„MINDENKINEK TUDNIA KELL
HAYDNT ÉS
MENDELSSOHNT JÁTSZANI….”
Nagy Péter
2007 óta vezeti a Zeneakadémia zongora tanszékét, és ő töltötte be a Magyar
Rádió novemberben megrendezett Haydn-Mendelssohn zongoraversenyének zsűri
elnöki posztját is. A tanszékvezetés, valamint a verseny tapasztalatairól beszélgettünk
egy szerda esti órája után a Zeneakadémia Bartók-termében.
– A
Haydn-Mendelssohn verseny előtti hetekben, napokban folyamatosan értesült
arról, hogy egymás után lépnek vissza a jelentkezők. Mire hivatkoztak?
– Igen, nagyon sokan mondták le a részvételt, néhányan
az utolsó pillanatban. Volt, aki személyes okokra hivatkozott, néhányan
megbetegedtek, a legtöbben pedig azért léptek vissza, mert nem készültek el
időre. Tényleg nehéz anyag volt ez.
– Egy verseny
nehéz anyaga ok lehet a visszalépésre?
– Nem is csak nehéz, de szokatlan is volt ez a
válogatás. Más, mint az átlagos versenyek követelményei. Azért nehéz anyag,
mert behatároltabb, specializáltabb, ritkábban tanított, kevesebbet
foglalkoznak vele.
– Ön mit szól
ahhoz, hogy egy leendő, vagy éppen pályakezdő előadóművész megriad ettől, és
inkább lemondja a részvételt?
– Szomorúnak tartom. Olyan repertoárt kértünk a
versenyzőktől, ami ritkán játszott. Mendelssohn szóló zongoradarabokat
koncerttermekben nagyon kevés alkalommal lehet hallani, Mendelssohn
zongoraversenyeket zenekarok csak elvétve tűznek műsorukra. Haydn pedig
kimeríthetetlen kincsesház, és rengeteg olyan darab van, amit nem nagyon
játszanak tőle. Úgy gondolom viszont, hogy mindenkinek tudnia kell Haydnt és
Mendelssohnt játszani, aki zenész, ezekkel a darabokkal foglalkozni kell. A
verseny végén tartottam egy kis beszédet, amiben azt próbáltam hangsúlyozni,
hogy már azért megérte indulni, mert egyáltalán foglalkoztak az anyaggal. Ez
komoly hozadéka a versenynek.
– A verseny
kapcsán több írás is megjelent, és sokan nehezményezték, hogy a zsűri nem adott
ki első díjat.
– Azért döntöttük el, hogy nem adunk első díjat, mert
nem volt egyetlen olyan kimagasló, érett művészi produkció sem, amit ezzel
tudtunk volna honorálni. A kritikákra, illetve az észrevételekre azt tudom
mondani, hogy az, aki kritizál, remélem, meghallgatta az összes produkciót,
végig ott ült, mint mi. Nagyon szívesen fogadok bármilyen észrevételt, de csak
attól, aki az első hangtól az utolsóig végighallgatta a versenyt, aki minden
versenyző minden produkcióját ismeri. Ezután lehet a döntésünket kritizálni,
állok elébe, hogy megvédjem a véleményemet, a véleményünket.
– Éppen
harminc éve rendezte meg a Magyar Rádió azt a zongoraversenyt, ahol ön
megosztott első díjat kapott Kassai Istvánnal. Gondolom, máig minden részletre
pontosan emlékszik.
– Nekem óriási élmény volt az a verseny, nagy téttel
és tekintélyes zsűrivel. Rettenetesen felkészültem, nagyon komolyan vettem az
egészet. Aztán a visszaigazolást is megkaptam, hogy nekem ez megy, hogy tudok
játszani.
– Arról a versenyről az egész ország tudott,
egyszerűen benne volt a levegőben. A Haydn-Mendelssohn versenyről már nem lehet
ugyanezt elmondani. Ennyire megváltozott volna a világ?
