RÖGTÖNZÉS
A ZENEI ELŐADÁSBAN ÉS PEDAGÓGIÁBAN
címmel a Kodolányi
János Főiskola és a Zenetanárok Társasága konferenciát
rendez 2010. május 8-án és 9-én
(szombat-vasárnap) az Óbudai Társaskör (1036 Budapest, Kiskorona u. 7.)
nagytermében. (Megközelíthető a Batthyány térről induló 86-os busszal, Tímár
utcai leszállóhely.) A napi teljes program időtartama: 10-17 óra.
Jelentkezési határidő: 2010. április 19.
hétfő. (A jelentkezési lap letölthető
a www.kodolanyi.hu/rogtonzes honlapról) Információ:
Szele Bálint, 22/543-374, bszele@uranos.kodolanyi.hu,
www.kodolanyi.hu/rogtonzes
A konferenciával
kapcsolatos tájékoztatást elősegítette: Magyar
Zenei Tanács, Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége, Budapest
Music Center (BMC), Parlando zenepedagógiai
folyóirat, Fidelio programmagazin
Rögtönzés és pedagógia
Zenét alkotni kétféleképpen
lehet: komponálva és rögtönözve. A komponálás a fontolva haladás útja, amely
véglegesre csiszolt művek létrehozására nyújt lehetőséget, a rögtönzésben
viszont a játék, a „zenecsinálás” spontán öröme, az „itt és most”, a megismételhetetlenség
varázsa jut kifejezésre. A rögtönzés tehát egyidejűleg alkotás és előadás, ez
egyik legfőbb sajátossága.
A nyugati
zenekultúra jelentős részben komponált muzsika, amely az alkotás – rögzítés –
előadás hármas folyamatán alapul. Nem fordít nagy figyelmet a „direkt”
zenélésre, ami bizonyos mértékben érthető is: az utóbbi nem ismételhető, nem
rögzíthető, vagy ha rögzítik, megmerevedik, s elveszti legfőbb sajátosságát, a
folyamatos változékonyságot. Nehezen kísérhető figyelemmel fejlődése, nehezen
elemezhető, az írásos kultúra számára tehát többé-kevésbé idegen.
A világ zenekultúrája
azonban improvizatív muzsikában gyökerezik. Improvizatív jellegű az élő népzene
és minden olyan zenei megnyilatkozás, melyben az előadás nem kottában rögzített
műveken alapul. A spektrum rendkívül tág: a folklór mellett gondoljunk a zene
valamennyi területén fellelhető improvizatív elemekre és jelenségekre, vagy az
úgynevezett improvizációs magaskultúrákra, melyeknek
az adott rögtönzéstechnikát szolgáló, kialakult nyelvük, stílusuk van. Ilyen
például az indiai klasszikus zene vagy korunk jellegzetes rögtönzésművészete, a
jazz.
Ezeknek a
kultúráknak, műfajoknak, stílusoknak részben pedagógiai szempontból való
vázlatos áttekintése vezet a konferencia második napjának tematikájához. Az
ekkor elhangzó módszertani előadások és csoportos improvizációs gyakorlatok azt
kívánják bemutatni, hogyan alkalmazza és hasznosítja a zeneoktatás a
rögtönzést, mi a célja az improvizációs készségfejlesztésnek és az integratív
zenei nevelésnek, s hogy mindez hogyan valósítható meg a tanítás gyakorlatában.
Gyakran hallható
tévhit szerint „a rögtönzés nem tanítható és nem tanulható meg, akinek van
hozzá érzéke, csinálja – a többieket pedig ne zaklassuk”. Ha azonban nem
előítéletekből indulunk ki, hanem tapasztalati tényekből, azt látjuk, hogy a
gyermekben meglévő improvizációs készség, variációs ösztön ugyanúgy
fejleszthető, kibontakoztatható, mint a mozgásösztön, a spontán nyelvérzék és
sok egyéb adottság. Az alsó- és középfokú zeneoktatásban ugyanis a
rögtönzéspedagógia célja nem improvizáló művészek képzése, hanem sokkal inkább
az, hogy a tanuló kreatív formában ismerkedjen meg a művek belső világával, a
zene alapelemeivel, hogy fejlődjön fantáziája, memóriája, önkontrollja,
reagálási érzékenysége, döntési készsége – egyszóval muzikalitása. Ha viszont a
zenével ismerkedő gyermek kezdettől fogva kizárólag művek tanulásával, azok
interpretálásával foglalkozik, improvizációs érzéke elsatnyul. Pontosan úgy,
ahogyan Kodály már 1929-ben mondta: „rögtönözne minden épkézláb gyermek, ha
hagynák”.
A konferencia
szervezői bíznak benne, hogy a jövőben a program témái a képzésben nagyobb
figyelmet kapnak majd, s hogy a különböző oktatási intézmények ezekből hosszabb
akkreditált kurzusokat rendeznek. Így a tanároknak módjuk lenne a gyakorlatban
is behatóbban megismerkedni az itt elhangzottakkal.
PROGRAM
Május 8., szombat
10.00 |
Megnyitó – Dr. Szabó Péter, a KJF rektora Csillag Ferenc, a ZETA elnöke |
10.15 |
Gonda János, zenetörténész, zeneszerző, ny. egyetemi
tanár: A rögtönzésről általában: a konferencia célja |
10.45 |
Kobzos Kiss Tamás, az Óbudai Népzenei Iskola
igazgatója: Autentikus magyar népzene |
11.15 |
Sebő Ferenc, zenetudós: Városi népzene |
11.45 |
Faragó Béla, zeneszerző, főiskolai docens: Pentaton örökségünk a világ népzenéiben |
12.15 |
Komlós Katalin, zenetörténész, egyetemi tanár: Improvizáció és fantázia a komponált zenében |
12.45 |
Ebédszünet |
14.00 |
Tihanyi László, zeneszerző, karmester, egyetemi
tanár: Improvizációs jelenségek a kortárs zeneszerzésben |
14.30 |
Kozma András, egyetemi tanár: Indiai klasszikus zene |
15.00 |
Binder Károly, zongoraművész, zeneszerző: Improvizációs készségfejlesztés a jazzben |
15.30 |
Borbély Mihály, egyetemi docens: Kölcsönhatások és szintézisjelenségek a mai
népzenében, kortárs zenében és jazzben |
16.00 |
Kötetlen beszélgetés az elhangzott előadásokról –
kérdések, hozzászólások |
Május 9., vasárnap
10.00 |
Szabó Dániel, KJF Művészeti tanszék, művészeti
vezető: A rögtönzés interaktív lehetőségei kamaraegyüttesben |
10.40 |
Apagyi Mária, zeneművész tanár – dr. Lantos Ferenc,
képzőművész: Integratív, komplex művészeti nevelés. Audiovizuális
pedagógia |
11.20 |
Gonda János, zeneszerző: Állandóság és változékonyság a zenében.
Improvizációs gyakorlatok és játékok |
12.00 |
Laczó Zoltán, egyetemi docens: A rögtönzés pszichológiai vonatkozásai |
12.40 |
Ebédszünet |
14.00 |
Sáry László, zeneszerző: Kreatív zenei gyakorlatok |
14.40 |
Az egri AMI Farkas Ferenc
Zeneiskola improvizációs műhelye. Tanár: |
15.20 |
A pécsi ANK Martyn Ferenc
Művészeti Szabadiskola improvizációs műhelye – közreműködik az iskola tanári
kara |
16.00 |
Kötetlen beszélgetés az elhangzott bemutatókról –
kérdések, hozzászólások. |