Fehér Anikó
A muzsika és
a japán katona…
Orosz Erzsébet karnagy, a budapesti
Árpád Gimnázium énektanára
– Honnan a zene szeretete benned?
– Az
emberben vannak késztetések. Úgy hívom ezeket, hogy meghívások. Most hatszáz
gyereket tanítok. Úgy érezem, mind a hatszázzal szemben van meghívásom, de nem
mindenki fog közelebb jönni a kályhához.
Csak az, aki fázik. Nem lehet tudni ki miért
fázik, tehát a meghívás mindenkinek szól. Aki közelebb jön, azokkal majd együtt
melegszünk. Én is így kezdtem. Egyébként nem zenész családban éltem. Édesanyám
Vitnyéden született.
– Szabad-e pünkösdölni?
– Az
ő barátnői is énekelnek azon a Bartók által készített felvételen, amire
gondolsz. Nagymamám sok rábaközi, vitnyédi népdalt énekelt nekem. Ennyi volt a koragyermekkori
zenei tapasztalatom, ez volt az eredendő meghívás. Meg volt még egy, amivel
minden kétségek közt vergődő zenetanárnak üzennék: nővérem két évig hegedült.
Én is nagyon szerettem volna, de miután ő nem sokat gyakorolt, a család úgy
gondolta, hagyjuk ezt. De bennem élt a vágyakozás
és előbb-utóbb utat is tört bennem.
Voltak
jó énektanáraim, kaptam indíttatást, a tanáraim meggyőzésére meg egy ajándékba
kapott zongora miatt 13 évesen elkezdhettem zongorázni. Akkor már Kaposváron
laktunk, Zákányi Zsolt kórusában énekeltem, így zene közelben voltam, de kottát
olvasni még nem tudtam. Zongoraórára a Tanítóképző gyakorlóiskolájába jártam.
Akkoriban a képzősöknek kötelező volt a zongorázás. Ahogy végigmentem az iskola
folyosóján, minden teremből zongoraszó hallatszott, a legutolsó teremben pedig
a tanárom gyakorolt, általában Liszt műveket – vonzó virtuozitással. Úgy
éreztem, jó helyen vagyok, ilyen közegben kell leélni az életemet. Nagyon
gyorsan fejlődtem, pár év alatt Lisztet meg Chopint játszottam, de Bartókot és
Bachot szerettem a legjobban. Saját
bőrömön tapasztaltam meg a pedagógus felelősségét, mert pár év után Budapestre
költöztünk, és megállt a zongoratanulásom lendülete. Az Árpád Gimnáziumba kerültem
és a III. kerületi zeneiskolába, ahol Till Ottó volt az igazgató. Az érettségi
évében a gimnáziumi énektanárom javasolta, hogy próbáljam meg a Zeneakadémiai
felvételit. Az előkészítő csoportban írtam életemben először dallamot, addig
nem is tudtam, hogy ilyesmi létezik, de a felvételire sikerült felzárkóznom
valamennyire. Fel is vettek a karvezetés szakra, de a felvételi alapján
felkészületlennek éreztem magam, úgyhogy inkább elmentem a szegedi tanárképző
főiskolára, ének-történelem szakra.
Mindkét szakon fantasztikus tanáraim voltak, máig példaértékűek
számomra. Elvégeztem a főiskolát, még szociológus is akartam lenni, de megint
megéreztem a hívó szót, és még egyszer felvételiztem az Akadémiára. Megint
felvettek, immár másodévre.
– Emlékszem, az évfolyamotok tagjai közül
sokan kezdtek el régi zenével foglalkozni…
– Igen,
akkoriban nagyot változott a zenei szemlélet. Már élt a táncházmozgalom,
emlékszem, mikor egy koncerten, a kupolában te énekeltél népdalt. Nagy
újdonságnak számított ez akkoriban. Akkor kezdett el reneszánsz kamarazenét
tanítani az Akadémián Czidra László, hozzá lehetett
jutni régi zenei felvételekhez, kinyílt a zenei világ az autentikus irányzatok
felé. Érdekelt a Schola Hungarica is, de arra már nem futotta az időmből. Húsz
évvel később azért elvégeztem egy egyházzenei tanfolyamot. Szellemi indíttatást
főleg Czidrától, Pernye Andrástól kaptam, de sokat
köszönhetek Földes tanár úrnak és másoknak Gondolkodásra késztett az Óbudai
Népzenei iskola is, ahol pályakezdőként tanítottam. Felfedeztem, hogy mit
jelent a gyakorlatban a homogén zenei nyelv, a közösségi zenegyakorlat. Annak
idején a szakdolgozatomat is a zenei nyelv, stílustudat, improvizáció összefüggéseiből
írtam, ennek módszertanát fedeztem fel a tanításban is. Ki kellett találni,
hogyan lehet szolfézst tanítani egy olyan iskolában, ahol a hangszertanulást
nem a kottaismeretre, hanem az élő hagyományra alapozzák. Sok mindenre
rájöttem, de szerintem ezen a területen alapvető kérdések máig nincsenek
tisztázva.
