„Ezt a feladatot mindig

szolgálatnak tekintettem”

 

Laczó Zoltán közel négy évtized titkári teendőiről, elnöki feladatairól

 

Másfél emberöltönyi idő, harmincnyolc esztendő. Ennyi évet töltött Laczó Zoltán a zenepedagógusok szervezetének élén. Ebben a közel négy évtizedben titkári, majd elnöki posztot töltötte be, s igyekezett mindent megtenni azért, hogy igazi kollegiális légkör alakuljon ki, és minél nívósabb szakmai programokon vehessenek részt a pedagógusok. Laczó Zoltán úgy véli, abban az időszakban láthatott el katalizátor szerepet, amikor a szervezet a magyar zenepedagógia reformkonyhájaként működött. Emellett érdekes külföldi tapasztalatokkal gazdagodott, amelyet megosztott kollégáival is. Visszatekintve a szervezet élén töltött időre, elégedett az eredményekkel, s örül, hogy részese lehetett ennek a gazdag korszaknak.

Miért tartotta fontosnak, hogy részt vállaljon a zenepedagógus szakosztály tevékenységében?

A közélet ifjú koromtól kezdve lényeges szerepet kapott az életemben. Zeneakadémistaként például a kollégium diákbizottságának voltam tagja, különböző szervezési feladatokat vállaltam. Miután megszereztem a diplomámat, Miskolcra kerültem, s amikor főiskolai rangra emelték a zenetanárképzést, huszonnyolc évesen tagozatvezetőnek neveztek ki.

– Ráadásul a zenepedagógián belül is új utakat keresett magának…

– Nagyon szerettem a hivatásomat, ami ekkor formálódott, hiszen a Zeneakadémia mellett pszichológiát is tanultam, és rájöttem, ez a két diploma érdekesen kombinálható egymással. Sokat segített az is, hogy a weimari Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán Paul Michel professzornál járhattam tanulmányúton, aki akkoriban a zenepszichológia európai hírű vezető személyisége volt. Tőle nagyon sok ösztönzést kaptam. Miután hazaértem, a Minisztériumtól érkezett számomra egy ajánlat, a Zeneakadémiára hívtak, hogy a két végzettségemet társítsam. Hatalmas dilemmát jelentett, hogy elfogadjam-e ezt az ajánlatot, mert nagyon szerettem Miskolcon dolgozni, élveztem a családias légkört, s azt, hogy olyan szakmai színvonalat teremthetünk, amilyet csak akarunk. Talán ez volt életem egyik legboldogabb periódusa… Ráadásul a város, valamint a megye zenei és kultúréletének a szervezésébe is bevontak, a Filharmónia tanácsadója lettem, s ifjúsági és felnőtt előadásokat vezethettem. Ezt kellett feladnom a zeneakadémiai állásért, amelynek – rangjánál fogva – szintén nagy hívóereje volt. Végül határoztam, és 1971 szeptemberétől már Budapesten tanítottam.

S már a kezdet kezdetétől a PARLANDO-ban is dolgozott…

– Tulajdonképpen ezzel a lappal indult minden! Az addigi tagozatvezetésem és szakmai munkám kapcsán – metodikai jegyzeteket készítettem – kértek fel, hogy írjak a PARLANDO-ba. Akkor ugyanis a kitűnő zenepszichológusra, Kovács Sándorra emlékeztek, s az ő munkásságát ismertettem öt folytatásban. Ezt követően kerestek meg, hogy felkérjenek az Országos Zenepedagógus Szakosztály titkári posztjára. Dr. Szende Ottó látta el addig ezt a feladatot, de egyre kevesebb ideje jutott rá a tudományos tevékenysége miatt. S bár nem voltam pontosan tisztában azzal, mit is kell csinálnom, mi vár rám, elvállaltam a pozíciót. S ahogy haladt előre az idő, úgy vált egyre érdekesebbé a dolog. Az első, titkári minőségemben eltöltött esztendő után meghívtak a PARLANDO szerkesztőbizottságába,  s azóta is részt veszek ebben a munkában. Úgy vélem, a lap, amelyet Szatmári László „talált ki”, formálta arculatát, két évtizede pedig Zelinka Tamás munkája – egyedülálló. S arról se feledkezhetünk el, hogy az újság léte kiváló szakszervezeti partnerünknek, az MZTSZ-nek és dr. Gyimesi Lászlónak köszönhető.

– Kezdetben mennyire volt aktív ez a szakosztály?

