Fehér Anikó
A Máté passiótól a
Zsipp-zsupp kenderzsuppig…
(Avagy fordítva…)
„Aki zenész akar lenni, konziba
kell annak menni!”
(Magyar népdal után)
Sosem jártam konziba. Viszont nagyon is emlékszem arra az időszakra –
még Zeneakadémista koromra is jutott belőle, mikor emiatt hatalmas kisebbségi
érzésem volt. A konzisok afféle bennfentesek voltak,
őket igazi művészek tanították, a pestiek eleve közel voltak az áhítat nagy
tárgyához, az Akadémiához. Eredendően jobban tudták az összhangzattant,
koncertekre jártak és jobban tudták a zenész pletykákat, mint mi, mezei
gimnazisták.
De hát vége lett ennek
is, de azt hiszem hátrányomnak, vagyis annak, hogy nem eleve elrendelten csakis
zenésznek készültem kisgyermek koromtól – mindig lesz maradványa. Engem akkor,
13-14 évesen még nagyon sok minden érdekelt, nem is gondoltam arra, hogy bármi
mellett ilyen végérvényesen letegyem a voksom. Kipróbáltam ezer dolgot, az
irány mégis megmaradt.
Aki ma zeneművészeti szakközépiskolába, azaz konziba jelentkezik, az 13 évesen eldönti, hogy vagy
zenész, vagy semmi sem lesz belőle. (Tisztelet a kevés kivételnek.) Eldönti jó
esetben ő, rossz esetben a szülei. Hogy ez jó-e, külön vitatéma lehetne.
Ráadásul, mostantól nem megoldható az sem, hogy valaki közismeretből más
gimnáziumba jár és csak a zenei tárgyakat tanulja itt. Nem finanszírozható – és örüljünk, hogy van, aki érti ezt a szót…
2009. október 21-én a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskola és Gimnázium közös gondolkodásra hívta a jövő művészeiért
felelős szakembereket. Hívták „azokat az
érdeklődő szolfézstanárokat, ill. felkészítőket, akik hatékony segítséget
szeretnének kapni növendékeik felvételi előkészítéséhez, valamint kicserélnék
tapasztalatikat más kollégákkal, a szakma kiváló képviselőivel… A tájékoztatóval egybekötött beszélgetésen az érdeklődők útmutatást
kaphatnak a felkészítéssel kapcsoltban, valamint választ kapnak a felvételit
érintő kérdésekre, de lehetőség nyílik egyéb, a szakmát érintő gondolatok felvetésére, megvitatására is. A programmal
gyakorlati, és hasznos információkkal szeretnénk hozzájárulni a felkészítés
segítéséhez, és további munkájuk sikeréhez” – állt a meghívón. Így is volt
ez, a jelenlévő főleg 35 zeneiskolai tanár valóban útmutatást és megerősítést
kapott: fontos és hasznos a munkájuk, a gyenge társadalmi és közéleti elismerés
ellenére.
Bokor György, az intézmény igazgatója, az esemény elején
kifejtette, hogy ez az alkalom csak bevezetés, szeretné, ha a jövőben többször
is találkoznának. Ő is megemlítette, hogy bizony a szolfézs tanárokat ritkán
tüntetik ki, pedig sokat tesznek a növendékek későbbi pályájáért.
Szabó Tibor, az iskola volt igazgatója, jelenlegi tanára a konziba való bejutás nehézségeiről, az előkészítők
fontosságáról és azok sokszínűségéről beszélt. Való igaz, hogy igen sokféle a
gyerekek tudása. Bizony akad olyan, aki azért próbálkozik itt, mert másutt
esélye sem lenne, és van olyan is, aki az utolsó pillanatban dönti el, hogy
megpróbálja ezt az utat. Az előkészítő tanfolyam tanárának pedig mindehhez alkalmazkodnia
kell. (Tőle van a címként használt mondat: mi mindent is kell tanítani egy
előképzőn!) De hát mi más is a pedagógia, mint egy állandó improvizáció, ráadásul
kötélen, rengeteg néző szeme láttára, akik között legalább annyian kiáltanak ess le!-t, mint ahányan szurkolnak.
Igó Lenke szolfézs tanár és
karnagy valódi módszertani bemutatót tartott. Megtapsolták a végén, olyan
hasznosnak bizonyult annak a pár pengének a bemutatása, amivel csatát is lehet
nyerni, ha jól forgatjuk. Kiderült itt is: szolmizáre necesse est! Nincs mese, Kodály országa vagy sem, e nélkül nehéz a
későbbiekben megbirkózni az anyaggal. Felhívta a figyelmet a ritmikai érzék
fejlesztésének fontosságára még ebben a korban is.
Timkó Gábor tanár, karnagy szintén ügyszeretettől átitatva
mondta el előadását, az eddigi előadókhoz hasonlóan. A hallásfejlesztés
különféle útjaira utalt, de nem hallgatta el azt sem, hogy a zenész pálya
presztízsének csökkenése vagy csökkentése miatt bizony egyre kevesebb valóban
tehetséges gyerek jut ide, hisz szüleik más pályára irányítják, vagy
kényszerítik őket, félve a majdani anyagi lehetetlenségtől. Elmondta: a
szolfézs eszköz, nem művészeti tárgy. Tudni kell ezt a tanárnak. Szolfézzsel
nehéz villogni, nehéz vele kiállni, mégis, meginog nélküle az egész zenei építmény.
A résztvevők hozzászólásaiból ügyszeretettől fűtött, aggódó
szakmai elkötelezettséget lehetett kihallani. Jó, hogy vannak ilyen egész
emberek, akik zenét tanítanak akár úgy is, hogy növendéküket látván, hallván
sosem az ő nevüket mondják ki. A növendékek tudása meglehetősen különböző, de
jó, hogy vannak olyan segédanyagok, amelyek a lapról olvasást, a
hallásfejlesztést célozzák. Jó lenne ezeket általánossá és elérhetővé tenni.
Azért azt szívesen megkérdeztem volna a jelenlévő
tanároktól, hogy boldogok-e azért, mert ennyire jól és hibátlanul tudnak lapról
énekelni és összhangpéldát kidolgozni? Ez kell-e vajon a boldogsághoz? Nem
kérdeztem, mert tudom a választ. Ez bizony kevés. A szolfézs és zeneelmélet
oktatás csakis a művészi előadásra előkészítő hangszertanulással együtt ér
valamit, csak akkor, ha azt szolgálja. A puszta bravúrozás mit sem ér. Nem jó,
ha öncélú. Muzsikálni, élni kell megtanítani a gyerekeket – talán egy kicsivel kevesebb szabállyal és szigorral, kevesebb
kötelezővel, több rávilágítással és több beleéléssel.
Vannak tanárok, akik ezt nagyon jól tudják és jól is
csinálják, tudom. Ott ültek körülöttem!