– Az Árpád Gimnázium, ahol tanítasz,
elsősorban matematika tagozatáról híres. Mégis hatalmas sikereket érsz el
ezekkel a tanulókkal…
– Nehéz
volt megtalálni, mit is kell itt csinálni, különösen sokévnyi szolfézs-zeneelmélet tanítás után. Én a magyar zenepedagógia
egyik etalonjának, Dobszay Lászlónak hiszek. Amit ő
leírt a stílusokkal, az analízissel, a szemlélettel kapcsolatban, az óriási
dolog. Lassanként rájöttem, hogy a gimnáziumban sem szabad zenén kívül,
adatszerűen gondolkodni, hanem a képességfejlesztés vonalán kell haladni, ennek
pedig kitűnő segítője a stíluselv mentén felépített zenei anyag, mert ekkor
válik megtanulható nyelvvé egy adott stílus, egy adott éneklési mód. És ez az, ami közösséget teremt. A zenében, a
zenélésben magában kell keresni a közösségteremtő és nevelő erőt. Ezért énekel
minden osztályom, először „klasszikusul”,aztán „barokkul” és „romantikául”. És aki ezeken végigment, az képes lesz a többszólamúságra,
legyen az gregorián, reneszánsz vagy esetleg musical.
– Mennyire veszik a lapot a gyerekek?
– Minden
osztályban, minden évfolyamon van énekóra. Nagyon jól érzem magam köztük, mert
nagyon okosak. Nem mindenki tud kottát olvasni, sőt! Bár közhelynek számít,
hogy „ez is egy koordináta rendszer, nézz rá, egy kicsit másképp van, de lehet
olvasni” — nagyon veszik a lapot. Mert minden gyerek szereti, ha a képességei
fejlődnek. Nem azt szeretik, amikor meg kell tanulni az adatokat, hanem amikor
olyan műveket is elénekelnek, amiről nem is hitték volna, hogy valaha képesek
lesznek rá. A zeneirodalom sokkal nehezebb: nem könnyű elhitetni velük egy-egy
műről, hogy annak számukra hiteles és fontos mondanivalója van, de ha mű-és
élményközpontúan közelítünk, akkor arra is nagy az esély.
– Az énekkarod is egyre nagyobb hírű…
– Jelenleg
három kórusom van, egy általános iskolai, egy gimnáziumi és egy egyetemistákból
álló. Minden évben karácsonykor énekelünk egy kisebb oratorikus
művet, ami az adottságainknak megfelel. A Viadana Kamarazenekar
szokott közreműködni, régi zeneiskolai igazgatóm, Till Ottó bácsi vezetésével.
Bach 142. kantátáját énekeltük tavaly úgy,
hogy a tenor és az alt szólista ebben az iskolában, a kórusban nőtt fel. Az
idén Saint Saëns Karácsonyi oratóriuma lesz műsoron,
de volt már Vivaldi Magnificat is. Több Bartók
egyneműkart is énekeltünk, a gyerekek nagyon szerették őket! Nemrég Kolozsváron énekeltünk, az Unitárius
Kollégium kórusával van testvérkórus kapcsolatunk. 75 gyerekkel megyek
kórustáborba évente kétszer, és nem mindig van kísérőtanár. Az egyetemisták
segítenek, nem csak a rendfenntartásban, hanem a szólamok betanításában is
egyre inkább.
– A legtöbb énektanár arról panaszkodik, hogy
az oktatás a természettudományok elsőbbsége felé tart. Itt nem?
– De.
De én arra építek, hogy okosak a gyerekek, fogékonyak, és igényük van a közösségi
életre, a jó és tartalmas társaságra.
Nyelvekből nagyon jók, szeretnek németül, franciául vagy angolul, netán
spanyolul énekelni. És hát eljutnak előbb utóbb a popzenéhez, mert ez
korosztályosan kódolt, de büszke vagyok rá, hogy az iskola popzenekarainak jó
néhány tagja énekel a kórusomban is, sőt, közös musical party-ink
is vannak.
– Nem hiszem, hogy az írásbeliség teljes
kiiktatásával beszélhetnénk igazi zenekultúráról.
– Én
sem hiszem, sőt biztos vagyok benne, hogy nem, de heti egy óra esetén nagyon
meg kell válogatni, mit lehet és mit nem.