– Nem tudom, szokták
mondani, hogy megváltozott a világ, máshol van ma a komolyzene helye, és így
tovább. Azt hiszem, hogy az, aki akarta, most is meghallgathatta a versenyt,
ráadásul ez ma már az interneten keresztül is lehetséges, ilyen régen nem volt.
Szóval, akit érdekelt, az hozzáférhetett, de az élet változásával nyilván más
helyre kerül egy ilyen verseny. Ezen már nem lehet változtatni.
– Az a bizonyos rádiós verseny annak idején komoly
löketet adott a karrierjének, és hamarosan a világjárást is elkezdte.
– Igen, három évig
Sebők Györgynél tanulhattam Bloomingtonban. Fantasztikus időszak volt, az, hogy
találkoztam Sebőkkel, Starkerrel, nagyon sokat változtatott az addigi
elképzeléseimen. Valószínűleg akkor éreztem rá arra is, hogy néha szeretek
innen elmenni. Másképpen látja és értékeli az ember a magyarországi dolgokat
akkor, ha nincs itt állandóan. Ha egy ideig távol van a mindennapos
súrlódásoktól és küzdelmektől. A bloomingtoni három évet követően egy évet
töltöttem Ausztráliában, legutóbb pedig két évig éltem Új-Zélandon.
– Azért az egy egészen más kulturális közeg.
– Lehet ezt mondani,
de nem szeretnék általánosítani. Ott is voltak nagyon érdeklődő, ambiciózus,
tehetséges növendékek és zenészek, és persze olyanok is, akik nem azzal az
intenzitással és azon a színvonalon dolgoztak, ahogy kellene.
– Nem volt nehéz beilleszkedni?
– Jaj, hát az egy
csodálatos társadalom! Az új-zélandiak hihetetlenül nyitottak, őszinték,
kedvesek, mindenkinek felírnám receptre, hogy töltsön el közöttük néhány évet.
Az egyetemmel ugyan voltak problémáim, azért is jöttem vissza, mert ott nem
láttam biztosítva a jövőt. De az emberek…..Gondolja
meg, négy millióan élnek az országban, és negyven millió birka van! Ott érték
az ember. Nincs ez az utálat, ez a közöny, ez az agresszivitás, ami itthon
annyira jellemző a mindennapokra.
– Azért nyilván több oka is volt annak, hogy hazajött,
például az, hogy felajánlották önnek a tanszékvezetést.
– Igen, ez volt az
egyik. Meg aztán az is hamar kiderült, hogy Új-Zélandról utazgatni borzasztóan
megterhelő. Előfordult, hogy néhány hónap alatt hatszor jöttem haza Európába,
és mindannyiszor harmincvalahány órát kellett repülni. Gazdag is lettem repülő-bónuszpontokból!
Szóval, részben a tanszékvezetés miatt jöttem haza, a másik ok pedig a karrierem
volt, az utazásokat egyszerűbb itthonról megoldani
– 2007 óta vezeti itthon a zongoratanszéket. A kívülálló
számára ez igazán irigylésre méltó, magas presztízsű posztnak tűnik.
– Pedig semmi
irigylésre méltó nincs benne. Továbbra is én vagyok a tanszékvezető, de talán
nem árulok el nagy titkot akkor, ha elmondom, hogy nemsokára megválok ettől a
szép és irigyelt poszttól. Németországban kaptam egy professzori állást, amit
egyszerűen nem tudtam visszautasítani. A jövőben is megmaradok a Zeneakadémián
tanárként, és a doktoriskola billentyűs programvezetőjeként, de a
tanszékvezetés olyan sok kötelezettséggel jár, hogy azt már nem tudom vállalni.
Van ennek a munkának egy bürokratikus része is, aláírások, órabeosztás,
mesterkurzusok szervezése, ezeket képtelen lennék összeegyeztetni az új
feladattal.
– Amikor elvállalta a tanszékvezetést, izgatta a
lehetőség. Nagyobb kihívásra számított?
– Azt hiszem, talán
némi naivitás is volt bennem, amikor ezt elvállaltam. Úgy gondoltam, hogy
drasztikusabb, egyértelműbb változásokat lehet megvalósítani, ráadásul rövidebb
időn belül. Aztán kiderült, hogy olyan
komplex és sokoldalú érdekellentétekben kellene itt ügyesen mozogni, ami a
jelenlegi szerkezetben egyszerűen nem megoldható.
