szerepét. És fogalmat sem alkot arról, hogy a
művészeti nevelés, azon belül a zenei nevelés milyen sugárzó erőt jelentene
annak felismertetésében, hogy szabad büszkének lenni magyarságunkra. És arról
sem alkot fogalmat, hogy a művészeti nevelés
csaknem teljes ignorálásával milyen szellemi, lelki, erkölcsi nyereségtől fosztja
meg az iskolát látogató ifjúságot. Sokat nem kellene tenni: elő kellene venni
hivatkozott előadásod lejegyzett és a PARLANDÓ-ban
megjelent változatát, amely még egyéb összefüggések bemutatásával is
meglepetést keltene, nevezetesen, amit a zenei
anyanyelv mibenlétéről fejtettél ki.
Élő példát adtál a nemzeti identitástudat „gyakorlásáról”
Bartók-breviáriu-moddal,
Bartók-monográfiáddal, a „Zené”-ben általad kimutatott híd-szerkezet feltárásával, Kodály Psalmusáról írott elemzéseddel.
De azzal is, hogy Tőled hallottuk először a Bartók-kortárs Révész Gézának a
nevét. Révész azért becses számunkra, mert az európai zenepszichológia legelső
nagy képviselőjeként jegyzi a szakirodalom. S hogy szívesen ápoltad a
határterület problémafelvetéseit, tanúsítja, hogy előszót írtál Gyulai Elemér
„A látható zene” című könyvéhez.
Hasonló állásfoglalásodat
jelzi nemcsak, hogy előadást tartottál Varró Margitról, hanem az is, hogy
vállaltad a Varró Margit nevét viselő alapítvány elnöki tisztének viselését
1993-tól 10 éven keresztül. Ebben a civil kezdeményezések iránti megbecsülésed
fejeződött ki, amely ellentmond mindazon feltevéseknek, hogy arisztokratikus
távolságtartással viseltettél volna a „plebejus” jelenségek iránt.
Aki a nevelés kérdéseinek befolyásolását magára
vállalja, már a vállalás természetéből adódóan sem lehet arisztokratikus, mert
népe életének, kultúrájának vérkeringésébe kell pulzálón bekapcsolódnia. Honnan
is kaphattad ezt az ösztönzést? Nem karmester, nem zeneszerzés mestereidtől
közvetlenül.
Azon ritka alkalmaink egyikén, amikor békés, nyugodt
körülmények között még drága édesanyád jelenlétében beszélgethettünk, felfedted,
hogy a debreceni egyetemen klasszika-filológia tanulmányaid folytatása során
Karácsony Sándor volt az a professzorod, aki életre szólóan mély benyomást
gyakorolt Rád magyarság-szemléletével, amely áthatotta az ő elméleti és
gyakorlati munkásságát egyaránt. Gondolom, megengeded, hogy üzenetedet
tolmácsoljam, terjesszem nevedben: „Olvassátok, tanulmányozzátok Karácsony
Sándort! Még MA!”
Személyes emlékeimet is őrzöm, amelyeket a Veled való
kapcsolat tesz kitörölhetetlenné.
Megtiszteltetésnek tekintettem, hogy Bach születésének
300. évfordulójának tiszteletére rendezett magyar és NDK zeneművészeti főiskolai
rektorok tanácskozására magad mellett még egy másik és rajtad kívül egyetlen
magyar referátum megtartójaként engem jelöltél. Leírhatatlan volt zavarom, ami
abból a felelősségérzetből adódott, hogy nekem melletted méltón kell helyt
állni egy ilyen rangos nemzetközi grémium előtt. Zavarom akkor oldódott, amikor
felajánlottad konzultációs segítségedet, s élhettem a nem mindennap visszatérő
kiváltságos lehetőséggel.
S ami az elismerések elismerésének számított, az volt,
hogy rektorságod kezdetén felkértél arra, hogy megsokasodott vezetői elfoglaltságaidra
tekintettel vegyem át Tőled a zeneesztétika tárgy tanítását az ötödéves
hangszereseknél, illetve karvezetőknél. A két csoport egyikét bíztad rám, a
másik csoportot pedig Zoltay Dénesre. Ebben a formában még nagyobb kihívásnak
számított a felkérés, nem kevésbé a vállalás. Három év elteltével azonban
felismertem, hogy zenei és pszichológusi képzettségem nem elég ahhoz, hogy jó
lelkiismerettel folytassam az esztétika oktatását. Ahhoz pedig nem éreztem
magamban elég erőt akkor, hogy beiratkozzak további tanulmányok folytatására az
ELTE-re, esztétikát tanulni. Lehet, hogy ez egy elmulasztott lehetőség volt?
Végül is eléd álltam, s visszaadtam megbízatásomat. Döntésemet elfogadtad, de
tartózkodó voltál erre reflektáló véleménynyilvánításodban. Azt hiszem, ekkor
váltam növendékedből tanítványoddá, kollégáddá.
Eleganciád külső megjelenésedben, viselkedésedben,
modorodban, tudós megnyilvánulásaidban, írásaidban, gondolatvezetésedben mindig
példaadó és mások számára meghaladhatatlan volt. Békességet, nyugalmat
sugárzott egyéniséged. Puszta jelenléted mindnyájunkban, mindenkiben
tiszteletet keltett. Tetemes elfoglaltságaid közepette sem utasítottál el soha
egyetlen Tőled segítséget kérő növendéket, kollégát. Mentora voltál számos
pedagógiai, zenepszichológiai kutatási kezdeményezésnek. Művészi, morális,
emberi értékrended évtizedekig kánonnak számított a zenetudomány, a
zenepedagógia és akár mindennapi létünk területén.
Levelem befejezéséhez közeledve kaptam a hírt, hogy
mielőtt betöltötted volna ténylegesen a KILENCVENEDIKET, nem vártad meg a
köszöntőket, s három héttel korábban elhagytál bennünket.
Pedig lennének még kérdéseink. Két-három éve egy
kettőnk közötti beszélgetésben magad érintetted, hogy módosítanád zenei visszatükrözés
elméletedet. Hogyan? Felcserélnéd-e az
Mi itt maradtunk teli bőröndnyi kérdéssel, s nem lesz,
aki ezeket tévedhetetlen biztonsággal és a teljes életmű hitelességével megválaszolja.
Árvaságunk arra kell, hogy ösztönözzön, hogy szellemi örökségedet – amily’
mélységben Nélküled lehetséges – átgondoljuk, s integrálhatóvá tegyük a jövő
ifjú és gondolkodni szerető muzsikus generáció számára.
Úgy
vélem, eredetileg köszöntésre szánt levelemet nem kell átírni, annak ellenére
sem, hogy célját a Sors maga írta át. Január 11-én, amikor még megérintettem fáradt
kezedet, elköszöntem Tőled. – Jóska Bátyám, elbúcsúzom most. – Te erre azt válaszoltad,
alig hallhatóan: – Zoltán, nem búcsúzunk. Hisz’ még találkozunk…
Laczó Zoltán