Lehet, hogy nem tudnak a gyerekek kottát olvasni, de minden darabból
osztok mindenkinek kottát. Eljutnak addig, hogy már „majdnem” tudnak. Állandóan
látják, dekódolják, előbb utóbb rögzül. Azt tudatosítom, ami a napi
gyakorlathoz feltétlenül kell. Dobszay azt is mondja,
hogy a gyerek előbb beszél, és csak jóval később tanulja a nyelvtant. Miért ne
csinálhatnánk mi is így! Ahogy a
lagziban a kisgyerek hegedűn bőgőzik az apja mellet, ugyanúgy az éneklést is
lehet az utánzásra alapozni. Akkor tanuljon kottát olvasni, ha ő maga kéri,
mert a tudatának, memóriájának szüksége van rá. Alapozni, játszani kell és
akkor a gyerekek sokkal többet el tudnának énekelni, mint hinnénk. Van olyan
tanítványom, akit éveken keresztül szerettem volna valahogy kirakni a kórusból.
Ma szólama oszlopos tagja, visszajáró egyetemista. Ha szöszölök a herzekkel, ma nem énekel. Hagytam, tegye a dolgát.
Kialakult.
Ezért találtam ki azt is, hogy népzenét tizenegyediktől
felvételekről, gyűjtött anyagból tanulunk. Akkorra hangilag és érzelmileg is
érettek hozzá. Hazafelé Kolozsvárról énekelték a gyerekek a Bonchidai
menyecskék kezdetű népdalt az összes pikáns versszakával. Akkor hasított belém
a felismerés, hogy a gyerek a saját nemi identitását, személyiségfejlődését is
legalizáltan éli meg a népdalban. Ne a pornóban meg a rágógumi kultúrában
kelljen keresgélnie! Amilyen lelkesen fújták ezeket a dalokat, abban már benne
voltak a saját tapasztalataik.
– Kik voltak a meghatározó zenész személyiségek az életedben?
– Dobszayn kívül, akinek a tanításhoz fűződő viszonyát csak
írásaiból ismerem, legnagyobb hatással rám Bántainé
Sípos Éva néni zeneelmélet- metodika órái voltak, mert ott tanultunk meg „zenét
zenével” módszeresen felépítve tanítani. Azt, hogy a zenepedagógiáról, mint
önálló diszciplínáról lehet gondolkodni, Laczó Zoltán tanár úr zenepszichológia-
és pedagógia előadásain ismertem fel.
Laczó tanár úr hívta fel a figyelmemet még
akadémistaként arra, hogy Bartóknak a múlt század elején már volt egy
zenepedagógiai koncepciója, mikor a zenei direktórium tagja volt. Bartók
leírja, hogy a zenetanulás első pár évében csak énekeltetni kellene a
gyerekeket. Hogy meg legyen a fejükben a kellő akusztikus tapasztalat. Erre
kellene később rátenni a zenei írás-olvasást. Ez mindig eszembe jut, mikor az
elsősöknek tanítják a titi-tát meg a Süss fel napot.
Mert Bartók idejében a családok a mélyszántást elvégezték, vagyis énekeltek együtt.
Ezzel együtt fontos a további énekes alapozás. Ma nem énekelnek a családok és
mi sem szántunk alá, hanem tanítjuk a titi-tát meg a
szó-mit egyből. Ma heti egy énekóra van ebben az országban szinte mindenütt, és
én úgy érzem, ebben a heti egy órában énekkönyv nélkül kellene énekelni és
játszani. Aztán majd a 6-7.-től rá lehet tenni a stílusismeretet, később a
zeneirodalmi tájékozottság alapelemeit.
– Jól érzed itt magad?
– A
gyerekek között mindig. A szakmában nem. Kicsit elszigeteltnek érzem magam. Nem
jutok el a karnagyi fórumokra, mert a kórusom nem érett nemzetközi megmérettetésekre.
Olyan vagyok, mint a japán katona, akinek elfelejtettek szólni, hogy vége a II.
világháborúnak. És húsz év múlva még mindig őrizte, amit rábíztak. Akkor volt
ez a legfájdalmasabb, mikor megkaptam a ZETA jelentkezési lapját, hogy
tagozatot válasszak. Nagyon sokféle tagozat van, de semmilyen énektanár tagozat
nincsen. Ennek a pályának minden szeletét végigtanítottam óvodától főiskoláig.
Úgy gondolom, hogy ma a középiskolai énektanársághoz kell a legnagyobb szakmai
felkészültség és a legnagyobb emberi rátermettség. Minden tudásunkat
aktivizálni kell ahhoz, hogy motiválni tudjuk a gyerekeket. És néha ez is
kevés.