A
ZENETANÁROK TÁRSASÁGA (ZETA)
2010.
február 13-i KÖZGYŰLÉSÉRŐL
I.
Az MZTSZ
megalakulása óta támogatja a ZETÁT
Dr. Gyimesi
László fontosnak tartja, hogy
megóvják a
zenepedagógiai értékeket
A Zenetanárok
Társasága (ZETA) 2010. február 13-án közgyűlést tartott, amelyen új vezetőséget
választottak, s ezen a tanácskozáson dr. Gyimesi László, a Művészeti
Szakszervezetek Szövetségének elnöke, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek
Szakszervezetének főtitkára is felszólalt.
A bevezetőben Laczó Zoltán a Zenetanárok Társasága
elnöke arról a nemzetközi díjról számolt be, amelyet dr. Gyimesi László tavaly,
október végén vehetett át Tuniszban. A Nemzetközi Zenei Tanács (IMC) a zenei
jogok védelmében kifejtett tevékenységért, az előadó-művészeti törvény
megalkotásáért jutalmazta ezzel az elismeréssel a szakszervezetet. Richard Letts, az IMC elnöke szerint a magyarországi jogszabály,
akárcsak az előadóművészek közteherviselését könnyítő, úgynevezett ekho-törvény a gyakorlatba ülteti át az UNESCO és az ENSZ
nevelésügyi, tudományos és kulturális szakosított szervezete által a művészek
jogállására megfogalmazott ajánlás számos lényeges elemét. A több mint hetven
szervezetet tömörítő FIM elnöke, John Smith javasolta a magyar érdekvédőket
erre az elismerésre, s azért esett a választásuk az MZTSZ-re,
mert nemcsak a zenészek, hanem mindenki zenéhez való jogáért harcoltak.
A
szakszervezet számára ugyanis lényeges, hogy a muzsika mindenki számára hozzáférhető
legyen, s tényleg a mindennapok részét képezze. Dr. Gyimesi László elmondta:
ezért is tartja fontosnak a Zenetanárok Társaságát, s hozzátette, már a ZETA
születésekor is jelen lehetett, s örül, hogy ilyen hosszú ideje működik a szervezet.
„A mi szakszerveztünk munkájában
folyamatosan jelen van a kettőség – folytatta –, hiszen az a dolgunk, hogy a művészeti terület fejlődését segítsük, s
hogy ez mennyire sikeres, talán az is jelzi, hogy a szimfonikus zenekarok
pozíciója nagyon erős. Ez részben az előadó-művészeti törvénynek is köszönhető.
A szakszervezet másik fontos feladata pedig a zeneoktatással való
foglalatoskodás. E két tevékenységet úgy kell egyensúlyban tartanunk, hogy
egyik se szenvedjen csorbát. A jelenlegi
helyzetben pedig a gazdasági válság hatásait elsősorban abban látom, hogy bár
egyébként sem könnyű szakszervezeti vezetőként dolgozni, most még nehezebb…” S
hozzátette, az alapfokú művészetoktatás kapcsán azt tartja a leglényegesebb
kérdésnek, hogy hol van az oktatás jogszabályi helye. „A törvény azt mondja ki, hogy a művészetoktatás nem kötelező
feladat. Ha azonban már az önkormányzat vállalta ezt a tevékenységet, akkor nem
lehet abbahagyni. Ha az önkormányzat nem folytatja, akkor a megyének kell
ellátnia ezt a feladatot. Általában azért kell komoly harcot vívnunk, hogy ez a
helyzet ne változzon, hiszen óriási a kísértés arra, hogy a művészetoktatást
megszüntessék, vagy legalábbis piaci alapon működtessék...
A finanszírozás szintén lényeges kérdés, erről is az önkormányzatnak kell
gondoskodnia. A büdzsé nagysága az aktuális politikai hatalom szándékától és
lehetőségeitől függ, s ez bizony elég szűk mozgásteret jelent. De olyan
összegért kell küzdeni, ami lehetőség szerint életképessé és fejlődővé teszi az
oktatási intézményeket. Demagógia azonban azt állítani, hogy a művészetoktatás
képes olyan pozíciót elfoglalni, amelyet a közoktatás egésze sem bír. A cél
mindig az, hogy az alapfokú művészetoktatás maradjon meg a közoktatáson belül,
és így működjön.
