Capricciók
mindenkinek
Szenthelyi
Miklós új CD albuma
nemcsak
hegedűsöknek szól
Különleges kiadványt készített Szenthelyi Miklós. The Art of the Caprice címet viselő, a Hungaroton kiadásában
megjelent lemezen három olyan mester capriccióinak válogatása hallható, akik
rendkívüli hatással voltak a hegedűjáték fejlődésére. A CD azért is rendhagyó,
mert bár ezeket a darabokat ifjú művészek sokasága gyakorolja évtizedek óta, a
kompozíciókat eddig még soha senki nem játszotta lemezre. Most Szenthelyi
Miklós mellett volt tanítványai közül a legjobbak vállalkoztak erre a
feladatra. A Kossuth-díjas művész úgy véli, ezzel az albummal a több évtizedes
szólista és pedagógusi pályája során szerzett tapasztalatait is összegzi, és
segíteni tudja a pedagógusok, valamint a növendékek munkáját.
— Bár a darabok
segítik a biztos intonációt, a vonáskultúrát, és tanulmányai során minden
hegedűs találkozott már a kompozíciókkal, eddig senki sem gondolt rá, hogy ezeket
a műveket lemezre rögzítse. Ön miért tartotta lényegesnek?
— Mert úgy véltem, fontos, hogy a gyakorló fiatalok
más előadásában is meghallgassák ezeket a tanulás során megkerülhetetlen
műveket. S azt gondolom, Pierre Gaviniés, Jacob Dont
és Pierre Rode darabjait biztosan élvezni fogják
azok, akik kicsit tudnak játszani a mi instrumentumunkon, hiszen tisztában
vannak vele, hogy a kompozíciók milyen virtuozitást kívánnak. De emellett talán
az egyszerű zenekedvelők számára is élményt nyújtanak. Az is nagyon vonzóvá
tette számomra ezt a munkát, hogy így az egykori növendékeimet szintén
bevonhattam a lemezkészítésbe.
— Olyan kiváló
zenészek játszanak az albumon, mint Nyári László, Lakatos György, Rigó Tamás, Czenke Csaba, Bodor János, Oszecsinszki
Román és Lendvai József. Szívesen
vállalkoztak erre a rendhagyó feladatra?
— Nagyon tetszett nekik az ötlet, és örömmel mondtak
igent a megkeresésemre. Rajtuk kívül is akadt néhány jelöltem, de nem
mindenkinek fért bele most az életébe a gyakorolás és a stúdiómunka. Mert
bizony hiába játszották régebben sokat ezeket a kompozíciókat, most ugyanúgy
dolgozniuk kellett a művekkel, mint bármely más koncertdarabbal. Érdekes volt
hallgatnom a felvételeiket, hiszen az eddigi évek tapasztalatát ők is mind-mind
belesűrítették ezekbe a művekbe. Számomra talán az volt a legizgalmasabb ebben
az ötletben, hogy hogyan fogom én ezeket a műveket előadni, milyen gondokkal
találkozom majd a felvétel során. S persze a nehézségek ma már nem ugyanazok,
mint akkor, amikor még gyakorlásként játszottam ezeket az etűdöket, de azért
voltak problémák… Érdekesebbé teszi egyébként a feladatot az is, hogy az ember
több évtizedes előadóművész és ugyanennyi pedagógusi tapasztalattal mit tud
kihozni ezekből az etűdökből. Hiszen ma már másképpen nyúlok hozzájuk, mint amikor
még a megoldhatatlan feladatot láttam a művekben… S hiába a rutin, a tapasztalat,
gyakorlás közben rá kellett jönnöm, ha igényes előadásra törekszem, mindez nem
is jelent olyan egyszerű feladatot, hiszen az etűdöknél minden hang hallatszik.
De volt azért némi nosztalgiám… Bízom benne, hogy a felvételen hallatszódik a
tapasztalat, s talán így a növendékeknek is hasznosabb lesz! Persze a
fiataloknak azért azt tanácsolom, csak akkor hallgassák meg a felvételt, amikor
már megtanulták a darabot.
— Miért tartja
olyan fontosnak ennek a három komponistának a műveit?
— Ezek a capricciók tartalmazzák az összes, elsősorban
technikai elemet, amelyek elsajátítása szükséges a legnagyobb alkotók műveinek
a hiteles tolmácsolásához. Egyedülálló módon fejlesztik a bal és a jobb kéz
egyensúlyát, a biztos intonációt, a vonáskultúrát, a tónus színességét és a
zenei fantázia igényével is fellépnek az előadóval szemben. Ezek a caprices-ok olyan híres hegedűs zeneszerzők műveihez
nyitják meg az utat, mint Paganini, Ernst, Sarasate,
Hubay vagy Kreisler. Egyébként Dont, Rode, Gaviniés darabjai a maguk
nemében mesterművek, nem véletlen, hogy ezt a három etűdsorozatot használják a
tanításra most már sok-sok esztendeje, szerte a világon.
