Kroó
György kiadatlan írásai VII.
Tomás
Luis de Victoria
Közreadja: Zsoldos Mária
A 16. század egyik legnagyobb zeneszerző egyénisége az avilai
születésű Tomás Luis de Victoria. Spanyolországból
1565-ben érkezett Rómába, belépett a Loyolai Szent Ignác által alapított német
jezsuita kollégiumba, valószínűleg a szomszédos római szemináriumban dolgozó
Palestrinának is növendéke lett, majd különböző római templomoknak volt zenei
vezetője, orgonistája, tanított azokban az intézményekben, amelyekben korábban
tanult, végül római működésének utolsó 8 esztendejét 1578 és 1585 között
pappá szentelve a San Girolamo della Carita templom kötelékében töltötte. Ezután visszatért
hazájába, a spanyol királyi udvarba, főleg a Descalzas
Reales kolostor szolgálatába, ahol Mária királyné,
II. Fülöp testvére, II. Miksa özvegye élt.
Rómából
való távozásának esztendejében került ki partitúra formában luxuskiadásban Domenico Basa római tipográfiai műhelyéből Tomás Luis de Victoria nemcsak terjedelmét, hanem művészi és
vallási célját tekintve is legnagyobb szabású műve, a nagyhét offíciumaira komponált ciklusa. Olyan műről van szó, amely
szerzője szándéka szerint a liturgiába illeszkedett, kompozíciós stílusát,
kifejezési skáláját nem csupán az egyes megzenésített szövegek ihlették, hanem
azon túlmenően a nagyhét általános hangulata, az egyes napok sajátos
atmoszféráját sugallta.
Bár a
37 darabból álló 4-6 szólamú kompozíció közül többet ismerhetünk rádióműsorból,
hanglemezről, antológiákból, sőt élő előadásokból is, az egyes művek igazi
funkciójukat csak a ciklus egészébe illesztve töltik be és hatásuk is csak
eredeti környezetükben érzékelhető igazán, esztétikai vonatkozásban is.
Tomás Luis de Victoria offíciumának
műfajkínálata igen gazdag, beletartozik 18 responzórium,
ez a ciklus tartalmi vörös fonala, ezután említem a kezdő antifonát,
a több szólamban megzenésített leckéket, a János evangéliuma szerinti passiót,
a nagypénteki improperiákat és a ciklust záró
zsoltárt. Ami pedig Victoria személyes hangját illeti, a 16.
század nagy kórusában és a legnagyobb római kortárssal, Palestrinával való
összevetésben, egyrészt azt kell tudnunk, hogy szoros baráti és szellemi
kapcsolatban állott Filippo Nerivel, római vallásos szellem egyik jelentős korabeli megújítójával
és annak zenésztársaival, spanyol de Langa és Ancina atyákkal, tehát a korábbinál intimebb,
személyesebben átélt vallásosság képviselőivel és az általuk divatba hozott, a
világi verstől és a világi dallamtól, vagy a népdaltól sem elzárkózó zenei
stílussal, a „laudi spirituali”
műfajával. Másrészt Victoria a spanyol misztikus tradíciók örököseként,
de a korabeli manierizmus általános szellemének hatására is, a maga személyes
vallásos élményét a reneszánsz klasszikus, palestrinai
irányzatával szemben már fokozott expresszivitással fejezte ki. Ő nem felidézte
a nagyheti történet eseményeit, hanem átélte azokat.
Nem véletlenül hasonlítják Victoria stílusát bizonyos értelemben Grecoéhoz.
Ez az attitűd még nem érződik az offícium
ciklust kezdő Máté szövegére komponált antifónában. A zene itt még a nagyhét
első képe előtt húzza szét a függönyt, ez pedig Krisztus bevonulása
Jeruzsálembe.
Az 50.
zsoltár szövege, a Miserere zárja Tomás Luis de Victoria gyönyörű offícium
ciklusát. A kardeklamáció ragyogó mesterpéldája vegyes
kar és egynemű kar döbbenetes erejű váltakozásával. „Könyörülj rajtam
én Istenem a Te kegyelmességed szerint. Irgalmasságodnak sokasága szerint töröld
el az én bűneimet!”