HUSEK REZSŐ EMLÉKÉRE*
Tisztelt
Gyászoló Család! Tisztelt Megjelentek! A szertartás megkezdése előtt elhangzó
muzsika Liszt Ferenc egyik csodálatos zongoraciklusának megkapóan szép darabja volt,
a Benediction.
Benediction de Dieu dans la solitude
Isten dicsőítése a magányban.
Harmadikos
gimnazista voltam, amikor Husek Rezső – akkor már tanárom – lenyűgöző
előadásában először találkoztam e remekművel. Azonnal elkezdtem tanulni a
darabot, Rudi bácsi figyelmeztetett, hogy fiatal korom miatt még nem lehetek
elég érett és tapasztalt a mű tartalmi, érzelmi és filozófiai mondanivalójának
megfelelő tolmácsolására. Igaza lett. Bő tíz év elteltével sikerült az általa
jelzett zenei nehézségek felett úrrá lennem.
Az
alkotás – mely három különböző, de egymással mégis szerves kapcsolatban álló
zenei anyagot tartalmaz – hangnemi elrendeződésével (Fisz-dúr, D-dúr, B-dúr)
lefedi és bejárja a teljes zenei kvintkört ezzel jelezve a „teljes” és az
„egész” jelenlétét.
A
mű így tökéletes zenei lenyomata Husek Rezső hatalmas életpályája, tevékenysége
egészének és tagozódásának. E három terület: Az építőmester és szervező, a nagy
tudású pedagógus, valamint a varázslatos zongoraművész-előadó. E három,
látszólag különböző jellegű tevékenység azonban szerves egységben áll
egymással. Köztük a kapcsolat folyamatos és élő, az átfedés és átjárás
nyilvánvaló.
Az
építőmesteri, intézményszervezési – mondhatjuk: alkotóművészi – eredmények
magukért beszélnek, ezeket Polgármester Úr méltatásában részletezett úgy mint:
a Zeneiskola alapítása, a hat, megyei fiókiskola létrehozása – melyek azóta már
önálló városi intézményekként virágoznak székhelyükön – a Liszt Társasági
tevékenység és a szekszárdi csoport életre hívása, az Országos Zongoratanári
Zongoraverseny (melyet 2010-ben immár 14. alkalommal rendezhetünk meg)
egyedülálló ötlete, a Borsos Miklós alkotta Liszt szobor felállításának
szorgalmazása és megvalósítása, a Zeneiskola Augusz-házba történt
beköltöztetése.
1955-ben
a régi Széchenyi - utcai épületet vettük birtokunkba, mely második otthonunkká
lett. Mi, akkori növendékek hálásak lehetünk a sorsnak az ott tapasztalt meleg
és családias légkörért és szellemiségért melyet Rudi bácsi és csodálatos
munkatársai körénk varázsoltak. Közösségteremtő tehetsége révén egységes
testületté alakította a nálánál többnyire idősebb korú, korábban magánoktatást
végző kiváló zenepedagógusokat. Felesége, a szarkasztikus humorú drága Adi néni
királynői jelenség, haláláig segítője, ugyan akkor kitartó kritikusa is volt.
A
legendás nevek: Dr. Takács Lászlóné, Klári néni, Polgár Margit néni, Bodonyi
Ferenc és Véghelyi Miklós tanár urak, a két Edit néni: Paálné Faluss Edit és R.
Bogdán Edit, a két Erzsi néni: Füzessy Zoltánné és Sántha Jenőné, Varga Józsefné
Margit néni. Hatásuk, emberségük akkori és későbbi növendékeik százaiban ma is
él, örök hálával gondolunk rájuk.
Husek
Rezső hozta el a szekszárdiaknak a nagybetűs ZENÉT, és az értékes muzsika
hallgatásával, művelésével együtt járó lelki gazdagsággal is megajándékozott
minket. A hangversenyélet megszervezésében, irányításában és rendszeressé
tételében kitartó és értő segítő társa volt dr. Tucsni László, később Laci
bácsi felesége Kató néni, akik a Szekszárdra érkező hazai és külföldi
művészekkel való méltó gondoskodásban is áldozatos munkát vállaltak. Csak
emlékeztetőül néhány, a városunkban megfordult művész az imponálóan gazdag
névsorból: Jean-Marie-Darrée, Sirio Piovesan, Mihail Homicer, Fischer Annie,
Kocsis Albert, Kovács Dénes, Szabó Csilla, László Margit, Ágay Karola, Szendrey
– Karper László, Réti József és az akkor talán 10-12 éves csodagyerek, Perényi
Miklós. Létay Menyhért tanár urat is megnyerte az ügynek, aki közérthető,
ugyanakkor szakmailag hiteles műelemzéseivel segítette a felhangzó remekművek
befogadását.