– 2009 májusában beszélgettünk, akkor ön azt mondta,
hogy vannak szakmai elképzelései, amelyeket fontosnak tart, és ezeket a
legjobban akkor tudja érvényesíteni, ha tanszékvezető. Ezek közül sikerült
valamit megvalósítani?
– Talán egy dolgot,
azt, hogy a párbeszéd, a kommunikáció jobban megjelent a tanszék életében.
Szabadabban, bátrabban értékeljük egymás munkáját és a gyerekek teljesítményét
is. Igazi, érdemi előrelépés nem történt. Talán most már elmondhatom, hogy
ehhez bizonyos személyi változásokra is szükség lett volna, vagy szükség lenne.
Vagyis azokkal a kollégákkal lehetne ezeket az elgondolásokat megvalósítani,
akik az én elképzelésem, az én vérmérsékletem szerint állnak a dolgokhoz.
Persze, ez nem azt jelenti, hogy mindenben nekem van igazam, hogy én mindig
pontosan tudom, mit és hogyan kellene jól csinálni, de talán egy
tanszékvezetőnek – legalábbis a jövőbeninek, mert ez nekem most nem adatott meg
– meg kellene adni azt a szabadságot, hogy kiválaszthassa a csapatát,
amelyikkel aztán ezt a tanszéket „üzemelteti”. Ha pedig nem válik be, akkor
mozdítsák el a tanszékvezetőt. Persze,
nyilván felvetődik a kérdés, hogy ki fogja majd megmondani, jól működik-e, ki
fogja ezt elbírálni, de a jelenlegi tanszékvezetésemnek igazi kockázata nem
volt. Azt hiszem, valamennyire tudtam „irritálni”, beszélgetésre, vitára
késztetni a kollégáimat, talán sikerült generálnom valamiféle felelősséggel
bíró vélemény-nyilvánítást. Igazi változást viszont csak az előbb felsorolt
feltételek mellett lehetne megvalósítani.
– Bizonyára adódtak jó pillanatok is, olyanok, amikor
arra gondolt, hogy érdemes volt elvállalnia a tanszékvezetést.
– Kialakult néhány
remek vita. Voltak ugyan konfrontációk, de ezt egyáltalán nem bántam. Legalább
beszéltünk bizonyos dolgokról, amik aztán a valóságban ugyan nem tudtak
manifesztálódni, de ez a jelenlegi szerkezetből, a működési rendszerből, a merev
szervezettségből is adódott. Inspiráló szakmai vitáink voltak, ebből termékeny
dolgok alakulhatnak ki.
– Köztudott, hogy nagyon szívesen foglalkozik a
doktoranduszokkal. Tulajdonképpen mi a doktoriskola lényege?
– Ez az osztott képzés
legfelső foka, amit nagyon szerencsésnek tartok. Az ötéves képzés alatt a
gyereket az Isten se mentette meg a diplomától. Most legalább tagoltabb a
képzés, három plusz két év, és utána a doktoriskola, ahova tényleg a legjobbak
kerülnek. Ide felvételizni kell, nagyon magas szintű szakmai programmal
dolgozunk. Komoly kutatói és előadói munka folyik, rengeteget beszélgetünk,
vitatkozunk. Nagyon szeretem, igazi, élettel teli, eleven szervezetnek tartom.
– Itt is órák vannak?
– Ezt úgy kell
elképzelni, hogy összejövünk, megvitatjuk a disszertációkat, koncertműsorokat
beszélünk meg, a hallgatók előjátszanak, előadásokat tartanak, ezekhez mindenki
hozzászól, tehát igazi műhelymunka folyik.
– Itt partnerként kezeli a növendékeket, kollégának
tartja őket?
– Abszolút kollegiális
a dolog. Én csak moderálok, hozzászólok a vitákhoz, elmondom a véleményemet.