Ha visszatekintünk az utóbbi két
évtizedre, elmondhatjuk, hogy az 1990-es évek elején a művészetoktatással
foglakozó pedagógusoknak 15-20%-kal volt alacsonyabb a bére, mint a más
területeken dolgozó pedagógus kollégáiknak. Az egységes bértábla azonban mára
már ezt a gondot is orvosolta, valamint az, hogy a normatív alapú támogatásba
bekerült a művészetoktatás is.
Természetesen a legnagyobb harcok mindig a normatíva összegéről folynak.
Arra kell ügyelnünk, hogy az alapfokú művészetoktatást megvédelmezzük, s az
időnkénti fejlesztésére is találjunk forrásokat.
A válságos időkben még nehezebb a
dolgunk, de ilyenkor már az is jó hírnek számít, ha nincs rossz hír… Hiszen ha van feladatellátás, akkor szükség van a pedagógusokra
is!
S visszatekintve a foglalkoztatásra az
elmúlt években, 1990-ben 170 iskola és 80 ezer gyerek tanult az alapfokú
művészetoktatásban, s az 1990 es évek végére 130 ezerre nőtt a gyerekek száma.
De ebben az időben a társművészetek is belekerültek az oktatásba, s ezzel
átrendeződés kezdődött a területen. Ez a fenntartók terén is jelentkezett,
hiszen korábban 95% ban az önkormányzat volt a
fenntartó, ez az arány a magániskolák miatt csökkent, míg a tanulólétszám 350
ezerre nőtt. S ennek a folyamatnak a zene lett a vesztese, hiszen itt a
gyereklétszám lényegében nem változott, viszont kevesebb pénz jutott az
ágazatra. A zeneoktatás és a csoportos művészeti oktatás támogatása közötti
összeg nem volt reális. A zenéé alacsony lett, a csoportos pedig gyakran
felülfinanszírozottá vált. S az állam sem épített ki megfelelő ellenőrzési rendszert.
Miután napvilágra került néhány botrányos eset, s ez vonta maga után a minősítés
szükségességét. S hogy ez mennyire volt eredményes, talán az is jelzi, hogy ezt
követően körülbelül száz iskola, s körülbelül 100 ezer gyerek tűnt el hirtelen
a rendszerből…Valószínűleg nem is volt soha benne.
Viszont a minősítés véget vetett művészeti intézményeket ért politikai
támadássorozatnak. S bár kevesebb a pénz, ennek az összegnek az útja jobban
átlátható, és biztosan jobb helyre kerül, mint korábban.
A foglalkoztatás terén jól képzett
pedagógusokra van szükség. S a szakszervezet feladata is „egyszerű”, meg kell
őrizni a munkahelyeket minden áron. Szerencsére ezen a területen komolyabb
munkanélküliséggel eddig nem kellett szembenézni. A 2010. évi költségvetés nagy
harcot jelentett, hogy a zeneoktatás finanszírozásának három lábát hasonló
nagyságúvá akarták tenni. Az állami és az önkormányzati támogatás mellett azt
tervezték, hogy a szülői hozzájárulást is 30%-osra növelhetővé váljon.
Szerencsére sikerült elérni, hogy ez csak maximum 15% legyen.
S a cél továbbra is az, hogy a
művészetoktatást igyekezzünk minél jobban beágyazni a közoktatás rendszerébe,
de arra is ügyeljünk, hogy azért ne legyen túl mélyen, mert akkor már
következik az egységes iskola…”
A szakszervezeti vezető hozzátette, mindez főként az
alapfokú művészetoktatásra jellemző, hiszen a középfokú művészetoktatásnál a
jogállás teljesen tiszta, s a felsőfok szenvedi meg ebben az esztendőben
a legkisebb mértékben a válságot.
Laczó
Zoltán elnöki beszámolója kapcsán dr. Gyimesi László elmondta, az MZTSZ mindig
feladatának tekintette, hogy segítse a zenepedagógusok szakosztályát, majd az
abból alakult ZETÁT. Azzal a céllal született a PARLANDO is, s a mai napig azért támogatják, mert úgy vélik, értéket
teremtenek, óvnak meg, hiszen ez az egyetlen ilyen jellegű szakmai folyóirat,
amelynek a szerkesztését önálló bizottság végzi. S a szakszervezet büszke arra,
hogy a ZETA létezik. S hozzáfűzte azt is, Laczó Zoltánnal már több mint két
évtizede dolgozik együtt, s a mai napig élvezi szellemességét, intelligenciáját,
felkészültségét, s mélyen elismeri eddigi munkáját.
R. Zs.