Husek
Rezső önálló hangversenyei élményszámba mentek. Az 1956-os bemutatkozó
hangversenye sikerének hírére soron következő szólóestje végén a vármegyeháza
zsúfolásig megtelt nagytermének karzatáról a gimnázium diáklányai virágokat
hullattak le a pódiumra. Mondhatjuk: Szekszárd szívébe zárta a 30-as éveinek
közepén járó, szerény viselkedésű megnyerő, szemüveges művészt. Repertoárjának
összeállítása példaszerűen igényes és változatos volt. Felölelte a hihetetlenül
gazdag zongorairodalom jelentős részét Bachtól – Bartókig. Csodálatosan költői
előadásmódja, zongorahangjának szépsége és kifejezőereje mintául szolgált
többünknek pályánk során. Vonzalma Liszt Ferenc szellemiségéhez, műveihez
mindvégig megmaradt. A három héttel ezelőtt megtartott Liszt
–Emlékhangversenyen - melyre a Villa D’Este szökőkútjai c. mű előadását
tervezte - már nem lépett fel.
Főiskolás
lehettem, amikor azt mondta: Amíg ezt a művet plasztikus billentéssel nem tudod
megszólaltatni, ne kezdj foglalkozni behatóan Debussyval. Ebben is igaza volt
Mesteremnek. Kollégáit rendszeres gyakorlásra ösztönözte, ebben személyes
példát mutatott. Szereplésekre sarkallta Őket, melynek eredménye a sok
emlékezetes tanári hangverseny volt. Az 1973 tavaszán birtokba vett Augusz-ház
is megtelt muzsikával. Létre hívta a máig emlékezetes „Augusz-házi
hangversenysorozatot”, melyeknek munkatársaival együtt Ő is rendszeres
fellépője volt.
Pedagógiai
munkája nem merült ki a tényleges zongoraoktatásban. (Egy selejtezésre ítélt,
de általam megmentett 1965-ös zeneiskolai törzskönyv adatai szerint Rudi bácsi
– igazgatóként – (Rudi bácsi igazgatóként is 20 órában tanított) ma a beosztott
zenepedagógus 22 órában dolgozik). A különböző zenei évfordulókra (pl.:
Beethoven-, Verdi-, és Liszt) meghirdetett országos zenei műveltségi
versenyekre minden alkalommal készített fel diákokat. A Magyar Rádió „Liszt és
kora” elnevezésű versenyére való felkészítéskor tanítványaival közel 200 mű
részletes elemzését végezte el. A három gimnazista fiatal elnyerte a verseny
első díját.
Nyugdíjas
évei is folyamatos munkával teltek. Tanított, koncertezett és rendszeresen
gyakorolt. Esténként a Zeneiskola főutcai oldalára néző egyik tantermének
ablakszeme rendszeresen világított, jelezve, hogy az idős mester a zeneirodalom
óriásaival van ismét együtt. Mindennapos partnerévé válhatott számára Mozart,
Beethoven, Chopin, Schubert, Liszt – és a többiek. Megtalálta velük a közös
hangot, környezete és közönsége örömére és épülésére.
Most
már véglegesen, odaát, egy barátságos zeneszalon melegében Füzessy Erzsi néni,
Thész Laci és mások érdeklődését kiváltva, Adi néni bölcs mosolyától – és
könnyű cigaretta füstjétől – kísérve Rudi bácsi Liszt Ferenccel a h-moll
szonáta interpretációs nehézségeiről konzultál. Rudi bácsi monumentális
életművére igazak Csapó Antal szavai:
„Nagy emberek kiváltsága,
hogy emlékük kimeríthetetlen”. És ismét felhangzik a Benediction:
Benediction de Dieu dans la solitude
Isten dicsőítése a magányban.
Annak
is utolsó ütemei.
Ha a zeneirodalomban valaha
született elbúcsúzást ugyanakkor megbékélést és nyugalmat sugalló muzsika,
akkor ez mindenképpen ilyen. Liszt a mű elején – szokásához híven – itt Én is
Lamartine-t idézem:
„Búcsú! Dadog e szó az ajkon
könnyben ázva,
Kegyetlen félbevág szerelmet,
örömöt,
Benne szívig hasít üdvünknek
távozása,
Szó, mit el nem takar, csak
ami már örök.
Így tehát, mindig új partok
felé csatázván,
Mert éjünk örök, és út nincs
visszafele,
Horgonyt nem vethetünk az idő
óceánján,
Egyetlen napra sem?
Tisztelt Igazgató Úr! Kedves Tanár Úr! Drága Rudi bácsi! Nyugodjál
békében!
* Lányi Péter megemlékezése elhangzott Husek Rezső (1921-2009)
gyászszertartásán, Szekszárdon az alsó városi temetőben 2009. november 24-én.