– Az én időszámításom előtti dolgokba nem mélyedtem bele, de azt tudom, hogy akadtak szakmánkénti csoportosulások, s akkoriban még a tagság létszáma ötszáz-ötszázötven fő volt. De a tulajdonképpeni frontáttörést és a zenepedagógia társadalmasítását az úgynevezett kortárs zenei tanfolyamok jelentették, amikor már én is titkárként tevékenykedtem. Sándor Frigyes volt ebben az időszakban az elnök. Ő rengeteget tett azért, hogy pezsgőbb legyen a szakosztályi élet. Újító, aktív szellemiségként azt tartotta, mindenkit érdekel, hogy milyen ez a modern zene, milyenek a zeneszerzők, teremtsünk ezért lehetőséget arra, hogy mindezt a zenepedagógusok jobban megismerjék. S jött hozzánk többek között Balassa, Szokolay, Maros Rudolf. Nemcsak a szerzeményeiket mutattuk be, hanem olyan programot találtunk ki, amely megtöltött egy teljes hetet. A debreceni kortárs zenei tanfolyamok fantasztikus társasági együttléteket, remek közösséget eredményeztek. Kovászt képeztek emberi, valamint szakmai szempontokból, és rengeteget tettek a kollegiális légkörért. A látókör ennek köszönhetően robbanásszerűen kitágult. Ez a magyar zenepedagógia boszorkánykonyhája volt. S én katalizátor szerepet játszhattam abban, hogy mindez megvalósult. Felüdítő, szellemi frissességet hozó áramlat volt mindez az akkori zenepedagógiában. Ebbe a munkába aztán bekapcsolódott az Editio Musica Budapest, valamint a Triállal is jó kapcsolatot alakítottunk ki. A szervezeti hátteret pedig a Magyar Zeneművész és Táncművészek Szakszervezete biztosította. Ezt a periódust életem egyik legszebb szakaszának tekintem, amelyből rengeteget tanultam.

S közben nemzetközi szinten is képviselhette a zenepedagógusokat.

A szakszervezet támogatta az utazásaimat, így részt vehettem ISME konferenciákon, s képviselhettem Magyarországot az EMU-ban, s ezzel bekerültünk a nyugat-európai zenepedagógia vérkeringésébe. Ezt pályám legfrissebb benyomásokat nyújtó szakaszaként éltem meg. Ekkor szembesültem azonban azzal is, hogy bár a magyar pedagógia révén zenei nagyhatalomnak tartanak bennünket, mennyire eltér a nálunk megszokottól a külföldi zenepedagógia felfogás és a zenekultúra. Az első két-három évben komoly konfliktust jelentett számomra annak feldolgozása, hogy Nyugaton a populáris zene jelenti minden képzés alapját. Keserűen vettem tudomásul, hogy nem az a fajta értékrend jellemzi az ottani munkát, mint amilyet mi Kodály és követőinek nyomán kialakítottunk. Hiszen a magyar zenepedagógiai közéletet értékközpontúság hatotta át, mind a közismereti, mind a zeneiskolai részben. Az ISME konferenciák emellett azt erősítették meg bennem, hogy nagyon pici szelete vagyunk a világ zenei életének, habos dísz egy hatalmas nagy tortán, aminek teljesen más az ízkombinációja, mint amilyet az ember elképzelt, s itthon hozzászokott…

– Ugyanezt az utat járná be ismét, ha újrakezdené a pályáját?

– Hálás vagyok az életnek, hogy fiatal fejjel erre az útra léptem. Ha ezt nem teszem, és Miskolcon maradok, akkor ezeknek a felismeréseknek nem lehettem volna a birtokosa… Bár akadtak nehéz időszakok, hiszen a rendszerváltás után átalakult az Országos Zenepedagógus Szakosztály, s Zenetanárok Társasága néven önálló szervezet lett. A rendszerváltás után nagyon sokféle színezettel ítélték meg az elmúlt esztendőket, s így volt ez a zenepedagógiában is. A ZETÁban felerősödtek azok a hangok, hogy nem kell a Szakszervezet köldökzsinórján lógni, próbáljunk meg önállósodni. Ebbe a törekvésbe azonban majdnem belepusztultunk… Hiszen nem alakult simán a rendszerváltást követően a szervezet élete. Azok a források, amelyeket a Szakszervezet korábban  biztosított, nem álltak rendelkezésre, nem voltak állami források, pályázati kiírások… . A tagság hirtelen közel a felére csökkent.

– Mit tettek ekkor?