– A világot járva hogyan látja, milyen az itthoni
doktorképzés a többihez viszonyítva?
– Nagyon jó,
egyértelműen magas színvonalú, de ez a benne lévő hallgatóktól is függ, és akik
most ide járnak, nagyon felkészültek. Úgy látom egyébként, hogy az egész
doktoriskola egy nagyszerűen működő intézmény a Zeneakadémia berkein belül, kiváló
professzorok tanítanak itt, akik megadják ennek a presztizsét.
– A doktoriskolát tehát a jövőben, a stuttgarti
feladatok mellett is megtartja. Egyébként mi vonzotta annyira ebben a
németországi lehetőségben?
– Úgy gondolom, hogy
egy zenésznek, vagy még egy tanárnak is jó, hogy ha több lábon áll. Idén leszek
ötven éves, ez Németországban korhatár, e fölött ugyanis már nem kap az ember
professzori kinevezést. Ez Stuttgartban egy komoly állás, százhatvannégyen
pályáztuk meg, és persze a hiúságomnak is nagyon jól esett, hogy én kaptam meg.
Úgy éreztem, hogy ezzel jót teszek önmagamnak, a zenei fejlődésemnek, a tanári
fejlődésemnek, és a Zeneakadémiának is, hogy nem csak itt vagyok, hanem ott is.
– Mennyi időt tölt majd kinn?
– Három év a próbaidő,
egyelőre tehát ingázni fogok.
– A művészi pályájának valószínűleg az is jót tesz majd, hogy Németország
közelebb van, mint Új-Zéland…
– Persze, ráadásul ott
zeneileg is elveszve éreztem magam. Stuttgart viszont elég jó helyen van
Európában, ott nyilván megfelelő inspirációk is érnek majd.
– Tudja már, hogy mennyire kell alkalmazkodnia a kinti programhoz, és
milyen mértékben kap szabad kezet?
– Februárban lesz az
első felvételi, akkor derül ki, milyen növendékeket lehet majd felvenni.
Egyelőre egyetlen eligazítást kaptam, azt várják tőlem, hogy felépítsek egy osztályt,
vonzzam oda a növendékeket, egyéb megkötés nincs. Tehát ez egy kicsit más
jellegű munka, mint a tanszékvezetés, itt nem kell majd olyasmivel foglalkozni,
hogy mindenkinek meglegyen az óraszáma…Úgy tűnik,
Stuttgartban művészibb jellegű feladataim lesznek.
– Gondolom, az is vonzó lehet, hogy egy igen jól felszerelt egyetemen
fog tanítani.
– A feltételek
kiválóak, egyrészt saját tanítási szobám lesz huszonnégy órában, két
csodálatos, d-modell Steinway zongorával, és mindenféle berendezéssel, ami szükséges.
De gondolom, a Zeneakadémia is ebbe az irányba fog majd elmozdulni, a felújítás
után nyilván nagyszerűek lesznek a körülmények.
– Kevesebb lesz az adminisztratív feladat, kiváló az egyetem
felszereltsége, de mi az, ami végülis igazán motiválta, amikor elfogadta ezt a
lehetőséget, és ezzel párhuzamosan eldöntötte, hogy lemond a tanszékvezetésről?
– Azt hiszem, a
megmérettetés. Ahogy a koncertpódiumon minden egyes alkalommal megméretteti
magát az ember, ugyanúgy fontos a tanári megmérettetés is. Stuttgartban most
százhatvannégy pályázó között mérettettem meg magam. Lehet, hogy ezért is
próbáltam meg, nemcsak az állás miatt. Tudni akartam, sikerül-e nekem egy ilyen
állást megkapni. Ez is fontos része ennek az egésznek.
– Ez a stuttgarti időszak biztos egyfajta művészi megújulást is hoz
majd.
– És pedagógiai
fejlődést. Egy másik iskolában, egy másik közösségben fogok tanítani,
megismernek a kollégák, és én is őket, és akkor talán kiderülnek a
hiányosságaim, vagy éppen megbizonyosodom azokról a dolgokról, amiket jól
csinálok.
Bokor
Gabriella