Bogár István: A rézfúvós
hangszerek
(Editio Musica
Budapest, 2010)
Rendkívül
érdekes könyvet jelentetett meg az Editio Musica, mely a rézfúvós hangszereket mutatja be. Nem sok mű
– összegző talán egyáltalán nem – jelent meg a rézfúvós hangszerekről, Siklósi
Albert Hangszereléstana, Casella–Mortari A mai zenekar technikája
bár bőséges, de nem ad teljes képet az instrumentumokról, a hangszerek
állandóan fejlődnek, így bevallottan nem naprakészek ezek a kötetek. Hogy egy
átlagos zenekedvelő, sőt zenész menyire nem ismeri a rézfúvós hangszereket, az
már a tartalomjegyzék olvasásakor kiderül az érdeklődő számára, hiszen az
Aida-trombitáról vagy a Wagner-tubáról, a szuzafonról,
eufóniumról vannak néminemű ismeretei(nk), de a kontrabasszus ofikleid,
a dupla szaxkürt, a Kaiser-bass
(császárbasszus, királybasszus), az ophomonokleid és
sorolhatnánk, teljesen ismeretlen. Új területen barangolhatunk tehát a szerző,
Bogár István jóvoltából, aki egy nagyszerű szakkönyvvel gazdagította a zenei
tárgyú kiadványokat.
Bogár István
nem „kívülről” jött szakíró, maga is harsonázott, zeneszerzőként rengeteg
rézfúvós művet komponált, felkérésre és saját örömére is, ahogy írja A rézfúvós hangszerek előszavában, sokévi kutatással,
kísérletezéssel bővítette fúvósismereteit. A zene minden területén járatos
volt, tanított, komponált, vezényelt, zenekart alapított, nem mellesleg
Harmonikaiskoláját ma is használják. Rézfúvós művei közül beszerezhető többek
között a Paganiniana (rézfúvós kvintettre), a kedvelt
és szinte egyedülálló Tubaverseny, a Burlesca
(rézfúvós szextettre), de írt harsonaversenyt, valamint Hellas
címmel fúvószenekari szvitet is.
A könyv első fejezete a rézfúvós hangszerek
rövid történetét mutatja be, megemlítve az ősember ismerte üreges csontok, szarvak megszólaltatásainak lehetőségeitől a már az ókorban
a rézből készült buccinán át a mai hangszerekig. A
következő fejezet a hangszerek általános fizikai tulajdonságait veszi nagyító
alá; a fúvóka, a hangképzés, a felhangok sora, a fekvések, fogások és megannyi
fontos részlet leírását, ám a nem rézfúvós instrumentumon játszó olvasónak ez
is újdonságot jelent(het).
Ezután következnek a hangszereket
aprólékosan bemutató részek, a natúrkürtök, a trombiták, a harsonák, a kornettek,
a jelzőkürtök fejezetei. Ez a felosztás a rézfúvós hangszereket kevéssé ismerők
számára új, hiszen hozzá vagyunk szokva a legtöbb partitúrában szereplő négyes
csoportosításhoz. Minden fejezetben szerepel a hangszer fizikai tulajdonsága
mellett az írás- és játékmód, a hangszerek alkalmazása a stíluskorszakok
folyamán. Nagyon hasznos – alfejezetekként – a különleges effektusok bemutatása
(van olyan hangképzési mód, melynek még nincs neve!), a szordinófajták.
A kötetből rendkívül érdekes dolgokat is
megtudunk, ki hitte volna, hogy a natúrkürtöt például nem használták
toronyzenékhez, vagy hogy a nehéz barokk kürtszólamok
játszásáért emelt gázsit fizettek nem is olyan rég. Meglepő, hogy a trombiták
között nem csak a zenekari művekből ismert B-trombitákat
találjuk, hanem létezik D-trombita (Bach-trombita), erről tud a Bach műveiben
jártas hallgató, Desz-trombita, C-trombita, H-trombita, A-trombita;
E-trombita a nagytrombiták közt. Bogár István alaposan kitér arra is, hogy
melyik hangszer hangja hogyan keveredik egy másikkal a zenei környezetben, hogyan
változhat meg egy dallam hangszíne, ha egy rézfúvóssal együtt kombinálja a
zeneszerző. Számomra meglepő az a tény, hogy a trombiták nemcsak a
fúvószenekarokból kezdenek kiszorulni, de a szimfonikus zenekarokból is,
francia és angol példára.