– Az volt a kérdés, milyen lesz a ZETA, s ez a szakmai vezetőkön múlott. Tusa Erzsébet koncepcionális vonalat határozott meg, fontosnak tartotta, hogy az inter­disz­ciplinaritás felé nyissunk, hiszen a zene művészeti ágként egy nagy világrend része. Gonda János arra hívta fel a figyelmet, hogy a populáris zenének is helyet kellene biztosítani az oktatásban, s mindemellett még az integratív művészeti nevelés felé igyekezett teret nyitni. Így kettőjük jelenléte a ZETÁ-ban élesztő hatású volt, akárcsak Ábrahám Mariann tevékenysége a zongoratagozat élén. Gonda János ismerte fel azt is, hogy minél többfelé nyitunk, annál nagyobb az esélyünk a fennmaradásra. Kobzos Kiss Tamás létrehozta a népzenei tagozatot, Ernyei László nagy lendülettel irányította a harmonikatagozatot, a vonósok élére pedig Kedves Tamás került, aki az európai kitekintésnek volt lelkes híve. Neki egy Budapesten rendezett nemzetközi ESTA konferenciát köszönhetünk, Ábrahám Mariann pedig két EPTA tanácskozást hívott ide Európából. Így, ezeknek a kiváló kollégáknak hála, a ZETA végül nem sínylette meg nagyon ezt a változást. S ebből az értékmegóvásból igyekeztem én is kivenni a részemet. Ezt a funkciót az első perctől kezdve szolgálatnak tekintettem, s mindegy volt, hogy titkárként vagy elnökként dolgozom. Tulajdonképpen az elnökség nem hozott sok új vonást a munkámban. Tettem a dolgomat, szinte ugyanúgy, mint 32 évnyi titkárságom alatt. Nagyon jól éreztem magam ebben a vegyített szerepkörben. Örülök, hogy elnöki időszakomban olyan fontos eseményeket sikerült megszerveznünk, mint a Bartók és a Kodály megemlékezést vagy az Ábrahám Mariann előkészítő munkájának köszönhető Varró Margit Konferenciát. S ebben a tevékenységben is mindig igyekeztem mesterem, dr. Ujfalussy József útmutatásait követni. Az MZTSZ-nek is rengeteget köszönhetünk, hiszen a szakszervezet az önállósodás ellenére továbbra is a támogatónk maradt!

– Miért döntött most a befejezés mellett, miért nem jelöltette magát újra?

– Nagyon boldognak érezem magam, hogy ennyi kiváló kollégával dolgozhattam együtt, de 38 év több mint elég. Jóval több invenció és nagyobb munkakedv van most már a fiatalabb generáció tagjaiban, s hagyni kell őket dolgozni. Az új elnökkel, Csillag Ferenccel jó személyes kapcsolatban vagyok. Tudásommal, tapasztalatommal a jövőben is igyekszem segíteni a Zenetanárok Társaságát.

 

Réfi Zsuzsanna

 

T a l l ó z á s  Laczó Zoltán zenepedagógiai civil szervezetben eltöltött tevékenységéből (1972-2010)

1972  A Magyar Zeneművészek Szakszervezete Országos Zenepedagógus Szakosztályának  titkára (OZpSz)

1973  a PARLANDO szerkesztőbizottságának tagja

1975-től a Kortárs Magyar Zene témájú konferenciák megszervezése Debrecenben (a győri Zenei Nevelési Konferenciák triennáléi közötti év-párokban: 1976, ’78-’79, ’81-’82, ’84-’85, ’87-’88, ’90, összesen 11 alkalommal, Ormay Miklósné Mici és Pelhős Istvánné Kati szervezési közreműködésével)

1981-től  tantervi vitafórumok szervezése szakmai ágazatonként OZpSz keretben

1984-től 1992-ig az OZpSz és Magyarország képviselete az EMU-ban

1987 az első Muzsikus Fórum megszervezése (majd ’88, ’91)

1987  Szakszervezeti Munkáért ‑ arany fokozat – kitüntetés

1992 az OZpSz feloszlik és megalakul a Zenetanárok Társasága (ZETA). Titkári funkciója folytonos a Közgyűlés megerősítése révén (2002-ig)

1999 a PARLANDO 40 éves – válogatás három lapszámban az elmúlt négy évtized írásaiból. Tematikus irodalomjegyzék.

2003. nov.    a ZETA elnöke

 

Az alábbi OZpSz, ill. ZETA elnökökkel kollegiális, szoros együttműködés:

Kadosa Pál (1972-74), Sándor Frigyes (1974→), Lukács Pál (1980→), Pongrácz Péter (1986→), Tusa Erzsébet (1988→), Szabó Tibor (1993→), Gonda János (1995→), Dénes László (1999→) 

Számos esemény, konferencia támogatása, szervezése (Bartók – 2005., Kodály – 2006.), valamint részvétel és képviselet bel- és külföldi szakmai eseményeken (pl. hazai EPTA, EMU, ISME)

Szervezeti funkcióból adódó és szakmai működése gyakori egybeeséséből következően előadások, publikációk az OZpSz, a ZETA és a maga nevében kül- és belföldön.

Az Oktatási Minisztériumtól kapott szakmai elismerések:

1999    Kiss Árpád-díj kutatói tevékenységért

2008   Szent-Györgyi Albert-díj a felsőoktatásban kifejtett eredményes munkájáért, szakmájában iskolateremtő tevékenységéért, a magyar zenepedagógia külföldi elismertetéséért.