— S hogyan
válogatta össze azokat a darabokat, amelyek a CD-re kerültek?
— Először az volt az elképzelés, hogy az összest, a
háromszor huszonnégy etűdöt lemezre játsszuk. Több capriccio azonban ugyanazt a
célt, a minél fejlettebb hangszerkezelést szolgálja, ezért igyekeztem azokat az
etűdöket kiválasztani, amelyek a szerzőkre a legjellemzőbbek, s emellett a
legnehezebbek. Ugyanakkor arra törekedtem, hogy a karakterek rendkívüli
változatosságát is bemutassuk. S talán ezek az etűdök rejtik a legnagyobb zenei
értéket, s így nemcsak a zenész, hanem az átlaghallgató számára is élvezetesek.
A lemezt egyébként a hegedűtanárom, Lányi Margit emlékének ajánlom, akitől a
legfontosabb dolgokat lehetett megtanulni: a rendkívül erős igényt önmagunkkal
szemben és az elengedhetetlen munkamorált. Annak pedig nagyon örülök, hogy ezt
a rendhagyó ötletet támogatta a Hungaroton, s a lemezkiadó vezetősége is
fontosnak tartotta, hogy ez az album megszülessen. S külön hálás vagyok a zenei
stábnak, hiszen nagyszerűen munkát végeztek, amitől még színvonalasabb lett a lemez.
Mindenekelőtt a zenei rendezőnek, aki addig „gyötört”, amíg nem érezte tökéletesnek
a felvett műveket.
— S ezek az
etűdök, Rode, Gaviniés és
Dont művei miért nem szerepelnek koncerteken?
— Szerencsére elég gazdag a hegedűirodalom, amelyből
válogathatunk, s ezek nem igazi koncertdarabok, azonban nagyon élvezetesek. Bár
örülök, ha más is érdekesnek tartja, de a lemez elsősorban a fiatal
hegedűsöknek szól az egész világon.
— A tanárok
munkáját is segíti?
— Csak remélem, hogy ők is úgy gondolják majd, ez a
lemezfelvétel hasznos az oktatásban. Másképpen fogják megítélni a növendékek
játékát, ha meghallgatnak egy más igénnyel elkészített felvételt, hiszen eddig
semmi ilyenfajta kapaszkodó nem állt a rendelkezésükre. Úgy vélem egyébként,
akkor tudják igazán jól megmutatni ezeknek az etűdöknek az előadását, ha saját
magukat is megtanítják ezekre a darabokra. Azt ugyanis mindig nagyon könnyű
mondani, hogy mi az, ami nem jó, a rosszat még a laikus is felismeri… Az
oktatásnál azonban az a lényeg, hogy azt tudjuk megmondani, megmutatni, hogyan
válhat a rossz jóvá, mit kell tenni a növendéknek azért, hogy javuljon a
játéka. Meggyőződésem egyébként, hogy a tanítás hatékonysága is mérhető, el
lehet dönteni, hogy ki a jó pedagógus és ki nem. A Zeneakadémián 1973 óta
tanítok, s bennem is, mint minden tanárban, belém hasít időnként az aggodalom,
hogy valóban megteszek-e mindent a növendékeimért, s nem tehetnék-e ennél is
többet. Például igyekszem arra is odafigyelni, hogy a hallgatóimat koncerteken
is felléptessem, hiszen teljesen másképpen játszik valaki egy üres teremben,
mint közönség előtt… Azért is nagy a mi felelősségünk, mert az akadémián is sok
esetben nem a szakmai ügyeké a főszerep, hanem kénytelenek vagyunk „túlélőüzemmódban” dolgozni. A nagyszerű elődök által
világhírűvé tett intézményben a gazdasági problémáké a főszerep, s időnként
tényleg annak is örülhetünk, hogy valahogyan működik az iskola… Fontosak az ilyen
felvételek, de én emellett a kötelező zeneszerzést is a hegedűsök órarendjébe
illeszteném, nem azért, mert komponistákat kell belőlük nevelni, hanem azért,
mert másképpen játszanak akkor, ha néha a zeneszerző fejével is gondolkodnak.
Ahogy például arra is hagynék időt, mondjuk a délelőttöket, hogy eleget
foglalkozzanak a hangszerükkel, hiszen sok és hasznos gyakorlás nélkül senkiből
sem lesz jó hegedűs…
Réfi Zsuzsanna