Érdekes az is, hogy Weber
és Wagner műveiben keverte megosztotta a ventiles és
natúrkürtök szólamát, a technikai fejlődésben nem bíztak talán. A kötet írója
nehezményezi, hogy adott szólamot esetenként más hangszerrel játszatnak a
karmesterek a zeneszerző elképzelése ellenére. Azt is leírja, hogy például
Richard Strauss Till Eulenspiegeljében szordínóval
játsszák a trombitaállást, a kézzel való fojtás helyett.
A harsonák fejezete talán a legaprólékosabb,
Bogár István minden egyes során érződik a hangszer iránti szeretet, a
megkülönböztetett figyelem. A legnépesebb család a jelzőkürtöké, és talán ennél
a hangszercsoportnál van a legtöbb félreértés, melyik hangszer hova is
tartozik. Nagyon hasznos, hogy a trombita és a piszton különbségére rávilágít a
szerző, hiszen sokszor félreértelmezik a két hangszert. A piszton kezdi felváltani
a trombitát, de a hangszín nem ugyanaz, igaz, a pisztonnal a legfürgébb
dallamokat is képesek lejátszani.
Bogár István alaposságát, mindenre kiterjedő
figyelmét mutatja, hogy a 182. oldalon a basszustuba régi írásmódját is közli.
A szerző arra sem volt rest, hogy a közölt kottapéldákat maga nézze át, így A csodálatos mandarinnál korrigálja a partitúrában lévő
hibát. Örvendetes, hogy sok a partitúrarészlet, sajnos, sok esetben csak kivágat,
ami kevésbé mutatja az adott hangszínkörnyezetet.
A Függelékben részletesen magyarázza a
szakkifejezéseket, idegen szavakat, a név- és tárgymutató segítségével egy
lexikonsűrűségű adatbázist kapunk.
Amit nagyon hiányolok, az a hangszerekről
való kép, lehetőleg olyan fénykép, melyen a hangszerek méretét össze is tudjuk
hasonlítani, hiszen hiába a legjobb leírás, ha látjuk is az instrumentumot, az az igazi. A néhány rajz, ami szerepel, kevés és igazi
támpontot nem is ad. A könyv változatlan utánnyomás, érdemes lett volna egy
korszerűbb kiadásban megjelentetni, képekkel, és egy nagyon alapos
korrektúrával, apróságok átfésülésével (csillaggal jeleztek valamit, de nincs
magyarázat, a partitúrák kiadója néhány esetben ott van, máshol nincs, bár a kottajegyzék
megtalálható a Függelékben, de akkor sem következetes. A partitúrakivágatok
sincsenek mindenhol jelezve). Ez a mai is élő is friss könyv, melyet érdemes
lenne lefordíttatni, ennél sokkal többet érdemel. Különösen annak fényében,
hogy manapság a zenei tárgyú könyvek tekintélyes hányada külföldi szerzőtől
származik, holott rengeteg magyar zenetörténész boldogan írna szakkönyvet. Vannak
olyan lefordított kiadványok, melyek tartalma pedig alulról sem súrolja a
megfelelő szintet, bár gyönyörű a kivitelezésük, és első látásra az ember valami
nagyszerűt várna. Ez a kötet nem hivalkodó, a tartalom a fontos, szakembereknek
is tud újat mondani. Mindenkinek ajánlom, zenetanároknak, rézfúvósoknak,
legyenek hivatásosak, vagy csak érdeklődjenek a fúvószene iránt.
Lehotka Ildikó